Skip to content

אושר "חוק הרווחים הכלואים", הנותן פטור של מיליארדים לטייקונים

החוק השנוי במחלוקת עבר בקולות של 38 ח"כים נגד 21. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "בארבע השנים האחרונות הדלת של שטייניץ ונתניהו הייתה פתוחה עבור כמה טייקונים וחברות ענק, שיכלו להיכנס ולנהל משא ומתן על גובה המס שישלמו למדינה. זאת, בזמן שאזרחים מן השורה נגררו להוצאה לפועל על חובות זעירים בגובה של מאות שקלים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חוק "הרווחים הכלואים" -החוק השנוי במחלוקת, שמשאיר בידי הטייקונים רווחי עתק פטורים ממס – אושר היום, בקריאה שלישית, במליאת הכנסת.  החוק עבר, תוך ויכוח סוער, במסגרת כנס פגרה מיוחד שכונס היום כדי "לנקות שולחן" מחקיקות שהמתינו להשלמה. בעד החוק הצביעו 38 חברי כנסת ונגדו – 21 חברי כנסת.

"ממשלת נתניהו - משת"פית של בעלי ההון". זהבה גלאון. (צילום: אתר הכנסת)
"ממשלת נתניהו - משת"פית של בעלי ההון". זהבה גלאון. (צילום: אתר הכנסת)

בחוק נקבעה הוראת שעה, לתקופה של שנה, שבמסגרתה הכנסה שנצברה לחברה עד תום שנת 2011, והחברה טרם חבה בשלה במס חברות – תהיה החברה זכאית לשלם מס חברות בשיעור מופחת, לפי נוסחה הקבועה בהצעה. הנוסחה קובעת כי ככל שחברה תבחר להפשיר חלק גדול יותר מהכנסתה, כך תגדל הטבת המס לה היא זכאית – אך שיעור המס לא יפחת מ- 6%.

החוק נועד לאפשר לחברות גדולות במשק, שנהנו מהקלות במס בהתאם לחוק לעידוד השקעות הון, – ועתה לאחר שצברו רווחים גדולים, מעוניינות לחלק דיבידנדים או להוציא כספים לצורך השקעות בחו"ל – לעשות זאת תוך תשלום מס חברות בשיעורים מופחתים.  עד היום היו החברות חייבות בתשלום מס בשיעורים גבוהים, בגין הטבות המס להן זכו – בטרם חלוקת דיבידנדים והוצאת כספים להשקעות בחו"ל.

כדי לא לשלם את המס הגבוה העדיפו החברות להשאיר רווחים גדולים, שנצברו על ידיהן – "כלואים", ללא מימוש. החוק החדש יאפשר לחברות לממש את הרווחים, תוך תשלום מס חברות בשיעורים מופחתים, ובהתחייבות להשקיע מחצית מהרווחים בארץ וזאת במשך שנה. תוספת  ההכנסה המשוערת שתהיה למדינה מוערכת בשלושה מיליארד שקלים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הודה במהלך הדיון במליאה כי אכן החוק הוא בעייתי ואינו אידיאלי, אך במצב הגירעוני בו נתונה המדינה ראוי לאשר את הצעת החוק כהוראת שעה.

"אנחנו נשנה את זה". שלי יחימוביץ'. (צילום: ציפי מנשה)
"אנחנו נשנה את זה". שלי יחימוביץ'. (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה בחריפות את ממשלת נתניהו וכינתה אותה "משת"פית של בעלי ההון ומקדמת פרוטקציוניזם בחסות החוק". גלאון אמרה: "נתניהו ושטייניץ יזמו כינוס פגרה מיוחד בתקופת בחירות כדי לקדם חקיקה שתיתן פטור של מיליארדים לבעלי ההון. נתניהו ושטייניץ מאפשרים לשדוד את הקופה הציבורית ולפגוע בסולידריות החברתית, כשהם מחלקים מתנות בגובה של עשרות מיליארדים לקומץ החברות העשירות ביותר במשק. צמד המילים הון-שלטון קטן על החוק הזה".

 עוד אמרה גלאון: "זה לא מפתיע שממשלת נתניהו מסיימת את הקדנציה שלה בחקיקה שמעבירה כמעט 30 מיליארד שקלים לידיהם של בעלי ההון. בארבע השנים האחרונות הדלת של שטייניץ ונתניהו הייתה פתוחה עבור כמה טייקונים וחברות ענק, שיכלו להיכנס ולנהל משא ומתן על גובה המס שישלמו למדינה. זאת, בזמן שאזרחים מן השורה נגררו להוצאה לפועל על חובות זעירים בגובה של מאות שקלים". ח"כ זהבה גלאון קראה למליאת הכנסת לדחות את הצעת החוק וכינתה את הצעת החוק "שרץ".

יו"ר "העבודה", ח"כ שלי יחימוביץ', הבטיחה כי לאחר הבחירות היא תשנה את החוק: "זה לא רק שהן ישלמו רק שישה אחוזים מס מעכשיו (6%! כל שכיר וכל בעל עסק או חברה בינוניים היה יכול לרק לחלום על זה!) אלא שנתניהו מוחק להם גם חובות עבר למס הכנסה! החובות האלה יכלו לכסות בור של 14 מליארד שקלים בתקציב.

"אם נתניהו ינצח בבחירות – אנחנו נקבל עוד חוקים כאלה, ואת הבור בתקציב תכסו אתם מכספי מסים לא צודקים, שיוטלו הישר על העניים ועל מעמד הביניים", אמרה יחימוביץ'. "ההצעה הלא כלכלית, לא מוסרית ולא חוקית הזאת עברה ברוב של 38 קולות לעומת 21 קולות שלנו, מצביעי הנגד. עצוב ומקומם שהצעה כל כך דרמטית עוברת במחטף ערב בחירות, בלי חזית ממשית שעומדת ממול ומצביעה נגד. אנחנו נשנה את זה".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) מחה על האפליה בין היחס לטייקונים לבין היחס לאזרח הקטן. הוא הציע לקרוא לחוק "חוק השודדים" ואמר כי מדובר בגזל של כספי ציבור. ח"כ הורוביץ אמר כי המדינה חייבת לעמוד על שלה ולגבות מהטייקונים את המס הראוי על רווחיהם כפי שהיא גובה מס מהאזרח הקטן.

ח"כ דב חנין אמר כי החוק שערורייתי. "הרווחים הכלואים" מצויים בידי החברות המבוססות ובמקום שהחברות ישקיעו את הכספים במדינת ישראל מוותרים על מיסוי רווחים אלו. "המערכת פועלת לטובת בעלי ההון על חשבון כספים שהיו צריכים להגיע לציבור", אמר ח"כ חנין. הוא הביע את צערו  על כך שבאופן סמלי מעבירים את חוק "הטייקונים" ונמנעים מלדון בחוק שיפתור את בעיית כפר שלם.

ח"כ שלמה מולה (קדימה) אמר כי הצעת החוק הינה "סטירת לחי" לאזרח הקטן המשלם מיסים כחוק. ח"כ מגלי והבה (קדימה) אמר כי הממשלה מזלזלת באינטליגנציה של האזרחים, פוגעת בעקרונות השוויון ומעדיפה מגזרים מסוימים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן