Skip to content

תשכחו מה שאתם חושבים שאתם יודעים על הכנסת

הרצאת הפתיחה במסגרת ליין ההרצאות של פרויקט "הדיון", פרויקט שחותר לשיח בלתי אמצעי בין האזרחים לבין נבחרי הציבור ושחקני המפתח בעולם הפוליטי, התקיימה בשבוע שעבר בבר יפואי. כל הפועלים בפרויקט "הדיון" - לרבות המרצים - עושים את מלאכתם בהתנדבות מלאה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ערב הפיגוע הראשון בתל אביב מאז שנת 2002 וחצי שעה לפני הכרזה על הפסקת אש בין צה"ל לבין החמאס, במוצאי רביעי שעבר, הגיעו לבר הסלונה ביפו עשרות מתעניינים כדי להאזין לד"ר שירלי אברמי, המנהלת את מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) זה שש שנים.

ד"ר שירלי אברמי בהרצאת הפתיחה של "הדיון" (צילמה: ענת ורבנר)

ההרצאה של ד"ר אברמי פתחה את ליין ההרצאות של פרויקט "הדיון", פרויקט שחותר לשיח בלתי אמצעי בין האזרחים לבין נבחרי הציבור ושחקני המפתח בעולם הפוליטי.  כל הפועלים בפרויקט "הדיון" – לרבות המרצים – עושים את מלאכתם בהתנדבות מלאה.

"אני גאה להיות פותחת של סדרה שנראית לי חשובה מאין כמוה. בעיניי הסדרה מאפשרת מבט לישראל ממש מבפנים, באמצעות ייצוג לקולות שונים מהממשל. הערב אספר איך הדברים נראים מהצד שלי, מהכנסת", אמרה אברמי. בין תפקידיה הרבים בכנסת מאז 1997, שימשה אברמי בתפקיד מנהלת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ולאחר מכן כמנהלת הוועדה לחקירה פרלמנטרית לבדיקת יישמו ומימונו של חוק ביטוח בריאות ממלכתי (1999). ב- 2005 זכתה בפרס האגודה הישראלית לפרלמנטריזם.

"גם אנשים שמדברים ביום שישי על פוליטיקה לא יודעים מה ההבדל בין כנסת לממשלה. עד היום כשאני מגיעה לכנסת ורואה את דגל ישראל מתנוסס במשכן אני שמחה שזה המקום שבו אני עובדת. תוותרו על הציניות, זה כיף להסתכל ככה על סמלי שלטון – זה משנה את אופי ההתמודדות", אמרה אברמי. "זה אמנם קשה, אבל תנסו לשכוח את מה שאתם חושבים שאתם יודעים על הכנסת. לצערנו, הדימוי הציבורי הוא איום ונורא. מה שמתפרסם הם הדברים האזוטריים והרכילותיים שחושבים שמעניינים אותנו כצרכני תקשורת. ולאו דווקא כי התקשורת עוינת, אלא כי אנחנו אוהבים לצקצק בלשון. להיות חבר כנסת זה תפקיד קשה מאוד, גם באופוזיציה וגם בקואליציה".

לדבריה, תפקיד מרכז המחקר והמידע הוא לייצר שוויון. "בכתיבת המסמכים שלנו אנחנו מנסים להגיע לכל האזרחים. אמנם יכולים להעביר לנו כל מיני חומרים, אבל זה התפקיד שלנו לעשות ריצ'ינג-אאוט. הרבה לפני אילנה דיין נתתי הנחייה לעובדים שלי לא לדבר עם לוביסטים. הבעיה עם לוביסטים שהם מייצרים חוסר שוויון – מי שיכול לשלם האינטרסים שלו יוצגו בצורה מובהקת, ומי שמשלם יותר מיוצג באופן טוב יותר. אני רוצה שתהליך קבלת ההחלטות יהיה מבוסס כמה שיותר על הנתונים שלנו".

"תפקידנו הוא לחזק את הכנסת מול הממשלה"

ממ"מ הוקם על בסיס CRS האמריקני, שנחשב לשירות המחקר הטוב בעולם. בעוד למרכז האמריקני יש 900 חוקרים, במרכז הישראלי יש 30. "אנחנו יודעים שאנחנו משפיעים מאוד על התהליך – אך על התוצאה – קשה לי לומר", אמרה אברמי. "משמח לראות כי פעמים רבות בדיונים ובוועדות חברי הכנסת מפנים אל נתונים של מרכז המחקר והמידע. יש מספר בלתי מבוטל של ח"כים שהם לקוחות מאסיביים ביותר שלנו. תפקידנו הוא לחזק את הכנסת מול הממשלה".

ב-12 שנות קיומו סיפק הממ"מ עבור חברי הכנסת כ-3,000 מסמכים ומחקרים אובייקטיביים לקראת דיונים, חקיקה ופעילות פרלמנטרית שוטפת. המסמכים פתוחים ונגישים לכלל הציבור ומקיפים את כל היבטי הפעילות והחיים הציבוריים – החל מחקיקה ותרבות, עבור בזכויות אוכלוסיות מוחלשות, וכלה בטכנולוגיה, מדע ובעלי-חיים. את המסמכים השונים ניתן למצוא ולהוריד מאתר הממ"מ, בחיפוש על פי נושאים, מילות מפתח, ועדות, וחיפוש גוגל באתר. באתר הממ"מ אפשר גם לעיין בדפי מידע, לרבות זרקור לקראת הבחירות לכנסת ה-19, המוגש בעברית ובערבית.

יותם מנור - יוזם "הדיון" (צילמה: ענת ורבנר)
יותם מנור - יוזם "הדיון" (צילמה: ענת ורבנר)

יותם מנור, פעיל פוליטי צעיר, שיחסית לגילו מעורה כבר שנים רבות בעולם הפוליטי בארץ, מודה ששינוי השיח בישראל הוא תהליך ממושך וארוך: "השיח הציבורי לא הולך להשתנות ביום אחד. מה שאנחנו רוצים לעשות הוא לחבר את הציבור לשיח פוליטי שהוא אמיתי יותר ולא מורכב מסיסמאות ומקלישאות. תמיד הטרידה אותי המחשבה כיצד לחבר בין הציבור לבין מקבלי ההחלטות, ותמיד הרגשתי שיש פער בין מה שאני עושה לבין מה שאני מנסה לייצג".

לשאלה מה הביא אותו להקמת פרויקט הדיון משיב יותם מנור: "הבעיה שאיתה אנחנו מנסים להתמודד היא הפער בין רוב הציבור הישראלי לבין העולם הפוליטי על שלל מרכיביו. אנחנו יוצאים מתוך ההנחה שהפוליטיקה זה המקום שבו מתקבלות ההחלטות המשמעותיות, ושבמדינה דמוקרטית היינו רוצים לראות את הציבור מעורב ככל הניתן בקבלת ההחלטות הזו ולקיים בכך את מהות הרעיון הדמוקרטי – שלטון של העם. אבל מכיוון שאי אפשר ששבעה מיליון אנשים יהיו מנהלים, יש לנו דמוקרטיה ייצוגית ומערכת בחירות וגופים ציבוריים ומוסדות שלטון, וטוב שכך. השאלה שצריכה להישאל היא מהי  האינטראקציה בין הציבור לבין האנשים והגופים שדנים ומקבלים את ההחלטות בפועל. אנחנו מסתכלים סביבנו, ורואים שמצב האינטראקציה הזו בכי רע: במקרה הגרוע, השיח יהיה שיח שטחי שמבוסס על סיסמאות, ובמקרה הטוב – שיח אידיאולוגי עקרוני, שגם הוא חשוב בפני עצמו, אבל הוא רחוק מלהיות מספק. הציבור מסוגל ליותר, הציבור רוצה לדעת יותר, רוצה להבין יותר. הציבור מעוניין בדיון ציבורי, ואנחנו עמלים על ייצורו".

כאשר נשאל כיצד מתקשר הפרויקט לאירועי המחאה של השנה שעברה משיב מנור: "אחת מתוצאותיה הברוכות של המחאה היא העלייה המשמעותית בהתעניינות הפוליטית של הציבור בנושאים שונים. הרבה ארגונים ויוזמות חדשות קמו על רקע הרצון להתחבר מחדש לפוליטיקה ולמרחב הציבורי, ואנחנו חלק מהמרחב הזה. הדגש שלנו בשלב הראשון הוא לחשוף את הציבור להיבטים מהותיים במגזר הציבורי ובאופי הפעולה שלו. אנחנו מעוניינים להביא להרצאות 'הדיון' את הקולות המעניינים מהמגזר הציבורי, שיוכלו לספר על העבודה שלהם – לא אנשים שחוקרים את המדיניות, או מוחים עליה או שיש להם מחשבות כלשהן עליה, אלא את האנשים מלב העשייה עצמה. את האנשים האלו נוכל לשאול שאלות, נוכל לדבר איתם בגובה העיניים בסביבה לא-פורמלית, ובדרך זו הציבור יבין טוב יותר את המדינה שבה הוא חי, עובדי הציבור יכירו את אותו ציבור שבשבילו הם עובדים, וכולנו נצא נשכרים כחברה. מבחינתנו לפתוח את הליין עם ד"ר שירלי אברמי היה מתאים באופן מיוחד. מעבר להיותה מרצה בחסד, התפקיד המרכזי אותו היא מממשת מעיד על החשיבות העצומה של הקשר בין הדרג המקצועי והדרג הפוליטי, ועל החשיבות של נגישות המידע לציבור".

  • טלי קורל היא רכזת מתנדבים, מכון תודעה, עמותת תודעה (מלכ"ר) למען נפגעות ונפגעי תעשיית המין.
[related-posts title="כתבות קודמות מאת טלי קורל"]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן