Skip to content

פרס ולברוב חנכו את מוזיאון היהדות והסובלנות במוסקבה

נשיא המדינה קרא לארה"ב ולרוסיה לשתף פעולה במאבק נגד איראן גרעינית: "אנו מתפללים שהנשיא פוטין והנשיא שנבחר מחדש זה עתה, ברק אובמה, ישלבו ידיים כדי לשים קץ לטרור ולאיומים האפלים". לברוב: "המוזיאון הוא התגלמות מוחשית לדיאלוג והסכמה בין העמים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"למען קיומה ישראל ערוכה ביטחונית ולמען עתידה – היא ערוכה לשלום. על השלום עם מצרים ועם ירדן נשמור כעל בבת עיננו. ועל חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים עלינו לפעול בדחיפות". כך אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, שיחנך הבוקר את מוזיאון "היהדות והסובלנות" במוסקבה. הנשיא נשא נאום מיוחד, בו הודה לרוסיה על ניצחונה על הצורר הנאצי ושחרור העם היהודי ממחנות ההשמדה. הוא לא שכח גם לקרוא לארה"ב ולרוסיה לשתף פעולה כדי למנוע איראן גרעינית.

פרס ולברוב במוזיאון היהדות והסובלנות במוסקבה (צילום:מארק ניימן, לע"מ)
הנשיא פרס ושר החוץ הרוסי לברוב (מימין) במוזיאון היהדות והסובלנות במוסקבה (צילום:מארק ניימן, לע"מ)

"באתי לכאן כנשיא מדינתו של העם היהודי, עם עתיק יומין שידע עצמאות וחווה חורבן, שהתענה בגלות והתרומם בתחיה", אמר הנשיא. "באתי כדי לומר באוזני העם הרוסי – תודה. תודה על אלף שנות הכנסת אורחים. אלף שנות קיום שרוסיה הגדולה העניקה לעמי הקטן. זו תודה היסטורית, שגם אם צמחו בה שערות שיבה, היא נותרה רעננה. בבוא הטירוף הגדול ביותר שידעה ההיסטוריה האנושית, הטירוף הנאצי, היה זה העם הרוסי שלחם נגדו בגבורה שאין דומה לה. כשלושים מיליון אזרחי ברית המועצות, מספר שאין דומה לו בהיסטוריה, איבדו את חייהם. הם הצילו את העולם מהרס מחריד. הנאצים רצחו כשליש מעמנו, ששה מיליון יהודים. ומהם כמיליון וחצי ילדים, שהומתו באש, בתאי גזים ובמשרפות אדם. גבורתו של הצבא האדום ובעלי בריתו הנחיתה את המכה המכרעת על ראשם של הנאצים והביאה פדות לעולם, לאדם, לעם היהודי."

הנשיא המשיך: "בישראל חיים למעלה ממיליון דוברי רוסית. וברחבי ברית המועצות לשעבר מתפללים כמיליון אנשים בעברית – שתי לשונות שקירבה רגשית ביניהן ושבועה משותפת בלבם. לא עוד רצח. לא עוד גזענות. לא עוד טירוף פוליטי. לא עוד ערעור שלום העולם. המזרח התיכון נמצא בתקופת מעבר. בין סכנות העבר לבין סיכויים לעתיד. למען קיומה – ישראל ערוכה ביטחונית. ולמען עתידה – היא ערוכה לשלום. על השלום עם מצרים ועם ירדן, נשמור כעל בבת עיננו. ועל חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים עלינו לפעול בדחיפות. הבסיס לשלום בינינו קיים: שתי מדינות לאום לשני העמים שיחיו בשכנות טובה. הוא מקובל על שנינו. ונתמך על ידי רוב מדינות העולם. הוא הכרחי ואפשרי. אנחנו עם קטן. ולוֹ חלום גדול. לבנות מדינת מופת, ולהשתתף ב"תיקון עולם". למען עולם ללא הרג, ללא פחד, ללא עוני, ללא אפליה. מפינתנו אנו צופים לעבר העמים הגדולים. אנו מאמינים שמתחת לחילוקי הדעות ביניהם משתרע מכנה משותף כדי למנוע מצללי האתמול להעיב מחדש על השחר שעלה לאחר המלחמה. לאחר השואה."

נשיא המדינה קרא לארצות הברית ולרוסיה לשלב ידיים במאבק כנגד איראן גרעינית ואמר: "אנו מתפללים שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונשיא ארצות הברית שנבחר מחדש זה עתה, ברק אובמה, ישלבו ידיים כדי לשים קץ לטרור ולאיומים האפלים. ישחררו את האנושות משפיכות דמים וזריעת ייאוש. ממרום גילי וניסיוני למדתי שהבלתי נראה לעין הוא לפעמים זה הנושא את החבוי במעמקי האדם".

לברוב: המוזיאון מוקדש גם ליחסים ההדוקים בין העם היהודי לרוסי (צילום: מארק ניימן, לע"מ)
לברוב: המוזיאון מוקדש ליחסים ההדוקים בין העם היהודי לרוסי (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר: "רוסיה גאה ומתכבדת בהקמת מוזיאון השואה והסובלנות המוקדש גם ליחסים ההדוקים בין העם היהודי לעם הרוסי. מדובר באוסף עשיר של מסמכים היסטוריים החל מהתקופה המקראית ועד היום. המוזיאון נותן גם דגש ומקום מרכזי לזכרם של קורבנות המלחמה. כל ניסיון של התעלמות מהתרומה המכרעת של רוסיה על הניצחון על גרמניה הנאצית הוא חזרה לטרגדיה ולכאב. יש לנו חובה משותפת להגן על כבוד הנופלים ועל זכרם ואני גאה כי המוזיאון הוא התגלמות מוחשית לדיאלוג והסכמה בין העמים".

מוזיאון היהדות והסובלנות, אשר נחנך הבוקר, הוקם במטרה לספר את ההיסטוריה הרוסית ממבטם של יהודי רוסיה כשהוא מציג ציר היסטורי, עשיר בתיעוד החיים היהודיים ברוסיה וכן את ההיסטוריה של האנטישמיות והשואה. בחלק המוקדש לשואה הוקם חלל הזיכרון, אליו מתאספים המבקרים ועומדים יחדיו לזכר הקורבנות, ובכך מהווים למעשה מיצג אנושי. המוזיאון מתמקד לא רק בגילויי האנטישמיות, אלא מציג גם דו-קיום וסובלנות בין האוכלוסיות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן