Skip to content

אכילה מאוזנת בתנאי מתח וחרדה

כיצד נמנעים מאכילה רגשית כאמצעי התמודדות עם הלחץ והחרדה הפוקדים אותנו בימים אלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחת הסיבות הנפוצות ביותר לעודף משקל והשמנה היא אכילה רגשית. האכילה הרגשית היא אכילה שאינה מתבססת על מנגנון הרעב והשובע והאותות הפיזיולוגים של הגוף, המסמנים לנו מתי עלינו לאכול או לשבוע, אלא על מצב הרוח שלנו.

האכילה הרגשית נובעת ממצב נפשי כזה או אחר הפוקד אותנו. אנו מרגישים שמשהו לא בסדר אך איננו יודעים לשים את האצבע בדיוק על הגורם שמפריע לנו ועל כן מנסים "להעביר" את התחושה באמצעות החלפתה בתחושה מוכרת ונעימה כמו זו שמגיעה לאחר אכילה של מאכל אהוב.

מצב זה יכול אף להתעצם בימים אלה של חוסר ודאות, פחד ולחץ מהמצב הביטחוני, כאשר שלומם של בני משפחתנו וקרובינו אינו ידוע. תחושות אלו יכולות אף לגרום להופעת התסמינים באנשים שלא סבלו מכך בעבר.

(צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)
משיכה למזון מנחם (צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)

בנוסף, בעקבות לחץ נפשי מופרשים בגוף הורמונים של לחץ אשר גורמים לגוף ל"התבצר" ולשמור על כל האנרגיה האגורה בו, מצב שגם מוביל למניעה של ירידה במשקל.

השילוב של אכילה מתוך פחד, משיכה למזונות "מנחמים" כגון דברי מתיקה, פחמימות וחטיפים והתבצרות הגוף מפני איבוד אנרגיה, יכול אף להוביל לעלייה משמעוית במשקל. נוסיף לכך את העובדה שאיננו יכולים לצאת מהבית או מהמרחב המוגן במשך שעות ארוכות, מה שממקם אותנו קרוב למקרר ורחוק מכל פעילות גופנית וכך אנו עלולים להשמין.

בסיום התקופה האקוטית, נישאר גם עם המשימה של שחזור השגרה שלנו וגם עם נטל נוסף של היפטרות מכל עודפי השומן שאגרנו. יש לציין שיחד עם סטרס ולחץ, עודף המשקל מוסיף אף הוא להגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם ועל כן יש להימנע ממנו ככל האפשר.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות על מנת למנוע את העלייה המיותרת במשקל?

  • להתעקש ולהמשיך ולצרוך מזונות העשירים בוויטמינים ובמינרלים כגון ירקות ופירות. הוויטמינים והמינרלים מהווים מרכיבים חשובים בתהליכי יצור האנרגיה בגוף, ויסייעו לשמר אותנו חיוניים וערניים.
  • לשתות הרבה מים, החשובים לתפקוד תקין של תאי הגוף ולמניעת התייבשות, תחושת חולשה וסחרחורות.
  • לאכול פחמימות מורכבות המצויות בלחם מחיטה מלאה, באורז מלא, בקינואה, בכוסמת, בבורגול וכדומה. הפחמימות מכילות חומר מוצא ליצירת סרטונין במוח – חומר אשר גורם לתחושה נעימה ולמצב רוח טוב. בניגוד לאכילת פחמימות פשוטות כגון סוכר, דבש, ריבות, עוגות ועוגיות הגורמות לעליה חדה של ערכי הסוכר בדם שלאחריהן תגיע גם הירידה החדה ותחושת עייפות כבדה.
  • להמשיך בפעילות גופנית (במקומות בהם יש מרחבים מוגנים בקרבת מקום). הפעילות הגופנית גורמת להפרשת אנדורפינים המסייעים לשיכוך כאבים ולשיפור מצב הרוח וגם תסייע לנו להפטר מעודפי הקלוריות שצברנו בזמן האכילה הרגשית.
  • באופן כללי – לנסות ולהמשיך לשמר על שגרת אכילה מאוזנת ועל ארוחות מגוונות במהלך היום. דילוג על ארוחות יגרום לנו לנשנש יותר ובסופו של דבר לצרוך יותר קלוריות, בעוד שמירה על מסגרת של ארוחת בוקר, צהריים וערב ונשנוש קל בין הארוחות של פרי או אגוזים טבעיים, ישמרו עלינו עירניים, שבעים ובמשקל תקין.

למרות הקושי והאתגר באכילה מאוזנת בזמן לחץ, אל תשכחו את הגוף שלכם כי גם הוא סובל מהמצב וצריך את ה"דלק" הנכון על מנת להמשיך ולשרת אותנו בצורה הטובה ביותר.

הכותבת היא דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן