Skip to content

הנוצרים הקופטים במצרים ממתינים לבחירת האפיפיור

היום ייבחר היורש לאפיפיור שנודה השלישי, שינהיג את המיעוט הנוצרי הגדול במזרח התיכון, כאשר ילד מכוסה עיניים ישלוף אחד משלושה פתקים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
משלושה יצא אחד
משלושה יצא אחד

שני בישופים ונזיר עלו היום לשלב הגמר שבסופו ייבחר מנהיגו ה-118 של המיעוט הנוצרי הגדול במזרח התיכון, כך מדווח ה-BBC. האיש שייבחר יירש את האפיפיור שנודה ה-3, שהלך לעולמו בחודש מרס, והוא ינהיג את המיעוט הנוצרי הגדול במזרח התיכון.

שלושת המועמדים האחרונים הם הבישופים רפאל, וטוואדרוס, והאב רפאל אווה מינה. הם נבחרו בקלפי על ידי כ-2,400 אנשי דת ומנהיגי ציבור. שמות השלושה נכתבו על פיסות נייר והונחו בתוך כדורי קריסטל חתומים בשעווה על מזבח קתדרלת הקדוש מרקוס בקהיר.

בינתיים גוברות ההתקפות על הקופטים במצרים, ורבים מהם אומרים שהם חוששים מפני שליטי המדינה החדשים, האסלאמיים. האפיפיור שנודה, שהוביל את הקופטים במשך ארבעה עשורים, דחק בממשל המצרי לעשות יותר למען הקופטים. איש במצרים אינו מצפה שהאפיפיור החדש ינהיג חידושים רדיקליים בכנסייה השמרנית להחריד. אבל למי שייבחר, יהיה תפקיד מכריע בהנהגת הקופטים בתקופת מעבר מסובכת, אחרי חילופי השלטון במצרים.

בהנהגת האפיפיור שנודה שמת בחודש מרס, בן 88, התרחבה הכנסייה הקופטית מאוד, לרבות מחוץ לבסיסה המסורתי במצרים. הוא היה תומך נלהב באחדות כל הכנסיות הנוצריות, ולא חשש להתנגש עם נשיא מצרים, אנוואר סאדאת, בעיקר בשאלת יחסיה העתידיים של מצרים עם ישראל.

הקופטים במצרים מלינים זה מכבר על אפליה מצד המדינה ומצד הרוב המוסלמי בה. אך משעה שנשיא מצרים, חוסני מובראק, סולק מהשלטון והוחלף על ידי האחים המוסלמים, גברו חששותיהם.

בחודש אוקטובר 2011 נהרגו 25 קופטים בהתנגשויות על כוחות הביטחון, אחרי צעדת מחאה שהתקיימה בקהיר בעקבות שריפת כנסייה.

"הבחירות האלה חשובות מאוד מאחר שבחירת ראש הכנסייה אינה עניין של מה בכך ונודעת לה חשיבות מכרעת לכל המצרים, נוצרים ומוסלמים", אמר לסוכנות רויטרס סגן ראש הכנסייה באלכסנדריה, רואס מורוס. "חשוב גם האופן שבו ידאג האפיפיור לרווחת הנוצרים וכיצד ינהג על פי רוחו של האפיפיור שנודה ה-3  בקשריו עם המדינה ועם אחינו המוסלמים בני כל הסיעות האחרות".

הערכת מספר הקופטים במצרים נעה בין 5.6 ל-11 מיליון נפש. הם צאצאי המצרים הקדומים ושפתם היא גרסה של שפת המצרים הקדמונים. בשנת 451 לספירה התפצלו הקופטים מהכנסייה המזרחית האורתודוקסית ומהכנסייה הקתולית עקב מחלוקת בנוגע לטבעו של ישו הנוצרי. אבל מבחינת הדוגמה הדתית הם דומים לכנסייה האורתודוקסית המזרחית.

ילד מכוסה עיניים – אחד משנים עשר אחרונים – יתבקש היום לשלוף אחד השמות. כ-250 ילדים בני חמש עד שמונה ביקשו להתמנות לתפקיד זה. הטקס כולו ישודר בטלוויזיה וצעדים קפדניים ננקטים להבטיח את יושר הבחירות: שלושת הפתקים עם שמות המועמדים הם בגודל זהה והם מקופלים וקשורים באופן זהה. הקופטים מאמינים שתהליך זה מבטיח בחירה בידי אלוהים.

הנבחר יוכתר בטקס שיתקיים ב-18 בנובמבר.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן