Skip to content

הציפור מלמדת את הביצים סיסמה סודית

ציפור אוסטרלית שרה לביצים תו ייחודי, כדי לזהות את צאצאיה לאחר הבקיעה מבין גוזלי הקוקיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אמא ציפור

כתב העת Nature מספר באתרו על ציפור שיר אוסטרלית (Malurus cyaneus), שקוקיות נוהגות להטיל את ביציהן בקינה. כשבוקעים הגוזלים הזעירים, קשה לציפור האם להבחין בין פרי בטנה לבין גוזלי הטפיל, ועליה ועל בן זוגה לעמול קשה להביא מזון לגוזלים הרעבתנים והרעשנים כולם. גוזלי הקוקיה אף מתחילים לבקוע ראשונים, ועד מהרה הם עטים על ביצי הציפור המארחת ומגלגלים אותם אל מחוץ לקן.

באחרונה מצאו חוקרים מאוניברסיטה באדלייד, שהציפור הנקבה שרה לביצים ומלמדת את עוברי הגוזלים שבתוכן סיסמה קצרה. זו תאפשר לה לזהות את יקיריה לאחר הבקיעה, כשידרשו מזון וישכילו לשלב את הסיסמה בציוץ הבקשה.

אבא ציפור

הסיסמה קלה לכאורה לזיוף – שירה של תו אחד – אך די בה בדרך כלל. עם זאת, לעיתים מצליחים גוזלי קוקיה מבריקים במיוחד לנחש אותה לאחר ניסיונות אחדים.

הציפור האב משתתף אף הוא במאמץ ההאכלה, ועל כן מלמדת האם גם אותו את הסיסמה.

זו פעם ראשונה שמדווח על לימוד עוברי, אומרת ד"ר סוניה קליינדורפר, שהובילה את המחקר שהתפרסם בכתב העת Current Biology. היא צופה כי לימוד כזה יכול להתרחש גם בבעלי חיים אחרים, לפחות כאשר הוא מקנה לתלמיד המכורבל יתרון השרדותי.

להרחבה ולהאזנה

גלריית תמונות של גדרונים

1 Comment

  1. שושי שמר-בלוך
    11 בנובמבר 2012 @ 17:26

    הציפור שנחקרה – באנגלית Superb fairy-wren – שייכת למשפחת ציפורי שיר החיות באוסטרליה ובניו גיניאה בלבד. הגדרון החי בארץ נקרא באנגלית Winter wren, אך אין קשר משפחתי בינו לבין גיבורת הכתבה. על קשר סיסטמטי אפשר ללמוד מהשם המדעי הלטיני ולא משם עממי בשפה זו או אחרת.
    למשפחתה של הציפור הנזכרת בכתבה יש שם עברי: סבכיי פיות (לפי ויקיפדיה). אך הסבכי החי בארץ אינו שייך אליה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן