Skip to content

הפרלמנט היווני אישר תקציב צנע חדש למרות המחאה

הצעד הוא תנאי מוקדם לקבלת הלוואה בסך 31.5 מיליארד יורו שימנעו אולי מהמדינה לפשוט רגל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סמארס - יוון עומדת לפשוט רגל
סמארס - יוון עומדת לפשוט רגל

הפרלמנט היווני אישר תקציב צנע נוסף, למרות מחאות רחוב המוניות. בה בעת הפגינו מחוץ לבניין הפרלמנט יותר מ 10,000 בני אדם.

ה-BBC מדווח כי שרי האוצר של מדינות גוש היורו עומדים להתכנס בבריסל לדיון במשבר היווני. ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמאריס, האמור להשתתף במפגש הפסגה, הזהיר את אזרחי ארצו שללא המלווה החדש יוון תיוותר בלא מזומנים בתוך ימים אחדים.

 מנהיג מפלגת סיריזה השמאלית שבאופוזיציה אמר שקיצוצי התקציב לא יאפשרו לאזרחי יוון לרכוש מוצרים חיוניים בחורף הקרב. "לכן אנו טוענים שאתם מסוכנים למדינה", אמר אלקסיס ציפראס לממשלה: "אתם לא מסוגלים לנהל משא ומתן".

ציפראס - אתם לא מסוגלים להתמקח
ציפראס - אתם לא מסוגלים להתמקח

בעוד חברי הפרלמנט דנים בתקציב הלילה, חסמו אלפי צועדים את מרכז העיר אתונה. חברי האיגוד המקצועי הקשור לקומוניסטים, ואיגודי עובדי הסקטורים הפרטי והציבורי דחקו בפרלמנט לדחות את התקציב. אולם הפעם לא התחוללה אלימות דומה לזאת של יום רביעי האחרון, אז תקפו מפגינים את המשטרה בבקבוקי מולוטוב והיא הגיבה בגז מדמיע.

התקציב היווני החדש מבשר את העמקת המיתון החמור ביותר של איזו מדינה בעידן המודרני. הכלכלה הלאומית צפויה להתכווץ בשנה הבאה ב-4.5% והחוב הציבורי עתיד לצמוח ל-189% מהתוצר המקומי הגולמי, כפליים כמעט מכל מה שיוון מייצרת. השנה עמד החוב הלאומי על 175% מהתוצר.

חבילת צעדי הצנע כוללת:

  • העלאת גיל הפרישה לפנסיה מ-65 ל-67
  • קיצוץ נוסף בקצבאות בשיעור 5% – 15%
  • קיצוץ שכר השוטרים, החיילים, הכבאים, המורים, השופטים ועובדי מערכת המשפט. וכן קיצוץ שכר המינימום
  • קיצוץ תשלומי הבראה וחופשה
  • 35% קיצוץ של פיצויי פיטורין
  • קיצור הליכי הפיטורין משישה לארבעה חודשים

הבעיה היא שדרושים שבועות אחדים לאישור האיחוד האירופי לנתח הנוסף בחבילת החילוץ ליוון. כמה פרלמנטים ביבשת, לרבות הגרמני, יצטרכו לאשר אותו. אוונגלוס וניזלוס, שמפלגתו הסוציאליסטית שותפה לקואליציה, הזהיר את מדינות אירופה שכל דחייה באישור המלווה תפגע ביוון ובאיחוד האירופי כולו. "המדינה הגיעה לקצה הגבול", אמר וניזלוס.

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שויבלה אמר כי איש אינו מתנגד להעניק ליוון את המלווה, אך ממשלת יוון היתה חייבת לעמוד בתנאיו כבר לפני חודשים. "אנו איננו אחראים לדחיפות. כל המעורבים היו מודעים מזמן למועד האחרון", הוא אמר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן