Skip to content

הכי מותקפים באינטרנט: ערבים, פליטים ושמאלנים

מחקר שפירסמה הקרן החדשה לישראל חושף כי שליש מהפוסטים, התגובות והסטטוסים בנושאים פוליטיים וחברתיים באינטרנט הם אלימים, מסיתים וגזעניים. מחצית מהפוסטים על ערבים, פליטים ו"שמאלנים" כוללים אלימות. המחקר נערך לקראת יום השנה ה- 17 לרצח רה"מ יצחק רבין ז"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחקר חדש שהזמינה הקרן החדשה לישראל בוחן את האלימות בשיח ברשתות החברתיות ובטוקבקים באינטרנט. המחקר, שערכה "חברת יפעת", מבוסס על מדגם של 3,000 פוסטים מהשיח החברתי באינטרנט בחצי השנה האחרונה. סוגי ההתבטאות חולקו לפרמטרים הבאים, מהקל אל הכבד: הבעת דעה, שפה בוטה, קריאות גזעניות, איום עקיף באלימות, איום ישיר באלימות.

95 אחוז מהשיח האלים מופנה כלפי מגזרים ולא כלפי אדם פרטי. מתוך המחקר של חברת יפעת

מהמחקר עולה ש-95 אחוז מהשיח האלים ברשת מופנה כלפי קבוצות ומגזרים ו-5 אחוזים בלבד כלפי גולשים באופן פרטי. הערבים הם הקבוצה הפגיעה ביותר ברשת – 50 אחוז מהשיח כלפי אוכלוסייה זו הוא אלים. במקומות השני והשלישי נמצאים הפליטים וה"שמאלנים" עם 43 אחוזים של גילויי אלימות כלפי כל אחת משתי הקבוצות ברשת. אחריהם ממוקמים המתנחלים עם 32 אחוז. במקום האחרון החרדים עם 19 אחוז בלבד. האלימות ברשת כלפי האקדמיה תופסת 18 אחוז מהשיח האלים, בעוד שבג"ץ זוכה להיקפים נמוכים יותר עם 9 אחוז בלבד.

אלימות ברשת (איור: Grant Cochrane / www.freedigitalphotos.net)

נמצא כי שליש מהפוסטים בנושאים פוליטיים חורגים מהתבטאויות רגילות והבעת דעה, וגולשים לאלימות מילולית. רוב התכנים, אף שיכולים להיות מנוסחים בצורה חריפה וחמורה, בייחוד נגד השמאל, נשארים בגבולות השיח הלא-אלים, על אף היותם כוללים זעם ותסכול.

שליש מהפוסטים גולשים לאלימות. מתוך המחקר

הגולשים לרוב מתייחסים לקבוצות אוכלוסייה כמקשה אחת, ולא מפרידים בין מתונים או קיצונים בתוכן. כך, האשמות כלפי פלגים מסוימים בתוך קבוצה מיוחסות לקבוצה כולה. הגולשים מתייחסים לקבוצות על פי תבניות סטריאוטיפיות. בשמאלנים וחילונים רואים שותפים אנטי-חרדיים; בשמאלנים, ערבים ופליטים רואים שותפים לרעיון "מדינת כל אזרחיה"; בחרדים ומתנחלים רואים שותפים לרעיון ההלכה מעל החוק וכן הם נתפסים כמועדפים על ידי הממשלה בחלוקת העוגה התקציבית.

ההקשר המרכזי שבו מופנית אלימות כלפי קבוצות באוכלוסייה הוא מידת היהדות או השייכות ללאום היהודי של חברי הקבוצה. בהתאם לכך, פליטים וערבים הם שסופגים ברשת את ביטויי האלימות הרבים ביותר. קבוצה נוספת שכלפיה מופנית אלימות בטיעונים של "חוסר יהדות" היא תומכי שמאל, אף שעיקרה יהודים וישראלים. טיעון נוסף שגורר אלימות מגיע משמאל לימין ועיקרו חוסר דמוקרטיה. הוא מופנה בעיקר כלפי חרדים, בהקשר של הדרת נשים.

האיומים באלימות (8 אחוזים) הם עקיפים ובהיקף זניח כמעט אפסי של איומים ישירים. האיומים מושמעים לרוב כהערות אגב, בתור תיאורים כלליים וסיסמאות כמו "להעיף", "לטפל", "לפגוע" או כאיחולי מוות ופגיעה כמו "יימח שמם", "שימותו", "שיעלמו". איומים אלו מכוונים נגד השמאל והקבוצות האתניות. .

סוג נוסף של אלימות הוא קריאה של גולשים למעורבות של רשויות החוק ולנקיטת יד קשה מצדן כלפי הקבוצה המדוברת. אף שמדובר בקריאות למעורבות חיצונית לגיטימית במסגרת החוק, הקריאות לפעולה מלוות בביטויים אלימים ושפה בוטה, שמטשטשים את הגבול בין קריאה לפעולה לגיטימית לבין איום.

32 אחוז מהתגובות כלפי מתנחלים הן אלימות. מתוך המחקר

ככלל, הגולשים מכל גוני הקשת הפוליטית מגלים סובלנות מועטה לעמדות מנוגדות. גולשים מימין, בעיקר, רגישים במיוחד לחריגה מהקונצנזוס. ככל שהחריגה נתפסת על ידם כגדולה ומסוכנת יותר, כך התגובה האלימה גולשת משפה בוטה לגזענות ואיומים.

על פי המחקר ישנם הבדלים ניכרים בטון האלים מימין ומשמאל: האלימות מימין ישירה ובוטה יותר, כולל שימוש נרחב בגזענות ואיומים, לעומת האלימות משמאל הכוללת בעיקר גידופים וקללות, לצד לקריאות למעורבות הרשויות. כמו כן לרוב, פוסטים מימין שמביעים אלימות, מכילים את ביטויי השנאה והגנאי ותו לא. לעומת זאת, אלימות משמאל מופיעה בפוסטים שכוללים גם ביקורת נגד הרשויות והממשלה.

האלימות מימין ישירה ובוטה יותר. מתוך המחקר

ממצא מפתיע הוא שהשימוש באיומים בפייסבוק גבוה ב-14 אחוז מאשר בטוקבקים. בעוד הטוקבקים באתרי חדשות ופורומים הם אנונימים, הרי שבפייסבוק שם המשתמש גלוי לכול וחשוף לתלונות מצד הגולשים. אך החשיפה כנראה אינה מאיימת על המגיבים. שני גורמים כנראה משפיעים על הנתון הבה: בפייסבוק אין עורכי ם המצנזרים את הטוקבקים (אם כי גולשים יכולים להתלונן ולבקש להסיר תגובה פוגענית), וכן כי בפייסבוק יש "קבוצות עניין" שבהן מגיבים זה לזה בדינמיקה שמעודדת הקצנה. "לראייה, מרבית האיומים בפייסבוק מופנים נגד ערבים ושמאלנים, בשל העובדה שהם מושמעים בעמודים לאומניים, של הימין הקיצוני, עמודים נגד השמאל הקיצוני, עמודו של מיכאל בן-ארי וכו'".

הקבוצה מעודדת אלימות. מתוך המחקר

ההגבלות בתנאי השימוש בפורומים, האפשרות להתלונן על משתמשים בפייסבוק וצנזור טוקבקים יכולים להשפיע על מידת הנראות של האלימות ברשת. הטוקבקים משמשים זירה אנונימית, שמאופיינת בהיקף גבוה של תכנים קצרים וסיסמאות, ויותר ממחצית מהשיח האלים מופיע בששת האתרים המרכזיים (Ynet Walla, NRG Globes ,הארץ ,The Marker).

האלימות מופנית בעיקרה נגד הערבים, הפליטים והשמאל. אתר "הארץ" הוא יוצא דופן עם 28 אחוז של שיח אלים, שני-שליש ממנו מופנה נגד המתנחלים. היקף האלימות נגד השמאל והקבוצות האתניות עולה ככל שהוא מרוכז באתרי נישה ימניים כמו Rotter ו-ערוץ 7. באתרים אלה 89 אחוז מהשיח האלים מופנה נגד הקבוצות הללו, אולם שני האתרים יחד מהווים פחות מ-5 אחוזים מהשיח כולו. יש לציין, כי היקף האלימות הכללי באתרי נישה דומה לפורומים מרכזיים כמו "תפוז" עם יותר משליש שיח אלים.

[related-posts title="עוד בנושא אלימות באינטרנט"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן