Skip to content

קצר מסוכן בניהול חברת החשמל

מדוע החשמל ממשיך להתייקר? האם זה בגלל עליית התשומות או מחסור במקורות אנרגיה? כנראה שרשות החברות הממשלתיות, שאמורה היתה לפקח על חברת חשמל עשתה עבודה כושלת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברה הולכת לגייס הון ומשלמת ריביות גבוהות במיוחד. היא משלמת לעובדיה שכר שערורייתי ונותנת להם תנאים מפליגים שאינם קיימים בחברות אחרות, למרות שיש לה גרעונות ענק. אם קראתם עד כאן, הרי שכבר הבנתם, מן הסתם, באיזה חברה מדובר. צדקתם, חברת החשמל – מונופול.

מרוב חוטי חשמל, ההנהלה כבר מזמן הלכה לאיבוד
מרוב חוטי חשמל, ההנהלה כבר מזמן הלכה לאיבוד

אמש התבשרה מדינת ישראל, כי בתחילת ינואר עומד לטפס מחיר החשמל בכ-10% נוספים, במקום ארבעה אחוזי ההתייקרות שתוכננו, בשל צריכה מוגברת של הציבור בחודשי הקיץ, לפי חברת החשמל. יש לציין, שזו ההתייקרות הרביעית במחירי החשמל במהלך השנתיים האחרונות.

דו"ח מבקר המדינה, שפורסם לאחרונה, זועק: ניהול בזבזני. ברור שמונופול קורא לניהול בזבזני, במיוחד כאשר אין עליו פיקוח ראוי – גם זאת מראה דו"ח המבקר. רשות החברות הממשלתיות, שאמורה היתה לפקח על חברת חשמל עשתה עבודה כושלת.

האם הכרחי שחברת חשמל, או כל חברה אחרת שלוקה בניהול בזבזני תמשיך להתנהל כך? כמובן שלא. האם היא תמשיך להתנהל כך כל זמן שיאפשרו לה זאת? מן הסתם.

מצדיעים למנהלים

חשוב לציין, עם זאת, שניהול בזבזני אינו נחלתה של חברת חשמל בלבד. למעשה, רבות מן החברות הישראליות לוקות בסוג זה של ניהול. מדוע? רוב המנהלים במשק הישראלי עברו תקופת חניכה בבית הספר הגבוה לניהול שקרוי צבא ההגנה לישראל.

לדברי איתן מאירי, מנכ"ל חברת הייעוץ ניהול אפקטיבי, כור ההיתוך של מנהלים רבים בארץ מלמד אותם ניהול בתוך שומנים עודפים, ויש לו מספר סממנים בהם אנחנו יכולים להבחין בחברות ישראליות רבות. "תמיד אנחנו זקוקים לאיזון בין עודף לחוסר משאבים. בשני המקרים, ארגון אינו מתנהל נכון. ארגון צריך להיות רעב מספיק לתוצאות, אולם לא רעב מדי".

"אין ספק, מי שיבקר בחברת חשמל, יראה אנשים עובדים". ובכלל, אומר מאירי, "בארץ אנשים עובדים שעות רבות. שעות רבות מדי… התרבות שלנו אומרת, שככל שעובדים שעות רבות יותר, כך מוכיחים יותר נאמנות לחברה. למרות זאת, מחקרים מראים, שלמרות שבישראל עובדים שעות עבודה רבות במיוחד, הפרודוקטיביות בארץ נמוכה יחסית למדינות אחרות". מחקר שנערך ב-OECD ותוצאותיו פורסמו בתחילת השנה, מבציע שככל שעולה מספר שעות העבודה, התפוקות יורדות והתוצאות נפגעות.  "חמישים אחוז מזמן המנהל הישראלי הוא זמן מבוזבז", אומר מאירי.

החשמל זורם מקופת המדינה

איתן מאירי
איתן מאירי

גורם נוסף לניהול בזבזני הוא חוסר בהירות. בחברת החשמל רב הלא ברור על הברור. מי מנהל את החברה באמת? המנהלים? ועד העובדים? המדינה? שאלה חשובה עוד יותר היא: מי אחראי? מי צריך לתת תשובות ומי נותן את הדין? אם התשובה לא חד משמעית, התוצאות תהיינה חד משמעיות, ושליליות.

איך עוברים מניהול בזבזני לניהול מאוזן, שיבריא את החברה וגם יוזיל את חשבון החשמל של כל אחד ואחת מאיתנו, שבינתיים הולך ומאמיר לעתים קרובות מדי, לצד הפסקות חשמל, יזומות או לא?

התשובה היא, לצערנו: לאט. אי אפשר להסיר את כל השומנים בבת אחת. כל תהליך שינוי צריך להעשות בצורה הדרגתית, כדי שהחברה תוכל להתמודד אתו. "ברור שצריך להטמיע בחברת חשמל ערכים חדשים ודרכי התנהגות אחרים שלפיהם מקדמים עובדים", אומר מאירי. "ברור גם, שהמדינה צריכה להוציא את עצמה מהבוץ הזה בצורה נבונה, לקחת אחריות וגם לפקח בצורה המתאימה". כל זה, אם אנחנו לא רוצים לרחם על עצמנו בחושך וגם לשלם על כך הון עתק.

התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net

7 Comments

  1. רוזן תיקי
    5 בנובמבר 2012 @ 23:41

    אביבה יקרה,
    מאחלת לך בהצלחה בתפקיד החדש. ללא ספק, את הוכחת שאת ראויה לו.

    בכשרון רב ובצורה ברורה קצרה וקולעת הצגת נושא שנוגע לכל בית בישראל.

    היה לי מעניין ובהחלט השארת טעם לעוד… שאפו תמשיכי לכתוב.

  2. כהן אורלי
    5 בנובמבר 2012 @ 17:01

    כתבה מתומצתת וקולעת, דברים כדורבנות

  3. אורית
    4 בנובמבר 2012 @ 7:29

    תודה על כתבה מאירת עיניים רהוטה ועניינית.

  4. אביגדור זידמן
    2 בנובמבר 2012 @ 6:40

    בכלל לא משנה אם יעלו או יורידו מחירים. ככל שתנאי השכר של העובדים שם ימשיכו להיות שערוריה ימשיכו לבקר אותם והאשימם בהעלאות סרק של המחירים . מחירים של בכיינים.

  5. טובי
    1 בנובמבר 2012 @ 21:59

    כתבה חשובה ומדויקת, מציגה זוית ראיה אחרת על נושא שיש לו משמעות לאומית וחברתית

  6. אבי וסרהולץ
    1 בנובמבר 2012 @ 17:27

    שלום רב!
    הצלחה רבה בתפקיד החדש,
    כדי לזכות בו ,הרבה כישרון נדרש,
    אך אין ספק הבחירה היתה מוצדקת,
    וכשהכתיבה בידייך כולם יכולם לישון בשקט…ובנורמה הנדרשת.

    העמדה יפה, קלעת למטרה , הנושא הועלה בצורה פשוטה קלה יסודית ומובנית,
    יש זרימה ודגשים נכונים, שפה יפה קולחת, יש רצף בו הנושא מודגש בכל הנתיבים
    המעניינים את הציבור.אינך קנטרנית, אף הוגנת.

    ההצלחה אינה נמדדת בשניות או בדקות:
    היא נמדדת בשנים ארוכות. תוך כדי נחישות, התמדה ,תעוזה, אמונה בשליחות שלך.
    לעולם אל תסתכלי בעבודה שעשית,תמיד ראי רק מה שעוד צריך לעשות.
    אלוהים עוזר למי שמאמין בעצמו.כל ההתחלות קשות, אך קשה מהן היא ההתמדה.
    מי שטרח בערב שבת- יאכל בשבת.הזורעים בדמעה- ברינה יקצורו.
    עליך לקחת מן העבר את האש הבוערת, ולא את האפר. אל פחד,
    כל העולם כולו קשר צר מאד, והעיקר – לא לפחד כלל.עיתונאית אחת
    עם תעוזה מהווה רוב.המזל מאיר פניו לאמיצים . היי הוגנת ישרה .
    בהערכה ובהוקרה אבי וסרהולץ ♥

  7. מוטי פרי
    1 בנובמבר 2012 @ 17:10

    קשה היה לצפות שיקרה אחרת. גוף חזק, מונופוליסטי, כלל ארצי אשר קיבל יד חופשית להתנהל אוטונומית משך שנים רבות ולקבוע בעצמו ולעצמו את הכללים, לא סביר להניח שיצליח להתיעל ולשנות את התנהלותו ואורחותיו בתוך זמן סביר. צריך להתבצע שם חריש עמוק אך זה יתקל תמיד בקשיים מול ועד עובדים חזק וכוחני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן