Skip to content

ביממה הקרובה יוכרע: הפסקת אש או כניסה קרקעית

בעוד שרי התשיעיה מכונסים כדי לקבל החלטה, מופעלים על ישראל לחצים בינלאומיים כבדים להימנע מכניסה למערכה יבשתית ברצועת עזה. עפ"י הדיווחים ממשיכות ארה"ב, בריטניה וצרפת לתמוך בישראל, אך החבל שניתן לישראל מטעמו של האיחוד האירופי מתקצר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היממה הקרובה תהיה המכרעת בכל הקשור להסדר הפסקת האש בין ישראל לחמאס – או לכניסה קרקעית לרצועת עזה. בשעות אלה יושבים שרי התשיעיה כדי להכריע בנושא – ומקבלים לידיהם את הנוסח שהתגבש עד עתה בתוספת סקירות ביטחוניות ומדיניות.

ההתרשמות היא כי חלה התקרבות ניכרת בין עמדותיה של ישראל לעמדות החמאס. מצד אחר,  ישראל לא הסירה מעל השולחן את האיום לכניסה למערכה קרקעית – ומחר בצהריים אף תתכנס ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כדי להצביע על בקשת שר הביטחון להרחיב את מספר אנשי המילואים שיגויסו.

מה הם יחליטו? (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מה הם יחליטו? (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

במשך כל שעות היום עברו טיוטות של הסכם הפסקת האש מקהיר לירושלים – ובחזרה. מי שיכריע בכך, בסופו של דבר, תהיה שלישיית  הבכירים – ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ. ההערכה היא כי אם ההכרעה לא תיפול הערב – העניין יתבהר לכל המאוחר עד מחר. לא מן הנמנע כי מזכ"ל האו"ם (הנמצא כעת בקהיר ויגיע מחר ארצה) יקבל תפקיד מרכזי – ולו גם טקסי – בהכרזה על הפסקת האש.

אחר הצהריים דיווח ערוץ "אלערבייה" שהושגה הסכמה על רגיעה בין ישראל לחמאס.על פי אותו דיווח הציעה ישראל הפסקת אש מיד והפסקת המצור על עזה רק בשלב השני. לעומת זאת, החמאס דורש שהמצור יוסר מיד. גם רשת הטלוויזיה הלבנונית "אל-מיאדין" דיווחה על התקרבות ממשית בעמדות. לדבריה, ישראל וחמאס גיבשו הבנות עקרוניות לקראת גיבוש הסכם להפסקת אש. על פי הדיווח, ההסכם – אם יאושר – צפוי לכלול מספר שלבים, כשהראשון הוא שישראל תפסיק את פעילותה מהים, מהאוויר ומהיבשה ותחדול מהחיסולים. בשלב השני – שייכנס לתוקפו 24 שעות לאחר הפסקת האש – יגובשו סעיפי ההסכם האחרים.

אנשי מילואים ממתינים להכרעה על גבול רצועת עזה (צילום: ציפי מנשה)
אנשי מילואים ממתינים להכרעה על גבול רצועת עזה (צילום: ציפי מנשה)

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, נאם במסיבת עיתונאים בקהיר ובצד איומיו על ישראל ("מי שתוקף את פלסטין – ייקבר בה") הודיע כי החמאס תומך ברגיעה וכי הכדור נמצא במגרשה של ישראל. משעל הבהיר כי חמאס אינו רוצה בהסלמה ואינו רוצה לגרור את ישראל לפעולה קרקעית ברצועה. לטענתו, ראש הממשלה נתניהו הוא שביקש הפסקת אש ממצרים ומגורמים אמריקניים ואירופיים – אמירה שהוכחשה מכל וכל על ידי ישראל.

לקדם פתרון ארוך טווח. קתרין אשטון
לקדם פתרון ארוך טווח. קתרין אשטון

על ישראל מופעלים בינתיים לחצים בינלאומיים כבדים להימנע מכניסה למערכה יבשתית ברצועת עזה. עפ"י הדיווחים ממשיכות ארה"ב, בריטניה וצרפת לתמוך בישראל, אך החבל שניתן לישראל מטעמו של האיחוד האירופי הולך ומתקצר ונשמעות כבר דרישות מישראל להפסיק את המבצע. הממונה על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, פרסמה הודעה בה היא מביעה דאגה מהמצב ואמרה: "צריך פתרון לטווח ארוך. חייבים למנוע אלימות. צריכים לקדם את פתרון שתי מדינות". עם זאת הבהירה אשטון כי על חמאס להפסיק לשגר רקטות לעבר ערי ישראל.

הערב הגיע לישראל שר החוץ הגרמני, גידו ווסטרוולה – שכבר נועד הערב עם שר החוץ, אביגדור ליברמן. מחר יגיע מקהיר מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, שידלג בין ירושלים לרמאללה. שר החוץ הטורקי אחמט דבאוטגלו ושר החוץ המצרי צפויים להגיע לעזה, יחד עם משלחת של שרי החוץ של הליגה הערבית. בישראל, אגב, מתנגדים לכל התערבות או יוזמה טורקית במשא ומתן להפסקת האש, בשל היחסים המתוחים בין שתי המדינות.

 דובר משרד החוץ של סין, הואה צ'וניינג, ביקש מישראל ומחמאס לחדול מאש לאלתר וגינה את ישראל על שימוש בכוח מוגזם לטענתו. "סין מודאגת מאוד מהמתקפה הצבאית הרחבה והמתמשכת של ישראל נגד רצועת עזה. אנו מגנים את השימוש בכוח יתר שגורם למוות ופציעות נגד אזרחים", אמר צ'וניינג.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן