Skip to content

תושב נהריה: "בריונים מאיימים על חיי והמשטרה לא קיימת"

עיריית נהריה בנתה מגרש ספורט ליד חלון ביתו של הרצל רחום. חיי משפחתו וחייו הפכו לבלתי נסבלים. רעש, צעקות וקללות. משחקי כדור בשעות מנוחה ובלילות אחרי שעות סגירה. גברים ששותים בירה במגרש, משליכים בקבוקים שמתנפצים בחצר ביתו ולאחר מעשה משתינם לתוכה. כל אלה הפכו למעשים שבשגרה. את העירייה ואת המשטרה כנראה שזה לא מעניין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תושב נהריה  מאוים על ידי בריונים המשתמשים במגרש ספורט הסמוך לביתו. התושב מתלונן כי העירייה מותירה את המגרש פתוח לכל דכפין בשעות הלילה ובשעות היום בשעות המנוחה. לדבריו, חייו הפכו לבלתי נסבלים. העירייה מסרה בתגובה, כי אין לה עניין בנושא וכי על התושב לפנות למשטרה. המשטרה הגיבה כי עליו לפנות לרשות. התושב  שלח השבוע מכתב למפקד מחוז צפון והתריע כי האלימות של הבריונים תפרוץ ותעבור מאיומים, השלכת חפצים לחצרו ועל גג ביתו וקללות נגד משפחתו ונגדו לאסון פיזי ואיש לא עושה דבר בנדון.

פגיעה מתמשכת בחייו ובחיי משפחתו. הרצל רחום
פגיעה מתמשכת בחייו ובחיי משפחתו. הרצל רחום

לפני מספר שנים החליט ראש עיריית נהריה, ז'קי סבג, לבנות מגרש קט רגל סמוך ליציאה מהעיר צפונה. המגרש נבנה בלי שבוצע לגביו שינוי יעוד הקרקע. הקרקע נועדה, על פי התכנון במקור במנהל מקרקעי ישראל, למבנים ושימושים אחרים ולא למגרש ספורט. חלקו האחד של המגרש גובל בביתו של תושב נהריה, הרצל רחום, שחי בו עם זוגתו ההריונית ובתם הפעוטה. התנגדותו של רחום לבניית המגרש לא הועילה והמגרש נבנה בלי שקיבל התרים ובלי שקיבל את הרישוי המתאים והנדרש כחוק. כל פניותיו ופניות עורך דינו לעירייה עלו בתוהו. מגרש הספורט הקטן נחנך ונפתח לקהל הרחב.

יצוין כי את המגרש עוטף קיר רשת גבוה ושער דלת כניסה שאפשר לסגור אותו בעת צורך. "מרגע פתיחת המגרש", אומר רחום, "הפכו חיי משפחתי ושלי לגיהינום על אדמות. המגרש מצוי מול חלון חדר השינה שלי ומרוחק ממנו קצת פחות מארבעה מטרים. הקלות, הצעקות והכדורים הניתכים ברשת המגן של המגרש, הפכו את החיים לבלתי נסבלים". אך בכך לא מסתיימת הסאגה. באי המגרש מגיעים גם בין שתיים לארבע, שעות מנוחה בהן המגרש צריך להיות סגור וממשיכים להגיע בשעות לילה, אחרי 23:00, בהן המגרש אמור להיות סגור עד בוקר.

מגרש הספורט גובל בבית, נבנה ללא רישוי ובניגוד לייעוד הקרקע
מגרש הספורט גובל בבית, נבנה ללא רישוי ובניגוד לייעוד הקרקע

"אני מתפרנס מהשכרת חדרי אירוח כפריים", אומר רחום, "אורחי חדלו כמעט מלהגיע. הרעש, ההמולה, הצעקות והקלות מבריחים אותם מהמקום". צרה נוספת שהתרגשה על ביתו היא הכדורים המעופפים אל תוך חצרו ועל גג ביתו. "הם משחקים בכדור ותוך כדי כך נבעטים כדורים מעבר לגדר רשת המגרש לחצר או ישר על הגג", הוא מספר, "ואז מופיעים ילדים, נערים ומבוגרים לקחת חזרה את הכדור. החצר הפכה להיות שלהם. ויותר מסוכן מכך, חלק מהם מטפסים אל גג הבית כדי להוריד את הכדור. אני תמיד חושש שמישהו ימעד וייפול".  

הרצל  התלונן שוב ושוב בפני הרשות אך נענה בשלילה. בצר לו פנה לבי המשפט ותבע את סגירת המגרש מהטעמים שלמגרש אין רישיונות הנדרשים כחוק והוא נבנה בניגוד לו. הוועדה המקומית לתכנון ובניייה בעיריית נהריה העניקה לרשות אותה היא משרתת זמן להסדיר את עניין הרישוי. בית המשפט הציע לרחום וליועצו המשפטי למשוך את התביעה ולהמתין לסיום ההליך הזה. השניים הסכימו ובמקביל הגישו ערעור בוועדה המחוזית על ההחלטה של הוועדה המקומית לתת אישור בדיעבד על מגרש שנבנה.

"לו אדם היה בונה בנהריה על שטח פרטי שלו, שאיננו מיועד לבנייה במקור, הייתה העירייה מזדרזת לתבוע ממנו להרוס את שבנה ואם לא היה עושה כך היו מגיעים דחפורים בלווי משטרתי לבצע את זאת", אומר רחום, "אבל כשהעבריין היא הרשות. אז הכול מותר?"

אם לא די בכך, אחרי יותר מחמישים שנות מגורים הופיעו לפתע מכתבים מהמנהל, ש"נזכרו" שחלק מהחצר איננו שייך לטענתם למשפחת רחום והוא נתבע להרוס חלק מהמבנים בחצר. הרצל נדרש להגדיל את הוצאותיו בתביעה זו ולהתגונן באמצעות פרקליטו. בתיבת הדואר שלו הופיעו גם מכתבים מהעירייה, בהם הוא נדרש לשלם על חשבון מיסוי עתידי אלפי שקלים כמקדמות על חשבון שיערך. להרצל זה נמאס. הוא החליט לשלם בדרכו. אסף את כל הכסף הקטן שבביתו והוסיף עליו שק עמוס מטבעות באלפי שקלים הגיע לקופת העירייה. שם הוא נתקל בסירוב לקבל את הכסף כדמי תשלום ומשטרת נהריה הוזעקה לסלקו מבניין העירייה.

"אני יודע שזו התרסה", הוא אומר, "אבל זהו כסף תקני וחוקי. על הרשות לקבל את התשלום ולא לסרב לקבלו. הם דרשו תשלום? בבקשה, אני משלם. שיספרו את הכול או שיביאו מכונה לשקילה וספירת מטבעות. אבל הם חייבים לקבל את התשלום". את העירייה זה לא סיפק ושוב ושוב הוא סולק מבניין העירייה בליווי משטרתי, ללא הסבר למעט העובדה שהוא נדרש לעזוב את בניין העירייה.

צולם מביתו של הרצל רחום

מעבר לצרות שנמנו עד כה, כמות הבריונים שמגיעה למגרש הספורט גדלה ולא בשעות המותרות. "אני מזהה שם הרבה פנים חדשות, לא מתושבי השכונה", הוא אומר, "אלו מגיעים בדיוק בשעות הלילה  ובדיוק אז מחליטים לשחק בכדור. הם בועטים בו ישר לתוך רשת הגדר, מול חלון ביתי. אין לי ספק שזה נעשה בכוונה תחילה. הרעש  מחריש אוזניים. לאחרונה הם שותים בירה ואלכוהול במגרש וכשהם מסיימים, משתינים מבעד לגדר הרשת ישר לחצר ביתי שהפכה למשתנה".

למשטרת נהריה די נמאס מקריאותיו הליליות ובשעות המנוחה לעזרת השוטרים. רחום הפך בעל כורחו למטריד סדרתי. עשרות על עשרות קריאות למוקד 100 רשומות במשטרה. "השוטרים מגיעים, עושים סיבוב בעצלתיים והולכים", הוא מספר, "עוד הם משוחחים אתי והאורחים במגרש מסתלקים לאטם".  לפני מספר ימים, ב-7 בחודש, הגיעו הדברים לשיא חדש. שני אנשים לא מזוהים הגיעו אחרי 23:00 למגרש הספורט. בעטו את הכדור אל הרשת, שתו מספר בקבוקי בירה והרעישו. "זה היה במכוון", אומר רחום, "צילמתי הכול בווידיאו ואפשר להבחין בכך בבירור". השניים סיימו את שתיית הבירות, חלק מהבקבוקים הריקים נותרו במגרש וחלק אחר פשוט הושלך מעבר לגדר לתוך חצר ביתו והתנפץ. "הבחנתי שאחד מהם החליט גם להשתין מעבד לרשת הגדר לחצר ביתי", הוא מספר, "יצאתי החוצה ואמרתי לו שזוהי חוצפה שהוא משתין וזורק בקבוקים. הוא אמר לי: "אתה זקן, כנס מהר הביתה לפני שיקרה לך משהו רע".

החלטתי להיכנס ולהזמין ניידת. זו לא הגיעה. צלצלתי שוב ושוב ובסיומו של דבר הודיעו ממוקד 100 שמשטרת נהריה עסוקה ומסרבת לשלוח אלי ניידת. התקשרתי לתחנה ונעניתי שיש להם דברים חשובים יותר לטפל בהם מעוד רעש במגרש". רחום פנה בעקבות כך במכתב למפקד מחוז חוף במשטרת ישראל עם העתק למפכ"ל המשטרה, בו הוא מפרט את השתלשלות האירועים ואת סירובה של משטרת נהריה לפעול בעניינו. "אני מריח שעומד להתרחש משהו רע", הוא מזהיר,  "הבריונים שמגיעים ואינם מהסביבה לא מגיעים סתם כך. זוהי יד מכוונת, זה יגמר במשהו רע לביתי, למשפחתי ולי".

משהו רע כבר מתרחש לבתו הקטנה בת השנה וחצי. לדבריו, עקב המתח והרעש הרב המליצו רופאת המשפחה והשירות הפסיכולוגי להגיע איתה לטיפול פסיכולוגי.  "מטפלת קלינית המליצה לי פשוט לעבור לסביבה אחרת", הוא אמר, " לא אפשרי וזה לא יקרה".

"יש בינו לבין ראש הרשות סכסוך דמים", אמר גורם משטרתי למגפון, "לדעתי רק שיחה בין שניהם תפתור בעיה זו".  לשאלת מגפון מדוע אין המשטרה אוכפת את סגירת המגרש בשעות המנוחה בימי חול, שבתות ומועדים, הגיב דובר מחוז חוף במשטרת ישראל, רפ"ק ערן שקד  ואמר כי "הפיתרון של אירועי הקמת הרעש (בניית המגרש א.מ), אינם באחריות המשטרה ויש לפנות לגורמים הרלוונטיים. משטרת נהריה תמשיך לטפל בכל אירוע ואירוע ותמצה את הטיפול על פי הנדרש בעת התרחשותו". דובר המשטרה לא התייחס לשאלת סגירת המגרש בשעות בו הוא מחויב על פי חוק להיות סגור.

לשאלה זהה שהופנתה לראש עירית נהריה הגיב דובר בעירייה, טל קורן: "עתירה שהוגשה נגד ההחלטה לבנות את המגרש נמחקה בהמלצת בית המשפט המחוזי בחיפה. על החלטת הוועדה המקומית בבקשה להיתר בניה, בה בין היתר נקבעו הנחיות למיגון אקוסטי, הוגש ערר על ידי מי שמחזיק בנכס גובל. הערר עדיין לא נדון ומאחר שעדיין לא מונה לוועדת הערר יו"ר, לא ידוע מתי הוא יובא לדיון. המבנה של המתלונן בנוי ללא היתר, בשטח המיועד לשצ"פ (שטח ציבורי פתוח) ואף חורג מתחום המגרש. במידה והתושב נתקל בהטרדות או כל מעשה אחר הנוגד את החוק, הוא מוזמן לפנות למשטרה".

"בסופו של דבר", מסכם רחום, "אם יקרה משהו, כולם יחפשו תירוץ  לכסות את עצמם. אבל אני מאמין שבית המשפט יצטרך גם הוא להכריע. לא יתכן שאדם עבר עבירה ומישהו יכשיר אותה כי הוא בעל עמדה וקשרים".

צילומים: אליק מאור

[related-posts title="תחקיר קודם בנושא:"] 

 

 

1 Comment

  1. מוש
    10 בנובמבר 2012 @ 12:38

    מאד מקומם!

    למה לא התעקשתם לקבל תשובה לשאלה מדוע המשטרה לא אוכפת את הסדר בשעות הלילה בהן אסור להרעיש?זוהי שערוריה ונשמע כמו שת"פ בין העירייה למשטרה המקומית.
    צריך לעזור לתושב לפנות למשרד הפנים ולשר הפנים ולסדר את זה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן