Skip to content

ברק פורש מהחיים הפוליטיים: "לא אתמודד בבחירות הבאות"

חרף פרישתו מהחיים הפוליטיים, ברק אינו סוגר את הדלת סופית. לשאלה האם יסכים לכהן כשר ביטחון במינוי אישי אמר שר הביטחון: "הודעתי את מה שיש לי להודיע. על כל השאר אענה אחרי ה-22 בינואר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הביטחון אהוד ברק פורש מהחיים הפוליטיים ולא יתמודד בבחירות הבאות. כך הודיע ברק במסיבת עיתונאים מפתיעה שכינס הבוקר. ברק טען כי הוא עושה זאת משיקולים פרטיים-משפחתיים.

שלום לפוליטיקה? ברק מודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים (צילום: רפי מיכאלי)

"לפני 53 שנה, בנובמבר 59, התגייסתי לצה"ל – ומאז שירתתי את עם ישראל במשך 47 שנים כמיטב יכולתי", אמר ברק. "היום אני עומד בפניכם כדיח למסור על החלטתי, לפרוש מהחיים הפוליטיים ולא להתמודד בבחירות לכנסת הקרובה.

"קיבלתי את ההחלטה לא בלי לבטים, אבל בסופו של דבר בלב שלם", אמר אהוד ברק. "באופן מעשי אסיים את תפקידי כשר הביטחון עם הרכבתה של הממשלה הבאה בעוד שלושה חודשים. בכך תסתיים מבחינתי תקופה מצטברת של שבע וחצי שנים במשרד הזה בשתי כהונות, תחת שלוש ממשלות, אחת מהן בראשותי.

לא סגר את הדלת לגמרי. שר הביטחון, אהוד ברק במסיבת העיתונאים. (צילום: רפי מיכאלי)
לא סגר את הדלת לגמרי. ברק במסיבת העיתונאים (צילום: רפי מיכאלי)

"ההחלטה שלי נובעת מכך שאני רוצה להקדיש יותר זמן למשפחתי, מכך שאני מרגיש שמיציתי את העיסוק בפוליטיקה, שלא הייתה אצלי אף פעם מושא תשוקה מיוחד במינו ומכך שיש מקום לאפשר לאנשים נוספים לתפוס עמדות בכירות", אמר ברק. "תחלופה בעמדות כוח זה דבר טוב. יש הרבה דרכים לתרום לחברה ולמדינה – לא רק פוליטיקה. כרמטכ"ל, כשר ביטחון וכראש ממשלה לשעבר, כל עוד תתבקש עצתי – אעמיד אותה לרשות ראש הממשלה, בכירי המערכת בכל סוגייה ביטחונית או מדינית שאתבקש". ברק הוסיף ואמר: "אני מתכוון ללמוד ולכתוב ולחיות ואפילו קצת לבלות אם מותר ואני לא עוסק כרגע בשום דבר אחר".

ברק מנה את עשייתו במשרד באותן שנים, "שבהן, ביחד עם אחרים, הובלתי את מערכת הביטחון וצה"ל דרך השיקום אחרי מלחמת לבנון השנייה; חיזוק הזרוע הארוכה ובניית היכולת המבצעית להתמודד אם וכאשר תתקבל ההחלטה, עם האיום האיראני; דחיפת כיפת ברזל ומערכת היירוט הרב שכבתית – ולא פחות חשוב: הבטחנו את אופיו ועומקו של הקשר המודיעיני, המבצעי והמדיני עם האמריקאים".

ברמזו על פרשת הרפז, ועל הדו"ח הצפוי להתפרסם בקרוב, אמר ברק: אני גאה על כך שבשנים האחרונות, לצד הישגים מבצעיים חשובים, חזרה אל צה"ל רוח של פתיחות אמת וניקיון דעת, ביטחון עצמי שקט וענווה – דברים שנשרטו מפעם לפעם בעבר. החזרנו לצה"ל את יסודות הקוד האתי וההבנה החד משמעית לבסיס הדמוקרטי של חיינו – זה שמבין ומפנים את כפיפות הדרג הצבאי לדרג המדיני".

במסיבת עיתונאים שערך בקריה בתל-אביב אמר שר הביטחון, כי הוא מתלבט עם ההחלטה הזאת כבר מספר שבועות. "חלק מחברי ומכרי מכירים את ההתלבטות הזאת, אך ההתפתחויות סביב רצועת עזה והצורך להיכנס למבצע ולהוביל אותו דחו את ההתלבטות הזאת באופן טבעי", ענה שר הביטחון.

"אני במובן מסויים הולך בעקבות כחלון ומשאיר את השטח לאולמרט". חוש ההומור של ברק. (צילום: רפי מיכאלי)
"אני במובן מסוים הולך בעקבות כחלון ומשאיר את השטח לאולמרט". חוש ההומור של ברק (צילום: רפי מיכאלי)

לשאלה האם יסכים לכהן כשר ביטחון במינוי אישי אמר שר הביטחון: "הודעתי את מה שיש לי להודיע. על כל השאר אענה אחרי ה-22 בינואר". על השאלה האם פרישתו נובעת מכך שמפלגתו "מגרדת את אחוז החסימה", ענה ברק: "אנחנו לא מגרדים ולא מתגרדים".

"אני במובן מסוים הולך בעקבות כחלון ומשאיר את השטח לאולמרט", אמר ברק. על הסוגיה האיראנית אמר ברק: "הסוגיה האיראנית נשארת חשובה מאוד גם לאחר פרישתי. יותר מזה אני לא רוצה לומר". לשאלה האם ראש הממשלה מודע להחלטתו זו, אמר ברק כי ההחלטה הייתה שלו – אך ראש הממשלה מודע להחלטה. לשאלה האם יש קשר בין פרישתו לדו"ח הרפז, ענה ברק בשלילה.

 ברק סיים את דבריו בדברי תודה: "אני מודה מכל הלב למפקדי צה"ל וחייליו במילואים ובסדיר, לאנשי משרד הביטחון ומערכות המודיעין, על זה שאפשרו לי לתפקד בהצלחה כשר הביטחון ואני גאה על הזכות לעמוד בראש אנשים מופלאים כמותם", אמר. "אני מודה לראש הממשלה, לחבריי לממשלה וכן לחבריי המסורים בהנהגת מפלגת העצמאות ושורותיה, שנתנו לי הרבה כוח להתמודד כל יום במשך שנים ארוכות, במשך שעות ארוכות, כל יום, במשימות רבות וקשות. תודה לכולם. בשלושת החודשים הקרובים אנחנו נמשיך להתמודד יחד מול כל אתגר, אני מבטיח לכם שיהיו הרבה אתגרים".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב קרא לשר הביטחון הפורש אהוד ברק "לנצל את שלושת החודשים שנותרו לו בתפקיד שהוא משוחרר מלחצים פוליטיים כדי לפתוח בגיוס אמיתי של בחורי הישיבות. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים היה אחראי להפרת חוק המונית כשאפשר את המשך השתמטות בחורי הישיבות, למרות פקיעת חוק טל". לדברי רגב, "בצד זכויותיו הרבות, ברק ייזכר כמי שרץ לראשות הממשלה בהבטחה של גיוס לכולם אבל במקום זה העביר את חוק טל הכושל. זו ההזדמנות האחרונה שלו למחוק את הכתם הזה מהקריירה המפוארת שלו, ולהיזכר כמי שפעל, ולא רק דיבר, על ביטול האפליה בין דם לדם".

 ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הבוקר להחלטת שר הביטחון אהוד ברק לפרוש מהחיים הפוליטיים. מלשכתו נמסר, כי הוא מכבד את החלטתו של ברק ומעריך את תרומתו ארוכת השנים לביטחון המדינה.

"החייל המעוטר בעולם". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
"החייל המעוטר בעולם". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', הביעה צער על פרישתו של אהוד ברק. יחימוביץ' אמרה כי ברק, החייל המעוטר בעולם, ואחת הדמויות הבטחוניות המוערכות בזירה הבינלאומית, תרם לצה"ל ולביטחון המדינה יותר ממה שהציבור ידע אי פעם. את ניסיונו הרב הביא עמו למשרד הבטחון, שם נהג בשיקול דעת ובמקצועיות. יחימוביץ' איחלה לברק הצלחה בדרכו החדשה, ואמרה כי היא מקווה שימשיך לתרום מיכולותיו למדינת ישראל בעת הצורך.

מאוחר יותר, הערב, אמרה יחימוביץ' כי היא מודה לברק פעמיים, פעם אחת על כך שעם פרישתו מ"העבודה", הוא אפשר לה להשתקם, לפרוח ולהוות אלטרנטיבה שלטונית, ופעם שנייה על תרומתו הגדולה לצה"ל ולבטחון ישראל.

ציפי לבני הביעה צער על פרישתו של שר הביטחון אהוד ברק מהחיים הפוליטיים. "ברק תרם רבות למדינה כחייל, מפקד, שר וראש ממשלה ואזרחי ישראל חייבים לו רבות. אני מקווה שברק עוד יתרום למימוש החזון הציוני המשותף לשנינו, של מדינה יהודית, דמוקרטית, בטוחה, החיה בשלום עם שכניה. למרות המחלוקות שהיו בינינו לעיתים, תמיד הערכתי את דאגתו האמיתית לעתיד ישראל ואני מאחלת לו מכל לבי הצלחה בפרק החדש בחייו".

זהבה גלאון: "האיש שהמציא את ה'אין פרטנר'" (צילום: אתר הכנסת)
זהבה גלאון: "האיש שהמציא את ה'אין פרטנר'" (צילום: אתר הכנסת)

יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון: "ברק שיחק תפקיד דואלי במערכת הפוליטית. שיבחתי אותו כבלם מהלכים קיצוניים, אבל לפעמים הוא היה דווקא זה שהוביל אותם ודחף אליהם. יש משהו סימבולי בכך שברק, האיש שהמציא את ספין ה׳אין פרטנר׳, האיש שאכזב ולא חתם על הסכם עם הפלסטינים, שלא סיים את הכיבוש כפי שציפו ממנו, מתפטר דווקא בשבוע שבו הפרטנר מושיט לישראל יד לשלום ומבקש את הכרתה בו כמדינה. עכשיו ברק איננו. זו ההזדמנות שלנו לתקן את הנזק ההיסטורי שעשה ברק״.

מפלגת "יש עתיד" פרסמה הודעה בה היא "מודה לשר הביטחון אהוד ברק על שנים ארוכות בשירות המדינה, בטחונה והגנתה".

השר יולי אדלשטיין בירך על התפטרותו של ברק: ״היום הוא יום העצמאות של הליכוד. ברק יירשם בספר דברי הימים של

יולי אדלשטיין: "הגרוע ביותר להתיישבות היהודית"
יולי אדלשטיין: "הגרוע ביותר להתיישבות היהודית" (צילום: ציפי מנשה)

ממשלות ישראל כשר הביטחון הגרוע ביותר שהיה להתיישבות היהודית. התנהלותו היתה רצופה שיקולים פוליטיים ואגואיסטיים וכל זאת על גבם של המתיישבים. כך היה באשר לתכנית ההתנתקות השנייה שהגה, פגיעתו במפעל ההתיישבות, מדיניות הפינויים, צווי ההריסה ועוד. לא אופתע אם בהזדמנות הראשונה שתתאפשר לו הוא ימצא את הסיבה לחזור לפוליטיקה ולסורו".

גם ח"כ דני דנון תקף את שר הביטחון: "לאחר שברק הבין כי לא יקבל שריון בליכוד, הוא הפנים את חוסר הרלוונטיות שלו בזירה הפוליטית ובחר ליזום את פרישתו מהחיים הפוליטיים – במקום שהעם יעשה זאת בשבילו", אמר דנון והוסיף: "הייתי מצפה מציפי לבני ואהוד אולמרט לעשות את אותו הדבר ולא להביך את עצמם במפלה נוספת".

יו“ר ”האיחוד הלאומי“, ח“כ אורי אריאל, אמר כי פרישתו של ברק היא ”ברכה להתיישבות שבמשך כל העת נהג בה בחוסר צדק ובחוסר הגינות. בכנסת הבאה נהיה חלק מהממשלה ונדאג שבמשרד הביטחון יישב אדם ראוי, שלא יחתור תחת הקו הלאומי של הממשלה“.

"פעל וחתר לפגיעה במתיישבים". אורי אריאל. (צילום: אתר הכנסת)
"פעל וחתר לפגיעה במתיישבים". אורי אריאל(צילום: אתר הכנסת)

 מנגד, יו“ר ”הבית היהודי“, נפתלי בנט, ציין כי ”ברק הוא בעל זכויות רבות ותרומה אדירה למדינה ורבים מאיתנו חבים לו את חייהם. אנו חוזים כעת בימיה האחרונים של הפוליטיקה הישנה, זאת שהביאה אותנו ואת חיילי המילואים ותושבי הדרום לתחושות קשות רק בשבוע האחרון“. בנט קרא לנתניהו ”להודיע כי בממשלה הבאה יהיה שר ביטחון שמחויב להגנה ולביטחון ישראל ללא פשרות“.

 במפלגת ”עוצמה לישראל“ של ח“כ אריה אלדד וח“כ מיכאל בן ארי, ברכו היום ”ברוך שפטרנו“. מהמפלגה נמסר כי ”עכשיו יוכלו נתניהו וליברמן לאשר את כל מפעלי הבנייה ביהודה ושומרון שברק תקע על שולחנו, או שיוכח שברק היה רק עלה תאנה וראש הממשלה הוא האחראי להתנכלות למתיישבים“.

ח"כ דב חנין (חד"ש) מברך על פרישתו של אהוד ברק:  "ברק היה עמוד התווך שאיפשר את קיומה של ממשלת הימין הקיצונית ביותר בתולדות ישראל. מהאחריות ההיסטורית הכבדה הזו הוא לא יוכל להשתחרר". עוד אמר: "פרישתו של ברק אינה יכולה להסתיר את אחריותו הגדולה לארבע שנים נוראות של קיפאון מדיני, פגיעה בסיכויי ההסדר המדיני והידרדרות כלכלית וחברתית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן