Skip to content

רשמית: הפסקת האש נכנסה לתוקף בשעה 21.00

באופוזיציה - תגובות מעורבות. יחימוביץ תומכת: "לתת סיכוי להפסקת האש"; מופז מתנגד: "מטרות המבצע לא הושגו"; לפיד מסתייג: "הפסקת האש מגיעה מאוחר מדי". נתניהו: "בעת הזאת, הדבר הנכון למדינת ישראל הוא למצות את ההזדמנות הזאת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני יודע שישנם אזרחים שמצפים לפעולה צבאית חריפה עוד יותר, וייתכן מאוד שנידרש לה, אבל בעת הזאת, הדבר הנכון למדינת ישראל הוא למצות את ההזדמנות הזאת להשיג הפסקת אש מתמשכת". כך הסביר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הסיבות שהניעו אותו להחליט על הפספק האש שנכנסה רשמית הערב, בשעה 9, לתוקף. "כראש ממשלה מוטלת עליי האחריות – והיא אחריות עליונה – לעשות את הצעדים הנכונים לשמור על ביטחוננו. כך נהגתי, כך אמשיך לנהוג", הדגיש נתניהו.

ראש הממשלה, שהופיע במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון אהוד ברק ושר החוץ, אביגדור ליברמן – אמר: "ארגוני הטרור הניחו שנימנע מפעולה תקיפה נגדם; הם טעו. פגענו במפקדים בכירים של ארגוני הטרור, השמדנו אלפי רקטות שכוונו לדרום ואת רוב הרקטות שכוונו למרכז, והרסנו מתקני שליטה של החמאס. אני חייב לומר שכל  זה נעשה תוך כדי תמיכה איתנה מצד הגורמים המובילים בקהילה הבינלאומית.

"מדיניות אחראית". בנימין נתניהו. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
"מדיניות אחראית". בנימין נתניהו. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"אני מבקש להודות במיוחד לנשיא ברק אובמה על תמיכתו הבלתי מסויגת בפעולת ישראל, במבצע, ובזכותה של ישראל להגן על עצמה, וכן תמיכתו במערכות 'כיפת ברזל'", אמר נתניהו. "אני מבקש גם להודות למזכירת המדינה הילרי קלינטון, ולהביע הערכה למאמציה של מצרים להשגת הפסקת האש. בשיחה שניהלתי הערב עם הנשיא אובמה הסכמתי עמו שכדאי להעניק הזדמנות להפסקת האש, וזאת כדי לאפשר להרגיע את המצב, ולאפשר לאזרחי מדינת ישראל לחזור לשגרת החיים. עם זאת, מובן מאליו שישראל לא יכולה לשבת בחיבוק ידיים מול ההתעצמות  של אויבנו בנשק הטרור, ולכן סיכמתי עם הנשיא  אובמה, שנפעל יחד – ישראל וארה"ב – נגד הברחות הנשק לארגוני הטרור, נשק שרובו ככולו מגיע מאיראן.

"מיום הקמתה עמדה מדינת ישראל מול אתגרים מורכבים במזרח התיכון, ובשנים האחרונות כולנו רואים שהמורכבות הזאת גברה מאוד", אמר ראש הממשלה. "בתנאים אלה אנחנו נדרשים לנווט את ספינת המדינה בתבונה ובאחריות, כשאנחנו לוקחים בחשבון את כלל השיקולים – הצבאיים והמדייניים כאחת. כך נוהגת ממשלה אחראית וכך נהגנו גם הפעם: הפעלנו עוצמה צבאית, תוך שיקול דעת מדיני".

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר כי מטרות המבצע הושגו במלואן. "חמאס והג'יהאד קיבלו מהלומה כואבת. אחמד ג'עברי ועשרות רבות של פעילים ומפקדים בכירים נהרגו, כיפת ברזל ביצעה 400 יירוטים, וההישג הוא יוצא דופן ומחייב העמקה". ברק מסר עוד כי בכוונת מערכת הביטחון לפעול בשנים הקרובות כדי לפרוס עוד 'כיפות ברזל' מעל ישראל ולקדם את המערכת ליירוט רקטות לטוווח בינוני, "שרביט קסמים".

ברק הוסיף כי הוא מצפה לכיבוד מוחלט של ההבנות, אך מניסיון העבר "אנו ערים לכך שייתכן 'זנב קצר'". הוא הטיל על החמאס את האחריות לאכיפת הבלימה. "תושבי הדרום עדיין עומדים תחת אש ובשעות הקרובות וביממה הקרובה מתחייב המשך של הדריכות האזרחית, להיות מסוגלים להגיב על שיגורים שיימשכו גם אם בהיקף קטן יותר – חרף הפסקת האש".

אביגדור ליברמן: "העולם תמך" (צילום: פלאש 90)
אביגדור ליברמן: "העולם תמך" (צילום: פלאש 90)

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר כי לישראל היו הישגים מדיניים והסברתיים במהלך המבצע. "כל שרי החוץ, הנשיא אובמה, כולם תמכו בנו בזכות הבסיסית להגן על עצמנו ועל אזרחינו ולשים סוף לירי מעזה. אני זוכר את כל הדיבורים על הבידוד המדיני, ומי שראה את הדיווחים ברשתות הזרות יכול היה לראות שנעשתה עבודה מצוינת בתחום ההסברה".

שר החוץ ליברמן שיבח את ההסברה הישראלית בתקופת המבצע ואת המאמצים האמריקניים במשא ומתן, אך במיוחד הדגיש את תרומתה של מצרים. "חשוב לציין גם את התפקיד ששיחקה פה מצרים", הוסיף, "מגיעות מחמאות למורסי, על היכולת שלו לקחת החלטות באופן אחראי".

הפסקת האש נכנסה רשמית לתוקפה בשעה 9 בערב – אך האש נמשכה עדיין ורקטות הוסיפו להיירות על ערי הדרום. על הפסקת האש הודיע שר החוץ המצרי במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכירת המדינה, הילארי קלינטון, בקהיר. במקביל הודיעה לשכת ראש הממשלה כי נענתה לבקשת הנשיא אובמה להפסיק את האש.

בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר: "רה"מ בנימין נתניהו שוחח לפני זמן קצר עם הנשיא ברק אובמה ונענה להמלצתו להעניק סיכוי להצעת מצרים להפסקת אש, ובכך לתת הזדמנות לייצוב המצב והרגעתו בטרם יהיה צורך להפעיל עוצמה רבה יותר. ראש הממשלה הביע את הערכתו העמוקה לנשיא ארה"ב על תמיכתו בישראל במהלך המבצע ועל תרומתו למערכת כיפת ברזל. ראש הממשלה חזר והדגיש שישראל תנקוט בכל הצעדים הדרושים להגן על אזרחי ישראל".

[related-posts]

קלינטון ונתניהו: "למצרים יש הזדמנות ואחריות" (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
קלינטון: "רגע קריטי לאזור" (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

במסיבת העיתונאים המשותפת של מזכירת המדינה האמריקנית ושל שר החוץ המצרי, הודתה הילארי קלינטון לנשיא מצרים, מוחמד מורסי על מעורבותו בהשגת הפסקת האש. "זהו רגע קריטי לאזור", אמרה. "הממשלה במצרים לוקחת על עצמה את האחריות והמנהיגות באזור, ממשיכה את המסורת של המדינה הזו כאבן פינה חשובה באזור הזה לשלום וליציבות. ארה"ב מברכת על ההסכמה להפסקת אש הדדית באזור".

קלינטון הוסיפה: "לאנשים באזור הזה מגיעה הזדמנות, מגיע להם לחיות ללא פחד ועלינו לפעול לשם כך כולנו. ארה"ב תפעל לשפר את תנאי החיים של אנשי עזה ולשפר את הביטחון של אזרחי ישראל. אין חלופה לשלום צודק וכולל. כעת כשהושגה הפסקת אש, אני מצפה לפעול יחד עם שר החוץ המצרי כדי לקדם את היוזמה הזאת".

שר החוץ המצרי, מוחמד עמרו, אמר כי מצרים מקווה ששני הצדדים "יהיו מחויבים להסכם ולכל הסעיפים". השר המצרי הדגיש: "מצרים השקיעה מאמצים אדירים כדי להגיע להפסקת אש, ניהלה מגעים עם כל הגורמים הפלסטיניים והישראליים הנוגעים בדבר. במקביל, היינו בקשר עם ארה"ב, ובסופו של דבר המגעים הובילו להבנות של הפסקת אש ולהשבת הרגיעה בעזה".

באופוזיציה התגובות להפסקת האש היו מעורבות. יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אומרת כי יש לתת סיכוי להפסקת האש אולם המבחן יהיה מבחן המעשה והתוצאה. יחימוביץ' אומרת עוד, כי היא ומפלגתה העניקו גיבוי למבצע וכי יש לקוות שהמטרות המוצדקות שהוצבו בראשיתו – הפסקת הירי בדרום, השבת כוח ההרתעה, מכה כואבת לחמאס ופגיעה אנושה במערך הרקטות – אכן הושגו.

"לתת סיכוי". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

עוד אמרה יחימוביץ', כי לרשות הממשלה עמדו צבא שהשיג הישגים מופלאים, ציבור שגילה איתנות יוצאת דופן, הנהגה מקומית מעוררת השראה, גיבוי בינלאומי ותמיכה יוצאת דופן של האופוזיציה. "בימים ובשבועות הקרובים נבחן אם כל אלה הניבו את ההישגים האסטרטגים שיכלו להניב. בהפסקת האש שהושגה התגלתה שוב חשיבותם של התיאום עם ארה"ב והתפקיד המיוחד של מצרים, שעל אף החששות והחשדנות באה לידי ביטוי החיוניות שלה כגורם היכול להשפיע על היציבות באזור". יו"ר מפלגת העבודה אומרת עוד כי במבצע הזה הוכח שוב עד כמה חברה חזקה ובטחון כלכלי של אזרחים ושל יישובים שלמים הם כורח חיוני לעוצמה בטחונית. כעת יש להפשיל שרוולים ולתקן את כל מה שטעון תיקון בחברה הישראלית.

מופז: "ההרתעה לא הושגה" (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר "קדימה", שאול מופז: "מטרות המבצע לא הושגו. הסיבוב הבא הוא רק עניין של זמן. לא כך מסיימים לחימה נגד הטרור". לדברי מופז אסור היה לעצור את המבצע בשלב הזה. "עם תחילת המבצע כל הקלפים היו לטובתנו: הצבא הפתיע את ארגוני הטרור והנחית עליהם מכה קשה – גם חיסול ג'עברי וגם פגיעה קשה במחסני הטילים ארוכי הטווח. היה לנו גיבוי בינלאומי, כיפת ברזל סיפקה מטריית הגנה והצילה חיי אדם והעניקה מרחב תמרון לדרג המדיני. אבל בפועל ההישגים המבצעיים של הצבא לא תורגמו להצלחה מדינית.

 "חמאס התחזק וההרתעה לא הושגה" אמר מופז. "אפשר לנצח את הטרור, הוכחנו זאת בעבר במבצע חומת מגן בהיותי רמטכ"ל. הצבא יודע לעשות את העבודה. היה צריך לנצח גם הפעם. הפסקת האש בשלב הזה היא טעות. לא כך מסיימים לחימה מול טרור. חמאס יצא כשידו על העליונה. מצרים הפכה לבורר בין ישראל לחמאס".

לפיד: "מאוחר מדי" (צילום: דן בר דב)

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד: "הפסקת האש מגיעה מאוחר מדי ומבלי שהושגו המטרות שהממשלה עצמה הציבה למבצע. לאחר שהובטח למגר את החמאס ולא לדבר איתו, ישראל גם דיברה עם חמאס ולא מיגרה אותו.

"אל מול היכולות הגבוהות שגילו צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, ולמול החוסן והעמידות שגילה העורף הישראלי, גילתה הממשלה חולשה והססנות במימוש מטרותיה ובהבטחת שקט מוחלט לתושבי ישראל". לפיד מסר עוד, כי "יש עתיד" תדרוש פיצוי מיידי לתושבי הדרום על הנזקים שנגרמו להם במהלך המבצע, ותקיים מעקב צמוד אחרי תהליך הפיצוי.

"אנחנו מברכים על המעורבות האמריקנית בהשגת הסכם הפסקת האש. מעורבות זו יוצרת הזדמנות לחידוש המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית".

בתנועת ש"ס הגיבו: "אנחנו מצפים מראש הממשלה לכך שישראל תעקוב בעין בוחנת אחר יישומה של הפסקת האש, ולתגובה חריפה החל מהטיל הראשון שיגיע מעזה. אסור שסבבי הטרור של חמאס יהפכו להרגל ולחלק ממציאות החיים של תושבי הדרום. במידה ותהיה הפרה של ההסכם, ישראל תהיה מחויבת לשינוי אסטרטגי במדיניות כלפי חמאס".

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, הצטרף לביקורת ורמז לסיבוב נוסף בקרוב. "אסור לנו להוריד ראש", אמר. "הציבור הישראלי הפגין רוח אדירה של התנדבות, הקרבה ועוצמה בסבב הנוכחי של הלחימה. על אף האכזבה הכבדה של רבבות המילואימניקים ומיליוני התושבים שישבו במקלטים, אנחנו עוד ננצח את החמאס ונסיר את איום הטילים, אם לא עכשיו אז בחודשים הקרובים".

יו"ר האיחוד הלאומי, אורי אריאל, אמר כי ״צפינו בהצגה עצובה, שמנסה לתרץ ללא הצלחה את הכניעה המבישה של ממשלת נתניהו-ליברמן. תושבי ישראל מרגישים היום נבגדים והם יודעים שעוד ירגישו על בשרם בצורה כואבת את ההססנות של הממשלה״.

חברי הכנסת מיכאל בן ארי ואריה אלדד, שהקימו את מפלגת עוצמה לישראל, אמרו כי "הפסקת האש היא הרמת דגל לבן של ממשלת נתניהו וכניעה לטרור. במקום לתת לצה"ל לכסח, ממשלת ישראל יוצאת מהמבצע הזה עם הזנב בין הרגליים ובלי שהשיגה שום יעד מיעדי המבצע אליו יצאה. היום גם בימין קוראים – נתניהו חייב ללכת הביתה".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, בירכה על סיום העימות. ״טוב שראש הממשלה הפעיל שיקול דעת ולא נגרר אחר ההתלהמות המופקרת של מי שדחקו בממשלה להמשיך בפעולה הצבאית", אמרה. "במחיר של שכול, כאב ושלושה מיליארד שקלים, אימצה הממשלה את ההצעה שהצגתי כבר ביום הראשון להסלמה: תיווך בינלאומי להפסקת האש וירי הרקטות".

בתנועת ש"ס הגיבו: "אנחנו מצפים מראש הממשלה לכך שישראל תעקוב בעין בוחנת אחר יישומה של הפסקת האש, ולתגובה חריפה החל מהטיל הראשון שיגיע מעזה. אסור שסבבי הטרור של חמאס יהפכו להרגל ולחלק ממציאות החיים של תושבי הדרום. במידה ותהיה הפרה של ההסכם, ישראל תהיה מחוייבת לשינוי אסטרטגי במדיניות כלפי חמאס".

 ח"כ אחמד טיבי (רע"ם תע"ל) בתגובה להסכם: "מלחמה מיותרת והרפתקנית ונדמה כי הפעם התודעה שנצרבה היא זו של 'הליכוד ביתנו'. כואב על הדם שנשפך כדי להגיע להסכם הפסקת אש, שאפשר היה להשיג אותו לפני היציאה למלחמת שלום הקלפי״.

דב חנין: "שמונה ימים של הפצצות והפגזות, הרוגים, פצועים, חרדה וסבל. ואחריהם – חזרנו בדיוק לנקודת המוצא. הגיע הזמן להבין – אין פתרון צבאי. הגיע הזמן להחליט – הידברות והסדר הם האופציה היחידה".

הדיון בתשיעייה, שבו הוחלט לבסוף להסכים לתוואי הפסקת האש, נקבע ללא קשר לפיגוע בתל-אביב. חרף חומרתו של הפיגוע, האירוע לא השפיע, בסופו של דבר, על החלטת השרים. לפני כינוסה של התשיעייה נפגש ראש הממשלה בשנית עם מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון – לאחר ששבה מפגישה עם אבו מאזן ברמאללה. מפגישתה השנייה עם נתניהו, שנמשכה פחות משעה, המריאה קלינטון לקהיר – ושם סגרה את הקצוות וסיכמה עם המצרים את פרטי הפסקת האש.

בתגובה על הפסקת האש הצפויה מסר ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי, כי הוא  וראשי רשויות נוספים "לא יסכימו בשום פנים ואופן לסוף מערכה שתביא אותנו בעוד מספר חודשים לסבבי ירי נוספים". חיים ילין ראש מועצת אשכול, התייחס אף הוא לעניין הפסקת האש החד צדדית, ואמר כי "אם המבצע מיצה את עצמו והביא הישג, אני מברך על כך. אם לא, הממשלה צריכה לשאול את עצמה מה היא תעשה עם הירי הבא. מי שלא יטפל בפצצת המרגמה הבאה, יצטרך להתמודד עם טילים על תל אביב".

עוד לפני כן גינו בעולם את הפיגוע. מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, שמבקר באזור, פרסם הודעה ולפיה הוא מגנה את הפעולה ב"מונחים החריפים ביותר" והדגיש: "אין כל נסיבות שיצדיקו פגיעה באזרחים". הבית הלבן פרסם הודעת גינוי לפיגוע באוטובוס בתל אביב. בהודעה נמסר כי "הממשל בוושינגטון מוכן לסייע בכל מה שניתן על מנת להביא את המבצעים לדין". מזכירת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון פרסמה, מיד עם הגיעתה לקהיר, גינוי לפיגוע שאותו כינתה "פיגוע טרור".

גם באירופה גינו את הפיגוע. שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, קבע כי הפיגוע התרחש דווקא בזמן שנעשה ניסיון להגיע להסכם הפסקת אש. שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, אמר כי ארצו לא תתן לטרוריסטים להכתיב את סדר היום. "בריטניה מודאגת מהדיווחים על פיצוץ באוטובוס בתל אביב. בזמנים כאלה המחשבות שלנו נמצאות עם הפצועים ועם משפחותיהם. זוהי פעולת טרור שאנחנו מגנים בכל תוקף". אפילו ברוסיה גינו את הפיגוע.

במקביל הפיץ משרד החוץ דף מסרים לנציגויות ישראל ברחבי העולם, שבו ישראל מדגישה, כי מדובר בפגיעה באזרחים חפים מפשע וכי דווקא בעיצומם של המאמצים להביא להפסקת אש, בחר החמאס לסבך את המאמצים הבינלאומיים להביא להפסקת אש. נציגי ישראל בעולם הונחו להדגיש כי "בעוד ישראל עושה כל מאמץ כדי למנוע פגיעה באזרחים פלסטיניים בעזה, החמאס וארגוני הטרור פועלים במכוון נגד מטרות אזרחיות ישראליות, בטילים ובפצצות. לישראל שמורה הזכות להגנה עצמית, היא לא תרשה לאוכלוסייה אזרחית שלה לעמוד במוקד פעילות טרור מכל סוג שהוא".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן