Skip to content

האם טיפול באינסולין ממכר?

האם אפשר לצרוך בלי הגבלה מוצרים "ללא תוספת סוכר"? האם הלבלב מפסיק לעבוד אם מתחילים אינסולין? עובדות ומיתוסים על מחלת הסוכרת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לרגל יום המודעות למחלת הסוכרת, החל השבוע, ב-14 בנובמבר, ד"ר ליאנה טריפטו שקולניק, רופאה בכירה ביחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכר במרכז הרפואי הלל יפה, מפזרת את הערפל סביב מיתוסים ועובדות הקשורים למחלה. 

1. משמעות ערכי סוכר בבוקר בצום כפי שמתקבלות בבדיקות דם: האם הערך הנחשב לתקין הוא זהה בין קופת חולים אחת לשנייה והאם הוא זהה בכל העולם? האם הנורמה היתה פעם גבוהה יותר ומדוע שונתה?

משאבת אינסולין עם עירוי (צילום: ויקימדיה)
משאבת אינסולין עם עירוי (צילום: ויקימדיה)

לפני מספר שנים אכן הורד הערך הנחשב לתקין בצום מ-110 ל-100. כלומר, סוכר מעל 100 בצום אינו תקין, כך זה בכל העולם. סוכר מעל 100 בצום אינו מוגדר כסוכרת, אלא כמצב טרום-סוכרתי. הוא עלול להתפתח לסוכרת ומשמש למעשה סימן אזהרה חשוב. אם קיימים מאפיינים נוספים, כגון עודף משקל, עודף שומני הדם או סיפור משפחתי של סוכרת, הסיכון לפתח את המחלה בעתיד עולה עוד יותר. החדשות הטובות הן כי תזונה נכונה, פעילות גופנית ושמירה על משקל גוף תקין עשויים להפחית סיכון זה באופן מכריע.

2. טיפול באינסולין ממכר – ברגע שמתחילים אי אפשר להפסיק.

אם צריך לבחור נושא אחד שבו הבלבול והמידע המוטעה  הם הגדולים ביותר אצל חולי סוכרת, הרי זהו האינסולין. גוף האדם מייצר אינסולין בלבלב בתגובה לעליית סוכר ומטרתו לשמור על רמת סוכר תקינה גם בין הארוחות וגם אחרי האוכל. אינסולין גם משמש כטיפול בסוכרת. בחולים עם סוכרת סוג 1, שלהם חסר אינסולין, זהו הטיפול היחיד והוא חיוני לחייהם. מה שייאמר כאן נכון לחולי סוכרת סוג 2 שמטופלים לרוב תחילה על ידי כדורים אך גם אינסולין נמצא בקשת האפשרויות, ולאחרונה אף ניתן מוקדם יחסית במהלך המחלה. מטופלים נוטים להאמין שמדובר בטיפול ממכר, ש"ברגע שמתחילים אי אפשר להפסיק".

ד"ר ליאנה טריפטו (צילום: הלל יפה)
אינסולין אינו מאיץ התפתחות של סיבוכי סוכרת. ד"ר ליאנה טריפטו (צילום: הלל יפה)

לעניין ההתמכרות. מהי הגדרה של התמכרות? האם מטופל סוכרתי שמתחיל טיפול בכדורים להורדת סוכר, מתמכר לכדורים אלו? אם הכדורים עוזרים ורמת הסוכר יורדת, האם אפשר להפסיק את חלקם או את כולם? אז זהו, שאין הבדל בהקשר זה בין כדורים לאינסולין. גם את הכדורים וגם את האינסולין מומלץ יהיה ברוב המקרים להמשיך כי הם עוזרים וחשובים לטיפול, ולא בשל התמכרות.

3. חלק מהטיפולים החדשים לסוכרת אינם בסל ואינם בהישג יד למרבית החולים.

בשנים האחרונות התווספו לקשת האפשרויות הטיפוליות בסוכרת כמה תרופות חדשות, בכדורים או בזריקות. גם רופאים וגם חולים שמחים על הרחבת המגוון, מדובר בתכשירים יעילים וחשובים. חלק מתרופות אלו בסל במגבלות מסוימות. לא מעט מטופלים מוצאים את עצמם נלחמים במבטח הרפואי כדי להשיג את התרופות, או לחילופין, שרויים בתסכול בשל חוסר ההתאמה שלהם לקריטריונים של הסל לקבלת תכשיר זו או אחר. כאן המקום להזכיר כי א. הטיפול החשוב ביותר לסוכרת – תזונה נכונה ופעילות גופנית כלול בסל. ב. התרופה היחידה שהוכחה כמאריכה חיים בחולי סוכרת סוג 2, מטפורמין (גלוקומין, גלוקופאז) זמינה לכולם ועלותה נמוכה מאוד.

4. מוצרים דיאטטיים הם ללא סוכר ולכן חולי סוכרת יכולים לצרוך אותם ללא הגבלה. מושג התזונה הנכונה אף הוא לא תמיד ברור לחלוטין למטופלים. גם בתחום זה קיימים מיתוסים רבים. לדוגמה, עניין המוצרים הדיאטטיים לסוכרתיים. הרושם הוא שמאחר שאלה מוצרים "ללא תוספת סוכר" – מותר לצרוך מהם ללא הגבלה. לא כך הוא המצב. עבור חולים שלהם סוכרת סוג 2 הסובלים מעודף משקל, ישנה חשיבות גדולה גם לערך הקלורי של האוכל. לדוגמה, הערך הקלורי של 100 גרם שוקולד רגיל הוא כ-550 קלוריות. כמה קלוריות אתם חושבים יש ב-100 גרם שוקולד "ללא תוספת סוכר"? 480 קלוריות. כמה חסכנו? לא הרבה. כך גם בעוגיות "ללא סוכר" למיניהן – שאולי נאפו ללא סוכר, אבל עם קמח לבן ומרגרינה – לאו דווקא הרכב מוצלח.

5. הטיפול באינסולין מחייב מעקב הדוק אחר רמות הסוכר בדם. היום קיימים סוגים שונים ו"חכמים" של אינסולין, כולל כאלה שלא גורמים כמעט לתנודות חדות ברמות הסוכר, והתחלת טיפול באלה אינה משנה את הצורך במעקב אחרי רמות סוכר באמצעות מכשיר ביתי לעומת על טיפול בכדורים.

6. הלבלב מפסיק לעבוד אם מתחילים אינסולין. האם טיפול באינסולין מנוון את הלבלב? ההפך הוא הנכון. ערכי סוכר גבוהים מאוד לאורך זמן הם אלה שפוגעים בלבלב. במצבים מסוימים, הטיפול באינסולין מוריד את "מתקפת" הסוכר הזאת והלבלב חוזר לתפקוד חלקי, מה שמאפשר להפסיק להיעזר באינסולין חיצוני.

7.  התחלת טיפול באינסולין מסמנת את "תחילת הסוף". מטופלים רבים נזכרים בהורה או בן משפחה אחר שהתחיל אינסולין וסמוך להתחלת טיפול זה הופיעו סיבוכי סוכרת. אפשר להגיד באופן חד-משמעי – אינסולין אינו מאיץ התפתחות סיבוכי סוכרת. מטרת הטיפול היא לשפר את האיזון, ואנו יודעים כי שיפור באיזון מביא להפחתה בשיעור הסיבוכים. הסיבה שהרבה אנשים מכירים מישהו מעברו שהתחיל אינסולין ומצבו הידרדר היא שפעם נהגו לדחות טיפול זה עד לשלבים מאוד מתקדמים, עתירי הסיבוכים של הסוכרת ומכאן הסטיגמה. היום המצב שונה ונהוג להוסיף אינסולין לטיפול בשלב מוקדם יותר, במטרה להיטיב עם המהלך. התקווה היא שהגברת המודעות והעמקת הידע בנושא יגרמו לכך שלא נפגוש עוד מטופלים שאומרים "רק לא אינסולין" וגורמים לעצמם נזק בדרך זו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן