Skip to content

ארה"ב פרסמה הודעת תמיכה בישראל וגינוי לירי מעזה

נתניהו שוחח אמש עם נשיא ארה"ב. אובמה הביע תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. עם זאת ביקש הנשיא האמריקני לעשות מאמץ כדי שאוכלוסייה לא מעורבת לא תיפגע במהלך הפעילות הצבאית. מועצת-הביטחון התכנסה בלילה לדיון במצב בדלתיים סגורות והתפזרה לפנות בוקר בלי לקבל החלטה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קורת רוח בקרב גורמים מדיניים בישראל מהתגובות המדיניות הראשונות, בקהיליה הבינלאומית, למבצע "עמוד ענן".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח אמש עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. בשיחה הביע אובמה תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. עם זאת ביקש הנשיא אובמה מנתניהו, לעשות מאמץ כדי שאוכלוסייה לא מעורבת – לא תיפגע במהלך הפעילות הצבאית. נתניהו שוחח אמש גם עם סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עם הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, שרת החוץ של האיחוד קתרין אשטון ועם מנהיגים נוספים בעולם. גם נשיא המדינה, שמעון פרס, שוחח עם אובמה ועדכן אותו על המבצע.

בנימין נתניהו (צילום - קובי גדעון / לע"מ)
אובמה הביע תמיכה. בנימין נתניהו (צילום - קובי גדעון / לע"מ)

ארצות הברית פרסמה הלילה הודעת תמיכה בישראל וגינתה את ירי הרקטות מעזה על תושבי הדרום. בהודעת הבית הלבן נמסר, כי "הנשיא קרא לראש הממשלה לעשות מאמץ מרבי על מנת להימנע מפגיעה באזרחים. השניים הסכימו כי על חמאס להפסיק את התקפותיו על ישראל על מנת לאפשר רגיעה".

דובר מחלקת המדינה, מארק טונר, פרסם הודעה שבה נאמר: "אין כל הצדקה לאלימות שהחמאס וארגוני טרור אחרים מפעילים נגד העם בישראל. אנו קוראים לאחראים להפסיק מעשים פחדניים אלה מיד. אנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה וקוראים לישראל להמשיך לעשות כל מאמץ כדי להמנע מפגיעות באזרחים. המשך התקיפות של חמאס בישראל על בסיס יומי לא עושה דבר כדי לסייע לפלסטינים בעזה, או כדי לקדם את העם הפלסטיני לקראת הגדרה עצמית".

גם דובר משרד ההגנה, סטיב וורן, פרסם הודעה שבה נאמר כי וושינגטון עוקבת מקרוב אחר האירועים והיא "עומדת לצד ידידתה ישראל במאבקה הצודק להגן על אזרחיה מפני הטרור".

נשיא ארה"ב אובמה שוחח הלילה גם עם נשיא מצרים מוחמד מורסי והדגיש בפניו כי לישראל הזכות להגן על עצמה. בהודעה שפרסם הבית הלבן נמסר כי "הנשיא שוחח עם מורסי בעקבות תפקידה המרכזי של מצרים בשימור הביטחון האזורי. בשיחתם גינה הנשיא אובמה את ירי הטילים מעזה לישראל וחזר והדגיש כי לישראל יש זכות להגן על עצמה".

נסו לדמיין. פרושאור במועצת הביטחון (צילום: ויקימדיה)
דמיינו כיצד אתם הייתם נוהגים. פרושאור במועצת הביטחון (צילום: ויקימדיה)

מועצת-הביטחון התכנסה בלילה לדיון במצב, בדלתיים סגורות – והתפזרה לפנות בוקר בלי לקבל החלטה או לפרסם הודעה משותפת. שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הבהיר בדיון כי ישראל לא תשלים עוד עם מציאות שבה תושבי הדרום נתונים להתקפות טילים מעזה. "ישראל יצאה מעזה ב-2005 וכל מה שקיבלנו בתמורה היה השתלטות חמאס על הרצועה, ירי בלתי פוסק על ישראל והפיכת האזור למעוז טרור איראני", אמר פרושאור. "עכשיו אמצע הלילה בישראל והורים וילדיהם ישנים במקלטים במקום במיטותיהם. מחר הם לא ילכו לעבודה או לבית הספר. חייהם משותקים. זוהי המציאות בשנים האחרונות. 800 רקטות נורו מתחילת השנה, יותר מ-80 נורו רק היום. במשך זמן רב שמרנו על איפוק – לא עוד.

"דמיינו כיצד אתם הייתם נוהגים לו היו אלו משפחותיהם, ביתכם וילדיכם היו נתונים להתקפת טילים בלתי פוסקת", אמר שגריר ישראל באו"ם. "חובתה של מועצת הביטחון לעשות עכשיו את המוטל עליה ולמלא את תפקיד שלשמו היא קיימת: גנו את חמאס, גנו את הטרור, גנו את ירי הטילים המשתק את חיי אזרחי ישראל".

התקפות מרושעות על ישראל. סוזן רייס (צילום: ויקימדיה)
התקפות מרושעות על ישראל. סוזן רייס (צילום: ויקימדיה)

בדיון הגנה שגרירת ארצות-הברית, סוזאן רייס, על זכותה של ישראל להגיב על מה שכינתה "ההתקפות המרושעות עליה". רייס הדגישה כי אין שום צידוק לאלימות שנוקטים חמאס ושאר ארגוני הטרור בעזה נגד העם בישראל, וקראה לאחראים למעשים הפחדניים האלה להפסיקם מיד. "התקפות על ישראל מדי יום ביומו אינן מסייעות כלל לאוכלוסיה בעזה וגם אינן מקרבות את הפלסטינים כהוא זה לעבר עצמאות" אמרה רייס. גם נציגי מדינות אחרות הביעו תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה.

בעקבות ההסלמה בדרום, הורתה יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ, להשהות את קמפיין הבחירות של המפלגה. מבצע השטח הגדול שתוכנן למחר בעשרות נקודות עם מאות פעילים בכל רחבי הארץ בוטל. השקת התוכנית הכלכלית של יחימוביץ שתוכננה ליום ב' בעיר אשדוד בפני קהל של כ-500 איש נדחתה וכך גם קמפיין הפרסום של המפלגה.

כמו כן,  בוטלו אירועי פריימריס המוניים שתוכננו על ידי המועמדים השונים, הופסק מבצע הטלפנים הנרחב של המפלגה כן בוטלו בשלב זה השקות של סרטונים ואפליקציות שהיו אמורים לעלות לרשת.

מטה ההסברה של המפלגה מוסר כי "כלל הפעילות הושעתה מתוך הבנה, כי בעת שתושבי הדרום נמצאים תחת אש, לא יהיה זה ראוי לנהל קמפיין בחירות. אנו מקווים כי במהרה ישוב השקט אל יישובי הדרום, ויחד איתו תחודש פעילות מערכת הבחירות החשובה העומדת לפתחנו בעוד כחודשיים".

מוקד תקשורת במשרד ההסברה

על רקע מבצע "עמוד ענן" פנה משרד החוץ ליו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין בבקשה להשתתפות הכנסת במאמצי ההסברה בזירה הבינלאומית. יו"ר הכנסת צפוי לשוחח עם שורה  של יושבי ראש פרלמנטים באירופה ובמזרח הרחוק ולהסביר להם את המניע לפעולה הישראלית בעזה, לקראת הדיון באו"ם ובפורומים בינלאומיים נוספים.

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, הורה על פתיחתו של מוקד תקשורת מיוחד במשרד ההסברה והתפוצות. פעילותו של המוקד, המתקיימת בתאום עם מטה ההסברה הלאומי, משרד החוץ ודובר צה"ל, מוכוונת לריכוז ותיאום מאמצי ההסברה תוך גיוס מאגר המסבירנים של 25 אלף איש שהכשיר עד כה המשרד לפעולות דיפלומטיה ציבורית והעברת מסרים בארץ ובעולם.

המוקד יפנה בין השאר גם לתפוצות ולארגונים היהודיים בעולם  לשם חיזוק וסיוע בידיהם לפעולות הסברה בשפתם ובסביבתם המקומית. בדרך זו, מתכוונים במשרד לעודד וליזום מתקפת הסברה אזרחית בעשרות מדינות וברשת האינטרנט עם מסרים, תמונות, סרטונים וחומרי הסברה נוספים בשפות שונות.

אדלשטיין: "הקמנו את המוקד המיוחד כדי שיבטיח תיאום בין הגורמים הממשלתיים והאזרחיים לפעילות אפקטיבית. אנו כאן כדי לחשוף את המציאות הבלתי נסבלת של תושבי הדרום והכורח שהיה בפעולה הצבאית כנגד החמאס וארגוני הטרור. אני בטוח כי לצידנו יעמדו גם מכפילי כוח  משמעותיים בדמותם של עשרות אלפי הפעילים מכל הקהילות היהודיות ברחבי העולם".

בפעילות משתתפים הגורמים המקצועיים במשרד לצד נציגים ממשרד ראש הממשלה, משרד החוץ, דובר צה"ל, לשכת העיתונות הממשלתית, הסוכנות היהודית וארגוני הסברה.

השר אדלשטיין הורה למנהל לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן, לפעול להוצאת סיור עיתונאים לרשויות הדרום הנמצאות תחת איום הטילים. סיור העיתונאים יצא הבוקר מלשכת העיתונות הממשלתית בירושלים ויפתח בתדרוך מיוחד שיעביר השר בקרית מלאכי, סמוך למקום פגיעת הרקטה שהביאה למותם של שלושה אזרחים הבוקר. הסיור ימשיך ויעבור ברשויות המוניציפאליות בדרום וייפגש עם ראשי הערים בבאר שבע, ואשקלון, אזרחים נציגים מגופי הביטחון וההצלה וקציני צה"ל.

שר ההסברה: "לאופן הסיקור ולתמונות שיועברו למיליוני הצופים והקוראים ברחבי העולם ע"י העיתונאים הזרים יש השפעה גדולה גם על הנעשה בשדה הקרב. אנו כאן כדי לחשוף את המציאות הבלתי נסבלת של תושבי הדרום והכורח שהיה בפעולה הצבאית כנגד החמאס וארגוני הטרור, כדי להבטיח חיים נורמליים  לאזרחינו. אנו פועלים כדי שבמקום תמונות המטוסים והטנקים יבואו גם קולות האזרחים, שאת המציאות שהם חוו כאן ביומיום במשך שנים אף מדינה אחרת לא הייתה מוכנה לסבול".

שר ההסברה יולי אדלשטיין פנה במכתב לכל ראשי הקהילות היהודיות בעולם וביקש מהם להצטרף למאמץ ההסברתי. אדלשטיין כתב במכתבו כי: ״המשרד הכשיר בשלוש השנים האחרונות למעלה מ-25,000 מסבירנים שחלקם הגדול דרוך להתנדב במקרים כאלה ולפעול בתחומי הניו-מדיה השונים והרשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר וכד'). "אני פונה אליכם בבקשה להכשיר תשתית טכנולוגית ואנושית שתפעל על-פי הנחייתנו ובאמצעות תכנים שמשרדי יפיץ ישירות אליכם בכל רגע נתון״, אמר השר אדלשטיין במכתבו.

[related-posts]

 

1 Comment

  1. פנינה כץ
    15 בנובמבר 2012 @ 11:14

    צבי, איפה בדיוק הסתובבו ביבי וברק ב-4 שנים האחרונות כשעפו טילים בסבב ריטואלי של חודשיים. מבצע עמוד עשן זה מבצע מ'ספר הספינים" של טרום בחירות. וארה"ב לא תוכל להציל את יחסינו עם מצרים כי גם המצרים נתונים ללחץ ענק מכל מדינות ערב. הפעם תהיה הסתבכות עמוקה ואמנם הצליחו לפוצץ את הטיל הראשון ששוגר לתל אביב אבל יבואו עוד ואין לכיפת הברזל הצלחה של 100 אחוז.
    כך סיים את מכתבו יהודה אלוש תושב באר שבע לביבי:
    אנחנו לא מפחדים מהגראדים והקאסמים שנופלים עלינו מפעם לפעם. אנחנו מפחדים ומודאגים מהמדיניות החברתית-כלכלית שהיא לא טובה, לא יהודית, לא סוציאלית ולא אנושית ופוגעת בנו על בסיס יומיומי, לפני הטילים מעזה ואחריהם.
    עשה לנו טובה מר נתניהו, אם אין לך בשורות, תקציבים והודעות הנוגעות לצרכים הבסיסיים היום-יומיים שלנו שאינם זוכים למענה מאיש, נודה לך אם תוותר על הביקור בבאר שבע, תישאר בירושלים ותניח לנו לנפשנו. לא רוצים שתבוא לעשות ספין תקשורתי על גבינו בזמן שהתקשורת טורחת להתעניין בנו בזכות הטילים מעזה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן