Skip to content

הגנרל, המאהבת והתקשורת מזילת הריר

התקשורת האמריקנית הניחה בצד את המאבק הנצחי של דמוקרטים נגד ליברלים וקפצה ראש בשילוב ידיים אל תוך הקלחת הלוהטת: שחררה כל רסן וגרגרה בהנאה מכל ציטוט שהצליחה לדלות מהדוא"ל בין הגנרל למאהבת לשעבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתחילת שבוע שעבר, זה נראה כי לציבור האמריקני מצפה שבוע די מבאס, לפחות מבחינת התוכן שהם עומדים לקרוא בעיתונים ולצפות בערוצי החדשות בטלוויזיה. זו הייתה אמורה להיות הדרמה הפוליטית הראשונה של הכהונה השנייה של אובמה, המאבק הראשון שלו עם הקונגרס הרפובליקני. אלא שהפעם, אובמה יכול להשיל את כפפות הצורך-להיבחר-שוב. כלי התקשורת חזרו שוב ושוב על המנטרה: 'איך תראה כהונה שנייה של נשיא שלא צריך להיבחר שוב, ולכן אין לו מה להפסיד'. התקשורת השמרנית החלה לטפטף פחד לציבור – כרגיל, פחד מפני הלא נודע הגדול – פרצופו האמיתי של הנשיא. אבל אז זה קרה. כך לפתע נפלה על האומה פרשה עסיסית, חודרנית, ממש ריאליטי אמיתי. אפשר היה לשמוע את אנחת הרווחה הקולקטיבית של התקשורת משני צדי הממסד: הם קיבלו כרטיס צהוב והם הולכים להשתמש בו.

הגנרל פטראוס, ראש הסיי.איי.איי. בדימוס (צילום: ויקימדיה)
הגנרל פטראוס, ראש הסיי.איי.איי. בדימוס (צילום: ויקימדיה)

אתנחתא סקסית וחשאית

‫"אנחנו צריכים לדבר על ה'מצוק הפיסקאלי', אבל אני מתה לשאול אתכם על שערוריית המין הזאת, כי זה הדבר היחיד שכולם מדברים עליו", אמרה שדרנית CNN קרול קוסטלו. ברגע שהסכר נפרץ, ברגע שמישהו העיז להגיד את זה בקול רם, התקשורת סובבה את גבה למצוק הפיסקאלי ונתנה את כול כולה לאתנחתא הסקסית שנפלה בחיקה.

ממש כמו בהזמנה, או כרגיל עם החדשות בארה"ב – ממש כמו תסריט הוליוודי דביק – התקשורת קיבלה שערוריית מין עסיסית של מרגלים וגנרלים, נשים חזקות ותיבות דואר פיקטיביות. הסיפור שהחל עם התפטרותו המפתיעה של ראש הסי.אי.איי, דיויד פטראוס, בעקבות רומן מחוץ לנישואין שניהל עם הביוגרפית שלו, פולה ברודוול, התגלגל תוך ימים ספורים לעיסה צהובה עם עלילה, שכאילו נלקחה מאופרת סבון ספרדית. למי שלא עקב, זה הולך בערך ככה:

ראש הסי.אי.איי, פטראוס, גנרל נערץ עם קריירה צבאית מפוארת מאחוריו ולחשושים על ריצה אפשרית מטעם המפלגה הרפובליקנית בשנת 2016, ניהל רומן עם הביוגרפית שלו, ברודוול, בזמן שהיה מפקד כוחות הצבא האמריקני באפגניסטן. עד כאן הכול צנוע, ומסיבות רבות, לא עניינו של אף אחד. באותו הזמן במחוז טאמפה, פלורידה, אשת חברה עם חולשה ללובשי המדים, המכירה את פטראוס אישית, מקבלת לפתע אימיילים מאיימים. האימיילים מגיעים בעילום שם ומכילים איומים שונים בנוגע ליחסים-כביכול בין אשת החברה, ג'יל קלי, לגנרל פטראוס. קלי נבהלת ופונה למכר, סוכן אף.בי.איי., שיבדוק את העניין. המכר אכן בודק ומגלה שהאימיילים הגיעו מחשבון הדוא"ל של פולה ברודוול, אשר באותו הזמן עדיין ידועה רק כביוגרפית של פטראוס. בנוסף, הוא מגלה באותה תיבת דואר גם חליפה של אלפי דוא"ל בין ברודוול לפטראוס. תוכן ההתכתבות לא משאיר מקום לספק, ברודוול היא הרבה יותר מסתם הביוגרפית של פטראוס. לראייה, אחד מרבות הדוא"ל התעסק ארוכות באפיזודת "סקס מתחת לשולחן" שהשניים חלקו.

זו רק ההתחלה. מסתבר שסוכן האף.בי.איי. רצה 'להיות יותר מידיד' של קלי, וכנראה מעודד מחליפת הדוא"ל הלוהטת של פטראוס וברודוול, שולח לקלי תמונה של עצמו ללא חולצה. קלי שוב נבהלת ומציעה לו שיעזוב את חקירת הדוא"ל. ההצעה לא מתקבלת יפה, ההיפך הוא הנכון, וסוכן האף.בי.איי. ממשיך בכל כך הרבה מרץ שהוא מגלה שסגנו של פטראוס, גנרל ג'ון אלן, מנהל בעצמו חליפת דוא"ל לוהטת, אם לא אחרת מקלי עצמה. בין לילה, קלי הופכת למושא הערצתם של שני גנרלים וסוכן אף.בי.איי. אחד. כפי שג'ון סטיוארט שאל ב'דיילי שואו': "אני חייב לדעת, איך האישה הזאת מריחה"?.

סטיבן קולבר מציג את גיבורי הפרשה (צילום מסך מהתכנית The Colbert Report)
סטיבן קולבר מציג את גיבורי הפרשה (צילום מסך מהתכנית The Colbert Report)

נביאי הזעם משחררים עניבה

עם סיפור כה עסיסי, כה מפתיע, התקשורת האמריקנית הניחה בצד את המאבק הנצחי של דמוקרטים נגד ליברלים וקפצה ראש בשילוב ידיים אל תוך הקלחת הלוהטת הזאת. זה היה שבוע הרמוני בארה"ב, שבוע שבו האומה צפתה בכלי תקשורת מאוחדים מדברים אליה בלשון אחת. זה היה כיף וחסר-קונפליקטים להיות אמריקני בשבוע שעבר, לא עוד מסרים סותרים והאשמות הדדיות נשפכות עליהם ממסך הטלוויזיה ועמודי העיתון. אפשר היה לראות שגם פרשני החדשות, שביום כיומו לוקחים על עצמם את תפקיד נביאי הזעם, נהנו לשחרר מעט את העניבה, לפתוח כפתור בחליפה וליהנות.

והיה הרבה ממה ליהנות. ראש הסי.אי.איי., המרגל מספר אחת בעולם, לא הצליח לחשוב על דרך יותר מתוחכמת להתכתב בחשאי עם המאהבת שלו? הם חלקו חשבון דוא"ל והשאירו מכתבי אהבה האחד לשנייה בתיקיית הטיוטות, כביכול למנוע שליחה של ראיות מרשיעות דרך שרתי הדוא"ל. התקשורת מיהרה לציין את שתי הדמוגרפיות העיקריות שמשתמשות בטכניקה הזאת ומאמינות לשווא שזה עובד: בני טיפש-עשרה וטרוריסטים מתחילים.

בעוד התקשורת המעונבת, הניו-יורק טיימס משמאל והוול-סטריט-ג'ורנל מימין שמרו על איפוק והקפידו לדווח על הפרשה בהרמת גבה מתנשאת, התקשורת להמונים: הניו-יורק פוסט, יו-אס-איי-טודיי ודומיהם, שחררו כל רסן וגרגרו בהנאה מכל ציטוט שהצליחו לדלות מהדוא"ל המדוברים. לפופולאריות הרבה ביותר, זכו האיומים החתוליים שהמטירה ברודוול על קלי: "אני יודעת מה עשית!", "תתפסי מרחק" ו"תעזבי את הגבר שלי". תמיד אפשר לסמוך על ערוץ החדשות של פוקס שירים את הדרמה לגבהים חדשים ויציג כל פרט שולי בכל הפאר וההדר. ביום שלישי ב-09:04 בערב, שדרנית חדשות של הערוץ, ג'ניפר גריפין, פרצה לשידור חי של התוכנית ששודרה באותו הזמן עם Breaking News: "נודע כי חליפת הדוא"ל בין גנרל ג'ון אלן וג'יל קלי הייתה פלרטטנית באופייה".

הגנרל והמאהבת (מקור: ויקימדיה)
הגנרל והמאהבת (מקור: ויקימדיה)

הפאנץ' ליין הארוטי שבסיפור

אבל ה-juice האמיתי בסיפור, הדלק שהניע את רכבת ההרים התקשורתית שצווחה בחדווה כל הדרך בעודה מנופפת עם הידיים באוויר, הייתה הסתכלות אחורה לקליפים, תמונות וראיונות של פטראוס וברודוול. לקרוא ספר או לראות סרט בפעם השנייה זו חוויה אחרת. כשאתה יודע את הסוף, פתאום כל פרט בעלילה, כל משפט שהגיבור אומר, מרגיש מלא משמעות ומבשר על הבאות. כך היה עם הראיונות, התמונות וכמובן הביוגרפיה עצמה. כותרת הביוגרפיה עצמה ‪"All In‪" שימשה בשבוע האחרון כפאנץ'-ליין לאין ספור בדיחות של מגישי תוכניות האירוח. (באנגלית יש לביטוי קונוטציה מינית מאוד חזקה). קריאה מחודשת של הביוגרפיה, טענו עיתונאים, מסתכמת כשיר הלל דביק של ילדה מאוהבת. הרמזים היו שם כל הזמן מסתבר. בראיון שקיים ג'ון סטיוארט עם פולה ברודוול ב‪עשרים וחמישה בינואר השנה, לרגל צאת הביוגרפיה המדוברת של גנרל פטראוס, הוא אמר לה: "המחלוקת האמיתית בספר שלך היא, האם הוא מדהים, או מדהים מאוד?", ברודוול ציחקקה וענתה: "אני רוצה לחלוק איתך פרט אחד. הוא יכול להפוך מים, למים מינראליים".

האירוניה האמיתית של הסיפור, היא שזו הייתה ברודוול עצמה שהביאה למפלתו של האיש שכה העריצה, גנרל פטראוס. באם לא הייתה ממהרת לשלוח איומים אלקטרוניים לאישה שבקושי הכירה, ושעל פי כל הסימנים לא הייתה מעורבת רומנטית עם פטראוס, אותה אישה לא הייתה פונה לסוכן אף.בי.איי. שיחקור בעניין. זה הכול היה מתפוגג כלא היה. פטראוס וברודוול כבר סיימו את הרומן בינהם, כשפטראוס התמנה לראש הסי.אי.איי. בספטמבר 2011. כל מה שהיה אמור להיוותר מהרומן האסור הייתה תיקיית טיוטה של מכתבי אהבה בחשבון דוא"ל פיקטיבי. עכשיו מה שנותר ממנו, זה סופה של קריירה של ראש סי.אי.איי. אחד, סוכן אף.בי.איי. אחד, גנרל אחד וביוגרפית אחת קצת יותר מדי חדורת מטרה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן