Skip to content

פסק הלכה אוסר על רבנים לתת ייעוץ לאנשי עסקים

לידיעת נוחי דנקנר, אילן בן דב ויצחק תשובה: בעקבות הפרסומים על סכומי העתק שמעבירים אנשי עסקים לרבנים שעמם הם מתייעצים, קובע יו"ר מכון כת"ר (כלכלה על-פי תורה) כי בעניינים הדורשים ידע מקצועי אין להתייעץ עם הרב, ועל איש העסקים מוטלת האחריות לקבלת החלטותיו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נראה שפרשת חקירתו של הרב יאשיהו פינטו בחשד לניסיון שוחד של קצין משטרה, לכאורה, דירבנה גורמים בממסד הרבני לנסות ולהציב גבולות לרבנים המייעצים לטייקונים ואנשי עסקים.

הרב אישון: "תלות בתרומות הופכת את הרב לבעל נגיעה"

פסק הלכה שפורסם אתמול על יד הרב שלמה אישון, משפטן וראש מכון כת"ר (כלכלה על-פי תורה), קובע כי בעניינים הדורשים ידע מקצועי אין להתייעץ עם הרב, ועל איש העסקים מוטלת האחריות לקבלת החלטותיו. במקרה זה, טוען הרב אישון, איש העסקים יכול להתייעץ עם איש מקצוע שמחזיק בידו את הידע הראוי.

הרב אישון מוסיף וקובע כי רב שייתן עצה לאיש עסקים בעוד הרב מעורב באופן אישי בעסקה עצמה, נחשב למבצע מעשה לא ראוי.

את ההחלטה להוציא את פסק ההלכה קיבל הרב אישון בעקבות שאלות רבות שהופנו למכון כת"ר, בעיקר לאחר הפרסומים האחרונים על מעורבותם של רבנים בעסקאות כלכליות, כולל עסקאות ענק בין אנשי עסקים מרכזיים במשק. מעורבותם של הרבנים היתה לעתים באמצעות ייעוץ שהעניקו לאנשי העסקים, ולעתים על-ידי שכנוע של אחד הצדדים להיכנס לאותה עסקה.

 הרב אישון נזהר מלציין במפורש את שמותיהם של הרבנים המייעצים לטייקונים, אך ידוע שהדומיננטיים שביניהם הם הרב יעקב איפרגן (הרנטגן) והרב יאשיהו פינטו. בין אנשי העסקים הבולטים הנעזרים בהם אפשר למצוא את נוחי דנקנר (איי.די.בי) ואילן בן דב (פרטנר). דנקנר ובן דב נמצאים לאחרונה בקשיים גדולים, למרות עצות הרבנים. תחקיר "הארץ" מלפני כחודשיים גילה שהשניים אף תרמו לרבנים אלה מיליוני שקלים גם באופן אישי וגם באמצעות החברות הציבוריות שלהם.

על פי הדו"חות הכספיים של שתי העמותות המרכזיות של איפרגן, ברית שלום וחסד ויד יהודית, דנקנר תרם כ-20 מיליון שקל לעמותות בין השנים 2005 ל-2010. רוב התרומות ניתנו על ידו באופן אישי או באמצעות שתיים מהחברות הפרטיות שלו, גנדן 2000 וגנדן הולדינגס, שבאמצעותן הוא מחזיק בשליטה באיי.די.בי.

הרב איפדגן, הרנטגן (צילום מתוך האתר של הרב)
יועץ לרבים. הרב איפרגן, הרנטגן (צילום מתוך האתר של הרב)

גם הרב יאשיהו פינטו לא מקופח, ובמהלך השנים האחרונות זכה לתרומות נדיבות מאוד. איש העסקים הבולט הנעזר בו הוא אילן בן דב, שהתגאה לספר כי רכש את חברת פרטנר לאחר שהתייעץ עם הרב פינטו. בשנים 2010-2008 תרם בן דב כ-15 מיליון שקל לעמותת אוצרות החיים של פינטו. כ-700 אלף שקל הגיעו מכספי החברות הציבוריות סאני וסקיילקס.

תורמים נוספים לרב פינטו: רמי לוי (480 אלף שקל), נוחי דנקנר (540 אלף שקל), ג'קי בן זקן וחיים רביבו (כ-1.3 מיליון שקל).

כאמור, פסק ההלכה שפורסם אמש, מנסה לענות על הסוגיה האם ראוי שרב ייעץ לאנשי העסקים בנוגע לעסקותיהם והאם ראוי שהרב יהיה מעורב באופן פעיל בביצועה של העסקה.

הפסק קובע כי בשאלות הדורשות ידע מקצועי אין להתייעץ עם הרב, ועל איש העסקים לקחת על עצמו את האחריות להחלטותיו או להתייעץ עם איש מקצוע אחר שיש לו את הידע המקצועי הדרוש. "אלא אם כן הרב בקיא בענייני העסקים בעצמו", מסייג הרב אישון. "במקרה זה, ההתייעצות עמו אינה מחמת היותו רב, אלא מחמת היותו איש עסקים בהווה או בעבר. אם הרב אינו בקיא – אסור לו להשיב על שאלות אלו, כפי שנאמר במסכת אבות פרק ה' משנה ז, שאחד הדברים, המאפיינים את החכם היא היכולת לומר 'לא שמעתי' על מה שלא שמע ואינו בקיא בו. וראה גם במסכת נדה דף כב' ע"ב, שחכמים שנשאלו שאלה הדורשת ידע רפואי הפנו אותה לרופאים".

ומה באשר לאנשי העסקים המאמינים כי הרב יכול לייעץ להם למרות שלא הוכשר לכך? על כך משיב הרב אישון: "ואמנם יש מי שסבור, שבכוחה של תורה לתת פתרונות לכל בעיה מעשית בענייני עולם הזה, אך ספק אם יש כיום תלמיד חכם שיוכל למצוא פתרון זה בתורה".

ומה לגבי רב המקבל תרומות מאיש עסקים? האם זה הופך אותו למעורב בעסקה שבה הוא מייעץ?

הרב אישון: "אני לא רואה פסול בכך שאיש עסקים תורם, אך יש להבחין בין תרומות בסכום סביר לבין תרומות ההופכות את הרב תלוי באותו איש עסקים. תלות בתרומות הופכת את הרב לבעל נגיעה. מאיסור קבלת שוחד אנו לומדים כי כאשר אדם, גדול ככל שיהיה, עשוי לקבל טובת הנאה אישית מהכרעתו ההלכתית, שיקול דעתו עשוי להשתבש אף שלא במתכוון, וגם אם הוא עצמו בטוח שהאובייקטיביות שלו מוחלטת עליו להרחיק עצמו חשד ולזות שפתיים".

נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי (צילום: טלי קצורין)
ימשיך ללכת אל הרבנים? נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי (צילום: טלי קצורין)

 "אנחנו מבחינים בין סוגים שונים של ייעוץ", אומר הרב אישון. "איש עסקים שרוצה לדעת אם יש חילול שבת בעסק, או לברר אם יש או אין פגיעה בזכויות העובדים שלו, ודאי שראוי שיתייעץ עם רב. הנושאים הבעייתיים הם הנושאים הדורשים ידע מקצועי כמו יכולת הערכה כלכלית וניתוח שוק. כשרב ללא ידע בנושאים הללו נותן ייעוץ, זהו מעשה שגוי".

לא בטוח שדנקנר ובן דב יפסיקו להתייעץ עם הרבנים בענייניהם העסקיים בעקבות פסק ההלכה שפורסם אמש, או שהרבנים פינטו ואיפרגן יתחשבו בו, אבל באשר לקבלת ברכה הטייקונים יכולים להירגע. על פי הרב אישון זה מותר. "ודאי שיש ערך לקבל ברכה מתלמיד חכם להצלחה בעסקיו", הוא אומר.

את תגובתם של איש העסקים נוחי דנקנר והרב איפרגן לפסק ההלכה לא ניתן היה להשיג.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן