Skip to content

30 אלף מכוניות ישנות על הכביש מסכנות את כולם

על פי נתוני עמותת "אור ירוק" ב-2011 נוספו כמעט 170 אלף כלי רכב לכבישים. כ-30 אלף מכלי הרכב הם ישנים ולפיכך מסוכנים יותר לנוסעים ולשאר משתמשי הכביש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עמותת "אור ירוק" לשינוי תרבות הנהיגה בישראל פירסמה הודעה ולפיה כ-62 אלף כלי רכב בני יותר מעשר שנים נעים בכבישי ישראל, מתוכם כ-30 אלף בני עשרים שנה. הנתונים מבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וחושפים כי הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל בשנת 2011 היה 6.5 שנים. מדובר בירידה קלה מאוד ביחס לנתוני שנת 2010, אז עמד גיל הרכב הממוצע על 6.6.

כלי רכב ישנים מסכנים את בטיחות הנוסעים (צילום: אתר "אור ירוק")

על פי הנתונים, בשנת 2011 נעו על כבישי מדינת ישראל 1,657,094 כלי רכב פרטיים. מדובר בעלייה ביחס למספר כלי הרכב שנעו בכבישים בשנת 2010 ושעמד על 1,594,501 כלי רכב.

בשנת 2011 נוספו 167,725 כלי רכב פרטיים חדשים לכבישי ישראל, כאשר בשנת 2010 נוספו 179,634 כלי רכב פרטיים.

שמואל אבואב, מנכ"ל "אור ירוק", העמותה לשינוי תרבות הנהיגה בישראל: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך. על המדינה לעודד הורדה מהכביש של כלי רכב ישנים ופחות בטיחותיים".

קלנסווה מובילה במספר כלי הרכב הישנים.
• בשנת 2011 היו בקלנסווה 3,907 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 11.6 שנים.
• בשנת 2011 היו באום אל פאחם 9,465 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.8 שנים.
• בשנת 2011 היו ברהט 5,140 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.5 שנים.
• בשנת 2011 היו בטמרה 6,786 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.5 שנים.
• בשנת 2011 היו בבית"ר עילית 1,665 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.4 שנים.
• בשנת 2011 היו בטייבה 8,886 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 10.4 שנים.

במקרה של תאונת דרכים, סיכויי הנוסעים בכלי רכב ישן להיפגע הם גדולים יותר. מקובל להתייחס למאפייני הרכב כגורם משני ושולי בהיווצרות וגרימת תאונות דרכים, אך התמונה שונה. מתברר שככל שחקירת התאונות יורדת לעומק רב יותר, הקשר בין כשל טכני לתאונה מתחזק.

ככל שהרכב ישן יותר, כך הוא פחות בטיחותי. במהלך השנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות מרחיקות לכת בתחום בטיחות הרכבים. מערכות חכמות ומצילות חיים נכנסו כסטנדרט אל כלל כלי הרכב, בהן אפשר למנות את מערכת הבלימה ABS, 6 כריות אוויר, מערכת למניעת החלקה ומערכות בטיחותיות נוספות. כמו כן, שילדת הרכב חזקה ועמידה יותר בפני תאונות דרכים בכלי רכב חדש.

עמותת אור ירוק: "יש לשאוף להצעיר את גיל כלי הרכב בישראל, שכן כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר. הורדתם מהכביש של כלי רכב ישנים יכולה לצמצם את מספר הנפגעים מתאונות דרכים ולשפר את איכות האוויר שאנחנו נושמים. עלותו של הנזק הכלכלי, הישיר והעקיף למדינה, מתאונות דרכים, מסתכם בכ-7.75 מיליארד שקל בשנה."

הועבר תקציב לתכנית הגריטה (צילום: אתר משרד התחבורה)

אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני עשרים שנה ויותר, למסור את רכבם למגרשי הגריטה ולקבל תמורתם 3,000 שקלים.

בחודש ספטמבר 2012 הודיעה ועדת הכספים כי היא מקציבה 10 מיליון שקלים לחידוש הפרויקט, שהוקפא כמה פעמים בשל חוסר תקציב. גריטת כלי הרכב מצמצמת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את מצבור חומרי הגלם של הרכב.

יש לציין כי גיל כלי הרכב הממוצע בבני ברק, פתח תקווה ולוד נמוך במיוחד (רכבים חדשים ביותר) לעומת שאר ערי ישראל, בשל חברות השכרת רכבים וליסינג באותן ערים. לכך יש השלכות על הגיל הממוצע של כלי הרכב בערים. הגיל הממוצע של ציי הרכב בחברות ההשכרה והליסינג הוא נמוך ולכן משפיע על הגיל הממוצע של כלי הרכב ביישוב שבו החברה רשומה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן