"איש מבוקש מאוד": פרידה עצובה מפיליפ סימור הופמן

ג'ון לה קארה ראה שינויים רבים באקלים הפוליטי מאז שיצא לאור ספרו הראשון, אך הטבע של סודיות ובגידה בספריו ובסרטיו – נשאר קבוע. באופן דומה, גם "איש מבוקש מאוד", אשר עובד מספרו משנת 2008, קובע באופן ברור את המקום, הזמן וההקשר – כבר בכותרות הפתיחה. הסרט ממוקם כולו בעיר הנמל של המבורג, ששם מוחמד עטא תיכנן את פיגועי 11 בספטמבר, 2001, מתחת לרדאר של כל צוותי המודיעין שנכחו באיזור. עובדה זו, כך נאמר לצופים, עדיין נושאת בהשלכות, כבר למעלה מעשור.

מחוות קטנות עם משמעות גדולה. סימור הופמן ורובין רייט. באדיבות קולנוע לב

במרכז העלילה נמצא גונטר בכמן (פיליפ סימור הופמן, "המאסטר"), קצין מודיעין עייף, המתמקד בקהילה האיסלאמית של העיר. הוא מנהל יחידה קטנה וממוקדת, אך חייו חסרי קצוות. הוא נכווה ממשימה שנכשלה בעבר, והוא בתחושה מתמדת של חוסר הבנה מצד עמיתיו ומצד מדינות המערב.

למרבה הפלא, הצופים יודעים יותר על הרקע של דמויות משניות בסרט מאשר על בכמן, למרות שמצליחים להבין את דרך החשיבה שלו, חולשותיו ומגרעותיו. בין דמויות המשנה אפשר לכלול את רובין רייט ("בית הקלפים"), רייצ'ל מק'אדמס ("חצות בפריז"), ווליאם דפו ("נימפומנית"), דניאל ברוהל ("הרשות החמישית"), נינה הוס ("ברברה") ועוד. העיבוד למסך נעשה על ידי המחזאי והתסריטאי האוסטרלי, אנדרו בוול, ואילו מושכות הבימוי הופקדו בידי ההונגרי, אנטון קורביין ("קונטרול", "האמריקאי").

חשוב להדגיש, כי זהו אינו סרט פעולה: אין רצפי מרדפים וגם לא עימות פיזי. יש הרבה מחוות קטנות עם משמעות גדולה, אך זהו עולמם של דמויות שמחזיקות את הקלפים קרוב לבית החזה, אנשים ששומרים על מחשבותיהם בפנים ועל הרבה ריסון.

"איש מבוקש מאוד" הוא סרט צנוע, מלנכולי, ויותר מחקר אופי מאשר מותחן. זהו סרט על דרכי עבודה בעולם הריגול, על דרכים שונות של איסוף מודיעין וגישות שונות לעולם הצללים. זוהי אחת מהופעות המסך האיכותיות ביותר של פיליפ סימור הופמן (שהלך לעולמו בפברואר השנה בגיל 46) ומצער מאוד שגם אחת ההופעות האחרונות שלו.

פורסם בקטגוריה ד, סרטים, תרבות | עם התגים , , | להגיב

נתניהו: צה"ל נערך ל"פעולה תקיפה מאוד" למקרה שהירי יחודש

 שעות ספורות לפני תום מועד הפסקת האש, מזהירים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון כי צה"ל נערך ל"פעולה תקיפה מאוד", למקרה שהחמאס יחדש את הירי. בינתיים נמסר כי הפסקת האש הוארכה ב-24 שעות נוספות, על פי בקשת מצרים, כדי להשלים את המו"מ.

השניים קיימו הערב ישיבה ביטחונית בבסיס חיל הים באשדוד. בסיומה אמר ראש הממשלה נתניהו: "אנחנו מנהלים ביחד את המערכה המורכבת הזאת בנחישות ובאחריות. אנחנו נערכים לכל תרחיש.  הצוות הישראלי בקהיר הונחה לעמוד בתוקף על צרכי הביטחון של ישראל וצה"ל נערך לקראת פעולה תקיפה מאוד אם תחודש האש. במזרח התיכון הסוער צריך שילוב של כוח ואורך רוח. לצה"ל יש הרבה כוח ועם הנצח הוכיח שהוא לא מפחד מדרך ארוכה. זה יכול לקחת עוד זמן וצריך סבלנות, נחישות ואורך רוח. השילוב של התמדה ועוצמה יסייע לנו להביא להשגת היעד של המבצע הזה – השגת שקט וביטחון לכל אזרחי ישראל".

שר הביטחון משה יעלון אמר: "מבצע צוק איתן לא תם. כפי שהתחייבנו, לא נעצור עד אשר נביא שקט וביטחון. אנחנו נערכים לתוצאות הדיונים בקהיר, בין אם זה יביא לשקט, בין אם מישהו ינסה לאתגר אותנו בהסלמה. צה"ל ערוך ומוכן להגיב בעוצמה לכל התפתחות. החמאס לא יגרור אותנו למלחמת התשה, ואם הוא ינסה הוא יקבל מנה אחת אפיים".

קודם לכן ביקר ראש הממשלה נתניהו בשדרות ונפגש עם בני נוער. נתניהו אמר להם כי במזרח התיכון לא מספיק רק כח, נדרש הרבה אורך רוח וסבלנות, והחוסן של הציבור מעניק לנו כוח רב להפעיל כוח רב. הוא הוסיף כי גם במערכה המדינית נדרשת עוצמה ואורך רוח, התמדה, ושכל רב. "אנחנו במערכה משולבת צבאית-מדינית, והאחדות וכוח העמידה שלנו, הם שינצחו את המערכה".

נתניהו היום, בפגישה עם חברי תנועות נוער בשדרות (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

נתניהו היום, בפגישה עם חברי תנועות נוער בשדרות (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

לפני כן, בפגישה עם חברי סיעתו, אמר שר האוצר יאיר לפיד כי כל הסדר עתידי חייב לכלול בתוכו את פירוק תשתיות הטרור של החמאס בעזה ושליטה מלאה על הכספים שמיועדים לשיקום הרצועה. הוא חזר והציג את תוכניתו, לקדם ועידה אזורית שתיתן מעטפת בינלאומית רחבה להשגת היעדים הללו. "ללא מהלך מדיני, ללא תמיכה בינלאומית רחבה, כל ניסיון להגיע להסדרה יהפוך לתחילת הספירה לאחור לקראת מעגל אלימות נוסף", אמר לפיד.

לדבריו, בחודש הבא עומדת להתכנס ועידת המדינות התורמות. "אם לא נעשה משהו לפני זה, תהיה לנו ועידה לשיקום תמורת כלום, בלי שנקבל בתמורה שום הבטחה של צרכי הביטחון שלנו. ועידה אזורית, בהשתתפות ארה"ב, האיחוד האירופאי, מצרים, הרש"פ, ערב הסעודית ומדינות המפרץ – בתמיכה של המדינות התורמות – תוכל  לייצר מתווה משולב, של פרוז ושיקום עזה. הכספים שיוזרמו לשיקום ישמשו להחזרת השליטה ברצועה לרשות הפלסטינית ויבטיחו את החזרת השקט לטווח ארוך לתושבי הדרום".

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ, מדיני-פוליטי | עם התגים , | להגיב

יעוץ חינם לקבלת פיצויים לעסקים בדרום

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה בשיתוף עם רשות המסים מלווה עסקים בדרום בהגשת התביעות לפיצויים בגין מבצע צוק איתן ומעניקה שירות ללא תשלום. עסקים יוכלו לקבל את הייעוץ בסניפי המעוף הדרומיים – גופי השטח של הסוכנות לעסקים במשרד הכלכלה – בהם יוכלו ליהנות מעזרה במילוי הטפסים למקדמות, ייעוץ בבחירת המסלול לפיצוי בגין מבצע צוק איתן וסיוע במילוי הטפסים.

טפסים

נציגי רשות המסים יקבלו את הטפסים מסניפי המעוף של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה ויהיו זמינים למתן תשובות בזמן אמת. עד היום פנו למעוף קרוב ל-700 עסקים בינוניים וקטנים, שביקשו להסתייע ביועצים, על מנת לבחון הגשת תביעה לפיצוי בגין מבצע 'צוק איתן' מרשות המיסים או ליהנות משירותים וכלי סיוע אחרים.

אין כל סיבה ללכת למתווכים

רן קויתי מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "עסקים שנפגעו במהלך צוק איתן זקוקים לכל שקל על מנת לשקם את העסק שלהם ולהמשיך הלאה ואין שום סיבה שיידרשו לשלם 'קנס' לכל מני מתווכים בדרך, רק בגלל שעמדו על זכאותם החוקית לפיצוי בגין מבצע צוק איתן. אנו מעמידים מערך יועצים מטעם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים – שעברו הכשרה של נציגי רשות המיסים – ויסייעו לעסקים ללא תשלום לקבל את מה שמגיע להם. יועצי המעוף יעמדו בקשר רציף עם נציגי רשות המסים העומדים לרשות העסקים ועונים לכל שאלה. חשוב לציין כי אנשי רשות המסים מאוד מחויבים למטרה והעניקו ליועצי הסוכנות ומשרד הכלכלה את כל הכלים האפשריים על מנת לתת ליווי וייעוץ הולם ויעיל לעסקים במצוקה הזכאים לפיצוי בגין המבצע הצבאי".

פורסם בקטגוריה ג, כלכלה | עם התגים , , , , , , | להגיב

לוקהיד מרטין תעזור בהפעלת מערכת פיקוד משטרתית בבריטניה

לוקהיד מרטין בריטניה תעזור בהפעלתה של מערכת פיקוד ובקרה חדשה עבור שירות המשטרה המטרופוליני (MPS), במסגרת חוזה בהיקף 90 מיליון ליש״ט שנחתם לאחרונה בלונדון. החברה, שבסיסה בלונדון, תפעל בשיתוף קפיטה (Capita) ו-KPMG, לביצוע הרענון המשמעותי ביותר שערך הכוח במערכת הפיקוד והבקרה מזה 30 שנה.

שוטרים בריטים. קשר הדוק עם הציבור. צילום: אלכס סגרה - REX

שוטרים בריטים. קשר הדוק עם הציבור. צילום: אלכס סגרה - REX

במסגרת השותפות עם MPS, שתשתרע על פני 17 שנה, ישלבו מהנדסי התוכנה של לוקהיד מרטין בלונדון את הפונקציות הנדרשות על מנת לספק למשטרה העירונית מערכת פיקוד ובקרה, אשר תבטיח ששיחות למוקד החירום ושיחות אחרות ייענו ביעילות והשוטרים יתפרשו במוקדים הנדרשים באפקטיביות.
התוכנית תבטיח, שכוח המשטרה הגדול ביותר בבריטניה יצויד ביכולות הנדרשות על מנת להתמודד ביחסי גומלין עם הציבור ולספק מידע משופר על השטח, באמצעות ניתוח חיזוי ושיתוף נתונים לרבות קול, טקסט, אפליקציות ומדיה חברתית.

סטיבן בול, מנכ״ל לוקהיד מרטין בריטניה, אמר במעמד החתימה על החוזה, כי ״הצוות שלנו בבריטניה כבר מספק מערכות טכנולוגיית מידע, אשר משפרות ומגינות על התעשייה הלאומית, התשתית החיונית והמערכת המשפטית בבריטניה ולנווט מדי שנה בבטחה יותר משתי מיליון טיסות מסחריות בשמי בריטניה; ומבטיחות ששירות הדואר הממלכתי יוכל לספק באמינות מדי יום לבתים ולמשרדים יותר מ-50 מיליון פריטים".

פורסם בקטגוריה ג, כלכלה | עם התגים , , , , | להגיב

ליברמן דורש לבדוק מי מימן את נסיעת חברי בל"ד לקטאר

"נסיעתם של חברי סיעת בל״ד, המפלגה שהוקמה ומונהגת ע״י עזמי בשארה, מי שהואשם בריגול חמור וברח מישראל, מוכיחה שוב ובאופן נחרץ לאלו שעוד פקפקו בכך, שאין להם כל מקום בכנסת ישראל". כך כותב שר החוץ, אביגדור ליברמן, בעמוד הפייסבוק שלו.

"רשימת הגיס החמישי". אביגדור ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)

"רשימת הגיס החמישי". אביגדור ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)

"בעוד ישראל נמצאת עדיין במערכה קשה נגד הטרוריסטים מארגון החמאס, חברי בל״ד נוסעים לקטאר ומפגינים תמיכה בחאלד משעל וחבר מרעיו", כתב ליברמן. "מפלגת ״ישראל ביתנו״ עתרה בעבר לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה לפסול את בל״ד מלהתמודד לכנסת אך בית המשפט העליון דחה את העתירה. אנו נמשיך ונעשה ככל שניתן על מנת שרשימת הגיס החמישי המייצגת את ארגוני הטרור בכנסת ישראל תמצא את מקומה הרחק מבית הנבחרים ומאחורי סורג ובריח.

פנתה לוועדת האתיקה בכנסת. ח"כ יפעת קריב (צילום: דוברות הכנסת)

פנתה לוועדת האתיקה בכנסת. ח"כ יפעת קריב (צילום: דוברות הכנסת)

"בנוסף", אומר ליברמן, "אני סבור כי עם שובם מקטאר מן הראוי שהיועץ המשפטי לממשלה יבחן את מקור המימון לנסיעתם של הח"כים, מי שילם על האירוח בבית המלון המפואר, האם הצטיידו בכסף מזומן שהועבר ע״י בשארה ומפעיליו, את חוקיות הביקור, האם נעברו עבירות של ביטחון המדינה כגון מגע עם סוכן זר והאם הועברו כספים, לבקשתם, מקטאר לארגון הטרור 'בני הכפר'".

במקביל, ח"כ יפעת קריב (יש עתיד), פנתה הבוקר ליו"ר וועדת האתיקה בבקשה לדעת האם חברי הכנסת של בל"ד הגישו וקיבלו את האישורים הנדרשים לנסיעתם בהתאם לתקנון הכנסת.

ח"כ קריב מבקשת לדעת מיהו גורם המימון ומהי מטרת הנסיעה? ובאם לא הגישו חברי הכנסת בקשה ובחרו להתעלם מתקנון הכנסת ולרמוס את חוקי הדמוקרטיה הישראלית, דורשת ח"כ קריב, לכנס את הוועדה במידי לדיון בנושא, לבחון את הסרת חסינותם ולהפעיל את כל הסנקציות העומדות בפני הוועדה כנגד חברי הכנסת.

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, חדשות בארץ, מדיני-פוליטי | להגיב

אייר קנדה מרחיבה את אפשרת הזמנת מושבים מועדפים

אייר קנדה משיקה בימים אלה תוכנית מורחבת להזמנת מושבים מועדפים בטיסותיה בצפון אמריקה. מעתה יוכלו לקוחות שיזמינו מושבים בטיסות הפנימיות ליהנות ממרווח גדול יותר לרגליים – ארבעה סנטימטרים נוספים (10.16 סנטימטר). רוב המושבים המועדפים ממוקמים סמוך לחלק הקדמי, מיקום המאפשר יציאה מהירה יותר לנוסעים עם הנחיתה.

את הזמנת המושב המועדף אפשר לבצע באמצעות האתר של אייר קנדה, הקיוסקים לשירות עצמי בשדות התעופה, וגם באמצעות מכשירי הסלולאר החכמים.

מחירים

המחירים למושבים מועדפים לטיסות פנימיות בצפון אמריקה: 19 – 99 דולר לכיוון אחד.

המחירים למושבים מועדפים בטיסות בינלאומיות: 69 – 199 דולר לכיוון אחד.

אייר קנדה מפעילה טיסות ל-60 יעדים בקנדה ,49 יעדים בארה"ב, 73 יעדים באירופה ולמגוון יעדים במרכז, דרום אמריקה והאיים הקאריביים. החברה פועלת בחמשת היבשות עם יותר מ-180 יעדים ברחבי העולם. בשנת 2013 הטיסה החברה יותר מ- 35 מיליון נוסעים.

פורסם בקטגוריה ב, תעופה | עם התגים , , | להגיב

להסיר חסמים בפני התפתחות של שוק איגוח בישראל

להסיר חסמים בפני התפתחות של שוק איגוח בישראל, ממליץ הצוות הבין משרדי לקידום האיגוח בישראל, שהגיש אתמול את דוח הביניים שלו לשר האוצר, יאיר לפיד, ולנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג. הדוח כולל המלצות לקידום שוק האיגוח על מנת לשפר את היעילות והתחרותיות של שוק ההון בישראל, תוך שמירה על יציבות. המלצות הצוות עולות בקנה אחד עם המדיניות הרגולטורית לפיתוח שוק ההון תוך הגדלת היצע המכשירים הפיננסיים שניתן לסחור בהם בבורסה.

הצוות הבין משרדי כלל נציגים של רשות ניירות ערך, משרד המשפטים, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, רשות המיסים, ובנק ישראל אשר גם ריכז את עבודת הצוות. הצוות שקד על זיהוי החסמים להתפתחות שוק האיגוח בישראל, בין היתר, בתחומי המיסוי, הרגולציה והחשבונאות והמליץ המלצות שונות בתחומים אלה, על מנת להסיר את החסמים האמורים ולקדם את השוק.

לדברי הוועדה הרפורמה המוצעת עתידה לתרום לגיוון מקורות המימון של עסקים ככלל, ועסקים קטנים ובינוניים בפרט.

לקחים מהמשבר העולמי ב-2008

עוד נמסר מהוועדה, כי בגיבוש ההמלצות ניתנה תשומת לב מרובה להפקת לקחים מהמשבר העולמי שפרץ בשנת 2008, והושם דגש מיוחד על השינויים ברגולציה של שוק האיגוח במדינות שונות בעולם. ההמלצות המפורטות בדוח מקנות מענה מספק לבעיות שהתגלו כתוצאה מעסקאות האיגוח לאחר המשבר הפיננסי ב-2008.

איגוח

זוהי צורת גיוס הון היוצרת, באמצעות מבנה משפטי מורכב, יתרונות הן למשקיע והן למנפיק. בניגוד לשמו, האיגוח (Securitization) איננו הנפקת אג"ח רגיל, אלא טכניקה מיוחדת למימון פעולות על ידי הסטת תזרים מזומנים והפיכתו להון זמין, כאשר הישות המאגחת מוכרת לציבור המשקיעים תזרים מזומנים, שתמורתו היא מקבלת הון זמין. יחד עם זאת, הישות המאגחת איננה חשופה להתחייבות שהנפקת אג"ח רגילה הייתה חושפת אותה. בגלל, שכאשר ישות מאגחת תזרים מזומנים, המשקיע אינו יכול לרדת לנכסיה, כדי להבטיח את החוב.

מעשית, מי שרוכש אג"ח במסגרת איגוח איננו רוכש חוב, כפי שמקובל ברכישת אג"ח רגיל. המשקיע בהליך איגוח קונה מרכיב מתזרים מזומנים. בשנים האחרונות החלה מהפכת איגוח בישראל, כמו . הליכי איגוח של עיריות שמכרו חלק מתקבולי הארנונה שלהן.

מכירת יעודי זכויות

במסגרת עסקת איגוח, שהוועדה הבין משרדית ממליצה, יוכלו בנקים ויזמים אחרים למכור לתאגיד ייעודי זכויות בתיק הלוואות או בקבוצת נכסים פיננסים המניבים תזרימי מזומנים. התאגיד הייעודי יממן את הרכישה באמצעות הנפקה של אגרות חוב למשקיעים מוסדיים ולציבור, כאשר תשלום הקרן והריבית יגובה בתזרימי מזומנים עתידיים, שינבעו מתיק ההלוואות או מקבוצת הנכסים שנרכשה מהבנק או מיזם אחר. בעוד שבמדינות מפותחות שוק האיגוח מהווה נתח משמעותי משוקי ההון, בישראל שוק זה כמעט ואינו קיים. בדירוג של גודל שוק האיגוח שנערך על ידי ה-World Economic Forum, מוצבת ישראל במקום ה-54 מבין 59 מדינות שדורגו.

הגדלת היכולת לגייס הון

עסקאות האיגוח צפויות להגדיל את יכולת גיוס ההון של עסקים, ובפרט עסקים קטנים ובינוניים. עסקאות האיגוח צפויות לתרום לשכלול שוק האשראי באמצעות פיזור סיכוני האשראי בין גורמים נוספים במערכת הפיננסית ובהתאם להוזיל עלויות מימון. סיוע לעסקים קטנים ובינוניים, למשל בנושא כלי המימון, הינו חלק מהתוכנית האסטרטגית של משרד האוצר.

שיפור שוק האיגוח בישראל

הצוות סבור כי פיתוח שוק האיגוח בישראל על בסיס מבנה תמריצים נכון, רגולציה מתאימה ותשתית המעניקה ודאות משפטית לכל הצדדים בעסקה, עשוי להביא לתועלת רבה, בין היתר:

• שיפור ההערכה וניהול הסיכונים של הצדדים בעסקת האיגוח והוזלה של עלויות המימון, כתוצאה מהאפשרות לבודד סיכונים הנובעים מקבוצת נכסים מוגדרת אשר מנותקת מסיכוני היזם של עסקת האיגוח. הדבר מאפשר לשחקנים השונים בשוק ההון לנהל את נכסיהם והתחייבויותיהם בצורה טובה יותר;

• גיוון מקורות האשראי במשק: פיתוח שוק האשראי החוץ-בנקאי, והנגשת מקורות מימון לעסקים קטנים ובינוניים. האיגוח מאפשר העברת התחייבויות וסיכונים לשוק ההון, ופינוי מקורות למתן הלוואות חדשות על ידי המערכת הבנקאית , תוך שיפור הנגישות של עסקים קטנים ובינוניים למקורות המימון;

• הרחבת אפיקי ההשקעה למשקיעים ולגופים המוסדיים, באמצעות יצירת חלופת השקעה חדשה, המותאמת לפרופיל הסיכון של משקיע ספציפי ומגובה בבטוחות איכותיות.

• הצוות הקדיש תשומת לב מרובה להפקת לקחים מהמשבר העולמי שפרץ בשנת 2008, ושם דגש מיוחד על השינויים ברגולציה של שוק האיגוח במדינות שונות בעולם. הצוות מציע כי בשלב זה, רק עסקאות איגוח מהסוג המסורתי והפשוט יזכו לוודאות משפטית ולהסדרה רגולטורית.

מענה מספק לבעיות

להערכת הצוות, ההמלצות המפורטות בדוח מקנות מענה מספק לבעיות שהתגלו כתוצאה מעסקאות האיגוח לאחר המשבר הפיננסי ב-2008. ההמלצות העיקריות של הצוות הן:

• הטלת חובה על הגוף שמוכר את זכותו לקבלת תזרימי מזומנים מנכסים מוגדרים, להחזיק ב- 10% מהתיק המאוגח;

• עסקת איגוח תסווג, מבחינה משפטית, כעסקת מכר אמיתי (True Sale) ולא כהלוואה, בהתקיים תנאים מסוימים המפורטים בדוח. בכך, יופרדו סיכוני היזם בקשר עם הנכסים המועברים בעסקת האיגוח מיתר הסיכונים הכרוכים בפעילותו;

• מיסוי ניטראלי של עסקאות האיגוח, אשר מחד גיסא לא ייצור נטל עודף על היזם או על המשקיעים, ומאידך גיסא לא יעניק תמריץ מיסויי;

• מקביעת תנאים להנפקה לציבור של עסקאות איגוח, תוך הגברת השקיפות, והטלת אחריות משפטית על המשתתפים השונים בעסקת האיגוח;

• קביעת הוראות המסדירות את זכויות הלווים בהלוואות המועברות במסגרת עסקאות איגוח.

טרם גיבושן הסופי של ההמלצות מזמין הצוות את הציבור להציג עמדתו ולהעיר את הערותיו על עיקרי ההמלצות. פרטים לגבי אופן הצגת העמדות וההערות מפורטים במסמך המצורף.

פורסם בקטגוריה ג, כלכלה, שוק ההון | עם התגים , , , , | להגיב

שטרית: ריבלין ניצח בגלל דיל עם ש"ס, לסגירת מרכולים בת"א

האם הוראתו של שר הפנים, גדעון סער, לאסור על פתיחתם של מרכולים ובתי עסק בתל אביב  בשבתות, הייתה חלק מ"דיל" מכוער שרקח שר הפנים גדעון סער? כך, לפחות, טען הבוקר חבר הכנסת מאיר שטרית (התנועה) שהתמודד לנשיאות מול ראובן (רובי) ריבלין.

ריבלין תמורת סגירת המרכולים בת"א? גדעון סער (צילום: ציפי מנשה)

ריבלין תמורת סגירת המרכולים בת"א? גדעון סער (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ שטרית טוען כי הפסדו בבחירות לנשיאות, לראובן (רובי) ריבלין, בא אחרי ששר הפנים, גדעון סער, הבטיח שיפעל לסגירת בתי עסק בתל אביב בימי שבת. "אין לי ספק שזה חלק מהדיל", טען שטרית בהופעה בתוכנית "אורלי וגיא" בערוץ 10.

 לטענתו של שטרית, שהפסיד בפער של שבעה קולות לנשיא ראובן (רובי) ריבלין, במהלך השעה שבין הסבב הראשון לשני בבחירות סגר סער, שהוביל את הקמפיין של ריבלין, דיל עם ש"ס, להצביע עבור מועמדו. "ש"ס בדקה ה-90, בניגוד להבטחתם, עשו דיל עם הליכוד", אמר שטרית. "תשעה מהם הצביעו לרובי למרות ההתחייבות להצביע עבורי. בשעה שבה הייתה הפסקה בין הצבעה ראשונה לשנייה, ש"ס התהפכו. עד אז הייתה התחייבות שלהם. כנראה שבעקבות הדיל נסגרו המרכולים בתל אביב. זה חלק קטן מהדיל. אני מקווה שיום אחד הפרטים יחשפו".

 בסוף יוני האחרון הורה שר הפנים לעיריית תל אביב לאסור על פתיחתם של מרכולים ובתי עסק בעיר בשבתות, ופסל ניסיון של העירייה לעגן בחוק את פתיחת המרכולים בשבת. הוא אישר סעיפים בחוק העזר בנוגע לפעילות המתחמים המסחריים בנמל תל אביב, נמל יפו ומתחם התחנה – בנווה צדק וחנויות הנוחות הצמודות לתחנות הדלק בשבת.

 ביום חמישי האחרון בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב דחה את הדיון בבקשת העירייה למתן צו סגירה ל-21 עסקים שפועלים בשבת, ועל כן יוכלו להמשיך ולפעול עד לקיומו בנובמבר. בתחילת הדיון הבהיר השופט אביים ברקאי כי "מי שחשב שבסוף הדיון יינתן צו סגירה הוא טועה, צריך לחשוב על זה".

בתגובה נמסר מלשכת שר הפנים, גדעון סער, כי דברי ח"כ שטרית הם "דברים שקריים ומשוללי כל יסוד".

בתגובת לשכת השר סער נאמר עוד: "חומרה נוספת בדברים יש בכך שח"כ שטרית נמנע מלציין בראיון, כי מקורבו, דודי וייסמן , בעלי רשת ה am:pm, המפעילה עשרות סופרמרקטים הפועלים בשבת בניגוד לחוק במשך שנים, הינו לקוח עיקרי בעסקיה של רעייתו, הגברת רותי שטרית, שעל פי פרסומים משלם למשרדה מיליוני שקלים בשנה.

 "השר סער הבין היטב ,בעת שקיבל את ההחלטה על חוק העזר הנ"ל, כי גורמים כלכליים רבי עוצמה, הרואים עצמם נפגעים ממנה, עלולים לפעול נגדו בדרכים שונות.  הדבר לא הרתיע אותו מלקבל את ההחלטה העניינית והנכונה על פי מיטב הכרתו ולא ירתיע אותו גם בעתיד", נאמר בתגובה לשכת שר הפנים. "התנהגותו המבישה של ח"כ שטרית רק מלמדת עד כמה היטיבה הכנסת לבחור במועמד הראוי לנשיאות המדינה".

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, דת ומסורת, חדשות בארץ, מדיני-פוליטי | תגובה אחת

על רלוונטיות ומשאלות לב בחיינו

היכולת להבחין בין הרלוונטי למשאלות לב היא המפתח לניהול שיח ציבורי פורה ומשמעותי. נדמה שאנו לוקים בעניין זה ומשלמים על כך ביוקר. מרבית הוויכוחים הגדולים וחילוקי הדעות בתוכנו מקורם במשאלות לב והם חסרי רלוונטיות למציאות הקיימת.

כבני אדם אנו מתקשים לקבל את המצב האנושי של חיים בגבולות, ושאין לנו שליטה על חוקי הקיום ומרבית מרכיבי המציאות. מתקיימת בנו שאיפה לריבונות ולשליטה על הגורל שהיא הרת אסון. על כך כותבת פרופסור רבקה שכטר בספרה המדהים על הפילוסופיה של השפה, "עולם בתוך עולם".

כל עוד אנו מצויים בגבולות הרלוונטי והאפשרי, יש מקום בתוכנו לנהל ויכוח ציבורי ערני ותוסס. זה נכון וזה בסדר וכך צריך להיות. אך, בטרם אנו גולשים להלכי רוח לוחמניים איש נגד רעהו מן הראוי שניתן לעצמנו דין וחשבון מה רלוונטי ומה בלתי, מה אפשרי ונתון בידינו ומה לא, ונרחיק מעמנו כל דחף אנושי לשליטה ולריבונות החורג ממידת אדם.

בלי שנשים לב וניתן את דעתנו, השמאל האורתודוקסי בישראל והימין הקיצוני, אף בהיותם שונים כל כך, מונעים על ידי דחפים עזים לשליטה ולריבונות על הגורל. השיח שלהם נושא אופי של משאלות לב ולא של ניסיון אנושי לתת תשובות ריאליות. האנרגיה השלילית המושקעת על ידם זורמת באפיקים הלא נכונים ובכך היא מייצרת למדינה ולחברה הישראלית הפסדים עצומים ופוגעת בחוסנן.

וכבר השמאל והימין נועצים שיניים איש זה בזה. אתם יפי נפש, בוגדים, לכו לחיות בעזה, יאמרו אנשי הימין לאנשי השמאל. ואילו מן השמאל יאמרו על הימין – אתם פאשיסטים, גזענים, מדינת אפרטהייד הבאתם עלינו, וזה רק על קצה המזלג. מכאן המרחק להחלפת מהלומות הוא קצר ביותר.

ככל שנדע לאתר ולהגדיר טוב יותר את גבולות האפשרי והנתון בידינו, כך ייטב לנו, וככל שנקדים לעשות כן, נצא נשכרים. בשתי קטגוריות העניין המרכזיות של חיינו, השלום והביטחון וחברה וכלכלה, הדבר בולט במיוחד. אנו משקיעים אנרגיות סרק בוויכוחים שלא מביאים אותנו לשום מקום. מציאות זו מייצרת סביבה גלי הדף שליליים, הגורמים לפיצול ופירוד רב בעם ולהתפתחותן של דעות והלכי רוח קיצוניים שסופם מי ישורנו. היא מייצרת חברה פסימית הנוטה להתפלג ולחשוב יותר מקומית.

הפגנה למען שלום ופשרה בככר רבין השבוע (צילום: נירה ידין)

שיח שנושא אופי של משאלות לב. הפגנה למען שלום ופשרה בככר רבין השבוע (צילום: נירה ידין)

באשר לכלכלה שלנו, כולנו מושפעים, לטוב ולרע, מתהליכי הגלובליזציה ועמה גם הדילמות החברתיות הגדולות של חיינו. אף שאנו מוגבלים לפעולה במסגרת זו, עדיין נותר בידנו די חופש כדי להיטיב את חיינו בארץ הזו. אם נחשוב כך יתגלה לנו במהרה, כי השיח הציבורי בקטגוריה זו של חיינו חייב להיות הרבה יותר ענייני-טכני-ומקצועי מאשר ערכי-אידאולוגי. מה שמתאים לתרבות של משאלות לב איננו מתאים לחיים במסגרת גבולות אנושיים.

על רקע מבצע "צוק איתן" והתהליכים השליליים הפוקדים כיום את העולם הערבי, מוטלת עלינו חובה עליונה לבחון מחדש את שדרת הנחות היסוד שלנו באשר למרחב האפשרויות בפניו אנו עומדים. באיזו מידה נוכל להשפיע ולכוון את התהליכים באזור ובאיזה מידה זו אשליה שבאה לענות על משאלות לב.

שתי מדינות לשני העמים – זו אולי הדוגמה הטובה ביותר לקונסטרוקציה מחשבתית שהקמנו עלינו כדי לענות למשאלות לבנו לשלום ולשקט אזורי. אשליה שמהווה איום ממשי על קיומה של המדינה. זו בדיוק נקודת הפתיחה לדיון באפשרויות אחרות. בעיקר עלינו להבין שבמזרח התיכון אין פתרונות מהירים לשום דבר, ושלא הכול תלוי בנו. חמור מכך, לעיתים פרט להרס וחורבן אין פתרונות כלל. כאן הזמן זורם באטיות רבה. השיעה והסונה נלחמים זו בזו כבר יותר מ-1,300 שנה.

אפשר בהחלט לומר שלא עלינו המלאכה להקים מדינה לפלסטינים. ואולי נכון יותר שהם ישתלבו במהלך היסטורי רחב ממדים בירדן ובמצרים בהתאמה, ואנחנו ניתן את חלקנו בהיפרדות מחלק ניכר, אך לא כולו, של הגדה המערבית. בראיה שכזו אפשר גם לומר ש"הכיבוש" נכפה עלינו והוא משמש את העולם הערבי כדי לנגח את ישראל ולהחלישה.

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, מאמרי עמדה, מדיני-פוליטי | עם התגים , , , , , | 2 תגובות

תנאים הכרחיים להנעת תכנית לשיקום רצועת עזה ולהצלחתה

עזאם אל אחמד (בג'קט הכהה) ראש המשלחת הפלשתינית למו"מ על ההסדרה ברצועת עזה. צילום: יוטיוב

עזאם אל אחמד (בג'קט הכהה) ראש המשלחת הפלשתינית למו"מ על ההסדרה ברצועת עזה. צילום: יוטיוב

המשא ומתן בקהיר מאופיין בקשיים למציאת נוסחה שתאפשר לשני הצדדים לרשום לעצמם הישג. נראה, כי ישראל מתקשה לממש את הנוסחה של 'שיקום תמורת פירוז' באופן אפקטיבי בתוך הרצועה ותסתפק בכינון מנגנונים נפרדים מההסדר למניעת התעצמות, כגון החלטת מועצת הביטחון של האומות המאוחדות.

המציאות התשתיתית והכלכלית ברצועת עזה הייתה במשבר טרם מבצע "צוק איתן" והמצב אך החמיר. לישראל יש אינטרס לפעול לשיקומה המהיר של רצועת עזה, אלא שבשלב זה, הדימוי של ההישג הצבאי שלא מוצה, מקשה על ישראל להירתם לתהליכים לשיקום הרצועה שיתפרשו כהישג אסטרטגי לחמאס.

בסיס לחידוש התהליך המדיני

שיקום יסודי של רצועת עזה הוא נדבך חיוני בתהליך בניית המדינה הפלסטינית, כמנוף לחיזוק הרשות הפלסטינית וכבסיס לחידוש התהליך המדיני. בה בעת, שיקום זה הוא גם אות וסימן מהותי לגבי הרצון, הנחישות ויכולת הביצוע של הרשות הפלסטינית. תפקוד בעייתי או כושל של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה יהיה סימן אזהרה בכול הנוגע ליכולת השליטה והתפקוד האפקטיבי של המדינה הפלסטינית בגדה המערבית ביום שאחרי ההסכם.

החזרת הרשות כגורם שלטוני

האינטרס האסטרטגי של ישראל ברצועת עזה, מאז ההתנתקות (2005), גרס הסרת האחריות מעל תושבי הרצועה. מאז השתלטות חמאס על הרצועה (2007) השלימה ישראל עם שלטון חמאס ככתובת אחראית כלפי אוכלוסיית עזה וכלפי ישראל במניעת טרור ואלימות מהרצועה, תוך ניסיון מתמשך להחלישו צבאית ולהרתיעו. אינטרס זה הכתיב את היגיון הפעולה של ישראל בשלושת הסבבים האלימים מאז 2008, אך תוצאות מבצע צוק איתן, מערערות על המשך תקפותו. דרישת ישראל לפירוז הרצועה, למרות הקשיים ליישומה בתוך הרצועה, חיונית למניעת התעצמות ושיקום חמאס. בנוסף, משמעותה – הכשרת התנאים לחזרת הרשות הפלסטינית כגורם שלטוני ברצועת עזה והתניית שיקומה המשמעותי של הרצועה בהובלת הרשות ולא באמצעות חמאס.

מהו שיקום הרצועה?

שיקום הרצועה לא יכול להסתכם בהחזרת המצב לקדמותו, אלא בשיפור משמעותי של המציאות הכלכלית והאזרחית בהשוואה לזו ששררה טרם מבצע "צוק איתן". לצורך כך יש לתת מענה לשיקום ולפיתוח תשתיות חשמל, מים, תחבורה, ביוב, בריאות, בניית מרכזי תעשייה ותעסוקה לצד חיזוק ופיתוח מוסדות מדינתיים, אכיפת חוק וסדר ומימוש משנתו של נשיא הרשות, עבאס – "רשות אחת, חוק אחד ונשק אחד".

תהליך השיקום צריך להתנהל במתכונת של תהליך בניית מדינה, עם עדיפות בהובלת כוח משימה מוסכם מכוח החלטה של מועצת הביטחון. כוח משימה מסוג זה יכול להיות מובל על ידי ארגון בינלאומי שיוקם לצורך כך ושיושתת על מומחים ויכולות של נציגי הקהילה הבינלאומית. בכל מקרה, יש להיערך לתהליך של 5 – 10 שנים, שהוא במהותו גם תהליך חניכה והדרכה לרשות הפלסטינית, תוך העברה הדרגתית של סמכויות שלטוניות לידיה. יתרונו של תהליך בהובלת כוח משימה הוא באחריות ברורה, בשליטה מרכזית על המשאבים ועל התהליך ויעילות בביצוע.

חיוני לא להשאיר את הגדה המערבית מאחור; נדרש להשקיע בה במקביל להשקעה בעזה, בפיתוחה ובשגשוגה לקראת בניית המדינה הפלסטינית ולמנוע מצב שבו רצועת עזה משגשגת, בעקבות כוח הטרור של חמאס, והגדה המערבית מדשדשת בהיעדר התקדמות מדינית. בנוסף, יש לקחת בחשבון, כי הכנסת הרשות הפלסטינית למעברים לעזה, תביא לדרישה דומה במעבר אלנבי בין ירדן לגדה המערבית.

יעד השיקום מוכוון לאוכלוסיית רצועת עזה: שיפור משמעותי בתשתיות, ברמת התעסוקה ובאיכות החיים. לשם כך נחוצה הנהגת האוכלוסייה על ידי שלטון יציב, אחראי ואפקטיבי, המכיר בהסכמים הקיימים, מתנגד לטרור ומכיר במדינת ישראל. הניסיון מלמד, כי ישויות כושלות מייצאות אי-יציבות ובעיות ביטחון לסביבתן, אינן מצליחות לספק את הביטחון האנושי לאוכלוסייתן ומרחיקות השקעות חיצונית.

הצלחת השיקום צריכה להוות נדבך משמעותי בתהליך בנייתה של המדינה הפלסטינית ובקידום התהליך המדיני. כישלון קואליציה אזורית ובינלאומית להוביל מבצע שיקום במתכונת של תהליך בניית מדינה יטיל צל כבד על סיכויי כינונה של מדינה פלסטינית עצמאית. חשוב שמדינת ישראל תתרום לשיקומה של הרצועה לא רק באמצעות עיצוב משטר המעברים מהרצועה ואליה, אלא גם בתרומה של ידע ויכולות.

תנאים להנעת המבצע לשיקום רצועת עזה

תנאי חיוני ראשון הוא הנחלת עיקרון הפירוז, גם אם לא ייושם באופן מלא כבר בשלב הראשון. ברור, כי חמאס יסרב להתפרק מיכולותיו הצבאיות מרצונו, מכיוון שקיומו והרלוונטיות שלו כגורם שלטוני נגזרים מעוצמתו הצבאית. פירוז הרצועה מנשק התקפי מעוגן בהסכם הביניים ובהחלטות בינלאומיות, כגון 'מפת הדרכים', וחשוב שישראל תפעל לתקף אותן בהחלטה מעודכנת.

תנאי חיוני שני הוא מוטיבציה ונחישות של הרשות הפלסטינית, בראשות עבאס – גם במחיר של עימות פנימי עם חמאס – להרחיב את שליטתה ברצועה. לשם כך, נדרשת קואליציה תומכת של מדינות ערב הסוניות לסיוע בביסוס שלטון הרשות ברצועה, בתמיכה תקציבית וגם בהענקת התוקף הלגיטימי לשלטון הרשות הפלסטינית. לעת עתה נדמה שהרשות הפלסטינית נעדרת נחישות ומשדרת חשש מפני גודל המשימה, האחריות ומחיר העימות עם חמאס.

תנאי שלישי חשוב הוא תיאום ושיתוף פעולה הדוקים בעוגן מרובע ישראל – מצרים – ארצות הברית – הרשות הפלסטינית. יש לחזק עוגן זה באמצעות גיבוי של מחנה המדינות הערביות המתונות, בד בבד עם צמצום משמעותי של השפעתן השלילית של קטר וטורקיה על חמאס.

תנאי רביעי חשוב הוא הובלת מבצע השיקום כתהליך בניית מדינה מכוח החלטה של מועצת הביטחון. ההובלה צריכה להיות על ידי נציגות מוסמכת ויעילה של הקהילה הבינלאומית, בפיקוח הקוורטט והעברה הדרגתית של הסמכויות לרשות הפלסטינית.

תנאי חמישי רצוי הוא שינוי בייעודה של אונר"א. אונר"א חוטאת מזה שנים לייעודה המקורי ובמקום לפעול לשיקומם של הפליטים הפלסטיניים בשטחי הרשות בכלל והרצועה בפרט, היא הפכה למנגנון הנצחה של הפליטות, תוך הענקת לגיטימיות וסיוע לשלטון חמאס. אונר"א, במתכונתה הנוכחית, היא חלק מהבעיה ואף מחסום לפתרון ואת המציאות הזו יש לשנות מהיסוד.

בשלב שני, לאחר הוכחת יכולת של הרשות הפלסטינית ושיפור המציאות הביטחונית, ניתן לקדם הקמת תשתית לשינוע סחורות דרך הים עם נמל מעבר ובידוק סחורות, בכפוף להתניות ביטחוניות וברוח הסכמות ישראליות שניתנו בעבר לרשות הפלסטינית.

תנאים להצלחת מבצע השיקום

להצלחת מבצע שיקום הרצועה יסייע חידוש התהליך המדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית, והפעם תחת מעטה אזורי מורחב, על בסיס היוזמה הערבית, לא כתכתיב, עם התאמות להתפתחויות האזוריות, במחויבות וערבויות של המדינות הערביות המתונות ליישום ההסדרים על ידי הפלסטינים. בהיעדר תהליך מדיני, יתקשו עבאס והרשות הפלסטינית לבסס את מעמדם ויכולתם כגורם שלטוני לגיטימי. מעבר לכך, בהיעדר תהליך מדיני, צפויה הרשות להמשיך לנקוט באסטרטגיה חד-צדדית לעומתית ולפעול כנגד ישראל בזירה הבינלאומית, באופן שיערער את האמון בין הצדדים ויפגע ביכולתה של ישראל לתרום למבצע השיקום.

בד בבד, מבצע שיקום הרצועה במתכונת של תהליך בניית מדינה, מבלי להזניח את הגדה המערבית, יתברר גם כמבחן ליכולת ולכוונות הרשות הפלסטינית וסימן מעיד לבאות. הצלחת הרשות והקהילה הבינלאומית בשיקום הרצועה יאפשרו האצה של התהליך המדיני ויגדילו את הסיכוי להקמת מדינה פלסטינית. לעומת זאת, כישלון יחייב התבוננות מפוכחת וזהירה יותר ותהליך בניית מדינה מבוקר ואיטי יותר בגדה המערבית, במטרה לצמצם ככל שניתן את הסיכוי להיווצרותה של מדינה כושלת.

מצרים וישראל מהוות מפתח להסרת תחושת המצור בה נתונים תושבי רצועת עזה. ללא שיתוף פעולה של השתיים, יתקשו מובילי מבצע שיקום הרצועה לקדם אותו. שיקום הרצועה מחייב הסרת הגבלות תנועת סחורות ואנשים, תוך שמירה על הסגר הביטחוני.

סיכום

מבצע שיקום הרצועה, באמצעות תהליך נשלט של בניית הבסיס הראוי למדינה ברצועת עזה ובגדה המערבית, תוך חידוש התהליך המדיני, יכולים להתברר כמיצוי הזדמנות אסטרטגית בעקבות המערכה הצבאית האחרונה. תנאי הכרחי למבצע שיקום מוצלח הוא נטרול השפעתו השלילית של חמאס ושלילת זכות ה-ווטו שלו באמצעות פגיעה משמעותית בתשתיותיו וביכולותיו הצבאיות. מעבר לתנאי הכרחי זה, צריכה להתקיים שורה ארוכה של תנאים פנימיים וחיצוניים להנעת התהליך ולהצלחתו. גם אם נדמה, כי הסיכויים אינם גבוהים, המאמץ הוא יעד בפני עצמו. ראויים לו, בראש ובראשונה תושבי עזה, המשלמים את מחיר הפנאטיות של חמאס, וראוי לו האזור כולו, המייחל ליציבות, ביטחון, שגשוג ושלום.

פורסם בקטגוריה א, בארץ, בטחוני, מדיני-פוליטי | עם התגים , , , | להגיב