Skip to content

הבחירות בליכוד מתחדשות היום. 51.6% כבר הצביעו אתמול

שורה של תקלות חמורות במערכת הממוחשבת העיבו אתמול על חגיגת הדמוקרטיה בליכוד, אבל ועדת הבחירות המרכזית שלך הליכוד החליטה על "מקצה שיפורים" - והיום מתחדשות הבחירות בשעה 11
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבחירות הפנימיות בליכוד מתחדשות היום, לאחר שאתמול הצביעו כבר 51.6 אחוזים מכלל 123,351 בעלי זכות ההצבעה. הקלפיות ייפתחו היום ב-11 וייסגרו בשעה 21.00.

ההצבעה מחר תיערך בכ-50 הקלפיות מתוך 132 הקלפיות שפעלו אתמול. קלפיות בהן לא נרשמו תקלות לא ייפתחו שנית. ההחלטה התקבלה, פה אחד, ע"י ועדת הבחירות המרכזית של הליכוד כדי לאפשר לכל המתפקדים הזדמנות שווה להצביע ולממש את זכותם שנפגעה, כתוצאה מתקלות המחשב הרבות. בחלק מהקלפיות, כתוצאה מהתקלות, לא הגיע שיעור ההצבעה אפילו ל-10 אחוז – ולכן נענתה ועדת הבחירות לבקשות והחליטה על יום הצבעה נוסף ב-50 מוקדים ברחבי הארץ. רשימת הקלפיות הפתוחות היום מתפרסמת באתר הליכוד.

ראש הממשלה, מדבר בנימין נתניהו, פנה הבוקר בפניה מוקלטת לבעלי זכות הבחירה בליכוד וקרא לאלה שלא הצביעו אתמול, לעשות זאת היום. "יש לכם את הזכות המלאה להצביע ולהכריע, אני מבקש מכם לבוא לקלפיות", אמר ראש הממשלה בפנייתו המוקלטת. "לכו להצביע, לכו להכריע, להתראות בקלפיות".

הבחירות בליכוד היו אמורות להסתיים אתמול והתוצאות היו אמורות להתפרסם הלילה לקראת חצות, אולם במקום חגיגת דמוקרטיה קיבלו מתפקדי הליכוד שורה של תקלות חמורות – שגרמו לעיכובים חמורים בלוח הזמנים המתוכנן.

ההצבעה התקיימה באמצעות 1,335 מחשבים ומסכי מגע ב-132 אתרים ברחבי הארץ – בממוצע: מחשב לכל 200 איש. אבל עקב התקלות החמורות שהתגלו בהליך הבחירה לא הצליחו מצביעים רבים – ובהם גם שרים וחברי כנסת – לממש את זכות ההצבעה.

קריסת מערכות (צילום: דן בר דוב)
קריסת מערכות (צילום: דן בר דוב)
הכוח להנהיג ותפילת הדרך (צילום: ציפי מנשה)
הכוח להנהיג ותפילת הדרך (צילום: ציפי מנשה)
מי שלא הספיק להצביע, יעשה זאת בפעם הבאה (צילום: דן בר דוב)
מי שלא הספיק, יעשה זאת היום (צילום: דן בר דוב)
השקעה גדולה ותקלות במערכת המחשב ברחבי הארץ (צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)

בין הקלפיות שבהן התגלו תקלות קשות – 80 הקלפיות בבנייני האומה בירושלים שהושבתו מהשעה 10:00 בבוקר. יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין שהגיע כדי להצביע במקום, אף טען שהמחשב בחר מועמדים שלא בחר ועזב בזעם. כמוהו עזבו בזעם רבים אחרים שהגיעו למקום ולא הצליחו לממש את זכותם להצביע. גם בתל אביב, בקלפי בגני התערוכה, וגם גם במחשבי הקלפיות בקריית מלאכי וגן יבנה נפלה מערכת המחשב. מ"מ ראש הממשלה, סילבן שלום, שהגיע אתמול לקלפי בגני התערוכה, כדי לממש את זכותו, לא הצליח בשל נפילת המחשבים. שר החינוך, גדעון סער, אף הרחיק לכת ובזעמו כינה את הליך הבחירות "פארסה" וקרא להפסיקו ולקיים את הבחירות במועד אחר.

הגיע לממש את זכותו ולא עלה בידו. סילבן וג'ודי (צילום: דן בר דוב)

מתוך 59 מועמדים ברשימה הארצית ו-38 מתמודדים במחוזות – ינהלו קרב של "להיות או לחדול" מבחינה פוליטית. זאת, משום שרק כ-23-21 המועמדים הראשונים שייבחרו, ייכנסו לכנסת. לרשימת הנבחרים בליכוד שתיבחר היום יתווספו בימים הקרובים נבחריה של "ישראל ביתנו", שייבחרו על ידי ועדה מסדרת.

נשארו 21-22 כסאות פנויים (צילום: דן בר דוב)
נשארו 21-23 כסאות פנויים (צילום: דן בר דוב)

בסביבתו של ראש הממשלה ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, עשו כל מאמץ על מנת להגדיל את אחוז ההצבעה והמשך ההצבעה היום מתיישב היטב עם האינטרס הזה. זאת, גם כדי להקטין את השפעת הדילים השונים, ובמיוחד כדי להקטין את השפעתם של פייגלין וחוגי המתנחלים בליכוד. עם זאת, הדיל של פייגלין הוא לא הגדול ביותר בליכוד. המחנה הגדול והמאורגן מכולם הוא מחנהו של ח"כ חיים כץ, שמאחוריו כ-7,000 בעלי זכות בחירה.

מודאגת? בגלל המחשבים? השרה לבנת (צילום: דן בר דוב)
מודאגת? השרה לבנת (צילום: דן בר דוב)

הארכת ההצבעה ביום נוסף שירתה גם את כל המתמודדים שלא נכללו ב"דילים" הגדולים – ובייחוד המתמודדים שסומנו ע"י הימין כ"שמאלנים" של הליכוד. כך, למשל, השר דן מרידור, שאמר אמש: "חשוב שאנשים יצביעו, לא רק אלה המאורגנים, אלא גם כאלה שאין להם ארגון. צריך לאפשר הצבעה רחבה ככל הניתון. זה הכי טוב". כמוהו גם השר מיכאל איתן.

אליס, בתו של מיכאל איתן, דואגת לאבא (צילום: ציפי מנשה)
אליס, בתו של מיכאל איתן, דואגת לאבא (צילום: ציפי מנשה)

למרות שגורלם של רבים יוכרע בבחירות האלה לשבט, נראה כי מעמדם של רוב השרים הבכירים מובטח. בין השרים הללו: משה (בוגי) יעלון, סילבן שלום, גלעד ארדן, גדעון סער, ישראל כץ ויו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין. מי שמעמדם כלל אינו מובטח הם השרים דן מרידור ובמידה מסוימת גם בני בגין, וכן השר להגנת העורף, אבי דיכטר – מ"פליטי" קדימה – שראש הממשלה מעוניין מאוד בהצלחתו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, היה אתמול הראשון להצביע. הוא הגיע ביחד עם רעייתו שרה למתנ"ס בגבעת זאב, ושם הצביע."הצבענו ללא תקלות, ואני קורא לכל חברי הליכוד לבוא ולחגוג את חגיגת הדמוקרטיה בליכוד", אמר נתניהו. "יש להם זכות לקבוע מי האנשים שיהיו במפלגת השלטון בשנים הקרובות במדינת ישראל. קורא לכם להצביע, להשפיע ולהכריע".

במקביל וללא קשר לתקלות בהצבעה, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, אלייקים רובינשטיין, פנה ליו"ר מועצת המנהלים של ולמנכ"ל התעשייה האווירית בעקבות תלונה שהוגשה למבקר המדינה, על שימוש בלתי חוקי לכאורה, שנעשה ע"י ח"כ חיים כץ מהליכוד, בנכסי התעשייה האווירית לצורכי הבחירות הפנימיות בליכוד.

בפנייתו, מסוף השבוע שעבר, מתרה השופט רובינשטיין בהנהלת התעשייה האווירית כי נאסר על גוף מבוקר לנצל את מעמדו ולעשות שימוש בנכסים שבשליטתו לטובתה של מפלגה מסויימת וקובע כי הכלל הזה חל גם על בחירות מקדימות בתוך המפלגות. "אי קיום הוראות החוק מהווה עבירה פלילית.. המפר הוראה מהוראות חוק התעמולה דינו מאסר ששה חודשים או הקנס האמור בחוק", נאמר במכתבו של השופט רובינשטיין.

מבקר המדינה העביר לשופט רובינשטיין, פניה של אמיר חרמוני, עובד לשעבר בתעשיה האוירית, שהתריע על פעילות צפויה של ח"כ חיים כץ בבחירות המקדימות בליכוד, תוך שימוש במשאבי התעשיה האוירית ובעובדיה. המבקר הפנה את הטיפול לוועדת הבחירות המרכזית, מאחר שסמכויותיו אינן כוללות התערבות בביצוע או מניעה, נוכח טענה בדבר הפרה צפויה של חוק הבחירות. המבקר הזהיר את ראשי התעשייה האוירית מהיענות לבקשה לאפשר לעובדים לצאת להפסקות עבודה כדי לאפשר להם להצביע למקדימות בליכוד.

ח"כ חיים כץ אמר בתגובה: "אמיר חרמוני מתלונן נגדי כבר 15 שנה. אני מתנהג כחוק ואיני משתמש בנכסים של התעשייה האווירית. כל עובד שיוצא מכאן, כדי לסייע לי, מדפיס כרטיס ועושה את זה על חשבונו שלו – ולא על חשבון שעות העבודה. אין פגיעה במהלך התקין של העבודה והכל נעשה עפ"י החוק".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן