Skip to content

פוטין קרא לישראל ולפלסטינים לחדש את המו"מ הישיר

הנשיא פוטין הפתיע את הנשיא פרס כאשר פתח בקבוק יין אדום שיוצר בשנת 1948 ואמר: "בקבוק זה יוצר ב 1948 שנת הקמת מדינת ישראל, הרשה לי להרים כוסית לחייך ולבריאותך, הרשה לי להרים כוסית לחיי מדינת ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הנשיא פוטין הפגין הבנה ורגישות לצרכים הביטחוניים של ישראל", אומר נשיא המדינה, שמעון פרס, בתום פגישה מדינית שקיים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. פרס קרא לפוטין לשתף פעולה עם ארה"ב, נגד הגרעין האיראני. פוטין, מצדו, קרא לישראל ולרשות הפלסטינית לחדש את המו"מ.

"הבנה ורגישות לצרכי ישראל". פוטין ופרס (צילום: מארק ניימן / לע"מ)
"הבנה ורגישות לצרכי ישראל". פוטין ופרס (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

הנשיא פרס ועמיתו ולדימיר פוטין קיימו פגישה מצומצמת בארבע עיניים, שנמשכה כשעה וחצי ובסיומה הזמין הנשיא פוטין את המשלחת הישראלית, בראשות הנשיא פרס, לארוחת צהריים משותפת יחד עם שר החוץ לברוב, סגן ראש הממשלה דבורקוביץ', שגריר רוסיה, ושגרירת ישראל ברוסיה דורית גולנבר.

במהלך הפגישה בארבע עיניים דנו השניים בסוגיה האיראנית, בנעשה בסוריה, בדרכים להניע את המשא ומתן לשלום עם הפלסטינים וכן בהעמקת הקשרים האסטרטגיים בין המדינות. בתום הפגישה אמר הנשיא פרס כי: "הייתה זו פגישה טובה ויעילה וכי מדברי הנשיא פוטין עולה כי עתיד מדינת ישראל ושמירה על בטחונה חשובים לו".

הנשיא פרס שב והבהיר, כי ישראל לא תוכל להשלים עם המצאות נשק גרעיני בידי אלה המאיימים להשמידה והדגיש כי ישראל שותפה למאמצי הקואליציה העולמית למנוע מאיראן נשק גרעיני באמצעות דיפלומטיה וסנקציות כלכליות. עם זאת הדגיש הנשיא, כי אך אסור לאויבינו לטעות ברצינות כוונותינו, אם האופציות האחרות לא יעזרו אזי כל האופציות נמצאות על השולחן.

הנשיא פרס העלה עוד את נושא השמירה על יתרונה האיכותי היחסי ישראל בתחום הצבאי במזרח התיכון ובצאתו מהפגישה אמר לכתבים כי הוא התרשם לחיוב מרמת ההבנה והרגישות שהפגין הנשיא פוטין לצרכים הביטחוניים של ישראל.

הנשיא פוטין אמר לנשיא פרס: "אני שמח מאד לארח אותך כאן בקרמלין ואני מודה לך מאוד שהגעת לרוסיה, ביוני השנה חנכנו יחד אנדרטה לזכר חיילי הצבא האדום שנלחמו והביאו לניצחון על הנאצים. היום השתתפת בטקס חנוכת מוזיאון היהדות והסובלנות. זוהי תרומתנו המשותפת למאבק בגזענות, שנאת זרים ולאומנות. והמוזיאון יסייע לשמור על זיכרון השואה ומאורעות מלחמת העולם השנייה".

"לא נשכח לעולם את קורבנות העם היהודי בשואה", אמר פוטין והוסיף: "נעים לי מאד לומר שהיחסים בין רוסיה לישראל נמצאים במגמת עלייה. אנו מרוצים מכך מאוד. בכוונתנו להמשיך לפעול להרחבת שיתופי הפעולה בכל התחומים, כלכלה, הייטק, חקלאות ואף בתחום מחקר החלל."

"יחסים במגמת עליה". ולדימיר פוטין ושמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
יחסים במגמת עלייה. ולדימיר פוטין ושמעון פרס (צילום: מארק ניימן / לע"מ)

עוד אמר הנשיא פוטין: "שוחחתי עם הנשיא פרס בנושאי מפתח במזרח התיכון, דנו במצב בסוריה, בגרעין האיראני, ויש לנו הבנה עמוקה לפתרון הבעיות הניצבות בפנינו. הידברות ושלום בין יהודים וערבים במזרח התיכון חשובה לנו. אנו קוראים לשני הצדדים, ישראל והרשות הפלסטינית, לחדש את המשא ומתן הישיר."

בסיום הדברים הנשיא פוטין בירך את הנשיא פרס על קבלת תואר פרופסור לשם כבוד של האקדמיה למדעים ואמר: "זכייה זו היא הכרה במעשיך ופועלת למען המדע, החינוך והשלום".

הנשיא פרס שב והודה לנשיא פוטין על ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית ואמר בהקשר אקטואלי: "על שכמי רוסיה ועל כתפיך מוטלת אחריות שזוועות מלחמת העולם השנייה לא יחזרו לעולם. זו אחריות כבדה ורצינית".  עוד אמר: "אמרת בביקורך בישראל שמי שמכחיש שואה יכול להצמיח שואה, וכי תרשה זאת לאיראן הנושאת עמה איום גרעיני".

בנימה אישית פנה הנשיא פרס לנשיא פוטין ואמר: "ממרום גילי וניסיוני אני פונה אליך ולנשיא ארצות הברית הנבחר ברק אובמה. שניכם מנהיגים צעירים. עוד הרבה שנים של עשייה לפניכם, יש לכם הזדמנות היסטורית לשלב ידיים כדי לשים קץ לטרור ולאיומים האפלים, ולשחרר ביחד את האנושות משפיכות דמים וזריעת ייאוש".

הנשיא פוטין הפתיע את הנשיא פרס בסיום הארוחה, כאשר פתח בקבוק יין אדום שיוצר בשנת 1948 ואמר: "בקבוק זה יוצר ב-1948, שנת הקמתה של מדינת ישראל, הרשה לי להרים כוסית לחייך ולבריאותך, הרשה לי להרים כוסית לחיי מדינת ישראל".  שר החוץ הרוסי והנשיא פוטין הצטרפו ואמרו בעברית צחה "לחיים". שתי המשלחות השיקו כוסיות וברוח חיובית סיימו את ארוחת הצהריים ועברו להצהרות המשותפות.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן