Skip to content

מפצלים עצמנו לדעת ומשתקים את יכולתנו להחליט

משה כחלון - אם אתה חושב שבמסגרת הליכוד אין כל סיכוי, פנה לעבר המרכז והשמאל ופעל להקמת פלטפורמה למפלגה הדמוקרטית הליברלית החדשה שתהווה בית לכל הכוחות, מהימין המתון ועד לשמאל. אחרת גם אתה תיפול במלכודת הקשקשנות הבלתי נלאית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אין כמו קמפיין ההקמה של מפלגות חדשות בישראל, השוטף אותנו בימים אלה, כדי להעיד עד כמה אנו סובלים מן התופעה הקשה הזאת, חולשת המערכת הפוליטית בישראל, ועד כמה אנחנו עיוורים ומנוכרים לה. "המפץ הגדול" הזה הוא עדות חותכת לכך – עדות לקוצר ידינו ולחולשת הדור.

דיבורים על צדק חברתי הם חשובים ביותר, אך עיקרם הוא עיסוק בענייני המדינה ולא בפוליטיקה, וזאת עלינו לדעת. איש אינו נותן את דעתו כיצד אנו מבססים בתוכנו עוצמה דמוקרטית, שתאפשר לייצר הסכמות לאומיות רחבות ומציאות חיים ותרבות פוליטית, דרכן נוכל להתמודד טוב יותר עם הבעיות המעסיקות אותנו. מה ערך יש לדיבורים ולפטפטת הגדולה המציפה את רחובותינו, ולשיח הציבורי על ערכים נעלים וכוונות טובות, כשאפס תשומות מוקדשות בו לטיובה ולהשבחתה של הפוליטיקה שלנו ולפיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים בקרבנו?

קדימה נכשלה משום שלא התרוממה לגודל השעה ולצו ההיסטורי שייעד לה תפקיד אחד ויחיד – לחולל מפנה גדול בחיינו הפוליטיים במדינה. היא התקשקשה והתקשקשה והתקשקשה, על ימין ועל שמאל ועל מדינה יהודית ודמוקרטית, עד שכילתה את ימיה והוציאה את נשמתה והחזירה אותה לבורא.

יאיר לפיד הוא סיפור עגום עוד יותר הזועק לשמיים. ראו כי היינו בזבזניים וטיפשים עד מאוד. הנה הוא הולך ברחובותינו כמו ישוע הנביא ומפיץ דברי שטות לכל עבר, ואנחנו, כמחפשי גאולה נצחיים במציאות שנראית עגומה עד קצה, מוכנים לקלוט אל תוכנו כל דבר הבל שנדמה שיביא לנו קצת שקט ומרגוע, ולא היא. בקיצור, אפס תרומה לחיינו הפוליטיים.

צייר: יונתן שתיל

והנה השר משה כחלון, ממרום גדולתו בליכוד ומעוצמת שׂרוּתו, פרש מן הליכוד ובכוונתו להקים עוד מפלגה חדשה, שעניינה צדק חברתי, ואיש איננו שואל אותו: "היי בחור, אם אתה ג'אבר שכזה, חזק וראוי, וביכולתך להקים מפלגה חדשה בישראל, מדוע אינך יכול לעשות מעשה גדול במסגרת הליכוד? מדוע לפצל את עצמנו לדעת לחלקי חלקיקים ולשתק את יכולתנו הלאומית לקבל החלטות ולבצען? ואם אתה חושב שבמסגרת הליכוד אין כל סיכוי, פנה אל עבר המרכז והשמאל ופעל להקים בישראל את הפלטפורמה למפלגה הדמוקרטית הליברלית החדשה שתהווה בית לכל הכוחות, מן הימין המתון ועד לשמאל, ואם לא תעשה כן גם אתה תיפול במלכודת הקשקשנות הבלתי נלאית”.

באופן שכזה ניתן גם לומר שמפלגת העבודה בניצוחה של שלי יחימוביץ' גם היא סוג של הקמת מפלגה חדשה-ישנה. אחורה בזמן ועם רטוריקה של תנועת נוער היא דוהרת אל האופק, שיעצים עוד יותר את משבר הפוליטיקה הישראלית.

זהו, רבותיי, בגלגול הזה אנו נתנפץ ונתנפץ לרסיסים ונלעיט את עצמנו בסמי הרגעה נוסח ערכים, אידאולוגיות, צדק חברתי וכוונות טובות אחרות, ועוד נוסיף לכך סם מיוחד שיחזיר אותנו לימי נעורינו היפים בתנועות הנוער למיניהן.

נצטרך להמתין להתפכחות הגדולה שתבוא לאחר הבחירות הקרובות

שינוי מהותי כלשהו לא ייתכן עתה, ונצטרך להמתין לימי ההתפכחות הגדולה שיבואו לאחר הבחירות הקרובות. אולי אז נבין שהגענו לסוף הדרך ועלינו להחליף דיסקט בראש, שיכוון אותנו אל תובנות הרבה יותר בוגרות ומושכלות באשר לחיינו הציבוריים במדינה. יכוון אותנו אל הצורך לתת את דעתנו לדרכי התנהלותנו הציבוריות, ובראשן המערכת הפוליטית, ושרק על בסיס טיובן נוכל להתחיל לצעוד ברגל בטוחה אל עבר עתיד טוב יותר.

רק אז נתחיל בתהליך ההתכווצות שכה חיוני לנו והתכנסות סביב שני מעגלי חלוקה והזדהות חדשים, ושני מטא-אתוסים המעצבים את חיינו, ונבסס כאן מערכת הפוליטית הנשענת על שתי מפלגות גדולות חדשות ועל תרבות פוליטית עדכנית.

>>> עוד מאמרים וכתבות בנושא בחירות 2013

[related-posts title="מאמרים קודמים מאת נמרוד נוי"]

_____________________________________________________________________________

נמרוד נוינמרוד נוי עוסק בפיתוח עסקי ובייעוץ ארגוני ואסטרטגי, הוא בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול ובוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב. נמרוד עבד בתעשייה המתקדמת בארץ, היה פעיל במועצה הציונית בישראל והשתתף במשך מספר שנים בפורום האסטרטגי שלה בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור. הספר שכתב, "לקראת פרדיגמה חדשה", (הקליקו לקריאת הספר בפורמט דיגיטלי) מציג תפיסה חדשה לחיים פוליטיים במדינה. הוא ניסיון לפענח את צופן חולשתה של המערכת הפוליטית בישראל, הוא מניח תשתית למחשבה סדורה ומושכלת באשר לחיינו הפוליטיים, והוא מתווה עקרונות, עיקרים וקווים מנחים מעצבי מדיניות לפרדיגמה חדשה של חיים פוליטיים במדינת ישראל.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן