Skip to content

יום "שישי השחור" של גרופון

מניית גרופון רשמה בסוף השבוע ירידה דו ספרתית בערכה, לאחר פרסום דוחות מאכזבים למדי לרבעון השלישי של השנה. בתוך כך, צנחה מנית גרופון בכ-30% לרמה של 2.76 דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יום "שישי השחור" של גרופון הגיע ועדיין לא חג ההודיה. המניה של יקירת האינטרנט, המציעה מוצרים ושירותים בהנחה משמעותית, עומדת למבצע לכל מבקש – רק שאין קונים. מניית גרופון רשמה בסוף השבוע ירידה דו ספרתית בערכה, לאחר פרסום דוחות מאכזבים למדי לרבעון השלישי של השנה.

הצעת היום - מתוך אתר גרופון
הצעת היום - מתוך אתר גרופון

בתחילת השבוע, פרסמה גרופון את נתוניה הכספים לרבעון השלישי של השנה. הדוחות מלמדים, כי גרופון החמיצה כמעט את כל תחזיותיה לרבעון השלישי. כך למשל, ההכנסות ממכירות עומדות בפועל על 430 מיליון דולר, כאשר התחזית הייתה גבוהה יותר ועמדה בין 580 ל-620 מיליון דולר. הרווח התפעולי, שהוא ההפרש בין הכנסות החברה לבין הוצאותיה בתחומי העיסוק העיקריים שלה לפני ניכוי מס, היה צפוי להיות בין 15 ל-35 מיליון דולר, אך בפועל הוא עמד על אפס. ברבעון הבא הצפי יהיה יותר שאפתני, ויעמוד על הכנסות ממכירות שיעמדו בין 625 ל-675 מיליון דולר.

הרווח הנקי שצפתה גרופון, שהוא השורה התחתונה בדו"ח רווח והפסד, ושווה להכנסות החברה בהפרש סך הכולל של הוצאותיה, היה צפוי לעמוד על אפס דולרים, אך בפועל ברבעון השלישי היא רשמה הפסד נקי של 54 מיליון דולר. בתוך כך, צנחה מנית גרופון בכ-30% לרמה של 2.76 דולר.

בהתייחסות לנתונים הכספיים, מייסד ומנכ"ל גרופון אנדרו מייסון, אמר בהצהרה לאמצעי התקשורת באתר גרופון, כי: "הביצועים החזקים שלנו קוזזו בעקבות אתגרים נוספים באירופה. מוצרי גרופון התפתחו לקטגוריה נוספת וגדולה שהלקוחות שלנו אוהבים. עם מבצעים החל ממשקפים מעוצבים עד למסכי טלוויזיה וצעצועים, אנו סבורים כי זהו יהיה יעד מאד חשוב לתקופת החגים".

התוצאות המאכזבות של גרופון נובעות בחלקן הגדול מסביבה עסקית לא פשוטה. כפי שניתן ללמוד מן הדוחות הכספיים, גרופון עומדת בלא מעט סיכונים. בין אותם סיכונים ניתן למנות את היכולת לצמוח בשווקים חדשים, שימור סוחרים קיימים וגיוס סוחרים חדשים לעסק, תחרות עזה בין שחקנים נוספים בשוק ופיתוחם של שירותים ומוצרים שיהיו מושכים ללקוחות החברה.

דוא"ל מותאם אישית

גרופון מעוניינת להתרכז בשני מודלים אשר יבטיחו לטענתה צמיחה בעתיד. דוא"ל מותאם אישית ללקוחות קצה, והעלאת שביעות הרצון בקרב סוחרים, הם שתי הנקודות העיקריות שגרופון תצטרך להתרכז עליהן, על מנת להגיע לתוצאות טובות יותר ברבעון האחרון של השנה.

מייסון מציין את הצלחת מודל הדוא"ל המותאם אישית בצפון אמריקה. מודל זה הוא צורה אחרת של פרסום עסקאות התפורות לפי רצונו של הלקוח. כמו כן, מציין מייסון, כי הוא מעוניין להכניס את גרופון לעולם הפרסום בטלפונים חכמים, כפי שפייסבוק מעוניינת לעשות, וזאת כדי שהעסקאות תהיינה מותאמות אישית, לא רק לפי טעמו של הלקוח, אלא שתוכלנה לספק דילים בהתאם למיקום. לפי הדוחות הכספיים, ההכנסות ממכירות מצפון אמריקה עולות בהתמדה, והחל מרבעון הראשון של השנה, ההכנסות ממכירות מאזור זה מהוות כ-50% מהכנסות החברה, כאשר שאר הכנסות החברה באות ממדינות מחוץ לצפון אמריקה.

שביעות רצון הסוחרים הינם הלחם והחמאה של גרופון. לפי סקר שפורסם על ידי חברת ההשקעות הקנדית ריימונד ג'ימס, באתר החדשות רויטרס לפני כחודשים, 16% מבעלי העסקים שעובדים עם גרופון אמרו, כי הם "מאד מרוצים" מקידום המכירות שהם זוכים מגרופון, ואילו 37% אמרו כי הם "מרוצים". אולם 39% מבעלי העסקים שעבדו עם גרופון דיווחו, כי הם "לא מרוצים" או "מאד לא מרוצים", והצהירו שלא יעבדו עם גרופון בשנים הקרובות. בהתחשב בעובדה, כי הלקוחות האמיתיים הם בעצם בעלי העסקים, מצפה לגרופון עבודה לא פשוטה בשנים הקרובות.

יום "שישי השחור", או באנגלית Black Friday, הוא יום מסורתי לאחר חג ההודיה בארצות הברית ופותח את עונת הקניות שלפני חג המולד. זהו יום שבו חברות קמעונאיות פותחות את שעריהן מוקדם, ומוכרות בהתחלה את מרכולתן במחירים נמוכים, על מנת להעלות את הכנסותיהן. בכינוי זה השתמשו בכמה הקשרים פחות מוכרים: הראשון  קשור למשבר כלכלי שפרץ בתאריך 24 לספטמבר 1869, כתוצאה מספקולציה שביצעו שני סוחרים על מחיר הזהב, והשני ניתן בפילדלפיה בשנת 1961, כדי לתאר פקקי תנועה ונחילי אדם אדירים, כתוצאה מיום הקניות שלאחר חג ההודיה. המיתון ההולך ומעמיק באירופה והכלכלה האמריקנית המתקשה להתאושש, תהפוך כנראה את "יום שישי השחור" של גרופון יותר לפיאסקו פיננסי, מאשר לתעבורה גדולה של מחזורי מסחר אדירים ונחילי משקיעים המבקשים לקנות את מניותיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן