Skip to content

שטייניץ: אם הרשות תפנה לאו"ם לא נשתף פעולה אתם

שר האוצר, יובל שטייניץ, מאיים להפסיק את שיתוף הפעולה הכלכלי עם הפלסטינים, אם הם יפנו לאו"ם ויבקשו ממנו הכרה חד צדדית. לדבריו, ארה"ב תציב בקרוב אולטימטום או לוח זמנים ברור בפני האיראנים. לאולמרט הוא מייעץ לא להתמודד בבחירות הקרובות ומכנה אותו "חסר אחריות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אם הפלסטינים יפנו חד צדדית לאו"ם וינסו לקבל הכרה במדינה פלסטינית באופן חד צדדי, בלי שלום ובלי פירוז – ישראל לא תעבור על זה לסדר היום". כך אומר שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ.

"העמדה שלי מאוד חד משמעית ואני אומר את זה בתור שר אוצר", אמר שטייניץ. "מבחינתי, אם הפלסטינים ימשיכו לקדם מהלך חד צדדי – אנחנו לא נשתף איתם פעולה כלכלית. לא יכול להיות שהם יכו אותנו חד צדדית ואחר כך הם יצפו לשיתוף פעולה מהבחינה הכלכלית".

שטייניץ, שהופיע באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, אמר עוד בנושא הפלסטיני: "לפני שנה הצלחתי לשכנע את ראש הממשלה ואכן עצרנו להם את הכספים עד שחודש וחצי לאחר מכן הם ביטלו את הבקשה שלהם ונסוגו מהמהלך. כך יקרה גם הפעם. אם מישהו מהצד הפלסטיני חושב שהם יפנו במהלך עוין וחד צדדי ושאנחנו נעלים עין – הם טועים טעות מרה".

(צילום: אתר הכנסת)
אני יכול לתת לאולמרט עצה אישית. השר שטייניץ (צילום: אתר הכנסת)

שר האוצר אמר עוד, כי הוא מאמין שבקרוב ארה"ב תציב לאיראנים לוח זמנים ברור או אולטימטום. "פעם ראשונה יש סנקציות מאוד קשות שפוגעות מאוד קשה בכלכלה האיראנית. אבל הסנקציות כנראה לא מספיקות. צריך עוד משהו. העוד משהו הזה יכול להיות מתקפה צבאית, אבל הוא גם יכול להיות אולטימטום, שבכל מקרה פירות מהפרויקט הזה – כלומר פצצות גרעיניות – לא יהיו. לכן אני מאמין, אני מקווה, שאנחנו קרובים לנקודה שארצות הברית תעלה מדרגה ותציב לאיראן, אם לא אולטימאטום – איזשהו לוח זמנים ברור".

בתשובה לשאלה האם הצטרפותם של לבני ואולמרט ישנו את המפה הפוליטית, ענה שר האוצר: "אם אני יכול לתת לאולמרט עצה אישית, אני מאחל לו בהצלחה במשפט שלו. הלוואי שהוא יזוכה, שיסתבר שהדברים אין בהם ממש. אף אחד מאיתנו לא רוצה לראות ראש ממשלה לשעבר בכלא. אני הייתי מייעץ לו לא רק לא לרוץ – אלא לא להתערב במצבו במערכת הבחירות וגם להימנע מהצהרות מזיקות למדינת ישראל כמו ההצהרה האחרונה, חסרת האחריות, בסן פרנסיסקו. אני חושב שקדימה היא מאחורינו, זה סיפור שהיה. כל הסיפור של מפלגות מרכז חדשות, שצצות חדשות לבקרים, צריך להיות מאחורינו. אני בעד איחוד כוחות בפוליטיקה הישראלית. אנחנו חייבים משילות, והיא אפשרית רק כשיש מפלגות גדולות ושראש ממשלה עומד בראש מפלגה גדולה".

שטייניץ הכחיש מכל וכל כי ראש הממשלה, או הליכוד, התערבו בבחירות בארה"ב לטובת רומני. "שמרנו מכל משמר שלא להתערב בהליכים דמוקרטיים בארצות הברית", אמר. "הטענה כולה מופרכת. מכיוון ששלדון אנדרסון תרם כספים לרומני, והוא גם ידידו של ראש הממשלה, התחילו לטעון שזאת התערבות ישראלית. זה לא נתפס כך באמריקה. אני מכיר יהודים מיליארדרים דמוקרטיים, שמיודדים על ראש ממשלת ישראל ותרמו סכומים גדולים לאובמה. בארצות הברית העובדה שאנשים תורמים לא נתפסת כמעורבות של מדינת ישראל שם.

"יש לנו ידידות רבה גם עם הצד הזה וגם עם הצד השני", אמר שר הוצר. "לי אישית יש ידידים קרובים במעגל הכי קרוב של אובמה. הם סייעו לי כשניסינו להתקבל ל-OECD. שני אנשים עזרו לי בזה – אחד אנחל בוריה והשני ג'ייקוב בלו. הרמתי אליו טלפון כשניסו להכשיל את ישראל והאמן לי, הוא אישית התקיל שתי מדינות שניסו להתנגד. ראש הממשלה נהג באחריות והקפיד לא להתערב והעובדה שרומני ביקר בארץ והתנהג לראש הממשלה בלבביות, גם אובמה, כשהיה סנטור לפני שהוא נבחר, הגיע לארץ והתקבל על ידי ראש הממשלה".

בהקשר הזה האשים שטייניץ את אהוד אולמרט. "לפעמים יש בתקשורת שיח מופרך", אמר. "השיח התגבר בעקבות אמירה חסרת האחריות, באמת חסרת אחריות, של אהוד אולמרט. לבוא ולומר שמדינת ישראל מתערבת בבחירות בארצות הברית, להאשים בזה את ממשלת ישראל, לבוא ולומר שיש נתק או אמור להיות קרע בין ישראל לארצות הברית – והוא אמר את זה בסן פרנסיסקו בארצות הברית – זה נזק. זה חוסר אחריות. אני חושב שלאמירות האלה אין מקום כי אין להן בסיס".

שר האוצר מתח ביקורת על ההדלפות מדיונים מסווגים העוסקים בסוגיה האיראנית: "אני רואה בדאגה רבה את כך שבשנתיים האחרונות דברים סודיים ביותר שרק בדיוני השמיניה עלו, פתאום מגיעים לתקשורת. יש פה נזק למדינת ישראל ולביטחון ישראל, לא רק בגלל הסודות שדולפים אלא גם בגלל הנורמות שנפגעות". באותו עניין, רמז לעבר שר הביטחון אהוד ברק: "בשנים האחרונות דלפו הרבה דברים שהם בבחינת סודות מדינה. אהוד ברק היה צריך להפעיל דיסציפלינה של משמעת בעניין ההדלפות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן