Skip to content

החורף צפוי גידול בטיסות הזרות וקיטון בטיסות הישראליות

רשות התעופה האזרחית העניקה ל-56 חברות תעופה זרות היתרים להפעלת טיסות נוסעים סדירות בנתב"ג בחורף הנוכחי. בעקבות כך יחול גידול של כ-19% במספר הטיסות שלהן. חלקן של החברות הישראליות בטיסות הסדירות צפוי לרדת החורף מ-37% בעונה הקודמת ל-32 בעונה הנוכחית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רשות התעופה האזרחית רת"א סיימה במשך חודש אוקטובר את תהליך הענקת היתרי ההפעלה לעונת החורף 2012/13 לחברות המפעילות טיסות סדירות לישראל וממנה. ההיתרים הוענקו לחברות בהתאם להסכמי התעופה וחוק רישוי שירותי תעופה. בעקבות כך יהיה גידול של כ-19% במספר הטיסות של החברות הזרות, בהשוואה לחורף 2011/12 לעומת זאת, החלק היחסי של המובילים הישראלים מסה"כ טיסות הנוסעים הסדירות הבינלאומיות המופעלות בנתב"ג צפוי להגיע לכ-35%, לעומת כ-37% בעונת החורף הקודמת.

חברות זרות

רת"א העניקה ל-56 חברות תעופה זרות היתרים להפעלת טיסות נוסעים סדירות בנתב"ג במשך עונת חורף 2012/2013, שהחלה ב-28 באוקטובר ותימשך עד סוף חודש מרץ 2013. כמו כן, רת"א בוחנת בימים אלה פניות של שתי חברות זרות המעוניינות להפעיל טיסות נוסעים סדירות בהמשך העונה.

בין החברות שקיבלו היתרי הפעלה מרת"א – ארבע חברות שלא הפעילו טיסות סדירות לנתב"ג בעונת החורף הקודמת: החברה הסקנדינבית "ס.א.ס" (קופנהגן – ת"א), החברה הטורקית "פגאסוס" (איסטנבול – ת"א), החברה היוונית "אולימפיק אייר" (אתונה – ת"א) והחברה האיטלקית "נאוס" (ורונה – ת"א). שלוש חברות שהפעילו טיסות סדירות לנתב"ג במהלך עונת החורף הקודמת לא יפעילו טיסות במהלך עונת החורף.

מספר חברות תעופה זרות ביקשו וקיבלו היתר מרת"א להוספת תדירויות. בין החברות שהיתרי ההפעלה שלהן מאפשרים הוספת תדירויות: "טורקיש" בקו איסטנבול – ת"א, חברת ה- L.C איזיג'ט בקו ת"א – לוטון ות"א – מנצ'סטר, החברה האוקראינית "אארוסוויט" בקו ת"א – אודסה, "בריטיש איירוויס" בקו ת"א – לונדון וחברת "אייר פראנס" שתפעיל בנוסף לקו ת"א – פריס את הקווים ת"א – ניס ות"א – מרסיי.

צפוי שמגמת הגידול במספר טיסות הנוסעים הסדירות של החברות הזרות ובמספר הטיסות הכללי תימשך. הגידול במספר הטיסות של החברות הזרות הנגזר מהיתרי ההפעלה של רת"א הוא בשיעור של כ-19%, לעומת מספר הטיסות שהופעלו במהלך עונת חורף 2011/12 (הגידול בסה"כ טיסות הנוסעים הסדירות הנגזר מהיתרי ההפעלה של רת"א הוא בשיעור של כ- 15%) יחד עם זאת, חלק מהחברות עלול לבטל טיסות, כך שמספר הטיסות בפועל יהיה קטן יותר ממספר הטיסות הנגזר מהיתרי ההפעלה שהוענקו.

מדיניות הליברליזציה

מדיניות הליברליזציה של הסכמי התעופה שמוביל שר התחבורה באמצעות רת"א, באה לידי ביטוי בתהליך שוטף של עדכון הסכמי התעופה הבילטרליים, באמצעות הגדלת מכסת התדירויות ומספר החברות הרשאיות להפעיל טיסות סדירות. מדיניות זו מקדמת את הגדלת כמות הטיסות, קיבולת המושבים המוצעת, מספר החברות המפעילות טיסות סדירות ורמת התחרות. הגידול בהיצע וברמת התחרות מובילים להפחתת מחירי הטיסות ולגידול בתנועת הנוסעים לישראל וממנה הכוללת מרכיב משמעותי של תיירות נכנסת. בין המדינות הבולטות שהקפי תנועה איתן עודכנו במשך חמש השנים האחרונות: גרמניה, בריטניה, צרפת, יוון, צ'כיה, אובטריה, איטליה, ספרד, שוויץ, רוסיה ואוקראינה.

גידול ברמת התחרות

אחד המדדים המצביע על גידול ברמת התחרות הוא מספר הקווים בהם מופעלות טיסות סדירות ע"י שלוש או ארבע חברות במקביל. מצב זה גדל בהתמדה במהלך השנים האחרונות כאשר במהלך עונת החורף 2012/13 מספר הקווים שיופעלו על ידי שלוש או ארבע חברות במקביל מגיע ל-12 (ניו יורק, פריס, לונדון, רומא, קייב, ברצלונה, מינכן, ברלין, פראג, אתונה, וינה ומוסקבה).

בריתות התעופה

הנוכחות המשמעותית של שלושת בריתות התעופה הגלובלליות STAR, SKY ו-ONE WORLD במגזר ההובלה האווירית של נוסעים לישראל וממנה נמשכת. 21 חברות תעופה המפעילות טיסות סדירות לישראל חברות באחת מבריתות התעופה. החלק המצרפי הצפוי של שלוש הבריתות מסה"כ היצע הטיסות הסדירות בעונת החורף הוא כ-42%. חלקה הצפוי של ברית SRAR, הכוללת בין היתר את קבוצת לופטהנזה הוא כ-21%.

החלק המצרפי של שבע חברות L.C המפעילות טיסות סדירות מסה"כ היצע הטיסות הסדירות הינו כ-6%. חלק שוק של חברות ה-L.C בנתב"ג עדיין קטן יחסית בהשוואה לאזורים אחרים בהם הן פועלות.

חברות ישראליות

רת"א העניקה היתרי הפעלה להפעלת טיסות נוסעים סדירות למובילים ישראלים: אל על, ארקיע וישראייר בהתאם לתוכנית הטיסות שלהן. מתוכנית הטיסות המשותפת של שלושת המובילים הישראלים נגזר גידול של כ-9% לעומת עונת החורף הקודמת.

החלק היחסי של המובילים הישראלים מסה"כ טיסות הנוסעים הסדירות הבינלאומיות המופעלות בנתב"ג צפוי להגיע לכ-35% לעומת כ-37% בעונת החורף הקודמת. צפי חלק השוק של אל על הוא כ-32% וחלק השוק המשותף של החברות ארקיע וישראייר הוא כ-3%.

עובדה

רת"א העניקה היתרי הפעלה לשלוש חברות רוסיות להפעיל טיסות נוסעים סדירות לעובדה. בסה"כ מתוכננת הפעלה של שמונה טיבות שבועיות בין מוסקבה וסט פטרסבורג לעובדה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן