Skip to content

ביקורת ספר: "בית ספר לבישול"

מרוב ספרי בישול על מדפי הספרים, כבר לא רואים את המטבח • עתה יוצא הספר "בית הספר לבישול", שיצליח להחזיר למטבח גם את אלו שיודעים רק לחמם אוכל מוכן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

★★★★★

מדינת ישראל היא אכן עם הספר, וכששישה ספרים חדשים יוצאים לאור מדי יום בארץ, למעלה מ-2,000 ספרים בשנה, לא פלא שהצרכן הולך לאיבוד על מדפי חנויות הספרים. לא רק זאת, כ-10% (למעלה מ-200 ספרים) הרואים אור בשנה, הם ספרי בישול.

רוב ספרי הבישול המודפסים בארץ, נמצאים הרחק מאחור מהרמה היוצאת לאור בבריטניה, ארצות הברית או גרמניה, אם זה מבחינה ויזואלית באיכות התמונות, אם זה בסדר עריכת המתכונים ש"לעולם לא יבושלו אצלי במטבח" ועד לרמת המרכיבים בכל מוצר, אשר על-פי רוב מוחלפים במוצרים כשרים, כגון מרגרינה במקום חמאה.

עתה, הוצאת ספריית "לאשה", הוציאה את אחד מספרי הבישול המתקדמים והמתוחכמים ביותר שהודפסו בארץ, בשל הפשטות והנוחות ברשימת המתכונים, במרכיבי הגלם ובהצעות לרכיבים חלופיים.

הספר כולל 60 מתכונים על-פני 154 עמודים, והוא נועד לבשלן המתחיל, שרק יודע להפעיל את הקומקום ולהרתיח מים ועד למנוסים ביותר, המחפשים להכין ארוחה ולהפתיע אורחים. המתכונים הם מאוד ארצישראליים, ובין השאר ניתן למצוא: חביתה וסלט ירקות, שניצל, אורז, מרק עגבניות ועוגת שוקולד. ברם, ניתן למצוא גם מתכונים לארוחות גורמה ביתיות: פשטידת ברוקולי, פילה סלמון בתנור ואפילו רוסטביף.

התמונות בספר עושות חשק לטרוף את העמודים, המכילים גם טיפים לבחירת המרכיבים: איך לבחור חציל בסופר ועד לנתח בשר משובח אצל הקצב.

המתכונים בספר מבוססים על מדור עם שם זהה, שפורסם במהלך השנה האחרונה בעיתון "לאשה", והטריק – שלטענת יוצרי הספר התרחש גם מול קוראי העיתון, גורם גם לעצלנים ביותר להיכנס למטבח ולהתנסות בחוויית ההכנה הקולינארית.

ראוי לציין, כי במערכת הניו יורק טיימס בניו יורק קיים מטבח, שבו כותבת המתכונים של העיתון בודקת ומכינה כל אחד ואחד מן המתכונים, בטרם תפרסם אותו במהדורה היומית. במקרה זה, הכותב בדק רק 3 מתכונים, ואכן המינונים וחומרי הגלם היו מדוייקים להפליא. כאמור, מומלץ בחום של המטבח.

קצת קרדיטים: הספר בהוצאת ספריית "לאשה", מתכונים: עידית חייט (ודנית קימל), צילום: יוסי סליס, סגנון: נטשה חיימוביץ', איורים: איה נח (ורועי שני), עורכת: רוני רבינוביץ.

"בית ספר לבישול", 154 עמודים, מחיר מומלץ: 98 שקל

.
מתכון מהספר: שקשוקה

מה יותר ישראלי משקשוקה? מה יותר עממי, ביתי, בסיסי וחמים? ומה יותר פשוט וזמין? כמה עגבניות וביצים, קצת שמן ושום, כמה פרוסות לחם אחיד טרי – ויש ארוחה חמה, מענגת משביעה. אוכלים כארוחת בוקר, צהריים וערב, וגם בבראנץ' של שבת, ותמיד היא מתקבלת בשמחה.

תבדקו שיש בבית: מחבת עמוקה + מכסה

המרכיבים

  • 2 מנות
  • 4 כפות שמן זית
  • 5 שיני שום
  • פלפל שחור גרוס או – לאוהבים – 1 פלפל חריף ירוק
  • 1 קופסה (800 גרם) עגבניות מרוסקות
  • 1/3 כפית מלח (תמיד אפשר להוסיף עוד, אם רוצים)
  • 2  ביצים + 2 חלמונים (ראו הסבר בשמאל)
  • מומלץ: 2 כפות פטרוזיליה או כוסברה, קצוצה דק

ההכנה

  1. הכנות מקדימות: אם משתמשים בפלפל חריף, חוצים אותו, מוציאים ממנו בזהירות את הגרעינים, וחותכים לקוביות קטנות. מניחים בצד. מניחים את שיני השום על משטח העבודה וחובטים בהן בכף היד, כדי לשחרר את הוואקום בינן לבין הקליפה – כך הן יתקלפו בקלות. קולפים את שיני השום וקוצצים אותן דק בסכין חדה.
  2. בישול המנה: יוצקים את שמן הזית למחבת ומחממים אותה על להבה גבוהה. אחרי כדקה מוסיפים את השום ואת הפלפל (החריף או שגורסים פלפל שחור), ומטגנים כ־2 דקות, עד שהשום מתחיל להזהיב (שימו לב, שום נשרף מהר). מוסיפים את העגבניות המרוסקות והמלח ומערבבים בכף עץ. מבשלים עוד כשתי דקות, עד שהרוטב רותח ומבעבע. מנמיכים את הלהבה ומבשלים 15 דקות. מערבבים קלות מדי פעם.
  3. יוצרים ברוטב ארבע גומות בעזרת כף. שוברים ביצה לתוך קערית, ומחליקים אותה מהקערית לגומה שברוטב. חוזרים על הפעולה עם הביצה בגומה השנייה. בכל אחת מהגומות שנותרו יוצקים חלמון עם כמה שפחות חלבון (ראו הסברים משמאל). מכסים את המחבת ומבשלים כ־10 דקות, עד שהביצים עשויות. מסירים מהכיריים, מפזרים מעל את הפטרוזיליה או הכוסברה, ומגישים מיד, עם לחם פרוס לפרוסות עבות.
שקשוקה מתוך הספר "בית ספר לבישול" (צילום: יוסי סליס)
שקשוקה מתוך הספר "בית ספר לבישול" (צילום: יוסי סליס)

למה שלא תשתמשו בעגבניות טריות קלופות?

עם כל הכבוד לעגבניות המשומרות מקופסה, אין טעים מרוטב שעשוי מעגבניות טריות. אמנם צריך לקלף את העגבניות, אבל תראו כמה זה קל:

קונים 7-6 עגבניות בשלות ואדומות, רצוי מזן תמר. מרתיחים מים בקומקום.  בינתיים, חורצים בסכין חדה צורת איקס בראש העגבניות, כך שהקליפה רק "תיפצע". מוזגים

את המים הרותחים לקערה גדולה ומכניסים את העגבניות (המים צריכים לכסות פחות או יותר את העגבניות). משרים אותן 10 דקות. מוציאים את העגבניות לצלחת ומחכים עד שניתן לגעת בהן, ואז פשוט מסירים מהן את הקליפה (בידיים, זה קל!). מגררים את העגבניות על מגררת (פומפייה) או מרסקים במעבד מזון. מוסיפים למחבת בהתאם להנחיות במתכון.

איך מוסיפים רק חלמון?

השקשוקה שלפניכם פשוטה ובסיסית, טעימה מאוד וגם יפה דיה כדי להשוויץ בה. היא מכילה שתי ביצים שלמות ושני חלמונים, כי איכות השקשוקה עולה ככל שיש בה פחות חלבונים. לכן השתדלו להיפטר מכמה שיותר חלבון, אבל אל תחששו –  לא צריך להפריד ביצים כמו בהכנת עוגה. פשוט שברו את הביצה והוסיפו לשקשוקה רק את מחצית הקליפה שבה נמצא החלמון.

רוצים לגוון?

אפשר להוסיף לשקשוקה תוספות שונות:

  • 2-1  פלפלים אדומים, צהובים או כתומים, חתוכים לקוביות. מוסיפים את הפלפלים אחרי טיגון השום והפלפל החריף, מטגנים אותם כדקה ואז מוסיפים את העגבניות.
  • 2-1 פלפלים קלויים וקלופים (אפשר לקנות מוכן בצנצנת, במרכולים), חתוכים לרצועות. מוסיפים לשקשוקה יחד עם רוטב העגבניות.
  • 1 חציל קטן, חתוך לקוביות. מטגנים את קוביות החציל במחבת נפרדת ובה שמן קנולה בגובה 1/2  ס"מ (חצילים הם זוללי שמן). מטגנים כעשר דקות תוך ערבוב קל, עד שקוביות החציל שחומות מכל הצדדים. מוסיפים לשקשוקה יחד עם רוטב העגבניות.
  • גבינת פטה או בולגרית, חתוכה לקוביות. מוסיפים לשקשוקה בסוף בישול הרוטב, לפני שמוסיפים את הביצים.
  • 2-1 נקניקיות מרגז. מטגנים את הנקניקיות בשלמותן (כדי שהשומן שלהן לא יתערבב עם רוטב העגבניות) במחבת נפרדת שבה מחממים 1 כפית שמן קנולה. מוסיפים לשקשוקה עם סיום בישול הרוטב, לפני הוספת הביצים.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן