Skip to content

פסק דין: אין לפנות חסרי בית משטח ציבורי

בית המשפט המחוזי פסק היום כי לפקחי העירייה אסור לפנות חסרי בית מהמרחב הציבורי או להחרים ציוד אישי. האגודה לזכויות האזרח שהגישה את העתירה עם שלושה חסרי בית: "גם לאנשים ללא בית יש זכות להתקיים בביטחון במרחב הציבורי וזכות לכבוד, ואין להתעמר בהם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל היום את עתירתם של שלושה חסרי בית והאגודה לזכויות האזרח נגד עיריית תל אביב, וקבע כי אין לפנות חסרי בית מהמרחב הציבורי ולא לסלק את חפציהם. השופטת מיכל אגמון-גונן קבעה בפסק הדין כי במקרים שהובאו בפניה, פעלו פקחי העירייה בצורה לא מידתית, והורתה לעירייה לגבש נהלים לשמירה על המרחב הציבורי, שלא יפגעו בזכויות חסרי הבית.

העתירה הוגשה באוקטובר 2011 לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. במקביל לפינוי מאהלי המחאה החברתית, הגיעו אל האגודה לזכויות האזרח תלונות של חסרי בית על התעמרות יומיומית מצד פקחי העירייה וסילוקם משטחים ציבוריים בעיר שבהם ישנו. עיריית תל אביב טענה בתחילה כי הפינוי התבצע כחלק מהפעילות לפינוי מאהלי המחאה. בהמשך, טענה העירייה כי אין לה מדיניות של פינוי חסרי בית, אלא רק סילוק חפצים אישיים המהווים מטרד לשם "יישום חוקי עזר עירוניים לשמירה על הסדר והניקיון".

לאפשר קיום בכבוד לחסרי בית (צילום אילוסטרציה: שרית פרקול)

בבית המשפט סיפרו חסרי הבית העותרים על התנכלויות מצד פקחי העירייה: "הם באים כביכול לעשות סדר ציבורי במקום ציבורי, ולהעיר אותנו כל לילה, להישאר איתנו עד 05:00 בבוקר, ואז כשאנחנו נרדמים שעה הם מושכים מאיתנו את השמיכות, ובכוח…

"הם מושכים את השמיכה וזורקים אותך למטה, לרצפה. לפעמים הם פותחים עלינו ממטרות, שאנחנו נקום לבד, נברח מהמים, שלא יהיה לנו קל בלילה… לפעמים כשלוקחים לנו את כל השמיכות, אז אנחנו ישנים על קרטון, אז הם לוקחים גם את הקרטון".

השופטת דנה באיזון בין זכותם של חסרי הבית לקיום לבין עניין העירייה בשמירה על הסדר והניקיון בעיר, וקבעה: "לקיחת הציוד מחסרי הבית בשעות הלילה שעה שהם ישנים, או נטילת ציוד שהם דואגים להסתיר כדי שלא יהווה מטרד לא יכולה להיות פעולה בתום לב על פי חוק העזר. בשעות אלו הציוד אינו מפריע לאיש. פעולה כזאת פוגעת בזכותם לקיום אנושי ובכבוד האדם של חסרי הבית.

"אני מקבלת את העתירה ומורה לעיריית תל אביב-יפו שלא להרחיק חסרי בית או לגרום להם לעזוב את המרחב הציבורי' ולא לקחת ציוד הנדרש להם לפעולות קיום כגון ציוד לינה ומסמכים אישיים, אלא בנסיבות שבהן יש בסיס אובייקטיבי סביר להניח כי מדובר ברכוש נטוש או רכוש המעלה חשש ממשי למפגע תברואתי או מטרד משמעותיים או מהווה סכנה מיידית (immediate threat) לבריאות הציבור או ביטחונו".

של מי המרחב הציבורי?

בפסק הדין ישנן אמירות חשובות בדבר הגנה על זכויות האדם של חסרי הבית: "בעוד השהייה במרחב הציבורי אינה מהווה 'שירות חיוני' למי שיש לו קניין פרטי, ופארק נועד עבורו אך לפנאי ולבילוי, היא בהחלט מהווה שירות חיוני לחסרי בית, השוהים במרחב הציבורי ומתקיימים בו… במקרים אלו על הקבוצות החזקות לגלות סובלנות, גם אם יוגבלו במעט מהנאתם מהמרחב הציבורי, כדי לאפשר לחסרי הבית להתקיים בכבוד במרחב הציבורי."

"הדרתם של חסרי הבית מהמרחב הציבורי מאיימת על עצם קיומם […] אם אין מקום בו אני יכול לעשות פעולה, משמע אין לי זכות לעשותה. כיוון שחסרי הבית מבצעים את כל הפעולות במרחב הציבורי, הדרתם ממנו שוללת את הזכות להתקיים".

לדברי עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, "פסק הדין שניתן היום מעביר מסר ברור לעיריית תל אביב ולכל הרשויות המקומיות בישראל – גם לאנשים ללא בית יש זכות להתקיים בביטחון במרחב הציבורי וזכות לכבוד, ואין להתעמר בהם. הטיפול של הרשויות בישראל בחסרי הבית מפגר בעשרות שנים אחר המדיניות הנהוגה במדינות המפותחות, ואני מקווה כי במקום הטרדות, נתחיל לראות מדיניות סיוע אפקטיבית ומחויבת, למימוש זכויותיהם של חסרי הבית."

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן