ביקור כמעט תיירותי ברמאללה

הדרך לרמאללה מתחילה בשבת בבוקר ברכבת בצפון בתל אביב. בליל של שפות זרות ומעט עברית נשמע באוטובוס. פליקס, מתרגם גרמני, שהגיע לבקר את בן זוגו הישראלי, מסביר שהגיע בעקבות היכרות אישית עם מתאמת הסיור מטעם איפקרי (ארגון ליוזמות כלכליות משותפות ישראל-פלסטין), דארין אמורי. ישראלית מפטירה שהסיור נועד "לשכנע את המשוכנעים".

בירושלים עולה לאוטובוס קבוצה איטלקית גדולה. כ-45 משתתפים ורק שליש ישראלים. אמורי מדגישה שקהל היעד העיקרי הוא דוברי העברית. אנחנו חוצים את מחסום חיזמה ומגיעים לנבי סלאח, כפר שעלה לכותרות בשנים האחרונות בשל מאבק של תושביו על המעיין והשדות שלטענתם נגזלו עבור תושבי חלמיש ונווה צוף. ההפגנות גבו עד היום מחיר של שני הרוגים ועשרות פצועים מקרב בני חמולת תמימי והמפגינים שהצטרפו אליהם.

התמימים מקרינים סרט על תולדות מאבקם ועוסקים בהסברה מול שאלות הנוכחים, כולל בהקשרים איזוטריים כמו הקשר בין המופתי למשטר הנאצי בשנות ה-30. בהמשך מוגשת ארוחת צהריים למשתתפים. הפלסטינים נעים בין הצורך להצטייר כמדוכאים ונרמסים לבין הרצון להוכיח שגם מעבר לגדר אפשר לקיים חיים נורמליים. 

מזמין את נתניהו לרמאללה. מוניב אל מסרי

מזמין את נתניהו לרמאללה. מוניב אל מסרי

אנחנו מגיעים לרמאללה והתחנה הראשונה היא קבר עראפת במוקטעה. מוניב אל מסרי, שנחשב לפלסטיני העשיר ביותר ושולט בין היתר על רשת הסלולר 059, ניצב בכניסה ומדבר עם התיירים, כולל הקלישאה "תגידי לנתניהו שהוא מוזמן לשכם". הראיס קבור בכניסה למוקטעה תחת מצבה כבדה עם כיתוב בערבית ותנאי האקוסטיקה פוגמים מאוד באפשרות להבין את דברי המדריך. קשה להחמיץ את העמוד הגדול ממנו נשלחת קרן לייזר לעבר אל אקצה.

מווזיאון מחמוד דרוויש

מווזיאון מחמוד דרוויש

התחנה הבאה היא מוזיאון מחמוד דרוויש, שנחשב למשורר הלאומי הפלסטיני, אחרי שעזב את הכפר אל בירווה שליד צפת במלחמת השחרור וחזר לשיראל בשנות ה-50. מסבירים לנו שהמקום עוצב כספר פתוח, מצד אחד מוזיאון מצד אחר אודיטוריום ואת שניהם מקיף גן מטופח. במונחים מערביים קשה לקרוא למקום הזה מוזיאון – אולי יותר חדר הנצחה לפועלו של האיש.

דרך ירושלים ברמאללה

כנאפה על הציר המרכזי - דרך ירושלים ברמאללה

בהמשך אנו שומעים על סמי סקניני, גאוות הספורט הפלסטיני והכדורסלן הראשון ששיחק בחו"ל, בליגה הסינית. הוא גם כוכב הקבוצה המקומית, אלופת 2013. האטרקציה של כיכר אל מנאר, הכיכר המרכזית של העיר, נמנעת מאיתנו בשל הפגנה. מי מפגין? אנחנו שואלים, ונענים שמדובר במפגן תמיכה באבו מאזן והביטחון לא מעוניין לקחת סיכון. התחליף הוא כנאפה על דרך ירושלים, ציר ראשי של רמאללה. עלית מוכרת שם שוקולד ב-6 שקלים כמו בישראל, כאשר שוקולד זר נמכר תמורת עשרה שקלים לארבע יחידות של 100 גרם, כוחות השוק.

הסיור מסתיים בכפר עקב, עוד אתר איזוטרי בקצה ירושלים, שמחולק מסיבות אדמיניסטרטיביות בין ישראל לרשות, בגלל הגדר, ויוצר בעיה קשה לזוגות מעורבים. ד"ר מאוניברסיטת ביר זית מסביר לנו את האנומליה וזליגת התושבים, שמספרם בתחום ישראל עלה לדבריו בשנים האחרונות מ-5,000 ל-80 אלף בגלל היעדר אספקת שירותים מצד הרשות.

(צילומים: יואב ויכסלפיש)

פורסם בקטגוריה א, בארץ, מדיני-פוליטי, מקומי | עם התגים , , , , , | להגיב

2048: ישראל בת מאה

בימים אלה מוצגות בדיזנגוף סנטר עשרים כרזות שמתארות את מדינת ישראל בשנת המאה לעצמאותה.

המשתתפים בתחרות, שיזם "הבצפר" של חברות הפרסום יחד עם אתר האינטרנט Creatives.co.il לרגל יום העצמאות, התבקשו לנסוע בזמן קדימה ולתת ביטוי אישי לאופן בו הם רואים את מדינת ישראל בשנת המאה להקמתה. "התחרות הביאה איתה המון רעיונות צבעוניים וחשיבה פורה, שממחישה את תפיסת עולמו של כל גולש וגולש שהשתתף בפרויקט", סיכם יגאל בראון, מנכ"ל "הבצפר".

פאנל שופטים מגוון מתחום הפרסום והעיצוב בחן את היצירות והכריע בתחרות. כמו כן ניתן משקל להצבעות עשרות אלפי גולשים באתר. שלושת הזוכים במקומות הראשונים זכו במלגות לימודים ב "הבצפר" ובפרסים נוספים. הכרזות שהגיעו לעשרים המקומות הראשונים מוצגות בתערוכה.

עיצוב כרזה: שי אנספר

עיצוב כרזה: שי אנספר

עיצוב כרזה: ליאור מישל

עיצוב כרזה: ליאור מישל

עיצוב כרזה: מיכל משולם

עיצוב כרזה: מיכל משולם

עיצוב כרזה: נעם לוקר

עיצוב כרזה: נעם לוקר

עיצוב כרזה: אורי פלג

עיצוב כרזה: אורי פלג

עיצוב כרזה: אופיר לוי

עיצוב כרזה: אופיר לוי

התערוכה פתוחה לקהל הרחב עד ליום 15.5.2014. 

* * *

פורסם בקטגוריה אופנה ועיצוב, ד, עיצוב ואדריכלות | עם התגים , , , , , , | להגיב

להטיל אחריות על המעסיקים על פגיעות בעובדיהם

תיקוני חקיקה, שיאפשרו אכיפה אפקטיבית, מהירה ומרתיעה בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית; יצירת תמריץ כלכלי והגברת אחריות המעסיקים על פגיעות עובדיהם; רפורמה בשירותי הבריאות התעסוקתית והקמת רשות לאומית לבטיחות והבריאות תעסוקתית. כך ממליצה הוועדה הציבורית לקידום הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית במדינת ישראל, בראשותו של האלוף (במיל.) אודי אדם, שהגיש השבוע את הדוח וההמלצות לשר הכלכלה, נפתלי בנט.

אלוף (מיל') אודי אדם מגיש את הדוח לשר בנט (צילום: משרד הכלכלה)

אלוף (מיל') אודי אדם מגיש את הדוח לשר בנט (צילום: משרד הכלכלה)

ללמוד מהניסיון המצטבר

הוועדה הוקמה במטרה לבחון את תחום הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית בישראל בכל הנוגע להיבטי החקיקה; פיקוח, אכיפה והסדרה; תפיסה ומדיניות ממלכתית בנושא. הוועדה התבקשה ללמוד את הניסיון הנצבר, בארץ ובעולם, בנוגע לדרכים השונות בהן ניתן לפעול להשגת מדיניות ממשלתית בתחומי הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית, מדיניות בת ביצוע ויעילה.

הוועדה, הוקמה על ידי שר התעשייה, המסחר והתעסוקה לשעבר, שלום שמחון, במרץ 2011 ביוזמתו של מפקח עבודה ראשי לשעבר, יורם אלעזרי, שיזם את הקמתה וריכז את פעילותה. לוועדה מונו 17 חברים בעלי שיעור קומה, ידע ומומחיות בתחומים כגון: בטיחות, רפואה, ניהול, תקינה, משפט, כלכלה, אקדמיה, תעשייה, ביטוח ועובדים וכן נציגי משרדי ממשלה ומוסדות רלוונטים, והיא פעלה במשך 3 שנים, החל ממרץ 2011.

עיקרי המלצות הדוח

• עדכון ועיצוב מחדש של מבנה החקיקה הקיים בבטיחות ובבריאות התעסוקתית ופיתוח כלי אכיפה אפקטיביים נוספים.
• שינוי מבני של מערך הבטיחות ובמרכזו, הקמת רשות לאומית לבטיחות ולבריאות תעסוקתית, בדרך של איחוד האחריות והסמכויות בתחום, שתיצור ריכוז משאבים ואיגומם, ביטול כפילויות, הגברת היעילות והאפקטיביות, יצירת תאום, סנכרון וסינרגטיות. המבנה המוצע יכלול זרוע אכיפה, זרוע מניעה ומרכז למחקר ולניהול ידע בתחום.
• יצירת תמריץ כלכלי להשקעת מעסיקים בבטיחות: הפחתת העלויות למעסיקים שלוקחים על עצמם מחויבות לקיים בטיחות ברמה גבוהה ומנגד הפיכת התאונות והמחלות התעסוקתיות לנטל כלכלי שאינו משתלם למעסיק, כך שתיווצר זיקה חזקה בין רמת הבטיחות והבריאות התעסוקתית שמקיים המעסיק במקום העבודה לבין התשלום שהוא נושא במקרה של היפגעות עובדיו. (עקרון "המזהם משלם")
• ארגון שירותי הרפואה התעסוקתית בדרך של הנגשת השירותים המחויבים על פי חוק לכל מקום עבודה, על ידי ספק שירותים אחד.
• הטמעת הבטיחות באמצעות חינוך, כחלק מכישורי חיים ברמות השונות מגיל הגן ועד בית ספר תיכון והכשרה לבטיחות ולניהול סיכונים במסגרת ההכשרה המקצועית.
• שיפור ועדכון המערך המקצועי בבטיחות ובבריאות תעסוקתית.
• ניהול המידע, הידע והמחקר בבטיחות ובבריאות תעסוקתית, כולל הקמת מאגר נתונים ומידע לאומי מאוחד וכן מרכז למחקר בבטיחות ובבריאות תעסוקתית.
• מיקוד מאמצים לשיפור הבטיחות במגזר הערבי.
• שיפור הבטיחות בענף הבנייה.

יו"ר הוועדה הציבורית, האלוף במיל. אודי אדם, אמר: "הוועדה בחנה מגוון היבטים בעלי משקל לבטיחות ולבריאות העובד – היבטים כלכליים, משפטיים, ארגוניים ומקצועיים. בחנו את הדברים ברצינות, במקצועיות וללא משוא פנים, והמלצות הוועדה מלוות ביעדים ברי השגה. אנו מציעים תפיסה רחבה וכוללת, חדשה ומתקדמת. מדובר במכלול מאמצים שיש לקיימם בהתמדה, באופן משולב ומשלים. שינוי בתחום אחד בלבד, ואפילו יהיה זה שינוי מהותי ודרמטי, לא יוביל לשיפור המיוחל".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, הודה לחברי הוועדה וברך על קבלת הדו"ח ואמר: "לכל עובד קיימת הזכות לבטיחות במסגרת עבודתו. תאונות עבודה ותחלואה תעסוקתית אינם גזירה משמים והם ניתנים למניעה. אין הצדקה לפגיעה ואבדן חיים ולסבל הנגרם מכך. השר הוסיף כי לפציעות בעבודה יש משמעות כלכלית אדירה על המשק בישראל, שהמעסיקים בישראל אינם מודעים לה כלל, ואשר רובה מוטל כנטל על כתפי הציבור, המממן עלויות תאונות העבודה, ולכן אין למעסיקים תמריץ להשקעה בבטיחות. העבודה היסודית והרצינית שעשתה הוועדה תהווה את הבסיס לבניית מדיניות בתחום, בפעם הראשונה, ואני מאמין כי בחודשים הקרובים, נתחיל ביישומה".

מפקחת עבודה ראשית במשרד הכלכלה, ורדה אדוארדס, אמרה כי: "מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, מוביל את המאבק לשמירה על בטיחותו ובריאותו של העובד, ופועל לקידום נושאים אלו. אני רואה בדוח בסיס חשוב למנף את הפעילות שלנו ושל גופים וארגונים נוספים הפועלים בתחום ולתת לה דחיפה קדימה, לאגם כוחות ולהתמקד בפעולות אפקטיביות הנותנות תמורה גבוהה. נתבקשנו להכין תוכנית ליישום הדוח ונגישה בחודשים הקרובים, הוסיפה אדוארדס.

מנכ"ל המשרד, עמית לנג: "אנו פועלים בתקופה זו מול משרד האוצר ונציבות שירות המדינה במטרה לשפר את תנאי השכר של המפקחים והחוקרים, בכדי שנוכל לגייס כח אדם איכותי נוסף. בתקופה הקרובה נבחן את המלצות הוועדה, ונכין מתווה ליישום".

יורם אלעזרי, ראש מינהל הבטיחות לשעבר, במשרד הכלכלה, אשר יזם את הקמת הוועדה, אמר: "דוח הועדה הנו בחזקת המצפון והמצפן. מצפון במובן זה שאנו אומרים ביושר מה לא בסדר, מה נכון ומה צריך שיעשה. מצפן במובן זה שהדוח מצביע על הכוונים שבהם צריכים ללכת ועל המקומות שאליהם צריכים להגיע". אלעזרי הוסיף כי הדוח מהווה בסיס למדיניות ממשלתית בתחום הבטיחות, מדיניות שלא היתה עד כה.

פורסם בקטגוריה בריאות, ג, חדשות בריאות, יחסי עבודה, כלכלה | עם התגים , , , , | להגיב

אייל קרמר מונה מ"מ מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה

אייל קרמר מונה לממלא מקום מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה. כך הודיעה החברה, לאחר הודעתו של יקי ודמני על פרישתו מתפקיד המנכ"ל.

קרמר, בן 42, נשוי + 2, שימש לאחרונה באלקטרה בתפקיד סמנכ"ל בכיר ומנהל חטיבת תפעול ופיתוח. בתפקיד זה הוביל קרמר חמש מפעילויות החברה הכוללות: פעילות שירות הלקוחות, פעילות המים (אלקטרה בר), מפעל המזגנים בראשון לציון, פעילות שיווק המזגנים הבינלאומית ומערך האיכות של החברה.

אייל קרמר

אייל קרמר

בשבע השנים שקדמו לכך שישמש קרמר סמנכ"ל ומנהל חטיבת שירות הלקוחות של החברה והיה אחראי למיצובה כמערך שירות מצטיין ומוערך וכאחד מהנכסים החשובים שלה.

אלקטרה מוצרי צריכה, חברת נכדה של אלקו החזקות בע"מ (כ-70%), לאומי פרטנרס (כ-9%), עמיתים (כ- 6.3%), פסגות קופות גמל (כ-4.5%) והציבור (כ-10.3%), הינה החברה הותיקה (1951) והמובילה בישראל בתחום מוצרי החשמל הביתיים, התקשורת והמחשבים.

מחזור מכירות שנתי של כ- 2.49 מיליארד שקל וכ-3,000 עובדים מסורים, מביאים את "אלקטרה" להיות החברה הגדולה ביותר בתחומה בשוק המקומי.

בבעלות החברה שלוש רשתות מתמחות למכירת מוצרי חשמל מהמובילות בישראל: שקם אלקטריק, סנסור ומחסני חשמל, שחנויותיהן נמצאות בפריסה ארצית ומציעות את מוצריהן לקהל לקוחות רחב ברחבי הארץ.

נוסף לרשתות מתמחות למכירת מוצרי חשמל, בבעלות החברה רשתות "עשה זאת בעצמך" אייס ואוטודיפו, המונות עשרות סניפים בפריסה ארצית – מנהריה בצפון ועד דימונה בדרום בהם ניתן למצוא את כל הפתרונות לשיפור הבית והרכב, עיצובו ואחזקתו.

פורסם בקטגוריה ג, כלכלה | עם התגים , , , , | להגיב

משפחת ורטהיימר מוכרת את להבים לפראט אנד ויטני

משפחת ורטהיימר מוכרת את מפעל טכנולוגיית להבים, כמעט שנה לאחר שמכרה את ישקר, יצרנית כלי החיתוך לוורן באפט, תמורת 6 מיליארד דולר, לשותפתה במפעל, יצרנית המנועים הגדולה פרט אנד ויטני (Pratt & Whitney) ). כך נאמר היום במכתב שנשלח ללקוחות החברה. לא נמסר כמה תשלם יצרנית המנועים, כדי לקבל את מניות (51%) משפחת ורטהיימר בלהבים. מעריכים, כי מדובר במאות מיליוני שקלים.

עוד צויין במכתב, כי "משפחת ורטהיימר הייתה מעורבת בתעשיית התעופה והחלל במשך יותר מ-45 שנים מוצלחות, וכעת היא מפקידה את חלקה בלהבים בידי אחת ממובילות התעשייה עולמית, חברת פראט אנד ויטני". השלמת העסקה כפופה לביצוע מספר תנאים מתלים מקובלים.

בראיון לגלי צה"ל אמר איתן ורטהיימר, כי "זה הזמן הנכון להעביר את השרביט למישהו חדש שיוביל את החברה למקום הטוב ביותר, שידאג ללקוחות ולעובדים. כל בני המשפחה שלנו עוסקים בדברים חדשים ושונים, לעומת זאת אנחנו נמצאים בקשר עסקי אמיץ עם פראט אנד ויטני למעלה מ-20 שנים בתחום ולכן המכירה להם נראית טבעית".

בפניה לעובדי החברה הוא ואמר: "ראשית, חברת פראט אנד ויטני מכירה את העובדים בארץ כבר 20 שנה. שנית, גם אם מישהו ירצה להעביר את המפעל זה ייקח שנים רבות בשל הפעולות הרבות הנדרשות לביצוע העברה כזאת. ככה שמי שירצה להעביר חלק מהחברה לא יצליח לעשות זאת פיזית. בכל מקרה אין סיבה לעשות זאת".

פרט אנד ויטני

פרט אנד ויטני היא חברה בת של תאגיד האמריקני הענקי – יונייטד טכנולוגיס (United (Technologies הנסחר בוול סטריט לפי שווי של 108 מיליארד דולר. היא מחזיקה גם בחברת חישולי כרמל הישראלית ובעבר החזיקה ב-40% ממניות חברת מנועי בית שמש. מנועי פראט אנד ויטני פועלים בכ-40% ממטוסי הנוסעים בעולם ב-160 מדינות. בנוסף למנועי מטוסים מייצרת החברה גם טורבינות גז לתעשייה וייצור חשמל, טורבינות לספינות, מנועי קטר לרכבות ומנועי טילים.

להבים. דף החברה (צילום מסך)

להבים. דף החברה (צילום מסך)

טכנולוגיית להבים

חברת טכנולוגיית להבים (BTI) מייצרת להבים המשמשים כמדחפים בתוך מנועי סילון, ומחזיקה בנתח משמעותי משוק זה בעולם. לחברה כמה מפעלים בארץ ובחו"ל, אשר בכולם שותפה פרט אנד ויטני. בין לקוחותיה נמנות יצרניות מנועים למטוסי סילון כגון רולס רויס, סמסונג, GE ונוספות.

"טכנולוגיית להבים" הוקמה ב-1968 בנהריה, בעקבות האמברגו שהטילה צרפת על ישראל לאחר מלחמת ששת הימים, אשר הותיר את מטוסי המיראז' הצרפתיים של חיל האוויר הישראלי ללא להבים למנועי הסילון.

בעקבות זאת, החליט סטף ורטהיימר לייצר את הלהבים לעצמו. בשנות ה-90 התרחבה פעילות החברה גם לחו"ל, וכיום היא מחזיקה בנוסף למפעלים בנהריה ובתפן (בו שותפה רולס רויס) גם במפעלים בארה"ב ובסין. מחזור המכירות של טכנולוגיית להבים ב-2012 נאמד בכמיליארד שקל, והיא העסיקה כ-2,600 עובדים, מהם 2,000 בישראל והיתר בארה"ב ובסין. בעבר היא נקראה להבי ישקר והיא הייתה חלק ממפעל ייצור השבבים של המשפחה באזור תפן.

פורסם בקטגוריה ג, כלכלה | עם התגים , , , , | להגיב

זוג מתנחלים נעצר בחשד כי השתתף בפיגוע תג מחיר באום אל-פחם

בית משפט השלום בירושלים האריך היום (חמישי), את מעצרם בני זוג תושבי יצהר שנעצרו אמש  על ידי בלשי מחלק הפשיעה הלאומנית במחוז ש"י שבמשטרת ישראל, בחשד לביצוע "תג מחיר" והצתת דלת המסגד לפני כעשרה ימים באום אל-פחם. מעצרה של האישה נ.מ (36) הוארך עד מחר בצהריים ומעצרו של בעלה ע.מ הוארך עד יום ראשון הקרוב. רכבם של בני הזוג, מסוג סוזוקי בלנו, הוחרם לצרכי בדיקה וחקירה בעת מעצרם. המשטרה טענה בבית המשפט כי הגבר, ע.מ, חשוד בהצתת דלת המסגד ואילו אשתו חשודה בהקשר לפעולת תג המחיר, אך אינה חשודה בהצתה.

בידי המשטרה צילום הסוזוקי בלנו סטיישן (בחלקה השמאלי העליון של התמונה) אבל לא של מספר הרכב (צילום ממצלמת האבטחה)

בידי המשטרה צילום הסוזוקי בלנו סטיישן (בחלקה השמאלי העליון של התמונה) אבל לא של מספר הרכב (צילום ממצלמת האבטחה)

אמש הגיעו בלשי ושוטרי יס"מ  ש"י ליצהר ועצרו את בני הזוג. חמשת ילדיהם נותרו בהשגחת שכניהם. מאוחר יותר נעצרו גם בני הזוג השכנים, שמחזיקים ברשותם רכב מסוג סוזוקי בלנו. הם שוחררו מאוחר יותר, בשעות הלילה. המשטרה מנעה מהעצורים לפגוש עורכי דין עד היום לקראת הדיון.

במהלך הדיון בהארכת מעצרם טען עורך הדין איתמר בן גביר, שמייצג את הזוג מטעם עמותת "חננו", כי למשטרה אין ולו שמץ של ראיה הקושרת את בני הזוג למעשה תג המחיר. נציג המשטרה, רס"מ שבי שמואלי, טען בפני בית המשפט כי מעצרם בוצע לאחר חקירה סמויה וכי "מהרגע הראשון הזוג דוחה ולא נותן גירסה, אפילו מילים בודדות ספורות לא נמסרו כדי לאשש חשד או לרדת מהחשד כלפיהם, עם כל הניסיונות והבקשות שמרו על זכות שתיקה מלאה, אי שיתוף פעולה".

צילום דלת המסגד שנשרפה  (צילום: בצלם)

צילום דלת המסגד שנשרפה (צילום: בצלם)

שופט בית המשפט אביטל חן החליט כי די בראיות שהונחו בפניו על מנת לבסס חשד סביר ועילת מעצר. לגבי טענת בן גביר, כי ביצהר קיימות עוד מכוניות סוזוקי בלנו מאותו דגם וכך בשומרון ובמדינה בכלל, ומכיוון שאין בידי המשטרה גם צילום של מספר הרכב, אי אפשר לייחס את העבירה לשניים על סמך העובדה שברשותם אותו דגם שמופיע בצילומי מצלמות האבטחה של המסגד. על כך השיב השופט אביטל כי לאחר שבני הזוג הוחשדו כי רכבם הוא זה המופיע בצילומי האבטחה, הרי שחובת ההוכחה שאין כך הם פני הדברים מוטלת עליהם. היות שסירבו לשתף פעולה, הוא מורה להותירם במעצר ונענה לבקשת המשטרה.

השופט: "העובדה לפיה הגיעו חוקרי המשטרה דווקא למשיבים שבפניי אינה מקרית. שמעתי את טענתו של בא כוח המשיבים ולפיה מדובר בישוב פתוח, שבו משתמשים מספר אנשים בכלי רכב של אחרים וזאת מתוך תחושה של שותפות ושיתוף, ואינני שולל כי כך היה גם במקרה שבפניי. עם זאת, מצויים אנו כרגע בשלב שבו נבדק חשד סביר וכזה לצערי קיים גם אם המשיב עצמו אינו מחזיק רישיון נהיגה". השופט ציין עוד: "העבירות המדוברות מעלות מסוכנות ובמקביל קיימת עילת שיבוש". 

עו"ד בן גביר אמר למגפון בתגובה, כי "אין בידי משטרת ישראל שום ראיה הקושרת את בני הזוג למקרה תג המחיר, הם אפילו לא דומים לדמויות הנראות בתצלום. המשטרה בלחץ בגלל התקשורת להראות שהיא פועלת במקרי תג מחיר. כנראה שהלחץ להראות לגורמים במחלקת המדינה האמריקנית שיש פעילות בנושא וכך גם להראות לגורמים באירופה ואולי אפילו לרצות פוליטיקאים בארץ, גרם למשטרה לבצע מעצר כשהם יודעים שאלו אינם המבצעים".

לגבי סירוב בני הזוג לשתף פעולה עם חוקריהם אמר בן גביר: "לא נתנו להם להיפגש עם עורך דין. לכן הם סירבו לשתף פעולה. לי ניתן לפגוש בהם זמן קצר לפני הדיון. אני מאמין שלאחר שאשוחח עם השניים הם ישתפו פעולה ללא בעיה".

על השתלשלות האירועים לפני מעצרם כתב ע.מ, במכתב שהגישה אשתו למשטרת ישראל לפני המעצר. המכתב הגיע לידי מגפון ונכתב בו: "ביום רביעי (שעבר) הגיעו שוטרים לביתי לזמן אותי ואת אשתי לחקירה ביום חמישי בתחנת אריאל. אשתי הגיעה בבוקר לחקירה וגם ביקשה אתכם לתאם זמן לחקירה שלי היות וזימנתם אותי בשעות העבודה שלי…שלחתם אותה לביתה ואמרתם לה להגיע יחד איתי ב-17:00 אחה"צ".

ע.מ כותב עוד כי הוא ואשתו הגיעו לתחנה לחקירה למרות שאיננו מחויב לעשות כך על פי חוק. "ביקשתם מאיתנו עדויות על כול מיני אירועים כאלה ואחרים, על מעשים שלא קשורים אלינו ושאיננו תומכים בהם… אציין כי שלאחר התייעצות עם עורך דין התברר לנו שאין לנו חובה לדבר איתכם ולשתף פעולה עם המהלך הבזוי שאתם מובילים, בפרט לאור מסכת המשפילה שאתם מעוללים לנו בימים האחרונים".

בהמשך המכתב הוא מפרט כי בתום חקירתם הוזמנו בני הזוג להתייצב שוב לחקירה והפעם בימ"ר ש"י ביום ראשון השבוע. "את אשתי טרטרתם פעמיים באותו יום" הוא כותב לחוקרי המשטרה, "שוב ייפגעו חיינו – עבודה, בית, ילדים ותכניות משפחתיות על לא עוול בכפנו! אציין שאמרתי לחוקר שלא נוכל לעמוד בזמנים שאליהם זומנו היות ואני עובד עד אחה"צ. אני מסיים לעבוד ב-15:30 בשבי שומרון ואין לי אפשרות להגיע ב-17:00 לחקירה, מה עוד שמדוברת בתחנה (תחנת משטרה) שאין אליה קו אוטובוס מסודר".

ע.מ כותב בכעס במכתב למשטרה: "מכל אלו התברר לי ולעורך דיני שאין זאת אלא שבחרתם להתעלל בי ובאשתי (יתכן שמגמתכם להשתמש בנו כמלשינים של השב"כ). איננו מתכוונים לשחק לידיכם במגמה מכוערת הזו… הדרך היחידה שלנו למחות על ההתנהגות שלכם היא לסרב לשתף פעולה עם כל המהלך. אנחנו מבהירים שאנחנו לא מתכוונים לדבר איתכם מכאן ואילך. כיוון שבמעשיכם עד כה הבהרתם היטב שכל המטרה היא התעללות והצקה". הוא מסיים את מכתבו במלים אלה: "אין לכם שום רצון לחקור ולבדוק את האמת והמציאות. לא נסכים לשתף פעולה עם מעשיכם כלפינו". 

על טענות אלו סיפר החוקר לבית המשפט: "אני רוצה להגיש את העדויות שלהם, אני מדבר על שעות של ניסיונות בצורה יפה ומנומסת… לתת גירסה כלשהי כדי לסתור את החשדות… עם כל הניסיונות והבקשות הם שמרו על זכות שתיקה מלאה".

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ, מדיני-פוליטי, פליליים | עם התגים , , , , , , , | להגיב

הסתיימה השביתה בדואר ישראל

לאחר משא ומתן שהתקיים אחר הצהריים בין שר התקשורת, גלעד ארדן, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן הוחלט על סיום השביתה בדואר ישראל. החל ממחר ייפתחו סניפי הדואר ותחודש חלוקת הדואר בכל רחבי הארץ.

סיכומים

שבים לעבודה (צילום: שרית פרקול)

חלוקת הדואר תחודש ביום ו' (צילום: שרית פרקול)

בפגישה שהתקיימה אחר הצהריים בין אמיר לוי ואבי ניסנקורן סוכם כי ועד עובדי הדואר והנהלת החברה ייכנסו ל-60 יום של מו"מ אינטנסיבי להצלת החברה בהשתתפות השר ארדן, אבי ניסנקורן, אמיר לוי, אורי יוגב וחזי צאיג.

כחלק מן ההבנות שהושגו היום בין הצדדים, הוחלט על החזרת השעות הנוספות לעובדי הדואר. כמו כן, העובדים יתנו כהלוואה 5% משכרם להצלת דואר ישראל.

הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי: "יש לנו 60 יום לקיים מושא ומתן ולאפשר לחברה לבצע את השינויים הנדרשים בתחום שמשנה פניו בקצב מהיר".

"יש סכנה לעתיד החברה"

שר התקשורת גלעד ארדן אמר היום: "אני מברך על ההסכם שהושג ועל הרצון הטוב שגילו כל הצדדים המעורבים. אני מבין את העובדים הנאבקים על פרנסתם, אך יחד עם זאת, יש סכנה לעתיד החברה וחייבים למצוא את האיזון הנכון ולהבטיח את ההתייעלות הנדרשת לחברה ואת שיפור השרות לציבור."

אבי ניסנקורן אמר: "שילבנו כוחות למען הצלת דואר ישראל והבטחת עתידם של העובדים בחברה. אני מברך על הבגרות והאחריות שגילו לאורך כל המשבר עובדי הדואר ועל כך שגם בשעה של משבר, העובדים החליטו להירתם ולתת יד להצלת החברה".

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ | עם התגים , , , , , | להגיב

צעירה נרצחה במגדל העמק. החשד – פיגוע לאומני

גופתה של צעירה בשנות ה-20 נמצאה היום (חמישי) בשעות אחר הצהריים במגרש חנייה במגדל העמק. על גופתה נמצאו סימני דקירה בפלג הגוף העליון. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום קבעו את מותה. במשטרה יש הערכה כי הרצח הוא פיגוע דקירה על רקע לאומני.

דובר מד"א זכי הלר מסר כי "למד"א מרחב גלבוע נמסר על צעירה שנמצאה מוטלת במגרש החנייה. חובשים ופרמדיקים של מד"א מצאו את הצעירה ללא רוח חיים וקבעו את מותה". גופת הצעירה נמצאה על ידי שוטרים מתחנת מגדל העמק שקיימו סיור שגרתי באזור התעשייה רמת גבריאל בעיר. הם הבחינו בגופת הצעירה על האספלט במגרש חנייה ריק. משהבינו כי מדובר ברצח הם הזעיקו למקום את חוקרי המחוז הצפוני ואת צוות הזיהוי הפלילי המחוזי.

במקביל החלו עשרות שוטרים לערוך סריקות נרחבות באזור. מפקד ימ"ר מחוז צפון, נצ"מ משה כהן, אמר כי "נבדקים כל כיווני החקירה". לדבריו: "בשעה 15:10 ניידת סיור של תחנת מגדל העמק, שהייתה בפעילות שגרתית, הבחינה בגופה. מד"א קבעו מוות כשהגיעו. זמן קצר קודם לכן,התקבלה בתחנת עפולה הודעה על היעדרות של צעירה בת 20. ביקשנו תמונה וזיהינו את הנרצחת. התברר שהיא יצאה מביתה בעפולה למגדל העמק, והייתה אמורה להיפגש עם מישהו לראיון עבודה באחד המפעלים. הגופה התגלתה עם סימני אלימות עליה". עוד ציין, כי הצעירה לא מוכרת למשטרה.

מוקדם יותר, בשעות הבוקר, נמצאה אישה כבת 30 ללא רוח חיים בדירה ברחוב זבולון באשקלון. על גופתה נתגלו סימני דקירה. צוותים של מגן דוד אדום שהוזעקו למקום קבעו את מותה. המשטרה בודקת חשד שהיא נרצחה על ידי בן זוגה, בן 35, שנעצר. שני גברים ואישה ששהו בדירה נעצרו אף הם והועברו לחקירה במשטרת אשקלון.

 

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ, פליליים | עם התגים , , , , , | תגובה אחת

יונייטד מגבירה את מחויבותה לשמירה על הסביבה

במסגרת תוכנית ECO-SKIES שלה הגבירה יונייטד איירליינס את מחויבותה לשמירה על הסביבה. היא פועלת להפחתת השימוש בדלק ושיפור נצילות הדלק במטוסים ובכלי הרכב באמצעות חדשנות בטכנולוגיה ובתהליכי חיסכון, מנצלת דלקים חלופיים יעילים וידידותיים לסביבה, משפרת את הקיימות של המוצרים והמתקנים, מנהלת בצורה מושכלת ואחראית את הפסולת המיוצרת מהפעילויות העסקיות שלה, ומשתפת פעולה עם כל בעלי העניין – הלקוחות, נמלי התעופה, השותפים העסקיים, הספקים, ממשלות וארגונים לא ממשלתיים – לקידום הנשיאה באחריות וההגנה על הסביבה תוך השגת היעדים העסקיים שלה.

יונייטד איירליינס. לוגו עם סימן ירוק וורישום של ECO-SKIES. צילום: יונייטד

מטוס יונייטד איירליינס. לוגו עם סימן ירוק וורישום של ECO-SKIES. צילום: יונייטד

גישתה הגלובלית של יונייטד

החברה דוגלת בגישה גלובלית לטיפול בפליטות גזי חממה (GHG) בתעשיית התעופה המסחרית. יחד עם חברות תעופה, יצרני מנועים ושלדות מטוסים, ספקי דלק, נמלי תעופה וממשלות שונים, החברה פועלת לקראת יעדים משותפים בתעשייה, ביניהם: שיפור נצילות הדלק בשיעור 1.5% לשנה בממוצע עד שנת 2020; גידול בנטרליות של פליטות הפחמן, החל משנת 2020 והפחתה בשיעור של 50% של דו תחמוצת הפחמן (CO2) עד שנת 2050, בהשוואה לרמות הבסיס של שנת 2005.

ניטור של הביצועים הסביבתיים

יונייטד מנטרת את טביעת הרגל הסביבתית שלה בכל שנה ומגישה נתונים מקיפים לגבי השימוש בדלק והמטען במטוסים למחלקת התעבורה של ארה"ב, המשרד לסטטיסטיקת התעבורה.

יצרניות המטוסים והשמירה על הסביבה

יונייטד לא פועלת בחלל ריק בכל הקשור לשמירה על הסביבה בתחום התעופתי עושים זאת, כבר כמה שנים, שתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם – איירבס ובואינג.

איירבס

איירבס יוזמת מדיניות של "שמיים חכמים יותר", תוכנית המהווה פרויקט מתמשך המביט מעבר לשאלת עיצוב כלי טיס אל עבר השאלה איך כלי טיס מתפקדים גם בקרקע וגם באוויר. זאת, מתוך מטרה לתת מענה לעלייה הקבועה הצפויה במספר הטיסות. הדגש האחרון בפרויקט זה הוא על חמישה פיתוחים חדשים וספציפיים היכולים להוריד דרסטית את פליטת גז הפחמן בתעשייה:
1. שיפור ההיבט האקולוגי: מטוסים משוגרים לאוויר בהמראות שהאנרגיה בהן ממוחזרת והעלייה התלולה יותר של המטוסים לאוויר נעשית בצמצום רעש ובהגעה לגבהי-שיוט במהירות רבה יותר.
2. נתיבי אוויר מהירים: מסלולים ברמת תדירות גבוהה שיאפשרו למטוסים ליהנות מטיסה במבנה דומה לזה של ציפורים בשל הפחתת גרירה ושימוש באנרגיה נמוכה.
3. גישת גלישה ונחיתה חופשיים: גישות כאלו המוכנסות לתוך שגרת העבודה של שדות תעופה תפחית במידה משמעותית את הרעש בכניסה התלולה מכיוון שאין שם צורך בדחף מנוע או בשבירת אוויר.
4. פעולות קרקעיות: נחיתות סופר-מדויקות מבחינת הזמנים תאפשר לצוות הטיפול במטענים להיות מוכן לעבודה במיקסום מרווחי זמן ומניעת עיכובים.
5. דלק "ירוק" יותר: שימוש בדלקים ביולוגיים וניתנים למחזור שיצריכו פיתוח מקורות אנרגיה ממוחזרת מבוססת אזורים הקרובים לשדות התעופה תוך כדי הזנת המטוסים והתשתית הקבועה במקום.
איירבס טוענת שאם מערכות ניהול התנועה של המטוסים יגיעו לרמת אופטימיזציה מוצלחת, שוק התעופה יחסוך מידי שנה 9 מיליון טונות של דלק ופליטה של 28 מיליון טונות דו תחמוצת הפחמן".

בואינג

חברת בואינג מקדמת את תחום האנרגיה בת-הקיימא והדלק הביולוגי ואת פיתוחם הטכנולוגי של פתרונות "ירוקים" כבר כמה שנים רבות, הן במפעליה והן עבור לקוחותיה – החל ממחזור השטיחים במטוס ועד מחזור המטוסים עצמם.

בואינג מצמצמת באופן קבוע את צריכת האנרגיה והמים באתריה, וכן את שיעור פליטת הפחמן הדו-חמצני והפסולת המסוכנת. בנוסף, מקדמת החברה יוזמות לפיתוח טכנולוגיות ידידותיות לסביבה, וביניהן הטיסה הראשונה בעולם שבוצעה באמצעות דלק ביולוגי.
בואינג ממשיכה לפתח טכנולוגיות "ירוקות", כשמטרתה להביא לכך שהמטוסים האזרחיים מהדור הבא יצרכו לפחות 15% פחות דלק, בהשוואה למטוסים הקיימים שאותם הם מתוכננים להחליף.
כמה מההצלחות ה"ירוקות" של בואינג בשנה החולפת:

• בואינג ביצעה טיסות ניסוי ירוקות המבוססות על דלק ביולוגי יחד עם חברות התעופה וירג'ין אטלנטיק, אייר ניו-זילנד, קונטיננטל ו-JAL היפנית.
• במשך 2008, קיבלה בואינג את תקן ISO 14001 לשמירה על איכות הסביבה בכל אחד מאתריה העיקריים.
• התכנית הממשלתית לשמירה על איכות הסביבה אישרה את תכנית חמש-השנים של בואינג המיועדת להפחתת הפליטה של גזי החממה.
• בואינג הצליחה לעקוף את מטרותיה הירוקות ל-2008, והפחיתה את הפסולת המסוכנת באתריה ב-24% ואת פליטת גזי החממה בכ-2%. אחוזי המיחזור באתרי בואינג עלו בשנה החולפת מ-58% ל-64%.

כיצד טסים עם דלק ביולוגי?

מטוסים אזרחיים שורפים בממוצע 18 גלונים של דלק לכל אלף מייל. כפי שהוכיחה יוזמת הפיתוח המשותפת, הדלק הביולוגי המופק מיטרופה, מקאמלינה, או מאצות בעל מחזור פחמן קצר יותר ובאיכות גבוהה משל דלק מבוסס קרוסין, עם רמת ניצולת וצפיפות אנרגיה גבוהות במיוחד. כמובן שעל הדלקים האלטרנטיביים המופקים עבור תחום התעופה לעמוד בדרישות מיוחדות נוספות. הדלק שהופק מהיטרופה, למשל, הגיע לנקודת קיפאון של 47 מעלות צלזיוס ולנקודת הצתה של 38 מעלות צלזיוס.

האם השימוש בדלק ביולוגי אכן שומר על הסביבה?

בכדי למנוע השלכות הרות-גורל על שטחי הגידול ועל האוכלוסייה החקלאית, יוזמת הפיתוח של בואינג התחייבה להשתמש באנרגיה מתחדשת בלבד לצמצום הפגיעה במגוון הביולוגי: דלק אשר מופק בתהליך הדורש שטח קטן ככל האפשר, ומעט מים ואנרגיה, ואשר אינו משתמש במקורות מזון או מי מתוקים. בנוסף, על עיבוד וקצירת היבולים להיות בעלי ערך סוציו-אקונומי לקהילות המקומיות.

ההישגים המרכזיים של יונייטד

לאחר השימוש מועברות הכוסות למיחזור. צילום: יונייטד

לאחר השימוש מועברות הכוסות למיחזור. צילום: יונייטד

אי אפשר להתעלם מהעובדות שהתעופה אחראית ל-2% בלבד מפליטות דו תחמוצת הפחמן בעולם, אבל היא זו שאחראית להוספת יותר מ-7% לתמ"ג הגלובלי. חברות תעופה מובילות כיום מטען ונוסעים למרחקים ארוכים ב-70% לכל גלון דלק מהמרחקים שהושגו לפני ארבעה עשורים. ובתחום זה הגיעה יונייטד לשיפור בשיעור של 32% בנצילות הדלק של מטוסיה מאז שנת 1994. והיו לה הישגים נוספים:

• טיסת הנוסעים הראשונה בארה"ב המונעת בדלק אורגני עם תערובת של דלק סילוני המופק מאצות מתחדשות ודלק סילוני רגיל הינה של יונייטד.
• הזמנת מטוסים עמידים שיספקו שיפור של יותר מ-20% בנצילות הדלק, ובכללם 132 מטוסים חדשים שהוזמנו עד שנת 2019, לרבות 50 מטוסי בואינג 787 דרימליינר, 57 מטוסי בואינג 37 ו-25 מטוסי איירבוס A350.
• יותר מ-500 מטוסים במסגרת הפעילות המרכזית שלנו מצוידים בכנפונים היוצרים הפחתה של עד 5% בפליטות וברעש.
• יותר מ-24% מכלי הרכב לשירות הקרקעי שלנו הם חשמליים או מונעים בדלקים חלופיים.
• טיסות הדגמה ראשונות בארה"ב עם דלק ביולוגי וסינתטי ומכתבי כוונות חתומים לקידום דלקים סילוניים חלופיים יעילים וידידותיים לסביבה המופקים מחומרי גלם של ביומסה.
• תוכניות למחזור ולהפחתת כמות הפסולת בטיסה, בנמלי התעופה ובמתקנים שלנו.
• במשך שש השנים שחלפו מיחזרה החברה יותר מ-1.7 מיליון ק"ג של פחיות ופריטי פלסטיק מתוך הפסולת המיוצרת בטיסה.

"לטוס בשמים ידידותיים"

יונייטד איירליינס השיקה לאחרונה את קמפיין וסיסמת המותג החדש שלה לטוס בשמים ידידותיים, (Fly the Friendly Skies) שהנוסע הישראלי יפגוש בהעולם בקיץ 2014. הסיסמה החדשה והקמפיין החדש, הגדול ביותר של יונייטד זה יותר מעשור, מבוססים על משוב מלקוחות שלפיו "ידידותי למשתמש" משמעותו היום השילוב בין שירות, טכנולוגיה ושיפורים במוצר. לכן, חברת יונייטד תכננה את השקעותיה ברשת הנתיבים הגלובלית שלה, במטוסים חדשים, אטרקציות במטוס, שירות לקוחות וערוצים דיגיטליים כך שיהיו "ידידותיים לנוסע".

פורסם בקטגוריה ב, תעופה | עם התגים , , , , , , , , | להגיב

כוח צה"ל חדר הבוקר לרצועת עזה

כוח צה"ל, שכלל דחפורים (בולדוזרים) המאובטחים בטנקים, חצה היום (חמישי) את גדר המערכת לתוך רצועת עזה בחלקה הדרומי. כך דיווחו הפלסטינים. על פי הדיווח חצו שמונה דחפורים מאובטחים במספר טנקים וחדרו לתוך אזור הרצועה מול חאן יונס, לתוך מה שמכונה בישראל "רצועת הביטחון".

טנקים חודרים לרצועה (צילום: מען)

טנקים חודרים לרצועה (צילום: מען)

מדובר ברצועה שרוחבה משתנה בין חצי קילומטר לקילומטר מגבול גדר המערכת. הטנקים, כך דווח, פיזרו פצצות עשן  למיסוך במהלך פעילות הכוח. זו פעילות אופיינית לשמירת הכלים והכוח מפני ירי צלפים ופצמ"רים.

צה"ל מבצע מעת לעת פעולות חישוף קרקע, במסגרת שגרת עבודתו, על מנת להשאיר את אותה רצועת ביטחון נקייה משיחים וחפצים המשמשים מסתור למחבלים המנסים להתגנב אל גדר המערכת. לא נרשמו תקריות כלשהן בעת הפעולה. בסיומה חזר הכוח לתוך שטח המדינה. מדובר צה"ל נמסר כי "מדובר בפעילות שגרתית של הצבא באזור".

פורסם בקטגוריה א, אקטואליה, בארץ, בטחוני, חדשות בארץ | עם התגים , , , , , , | להגיב