Skip to content

בדרג המדיני מקווים לסיום מהיר, אך נערכים גם לכניסה קרקעית

מצרים החליטה להחזיר את שגרירה מישראל. תמיכה באופוזיציה במבצע "עמוד ענן". יחימוביץ': "ג'עברי היה ארכי טרוריסט. אחרי ירי בלתי פוסק לעבר תושבי הדרום הפגיעה בו היתה מוצדקת". מופז הנחה את הנהלת הסיעה בכנסת לדחות את דיון הפגרה המיוחד שנקבע למחר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בדרג המדיני מקווים כי ניתן יהיה לסיים את המבצע הצבאי ברצועת עזה בתוך כמה ימים – אך נערכים להמשך הלחימה ולאפשרות שלא יהיה מנוס מכניסה קרקעית לרצועת עזה.

מטרות המבצע מוגבלות יחסית. אין מדובר בהפלת משטר החמאס בעזה. מטרות המבצע, כפי שהוגדרו, הן: חיזוק ההרתעה, פגיעה קשה במערך הרקטות, פגיעה כואבת בחמאס ובארגוני הטרור וצמצום הפגיעה בעורף האזרחי.

"ערוכים להרחבת הלחימה". בנימין נתניהו (צילום - קובי גדעון / לע"מ)
"ערוכים להרחבת הלחימה". בנימין נתניהו (צילום - קובי גדעון / לע"מ)

"לא נשלים עם מצב בו אזרחי ישראל מאויימים בירי רקטות". כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתום ישיבת הקבינט בה קיבלו השרים דיווח על המבצע.

"פגענו בדייקונת במטרות אסטרטגיות של חמאס, פגענו משמעותית ביכולת השיגור של רקטות מעזה למרכז הארז ואנו פוגעים ביכולת השיגור לדרום", המשיך נתניהו. "העברנו מסר ברור לחמאס ולשאר ארגוני הטרור, ואם יהיה צורך, צה"ל ערוך להרחבת הפעולה. נמישך לעשות הכל להגן על אזרחינו.

"החמאס בחר להסלים את התקפותיהם על אזרחי ישראל. לא נשלים עם מצב שאזרחי ישראל יהיו נתונים לירי רקטות. לא נשלים עם מצב זה. פגענו משמעותית בחמאס. ארגוני הטרור פוגעים באזרחינו בכוונת תחילה", המשיך נתניהו.

"אנו נמנעים ככל הניתן מפגיעה באזרחים. הם רוצים למחוק אותנו מעל פני האדמה. העברנו מסר ברור לארגוני הטרור, ואם יהיה צורך – נרחיב את הפעולה".

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר: "דיוק המודיעין של השב"כ ואמ"ן, וחדות הפעולה של צה"ל הביאו לחיסול רמטכ"ל החמאס ג'עברי. כמו כן, נפגעו רוב טילי הפאג'ר ותשתיות אחרות של החמאס וגורמי הטרור האחרים. ישראל איננה חפצה במלחמה, אך הפרובוקציות של החמאס בשבועות האחרונים ובמרכזם סבבים חוזרים ותכופים של ירי רקטות ומרגמות אל יישובי הדרום; מנהרת הנפץ שהופעלה עם הקצה שלה בתוך שטח ישראל; ירי נ"ט אל הג'יפ בתוך שטח ישראל – כל אלה חייבו אותנו לפעול באופן חד ונחרץ. אנו נבהיר שמדינת ישראל לא תסבול מצב בו יורים ברציפות על אזרחיה, כפי ששום מדינה חפצת חיים לא הייתה מאפשרת".

בסיום הדיון בקבינט פרסם מזכיר הממשלה צבי האוזר הודעה רשמית שבה נאמר כי בישיבה הוחלט פה אחד "להסמיך את ראש הממשלה ביחד עם שר הביטחון ושר החוץ, ולפי הצורך בהיוועצות עם שרים אחרים, להחליט, על דעת ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי, באשר לפעולות הנדרשות להמשך מבצע 'עמוד ענן', וככל שיידרש, להביא החלטות נוספות בפני המוסמך בממשלה, לפי העניין".

הקבינט החליט גם להנחות את צה"ל והשב"כ "להמשיך ולפעול בנחישות נגד תשתיות הטרור הפועלות מרצועת עזה נגד האוכלוסייה האזרחית במדינת ישראל, וזאת במטרה להביא לשיפור המציאות הביטחונית, ולאפשר חיים תקינים לתושבי מדינת ישראל. פעילות זו אינה מכוונת נגד האוכלוסייה האזרחית של רצועת עזה.

"לצד המאמץ המלחמתי, ישראל תפעל כמיטב היכולת כדי למנוע פגיעה באזרחים תוך כיבוד הצרכים ההומניטאריים של האוכלוסייה, והכול בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי", נאמר בהמשך ההודעה.

עוד הוחלט להנחות את צה"ל, המשרד להגנת העורף, משטרת ישראל וכלל הגורמים הרלוונטיים "לנקוט בכל הפעולות הנדרשות, בהתאם למפורט בהודעת שר הביטחון על הכרזת מצב מיוחד בעורף".

הקבינט החליט גם לאפשר לצה"ל, בהתאם לצורך ובאישור שר הביטחון, לגייס כוחות מילואים והנחה  את מטה ההסברה הלאומי ומשרד החוץ, בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים, להסביר את פעילות ישראל, בישראל ובזירה הבינלאומית.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, כינס הערב דיון הערכת מצב במשרד החוץ עם בכירי המשרד בנוגע להשלכות המדיניות של מבצע "עמוד ענן". בדיון נסקרות התגובות למבצע המגיעות מבירות העולם ומועברים תדרוכים מעודכנים בנוגע למצב בשטח לשגרירי ישראל במדינות בהן הם משרתים.

השר ליברמן אמר בתחילת הדיון כי "יש חשיבות גדולה להסביר במדינות העולם שזכותם של אזרחי ישראל לחיות בשלוה ובבטחון כמו שאר אזרחי העולם ולא לנהל את חייהם לפי אזעקות המבשרות על טילים מעזה".

בעקבות ההסלמה בדרום הנחה השר להגנת העורף אבי דיכטר את אנשי משרדו לפתוח מטה חירום בעיר שדרות משם ינתן מענה מיידי לצרכי העיריות ותושבי הדרום. כמו כן, הורה השר על פתיחת המנמ"ח-  מרכז ניהול למצבי חירום ארצי – שנפתח לראשונה מאז עופרת יצוקה.

אנשי המשרד להגנת העורף, בהובלת השר אבי דיכטר ומנכ"ל המשרד אלוף במיל' גבי אופיר עומדים בקשר מול הרשויות המקומיות והקב"טים.  מתקיימת פעילות מתואמת עם פיקוד העורף והוכרז מצב מיוחד בעורף ביישובים בטוחח 40 ק"מ מעזה.

כמו כן, נפתח מרכז הפעלה של מחוז דרום של המשרד על מנת לעמוד בקשר ישיר ושוטף מול משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ופיקוד העורף.

בינתיים הודיעה מצרים על החזרת שגרירה לקהיר. בהודעה שמסר דובר הנשיאות במצרים, יאסר עלי, נאמר כי הנשיא מוחמד מורסי הורה להחזיר את השגריר מישראל וכי מורסי עוקב בשעות האחרונות אחר התוקפנות נגד רצועת עזה. הוא טען כי מורסי הורה לנציג מצרים באו"ם לקרוא לישיבת חירום במועצת הביטחון. כמו כן הוא קרא למזכ"ל הליגה הערבית לכנס ישיבת חירום של שרי החוץ הערבים.

ההחלטה ללכת על מבצע "עמוד ענן" התקבלה אתמול בדיון של שרי התשיעיה. אולם מן האופן שבו טופטפו הדברים מתוך הישיבה, יכלו ראשי החמאס להבין כי בשלב זה לא צפויה תגובה ישראלית בקנה מידה כזה. גם ראש הממשלה, בדבריו אתמול, אמר כי התגובה תבוא "במועד הנכון שנבחר" ודבריו יכלו ליצור את הרושם כי התגובה לא תהיה בסיבוב הזה.

נתניהו וברק ברמת הגולן היום: על מה הם מתלחשים? (צילום - קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו וברק ברמת הגולן היום: על מה הם מתלחשים? (צילום - קובי גדעון/לע"מ)

היום, זמן קצר לפני שחוסל אחמד ג'עברי, ביקרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק ברמת הגולן. הם ערכו תצפית לעבר הנקודה שצה"ל השיב אליה אש ושמעו סקירות  מפי סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר נווה ומפקד פיקוד הצפון אלוף יאיר גולן. התבטאויותיו הפומביות של נתניהו התייחסו רק למצב בגבול הסורי. "באתי היום עם שר הביטחון אהוד ברק, סגן הרמטכ"ל ומפקד פיקוד צפון כדי לעמוד מקרוב על היערכות צה"ל ופעולות צה"ל אל מול האתגרים החדשים מול סוריה", אמר נתניהו. על המצב ברצועת עזה – אף מילה.

נתניהו וברק מקבלים הסברים במוצב צה"ל ברמת הגולן (צילום - קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו וברק מקבלים הסברים במוצב צה"ל ברמת הגולן (צילום - קובי גדעון/לע"מ)

ובינתיים: יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' היתה ראשונה להגיב, מבין גורמי האופוזיציה, על חיסולו של ג'עברי. יחימוביץ' אמרה כי ישראל מאוחדת במלחמה נגד הטרור וכי על המערכת הפוליטית להעניק גיבוי לצה"ל. "אחמד ג'עברי היה ארכי טרוריסט, הקיצוני שבאנשי החמאס ועל ידיו דם של ישראלים רבים, ולכן אחרי ירי בלתי פוסק לעבר תושבי הדרום הפגיעה בו היתה מוצדקת. כעת יש לקחת בחשבון עליית מדרגה ולעשות הכל כדי לנהוג באחריות תוך התייעצות עם ארה"ב והקהילה הבינלאומית, על מנת לשים קץ להסלמה ולמנוע התלקחות מסוכנת".

יו"ר מר"צ, ח"כ זהבה גלאון: "אני מקווה שהחיסול לא יוביל להסלמה נוספת שתגרום סבל מיותר לתושבי הדרום. הדרך היחידה להביא את השקט לו זכאים תושבי שדרות וישובי עוטף עזה היא באמצעות הסדר הפסקת אש ארוך טווח ולא על ידי חיסולים".

ח"כ אילן גילאון (מרצ), המתגורר באשדוד: "לא רק זכותה של ישראל להגן על אזרחיה אלא שהיא מחוייבת לכך. לא רק שאחמד אלג'עברי הוא בן-מוות וזכותנו לבצע פגיעה ממוקדת, אבל כשמחסלים את רמטכ"ל חמאס, מתעוררת השאלה מה הוא השלב הבא? מי שמתיימרים להיות הקברניטים שלנו מזמינים תגובת שרשרת ומייצרים כניסה קרקעית מיותרת וכואבת. בסרט הרע הזה כבר היינו רק לפני ארבע שנים. גם אז העיתוי היה צמוד לבחירות ושר הביטחון שלנו היה בעמדת נחיתות פוליטית. נראה ששום דבר לא ממש השתנה מאז, ורק הפתרון נותר תלוי ועומד: הורדת מפלס הלהבות, פתיחה במגעים עם חמאס (ישירים או עקיפים) והכי חשוב, הבנה כי הפתרון הכולל לעזה יבוא דרך רמאללה.".

השר יולי אדלשטיין: "זה אחד הימים בהם אני גאה להיות ישראלי. ממשלת ישראל החזירה באחת את כושר ההרתעה והוכיחה לאוייביה שישראל לא רק מדברת אלא עושה. אני מקווה שהמכה תשתק אחת ולתמיד את יכולת השיגור של הרקטות ותביא בסופו של דבר לשקט לתושבי הדרום".

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (עבודה): "אחמד ג'עברי היה מפקד טרור שהטיל חיתתו על כל אזור הדרום, שידיו מגואלות בדם, ברגע הזה על כולנו להתלכד ולהבין שעומד בפנינו אתגר לאומי משמעותי ונצטרך לחשק שפתיים ולתמרן גם בזירה המדינית על מנת למנוע התלקחות מסוכנת. ברצוני לחזק ברגעים אלו את אנשי כוחות הביטחון והמשטרה, העובדים הסוציאלים, עובדי הרשויות ותושבי הדרום".

לנוכח היציאה למבצע "עמוד ענן" הנחה יו"ר קדימה שאול מופז, את הנהלת הסיעה בכנסת, לדחות את דיון הפגרה המיוחד שנקבע למחר במליאת הכנסת. ח"כ מאיר שטרית (קדימה) הגיב: "אני מברך על חיסולו של אחמד ג'עברי,הרמטכ"ל של החמאס,זוהי דוגמא לפעולה מוצלחת של זרועות הביטחון תודות למודיעין מדוייק ויכולת אש מדוייקת וכירורגית".

ח"כ יריב לוין (ליכוד): ״ממשלת ישראל העבירה היום מסר ברור לחמאס- כולכם בני מוות. חיסול ג׳עברי הוא חלק קטן מהמחיר שחמאס ישלם בגין פגיעתו בתושבי הדרום ובחיילי צה״ל. רק אגרוף ברזל ומדיניות תקיפה ישיבו לישראל את כוח ההרתעה ואת השקט״.

השר לשעבר צחי הנגבי: "חיסולו של אחמד ג'עברי, מפקד הזרוע הצבאית של החמאס, הגיע בזמן. החמאס הפר את כל כללי המשחק הבלתי כתובים והסלים את המתקפה על ישובי הדרום. ג'עברי עמד מאחורי ההתרסה האחרונה, ובא על עונשו. יישר כח לראש הממשלה, למערכת הביטחון ולגורמי המודיעין, המבצעים וחיל האוויר האחראים להצלחת הסיכול הממוקד. צפוי שהתגובה של החמאס לא תאחר לבוא, ועל עם ישראל לעמוד איתן גם אם לפנינו ימים לא קלים".

ח"כ יעקב (כצל'ה) כץ (האיחוד הלאומי): "ברחנו מעזה ומחבל קטיף כעכברים ובע"ה נשוב לשם כאריות, בין אן נרצה או לא נרצה, בעל כרוחנו נשוב לכל חלקי ארץ ישראל. כולנו, כולנו, אחינו במרכז ובדרום, השוהים ושייאלצו לשהות במקלטים, בנינו גיבורי החיל חיילי צבא ישראל העומדים בכל מקום ואתר, כולנו כולנו מאוחדים ומתפללים לד' שנזכה לראות בישועתו".

חברי הכנסת אריה אלדד ומיכאל בן ארי ("עוצמה לישראל"): "אנו  מברכים את צה"ל על חיסול הרוצח ג'עברי וקוראים להפוך לאבק גם את אסמעיל הניה. כן יאבדו כל אויבך ישראל. חבל רק שלא שמעו להמלצה שלנו לחסל את ג'עברי מייד לאחר שנתגלה חלקו בחטיפת שליט".

ח"כ מירי רגב (ליכוד): "אני מברכת את צה"ל על פעולה מזהירה מבחינה מודיעינית . היום ראש הממשלה יצא למבצע צבאי שעיקרו שינוי כללי המשחק. יש לחזק את ידי חיילי צה"ל ותושבי הדרום שעומדים בפני ימים לא פשוטים. ארגוני הטרור הבינו היום כי המשוואה שהם יורים ואנחנו מגיבים נגמרה. צה"ל גבה תג מחיר גבוה בדרך להשבת כוח ההרתעה של צה"ל. נתפלל לבריאותם וביטחונם של חיילי צה"ל ותושבי הדרום".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן