Skip to content

אולמרט: בימים הקרובים אבהיר לאן פניי מועדות

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מאותת על חזרתו לפוליטיקה. בדברים שנשא באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק, מתח ביקורת גלויה על ראש הממשלה נתניהו על "חבירתו לימין הקיצוני", טען שיפעל בכל דרך כדי להחיות את התהליך המדיני ורמז מה ארה"ב צריכה לעשות באיראן – שעות ספורות לאחר ערעור הפרקליטות על קלות עונשו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"יש מספר אנשים שסקרנים לדעת מה יהיה תפקידי בתהליך השלום. גם אני סקרן. דבר אחד בטוח: אני מתכוון לנסות להשפיע על התהליך הזה. באיזה תפקיד – על כך אדבר בישראל בעוד כמה ימים ואעשה זאת באופן בהיר", כך אמר אתמול ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בערבו של יום בו נודע לו, כי הקרב המשפטי בו הוא נאבק מאז עזב את משרד רה"מ עוד לא הסתיים.

בהרצאה שנשא בפני סטודנטים למשפטים באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, תחת הכותרת "ההתפתחויות האחרונות בישראל ובמזה"ת", התבטא אולמרט בשורת נושאים רחבה, בהם איראן, סוריה, הבחירות בארה"ב והבחירות בישראל.

אולמרט באונ קולומביה (צילום: נחום אבניאל)
מתכוון להשפיע על תהליך השלום, השאלה היא איך. אולמרט באונ' קולומביה (צילומים: נחום אבניאל)

אולמרט מתח ביקורת גלויה על התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "לא היה זה מן החכמה לצדד, במישרין או בעקיפין, באחד המועמדים". הוא הדגיש כי התחרות היתה בין "שני חברים של ישראל" ולכן בארבע השנים הקרובות ימשיכו לשרור היחסים הטובים שהיו. "עם זאת", הטעים, "השאלה היא האם לראש ממשלת ישראל יהיה חבר בבית הלבן".

בצל הגשת הערעור של הפרקליטות על החלטתו של בית המשפט המחוזי להרשיעו בפרשה אחת ולזכותו בשתיים אחרות, לא פיזר ראש הממשלה לשעבר את הערפל סביב כוונותיו במערכת הפוליטית של ישראל. כזכור, בית המשפט לא גזר על אולמרט קלון בעקבות הרשעתו, ולכן אין מניעה חוקית לכך שירוץ לכנסת בבחירות הקרובות.

לא מעט מדבריו של אולמרט נשמעו כנאום בחירות לכל דבר. בניו יורק הרחוקה, בפני קהל סטודנטים שאינו דווקא יהודי או ישראלי, חיווה את דעתו על איחוד הרשימות "הליכוד ביתנו": "אני שמח שהם עשו את זה, כי עכשיו כולם רואים שהליכוד היא מפלגת ימין קיצוני. זה לא רק שותפות בקואליציה אלא שותפות ממשית. מתוך היכרותי את האישיות של ליברמן ואת כוחו אני מאמין כי בתוך זמן קצר יהיה הוא המנהיג – ולא נתניהו. טוב שאזרחי ישראל יהיו מודעים לכך כשהם באים להצביע".

בפאתוס ובלהט נאם אולמרט על הצעדים אותם צריכה ישראל לעשות בנוגע לאיראן. "אל תטעו – הוויכוח בישראל איננו 'אם' לאיראן יכולה להיות יכולת גרעינית – הוויכוח נסוב על השאלה 'כיצד' נוכל למנוע זאת. רוב הציבור בישראל, כולל מומחים ומפקדי הזרועות השונות, בטוחים שהמאמץ הזה חייב להיעשות בשיתוף פעולה מלא עם הקהיליה הבינ"ל בכלל ועם ארה"ב בפרט".

 אולמרט
"אנחנו לא חייבים לבודד את עצמנו". אולמרט

גם כאן לא נמנע אולמרט מלשגר עקיצה לעבר נתניהו כשהוסיף: "אני בטוח שנשיא ארה"ב מודע לסכנה שבאיראן, ואני לא בטוח שהאסטרטגיה החכמה ביותר היא לנסות להעמיד את ארה"ב בפינה כדי לגרום לה לתקוף מדינה אחרת שמצויה מעבר לאוקיינוס".

לטענתו, קיים קונצנזוס רחב על כך שבאיראן קיים משטר פונדמנטליסטי שאינו יכול להחזיק בנשק גרעיני, קונצנזוס שכולל מדינות ערב מתונות, מדינות באירופה ובאסיה וכמובן את ארה"ב וישראל. לדבריו, מהלך התקיפה באיראן צריך להיות מובל על ידי ארה"ב. "אמריקה תוביל את התהליך, ישראל תהיה חלק ממנו, מדינות נוספות מאירופה ומאסיה תצטרפנה. השורה התחתונה תהיה שלאיראן לא יהיה נשק כזה – אבל זה חייב להיעשות בחכמה".

עוד טען, שכל פעולה אחרת תגרום לבידודה של ישראל: "מעולם, לא בעבר הרחוק ולא בעבר הקרוב, לא שכחנו שכשהיינו צריכים את ארה"ב, היא תמיד עמדה לצידנו. אנחנו לא לבד ואנחנו לא חייבים לבודד את עצמנו", אמר אולמרט.

דבריו של אולמרט התלהטו רק כאשר התייחס לנושא הפלסטיני. "הזמן לא פועל לרעת הפלסטינים, אלא פועל לרעת ישראל. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה להחזיק אזרחים ללא זכויות", דפק על שולחן הנואמים, "ואימוץ הפלסטינים בגדה המערבית יביא לאיבוד זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

לדבריו, בשנת 2008 היו הצדדים קרובים לחתימת הסכם שהדהים את האמריקנים בנדיבותו מן הצד הישראלי. "הצענו תכנית שלום שהממה את מזכירת המדינה קונדוליסה רייס. היא לא האמינה שראש ממשלה בישראל מציע דבר כזה. אבו מאזן מעולם לא אמר כן לתוכנית הזו – אך גם לא אמר לא".

באשר לאיום הביטחוני שיארוב לישראל אם תיסוג לגבולות 67' אמר אולמרט: "ישראל חזקה מספיק כדי להתמודד עם טרור גם כשאין לה חיילים בתחום הסכסוך. עשינו זאת בצפון מול חיזבאללה, אנו עושים זאת כעת בעזה מול חמאס ונוכל לעשות זאת גם בשטחי הגדה המערבית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן