Skip to content

מנהרת תופת התפוצצה כשכוח צה"ל פעל ליד גדר הרצועה

במהלך פעילות יזומה של כוח הנדסה לאיתור מטעני חבלה בדרום רצועת עזה, בצד הפלסטיני של הגדר, אירע פיצוץ של מנהרת תופת. חייל צה"ל נפגע באורח קל מאוד וטופל במקום. הסריקות אחר מטענים באיזור יימשכו. הפלסטינים עלולים לחדש את מטחי הרקטות לעבר ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנהרת תופת התפוצצה אתמול (חמישי) במהלך פעילות יזומה של כוח צה"ל בדרום הרצועה לאיתור מטעני חבלה. אין נפגעים כתוצאה מהפיצוץ. כוח הנדסה, שפעל במקום, איתר מספר מטעני חבלה. עם סיום הפעילות, בזמן פעולות לתיקון הגדר, אירע פיצוץ של מנהרת תופת מתחת לציר הוברס. לאחר סריקות שנערכו בשטח הפיצוץ הובהר ללא כל ספק כי הפלסטינים הפעילו את מנהרת תופת בשלט רחוק.

הפיצוץ קרה בעת שכוחות צה"ל פעלו לביצוע חישוף בטוח של 300 מטר מגדר הרצועה, לאחר שהובהר במהלך השבועיים האחרונים כי הפלסטינים מנצלים את תוואי הקרקע והערפל להטמנת מטענים נגד כוחות צה"ל. מדובר בפיצוץ גדול מאוד שחשף מנהרה בעומק של ארבעה מטרים וברוחב של כארבעה מטרים. כלי רכב צה"לי ריק שהיה במרחק משם הועף באוויר מעוצמת הפיצוץ וניזוק.

מנהרת התופת שנחשפה היום (צילום: דובר צה"ל)
מנהרת תופת (צילום ארכיון: דובר צה"ל)

דובר צה"ל העריך, כי "יתכן שהאירוע קשור לחשיפת מטענים מערבית לגדר. אנחנו מבינים כי מדובר במנהרת תופת או מנהרה שתוכננה לדברים אחרים, כיוון שהיה פער זמנים בין הפיצוץ לנטרול. מדובר במנהרה מאוד גדולה, שלא חווינו לאחרונה. מפקד האוגדה היה בגזרת האירוע".

הבוקר יימשכו הסריקות אחר מטענים ומנהרות ותתקיים הערכת מצב בראשות מפקד פיקוד הדרום, האלוף טל רוסו.

חייל  צה"ל נפצע אתמול באורח קל מאוד, כתוצאה מירי מספר פצמ"רים לעבר כוח של חטיבת גבעתי שפעל במרכז גבול ישראל ורצועת עזה. הכוח היה מלווה ביחידת עוקץ ובטנקים של חטיבה 401. במהלך פעילות הכוח נחשפו שישה מטעני צד, שיועדו לפגוע בכוחות צה"ל הפועלים בשגרה באיזור. חיילי הכוח פוצצו באורח מבוקר את המטענים. במהלך העבודות ההנדסיות במקום התפתחו חילופי אש בין כוחות צה"ל לפלסטינים. פצצת מרגמה שנפלה סמוך לאחד הטנקים, גרמה נזק לטנק אך איש לא נפגע.

בעקבות כך הורה מפקד אוגדת עזה הנכנס, תת-אלוף מיקי אדלשטיין, על המשך פעולות חישוף הצמחייה סמוך לקיבוץ נירים, כדי לאתר זירות מטענים נוספות. במהלך עבודות החישוף נשמע לפתע פיצוץ עז כאשר התפוצצה מנהרת התופת. זמן לא רב אחרי כן, נפצע קלות חייל צה"ל מפצצת מרגמה ששוגרה לעבר הכוח. הוא טופל במקום ולא נזקק לסיוע ופינוי. צה"ל השיב באש לעבר מקורות הירי.

במקביל לכך דיווחו הפלסטינים כי ילד בן 13 נהרג מתקיפת מסוקי חיל האוויר. בצה"ל עדיין בודקים טענה זו. בוועדות ההתנגדות בעזה מסרו אמש, כי הם התעמתו עם ארבעה טנקים ובולדוזר אחד של צה"ל.

דובר צה"ל, תא"ל יואב פולי מרדכי, סיפר כי בשבועיים האחרונים אירעו באזור דרום הרצועה מספר אירועים – מטען לעבר נגמחון, פציעת המ"פ ומטען נוסף לפני יומיים. בעקבות כך החליט מפקד האוגדה החדש לפעול בצורה יזומה מערבית לגדר.

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר כי ישראל רואה בחומרה את פיצוץ מנהרת התופת. ישראל רואה בחמאס את האחראי, אמר ברק, ותבחן איך ומתי להגיב. 

מבחינת החמאס נראית הפעולה הזו כמוצדקת לנוכח העובדה שצה"ל פועל לחישוף בטווח של 300 מטר מגדר הרצועה, בצד הפלסטיני. עובדה זו מצדיקה, לדעת מנהיגי החמאס, ירי רקטות, פצמ"רים ונק"ל ושימוש במטענים ומנהרות נפץ כנגד צה"ל כשהוא בצד הפלסטיני. בצה"ל מביאים בחשבון כי השימוש במנהרת נפץ מעיד על כוונת ארגוני הטרור להפעיל מנהרות נוספות ולבצע פיגועי טרור בקנה מידה גדול מזה שאירע אתמול.

לדעת גורמים בטחוניים, ממתינים כעת הפלסטינים ללמוד את תגובת צה"ל לנושא ועוצמתה ומנגד, הפלסטינים עלולים לחדש את מטחי הרקטות לעבר ישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן