Skip to content

הממשלה: ביצוע ההמלצות להוזלת עלויות הנופש – תוך 3 חודשים

הממשלה אישרה פה אחד את הרפורמה להוזלת עלויות הנופש בישראל. הרפורמה מבוססת על מסקנות ועדת בר ניר וכוללת, בין היתר, מתן פתרון לבעיית האשראי להקמת מלונות חדשים הנובעת ממשבר בטחוני, דירוג מלונות וגילוי נאות בשירותי תיירות . לפי הערכה, מימוש ההמלצות עשוי להביא להורדת מחירי בתי המלון בשיעור של עד 20% ולהגדיל את מספר התיירים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקמת צוות לבחינת מנגנון ל"רשת ביטחון" ליזמים בעת משבר ביטחוני, היא אחת ההמלצות שהתקבלה היום בישיבת הממשלה, שאישרה פה אחד את הרפורמה להוזלת עלויות הנופש.

שר התיירות סטס מיסז'ניקוב. המלצות הוועדה יוזילו את עלויות הנופש
שר התיירות סטס מיסז'ניקוב. המלצות הוועדה יוזילו את עלויות הנופש

הממשלה החליטה הבוקר לאמץ את המלצות הוועדה להוזלת הנופש בישראל שמינה שר התיירות, שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב. בראש הוועדה עמד מנכ"ל המשרד, נועז בר ניר, ועם חברי הוועדה נמנו מומחים שונים ממשרדי הממשלה, נציגי צרכנים, מהאקדמיה ונציגי ציבור. מועד ביצוע ההחלטה: תוך שלושה חודשים מהיום, או במועדים אחרים כפי שנקבעו בסעיפי ההחלטה.

לפי נתוני משרד התיירות, יישום מלא של המלצות הוועדה יביא להורדת מחירי בתי המלון בשיעור של עד 20% ועשוי להגדיל את כמות התיירות הנכנסת בלפחות 225,000 תיירים, אשר ייצרו כ-7,000 מקומות עבודה ויכניסו למשק מעל מיליארד שקלים. הפחתת עלויות הנופש אמורה להקל גם על התייר הישראלי ולהגדיל את מספר הישראלים שיוכלו להרשות לעצמם חופשה כחול לבן.

מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר. עמד בראש הוועדה. להוזלת עלויות הנופש (צילום: ששון תירם)
מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר. עמד בראש הוועדה. להוזלת עלויות הנופש (צילום: ששון תירם)

בין ההמלצות שהתקבלו בתחום הצרכני: הממשלה רשמה לפניה את הודעת משרד התיירות ליציאה תוך שבועיים לדירוג בתי המלון, בשיטת הוטל סטארס ("Hotel Stars") האירופאית.
כמו כן תיקבע רשימה של שירותי תיירות, על פי המלצת הוועדה, המחייבת את נותני השירותים לגילוי נאות עליהם. הפרה של חובת הגילוי הנאות, תהווה עבירה על חוק הגנת הצרכן.

ואילו בתחום המחסור בחדרי מלון, החליטה הממשלה לקבל את המלצת הוועדה לתת פתרון לבעיית האשראי להקמת מלונות חדשים הנובעת ממשבר בטחוני בדמות "רשת בטחון": תוך 45 ימים יגיש צוות הכולל את מנכ"ל משרד רוה"מ, מנכ"ל משרד התיירות, החשבת הכללית, והממונה על התקציבים במשרד האוצר, כלים לפתרון המחסור באשראי לבניית מלונות חדשים אשר נובע מהמצב הבטחוני ובעיקר רשת בטחון.

דרכים להפחתת עלויות הכשרות במלונות

בתחום הפחתת עלויות ההפעלה של בתי המלון: יבוטל הצורך בחדר כושר במלון הפתוח לאורחי המלון בלבד, בתנאים שייקבעו על ידי משרד התרבות והספורט; יבוטל הצורך בנוכחות מפעיל בריכה בבריכה הפתוחה לאורחי המלון בלבד, בכל שעות פעילות הבריכה, על פי תנאים שייקבעו על ידי משרד הבריאות; הוטל על משטרת ישראל לצמצם את דרישת האבטחה לבתי מלון במקומות שיוגדרו כמתחמים סגורים ומפוקחים וזאת בשלבים.

הבריכה החיצונית במלון השרון. להתאים את שירותי ההצלה בבריכות השחייה במלונות
הבריכה החיצונית במלון השרון. להתאים את שירותי ההצלה בבריכות השחייה במלונות

הוטל על משרד ראש הממשלה בשיתוף המשרד לשירותי דת, משרד התיירות והרבנות הראשית לישראל, לבחון דרכים להפחתת עלויות הכשרות המוטלות על בתי מלון.

הממשלה החליטה להטיל על צוות משותף, הכולל נציגים של משרדי הפנים, התיירות, האוצר והמרכז לשלטון מקומי לבחון התאמת עלות הארנונה למלונות בהשוואה לנהוג במדינות ה-OECD. הממשלה החליטה להטיל על צוות משותף של משרד הפנים ומשרד התיירות לבחון הצעת החלטה להתאמת שירותי ההצלה בבריכות השחייה במלונות, לאור הנהוג במדינות ה-OECD .

בתחום הסרת חסמים להקמתם של בתי מלון חדשים ונקיטת פעולות להגדלת הכדאיות הכלכלית להקמתם, ישנה משרד התיירות באופן מיידי את התקנים הפיזיים להקמת בתי מלון באופן בו יוקטנו שטחי ציבור במלונות ויוגמשו הדרישות הפיזיות ותוקם יחידת אכיפה למניעת שימוש אחר בקרקעות שייעודן תיירותי.

החלטות אלה מצטרפות לצעדים נוספים שעשה משרד התיירות ולרפורמה בתחום התכנון והבניה אשר מגבש משרד ראש הממשלה וכן לפעולות הממונה על ההגבלים אשר מטפל בסוגיית הריכוזיות בים המלח ובאילת.

להגדיל מספר המלונות ולהוריד עלויות הפעלה

ועדת בר ניר הגיעה למסקנה כי הדרך העיקרית להביא להוזלת מחירי הנופש ובתי המלון בישראל היא על ידי הגברת התחרות בענף וזאת בדרך של הגדלת מספר בתי המלון והורדת העלויות הקבועות הנדרשות לתפעולן.
בפני הוועדה הוצגו נתונים המעידים כי בישראל עלויות ההקמה והתפעול של בתי המלון חורגות משמעותית מהעלויות במדינות רבות באירופה, החברות בארגון ה- OECD, וכן בארה"ב קנדה, קוריאה, ועוד. בעיקר מסיבה זו רווחיות בתי המלון בישראל נמוכה ביותר למרות המחירים הגבוהים יחסית.

הוטלסטארס האירופי. על פיו נקבעו אמות המידה לדירוג המלונות בישראל
הוטלסטארס האירופי. על פיו נקבעו אמות המידה לדירוג המלונות בישראל

הרווחיות הנמוכה של בתי המלון היא החסם העיקרי להקמת בתי מלון חדשים ואותה ניתן לשפר ע"י צמצום עלויות עודפות הנובעות מרגולציה הן בהוצאה השוטפת והן בהוצאה לבניית בית מלון חדש.
הוועדה ממליצה על הפחתת עלויות בדרכים שונות, בין השאר ע"י צמצום או ביטול הרגולציה הקיימת כיום בתחומים רבים אשר אינה קיימת במדינות מתחרות או מדינות ה-OECD האירופאיות.

בפני הוועדה הוצגו נתונים של התאחדות בתי המלון המצביעים על כך, כי תחומי הרגולציה השונים מוסיפים עלויות גבוהות למדי ומשמעותיות, מעבר לנהוג במדינות מתחרות באירופה. הנתונים נבדקו ונמצאו נכונים.
פעולות בתחומים אחרים העשויות לתרום להורדת מחירי הנופש הן בתחום הצרכנות, לרבות החזרת דירוג המלונות באמצעות כוכבים בשיטת הוטל סטארס האירופאית לבתי מלון, בתחום הטיפול הממשלתי במצבים של משברים גיאופוליטיים ועוד.

עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות בישראל, בירך על החלטת הממשלה לאשר את הרפורמה להוזלת עלויות הנופש בישראל, המבוססת על מסקנות ועדת בר ניר ואמר, בין היתר, כי על בסיס החלטה זו ניתן יהיה לנקוט בצעדים ממשייים, שיביאו להפחתת עלויות התפעול של תעשיית התיירות בכלל, ותעשיית המלונאות בפרט. "שנים שאנו מסבירים את הקשר הישיר שבין העלויות החריגות למחירי המלונות ולעובדה שאין מספיק השקעות במלונאות. זאת כמובן בנוסף לרמת הסיכון הנובעת מהמצב הביטחוני, כפי שאנו חווים בימים אלה. מבחינה זו, גם ההחלטה לייצר 'רשת ביטחון' למשקיעים, הינה החלטה חשובה ביותר. ניסיון העבר מלמד כי כל ההשקעות שנעשו עד היום במלונאות ובתיירות היו מוצדקות מבחינת המשק, גם אם לעיתים היזמים יצאו מופסדים, או ניזוקו כלכלית. אנו מקווים כי בעקבות אישור הרפורמה יינקטו בידי הממשלה צעדים מעשיים על ידי גורמי הביצוע במשרד התיירות ובמשרדי הממשלה הרלוונטיים ויתקבלו ההחלטות המתאימות"

פדרמן הוסיף כי הוא שמח על כי חרף העיסוקים הדחופים בימים אלה, מצאה הממשלה והעומד בראשה זמן לדון גם בנושאים העומדים על סדר היום האזרחי. "זוהי הכרה בחשיבות התיירות לכלכלה ולחברה בישראל", הדגיש.

למה המחיר לתייר גבוה יותר?

עם זאת, יצויין כי בדו"ח הוועדה נאמר גם כי הוועדה עשתה עבודה מקיפה במכלול נושאים, אך ישנם מספר נושאים שטרם הספיקה לבדוק ובהם: מדוע עלות מחיר הנופש באילת לתיירי פנים שווה לעלות כמו בשאר חלקי הארץ וזאת למרות שאין מע"מ באילת; מדוע פערי המחירים בין תיירים לישראלים אינם משקפים את המע"מ? התייר לרוב משלם מחיר היקר בהרבה מהישראלי וזאת למרות שברוב המקרים אינו משלם את המע"מ וסוגיית אגרות הטיסה בכניסה לארץ בהשוואה לחו"ל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן