Skip to content

פרשנות | "מר משעל, מר הנייה, היכן קטר? היכן תורכיה?" – באיראן סוגרים חשבון עם בכירי חמאס

באיראן חוגגים את "ניצחון הפלסטינים" ואת "השפלת הציונים" בעזה. התקשורת האיראנית כבר מזדרזת, עם זאת, לסגור חשבון עם ראשי חמאס, שהיפנו עורף לאיראן ולסוריה, ולתבוע מהם לבחון מחדש את מדיניותם. ספק רב אם מאמצי איראן לקרב אליה מחדש את חמאס יצליחו לבלום את הנסיגה בהשפעתה האיזורית לנוכח מאזן הכוחות האיזורי המשתנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשעה שבכירים איראנים חוגגים את "ניצחון" הפלסטינים בעזה ואת "השפלת הציונים" הזדרזו חלק מאמצעי התקשורת האיראניים לנצל את סיום סבב הלחימה האחרון בעזה על מנת לסגור חשבון עם מנהיגי חמאס, שהפנו בשנה האחרונה עורף לאיראן ולסוריה, ולתבוע מהם לבחון מחדש את מדיניותם האיזורית. כבר במהלך ימי המבצע ביטאה התקשורת האיראנית את אכזבתה הגלויה מחמאס ובכמה מאמרי פרשנות שפורסמו בשבוע החולף בעיתונות האיראנית, נמתחה ביקורת על מנהיגי חמאס ששמו מבטחם בממשלות ערב ובתורכיה.

שעות ספורות לאחר הפסקת האש בין ישראל חמאס יצאו שני אתרים איראנים במאמרי פרשנות ביקורתיים במיוחד כלפי ראשי חמאס וקראו להם לבחון מחדש את מדיניותם לנוכח לקחי המערכה בעזה. האתר השמרני "סראט ניוז" פרסם הבוקר מאמר תחת הכותרת: "מר משעל, מר הנייה, היכן קטר? היכן תורכיה?", שעקץ את מנהיגי חמאס לנוכח העדפתם את תורכיה וקטר על פני איראן וסוריה. במאמר נמתחה ביקורת חריפה על יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, שנקט עמדה "מפתיעה" בנוגע למשבר בסוריה אף על-פי שנהנה מתמיכתן של איראן וסוריה במשך שנים. משעל לא הסתפק, לדברי האתר, בהבעת תמיכה בהפלת משטרו של אסד, שאירח אותו במשך שנים, אלא אף כינה את ראש ממשלת תורכיה, רג'פ טייפ ארדואן, "מנהיג העולם המוסלמי" ושיבח אותו על תמיכתו באופוזיציה הסורית. במקביל קיבל ראש ממשלת חמאס, אסמאעיל הנייה, את פניהם של שליטי קטר ובחריין שביקרו לאחרונה בעזה.

השאלה שצריכים מנהיגי חמאס לשאול את עצמם כעת היא, כיצד הם יכולים להצדיק את קשריהם עם קטר ותורכיה הנחשבות לבעלות בריתה של "החזית האמריקנית-ציונית". מנהיגי קטר ותורכיה לא השמיעו במהלך המלחמה את קולם בתמיכה בעזה ואף לא היו מוכנים לפרסם הודעת גינוי נגד ישראל. ברור, לפיכך, כי לא ניתן לבטוח בהם. על אף הצעדים בהם נקטו מנהיגי חמאס, איראן האסלאמית מתגלה שוב כתומכת היחידה בחמאס, נכתב במאמר. יש לקוות, כי הבכירים הפלסטינים ילמדו את הלקח מבגידתן של המדינות "הידידותיות לכאורה אך האויבות למעשה" וייוותרו בחזית ההתנגדות האסלאמית נגד ישראל, סיכם האתר.

[related-posts title="מאמרי פרשנות נוספים של ד"ר רז צימט"]

האתר "תאבנאכּ" קרא, אף הוא, למנהיגי חמאס ללמוד את הלקח מהמערכה בעזה: הגיעה העת שראשי חמאס יבחנו מחדש את יחסי החוץ שלהם וידעו מיהם ידידיהם האמיתיים ומיהם אויביהם. הטילים האיראנים ששוגרו לעבר ישראל ומתקפות הטילים לתל-אביב הם שאילצו את ישראל להסכים להפסקת האש, נכתב באתר. מנהיגי הפלסטינים בעצמם, ובהם רמדאן עבדאללה שלח ואיסמאעיל הנייה, הודו ביומיים האחרונים כי איראן מילאה תפקיד מרכזי בחימוש הארגונים הפלסטינים והביעו את הערכתם לסיוע האיראני.

"אלמלא תמיכתה הכספית והצבאית של איראן בחמאס, תוצאות העימות הנוכחי היו שונות לחלוטין. הטילים האיראנים ששוגרו לעבר ישראל הם הסיבה המרכזית לפחד שהתעורר בקרב הישראלים ולהפסקת האש שנכפתה על ישראל. מה עשו, לעומת זאת, ידידיה הערבים והתורכים של חמאס? למעט מצרים, שנקטה בצעדים דיפלומטיים בעקבות המתקפה הישראלית ופעלה להרגעת הלחימה, יתר מדינות ערב באיזור ותורכיה כמעט ולא פעלו. ראש ממשלת תורכיה, שהציג עצמו בשנים האחרונות כתומך מספר אחד של חזית ההתנגדות, לא עשה דבר למעט להשמיע איומי סרק כלפי ישראל. ייתכן, שהוא היה מוטרד מכך שהדבר עלול לפגוע בקשריה הכלכליים ההדוקים של ארצו עם ישראל", נכתב ב"תאבנאכּ". "מצרים נקטה, אמנם, בפעילות דיפלומטית שהצליחה להוביל להפסקת אש, אך אלמלא התמיכה הצבאית שהעניקה איראן להתנגדות הפלסטינית, הלחימה לא היתה מסתיימת בהפסקת אש לטובת הפלסטינים. ח'אלד משעל וידידיו, ששיבחו והיללו בהתלהבות את תורכיה ואת ידידיהם הערבים, צריכים לבחון עתה מחדש את סדר העדיפויות שלהם ולהגדיר מחדש את מקומם במאזן הכוחות הפוליטי האיזורי".

עם תום ימי האבל השיעיים של העאשורא שיצוינו בסוף השבוע הקרוב באיראן, צפויה איראן להמשיך ולהציג את תוצאות "עמוד ענן" כביטוי נוסף לתבוסת "הציונים" בהמשך לתוצאות מלחמת לבנון השניה ומבצע "עופרת יצוקה". גם באיראן מבינים, עם זאת, כי חילוקי הדעות הבסיסיים שהתגלעו בשנה האחרונה בינה לחמאס לא יעלמו עם תום המערכה בעזה. זאת ועוד, ההצלחה המצרית-אמריקנית להשיג הפסקת האש היא לצנינים בעיני האיראנים. סירובה של מצרים לאשר את כניסתו לעזה של שר החוץ האיראני, עלי-אכבר סאלחי, שב ומבטא את האתגר המשמעותי הניצב בפני השפעתה האיזורית של איראן. טהראן עשויה לנסות ולקרב אליה מחדש את חמאס בתמורה לחידוש מאגרי הנשק שהידלדלו במערכה הנוכחית. קיים, עם זאת, ספק רב ביכולתם של מאמצים אלה לבלום את הנסיגה בהשפעה האיראנית לנוכח ההתפתחויות בעולם הערבי, ובראשן היחלשות המשטר הסורי.

1 Comment

  1. דניאל
    24 בנובמבר 2012 @ 15:11

    "מנהיגי קטר ותורכיה לא השמיעו במהלך המלחמה את קולם בתמיכה בעזה ואף לא היו מוכנים לפרסם הודעת גינוי נגד ישראל."
    האמנם?
    "Erdogan rejects Israel’s statements that its strikes on Hamas positions in the Gaza Strip were in self-defense. He accused the Jewish state of carrying out “ethnic cleansing” in a speech to parliament yesterday. His remarks came a day after U.S. State Department spokesman Victoria Nuland, responding to the premier’s comment that Israel is a “terrorist state,” said Turkey’s verbal attacks were “not helpful.”
    http://www.bloomberg.com/news/2012-11-21/erdogan-anti-israel-talk-negates-mediator-role-in-gaza-conflict.html

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן