Skip to content

תרופות מפחיתות פשיעה אצל לוקים בהפרעת קשב וריכוז

ממחקר שנערך בשוודיה עולה שעבריינים הלוקים ב ADHD ומטופלים בתרופות עשויים להשתקם יותר מאלה שאינם מטופלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ריטלין - לקחת או לא לקחת, זאת השאלה
ריטלין - לקחת או לא לקחת, זאת השאלה

5-10 אחוזים מהילדים בגילאי בית הספר לוקים בהפרעת קשב וריכוז (ADHD), רובם בנים. עקב אופיה הכרוני, היא לא נעלמת גם בחיים הבוגרים של האדם, ולכן אפשר למצוא אותה בכל שכבות הגיל. הלוקים בהפרעה מתמודדים עם קשיים בריכוז, עם היפראקטיביות והתנהגות אימפולסיבית.

ממחקרים קודמים עולה שהלוקים בהפרעת קשב נוטים לעבריינות יותר מכלל האוכלוסייה. כך מדווח ה-BBC. חוקרים ומטפלים סבורים, שטיפול תרופתי נרחב יותר עשוי להפחית פשיעה ולחסוך כסף. מצד אחר, יש לשקול את היתרונות שבמתן תרופות מול נזק האפשרי.

על פי ההערכות שונות, כ-7-40 אחוזים מהאסירים הפליליים לוקים בהפרעת קשב וריכוז ומהפרעות דומות, אף שבמקרים רבים המצב אינו מאובחן או מטופל.

חוקרים ממכון קרולינסקה בשוודיה בחקרו מידע שנאסף מ-25,000 לוקים בהפרעה בשוודיה. הם מצאו שסבירות מעורבותם בפשיעה (37% גברים ו-15% נשים) גבוהה מזו של כלל האוכלוסייה (9 אחוזים – גברים ושני אחוזים – נשים).

מהמחקר, שפורסם בביטאון הרפואי של ניו אינגלנד, עולה שסבירות הרשעתם בפשיעה של הלוקים בהפרעת קשב וריכוז יורדת בשיעור שבין 32 ל-41 אחוז, אם הם נוטלים תרופות במשך שישה חודשים או יותר. לדברי דוקטור סונה פאזל, עורכת המחקר, תרופות עשויות למתן התנהגות אימפולסיבית ולסייע לאנשים לארגן את חייהם, כך שיעבדו באורח סדיר ויתחזקו מערכות יחסים.

פרופ' פול ליכטנשטיין, שהיה שותף למחקר, מוסיף: "נוהגים לומר שכ-30 עד 40 אחוז מהאסירים לפרקי זמן ממושכים לוקית בהפרעת קשב וריכוז. אם נוכל להפחית את סיכויי חזרתם לעולם הפשע בשלושים אחוז, הדבר ישפיע בבירור על שיעורי הפשיעה הכלליים בחברות רבות".

פרופסור פיליפ אשרסון, פסיכיאטר ומומחה בריטי ל-ADHD, שלא היה מעורב במחקר, אומר: "אנו שואפים לכך שאנשים ייהנו מבחירה ומאחריות אישית – איש אינו מנסה לכפות על אנשים ליטול תרופות."

לדבריו, עלות התרופות שנוטל בחודש אדם הלוקה בהפרעת קשב וריכוז נמוכה משמעותית מעלויות דמי אבטלה ומערכות המשפט והענישה. אולם הוא מזהיר שיש להתחשב גם בתופעות לוואי הכרוכות בנטילת ריטלין למשל.

"כמובן, רבים מאוד מהלוקים ב-ADHD אינם מעורבים בפשע. אך לגבי חלק מהלוקים, אם איננו מטפלים בהם, הם עלולים לנסות לטפל בעצמם באמצעות סמים בלתי חוקיים", אומרת אנדראה בילבאו, מייסדת ארגון תמיכה בריטי בלוקים בהפרעת קשב וריכוז. "עלות טיפול במסגרת שירותי טיפול במבוגרים אינה נמוכה – אולם בהשוואה לעלות אחזקת בני אדם בבתי סוהר, היא זניחה".

החוקרים השוודים בחנו מגוון סוגי פשיעה – מגניבה עד פשיעה אלימה, ומצאו הפחתה בקרב כל אלה שנטלו תרופות. הם מכירים בכך, שבעצם הכניסה למסגרת טיפול התרופתי אנשים זוכים ליתר קשב מצד שירותי תמיכה אחרים – מה שעשוי גם הוא לצמצם דפוסי התנהגות פליליים.

זאת ועוד, לצד הפרעת קשב וריכוז עשויות להתפתח הפרעות התנהגות אחרות, ועורכי המחקר מצביעים על כך שיש צורך במחקר נוסף לבירור תרומתן של אלה להתנהגות פלילית.

 

 

 

1 Comment

  1. שאול רחמילביץ'
    25 בנובמבר 2012 @ 14:17

    הנכד שלי לא הגיב טוב לריטלין אז ההורים שלו הלכו לגברת עינב קשר וקבלו עזרה.
    היא הציעה תרופה אחרת והסבירה איך להתנהג איתו. לא להתיאש אלה ילדים מצוינים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן