Skip to content

אינדקס חנויות מבוסס מיקום ומידע מפייסבוק

לידיעת מומחי המדיה החברתית: אמש הושקה גירסה חדשה לאינדקס חנויות "יד שניה", מבוסס מיקום ומידע מפייסבוק; "ככל שחנות מפותחת יותר חברתית, כך היא נראית יותר טוב באינדקס", אומרת היזמת, עליזה יתום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אמש הושקה גירסה חדשה לאתר ראשון מסוגו, מבוסס מיקום ומידע מפייסבוק, המאפשר לאתר במהירות את כל חנויות ה"יד השניה" באיזור המבוקש. אך לא רק. האינדקס הייחודי, בבעלות עליזה יתום, מתכנתת ומנתחת מערכות, מצא נוסחה חדשה לשילוב בין המדיה החברתית ומנוע חיפוש.

עליזה יתום: "הסדר שבו אני מציגה את החנויות הוא הסדר לפיו הן מתקשרות עם העולם". צילום: אנט ברזילי

האינדקס מספק מידע שוטף ועדכני מדפי הפייסבוק של החנויות, באמצעות תוכנה, הסורקת את הדפים מדי שעה, ויוצרת קשר הדוק בין מידת פעילות החנות ברשת החברתית, לעוצמת חשיפתה לגולשים. "ככל שחנות מפותחת יותר חברתית, כך היא נראית יותר טוב באינדקס", אומרת יתום.

מבט אחד בגירסה החדשה מגלה תחום מסחר תוסס, בעיקר הודות למידע החי והמעודכן מדפי הפייסבוק של החנויות. האינדקס מאפשר גישה לאתרי החנויות, ולדפי הפייסבוק שלהן, ובנוסף לכל אלה מספק נתונים בסיסיים כמו כתובת ומפת החנות.

באינדקס רשומות כיום קרוב ל-1,000 חנויות יד שניה ברחבי הארץ. כ-500 חנויות מוכרות בגדים, כ-70 מתמקדות ברהיטים, 90 חנויות מוכרות חפצים והאחרות מוכרות שמלות כלה, שעונים, מוצרי תינוקות וילדים, ועוד.

יתום היזמת, אחראית על התכנון והניהול, ואיציק בעלה על כתיבת התוכנה הייחודית. כאמור, אחת לשעה סורקת התוכנה את דפי הפייסבוק של החנויות, הנמצאות במאגר הנתונים, ושולפת משם מידע: אירועים, סטטוסים ותמונות. אירוע שהחנות יוצרת בדף העסקי שלה, יופיע גם באינדקס.

האינדקס גם מזהה את מיקום הגולש ומציע לו – במידה והוא לא מזין איזור מסוים – חנויות, הממוקמות באיזור שבו הוא ממוקם.

מהאינדקס - בוטיק דה ז'ה וו באילנות (צילום מתוך דף הפייסבוק של החנות)

כך למשל, אם אתם בטיול בצפון, ולאחר ארוחת צהריים דשנה חושבים להצטייד ברהיט וינטג', או ז'קט ממותג ב-30 שקל, אתם יכולים לאתר מספר חנויות באיזור, לראות אם הן פתוחות, אם יש שם מכירה מיוחדת, לגלוש לדף הפייסבוק של החנות, ואף לאתר שלה.

האינדקס פעיל מזה כשנה וחצי, אך הגירסה החדשה, משפרת את חוויית המשתמש. האינדקס מאפשר חיפוש על פי איזור, ולא רק על פי יישוב. בנוסף לשליפת המידע מפייסבוק, דף הבית מציג חדשות, וניתן לבצע חיפוש באמצעותו. הלוגואים של החנויות מופיעים כל פעם בסדר שונה, ומתחלפים תוך כדי צפייה.

כמו כן, האינדקס מאפשר חיפוש חנויות אינטרנטיות, ומקדם חנויות שמשתפות פעולה עם האינדקס ביוזמות שונות.

"איסוף המידע מתבצע בשתי דרכים – אוטומטית וידנית", אומר איציק יתום, מפתח התוכנה. " בתהליך האוטומטי התוכנה עוברת על כל 1,000 החנויות, שעליזה הכניסה למאגר הנתונים, ושולפת מידע ותמונות. התהליך הידני מתבצע על ידי עליזה, האוספת מידע ממקורות שונים או בעזרת בעלי החנויות".

גם ללא האינדקס יתום יכולה לשלוף בקלות מזיכרונה האישי שמות של חנויות, בעלים, ארועים ועוד.  "אני עוברת בעצמי על דפי הפייסבוק של החנויות, אוספת מידע ובודקת", היא אומרת. "אם אני מוצאת כתבות ברשת אני מעדכנת במאגר הנתונים. יש דברים שאני מבצעת מדי יום".

בניגוד לעסקים רבים, המשווקים עצמם ברשת, חנויות היד השניה באינדקס מתוגמלות ככל שהן פעילות יותר בפייסבוק. "הסדר שבו אני מציגה את החנויות הוא הסדר לפיו הן מתקשרות עם העולם", היא אומרת. "החנויות הראשונות שמופיעות בתוצאות החיפוש הן אלה שמרבות לשתף פעולה ברשת ועם האינדקס. יש קריטריונים נוספים כמו כתבות או איזכורים במקומות אחרים. חנויות שנתקלתי בהן, אך אין לי פרטים עליהן, תמיד יופיעו בסוף הרשימה".

רק בשנה האחרונה נפתחו בישראל כ-40 חניות יד שניה, כשבמקביל נסגרו פחות מ-10. "יש היום יותר אנשים, המעדיפים למכור פריטים שכבר לא בשימוש, וזה הופך את כל חנויות היד השנייה להרבה יותר איכותיות מאשר פעם", אומרת יתום.

נראה שהאינדקס זוכה לאהדה רבה בקרב בעלי חנויות היד השניה, ולקוחותיהן. קצב הכניסה לאינדקס, לדברי יתום, הולך וגדל, וכיום מגיע לכ-1,600 כניסות בחודש. יתום אוספת נתונים כמו חנויות מבוקשות, חיפושים מועדפים, אירועים מבוקשים, ועוד.

אינדקס חנויות יד שניה. "חברתי ואקולוגי"

עבור יתום העיסוק באינדקס נובע לא רק מאהבה לתחום היד השניה, אלא חלק  מתפיסת עולם "ירוקה". יתום ובעלה משתמשים כבר שנים בחומרי ניקוי וטואלטיקה אקולוגיים, וממחזרים כל דבר. איציק אף מטפח בשנים האחרונות גינה אורגנית.

“אני מאמינה שהאינדקס הזה חשוב מבחינה חברתית, אבל גם מבחינה אקולוגית", אומרת יתום. "וזה בהחלט מספק לראות את היענות בעלי החנויות  למוצר, שהושקע בו פיתוח כל כך ממושך".

יתום עדיין לא מרוויחה כסף מהמיזם, אך היא מאמינה שבסופו של דבר האינדקס גם יהיה רווחי. “כרגע אני לא גובה תשלום על שום דבר, כי אני רוצה להכניס כמה שיותר חנויות", אומרת יתום. "בהמשך אגבה כסף על פי מודל מקובל. הרבה בעלי חנויות כבר מוכנים לשלם עכשיו, כי אנשים רבים מגיעים אליהם באמצעות האינדקס".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן