Skip to content

הממשלה החליטה: ישראל וצ'כיה ישתפו פעולה בהנצחת השואה

קונצרט משותף, לאמנים צ'כים וישראלים, יתקיים במסגרת פסטיבל ישראל, לזכרם של אסירי גטו טרזינשטאט בצ'כיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קונצרט משותף, לאמנים צ'כים וישראלים, יתקיים במסגרת פסטיבל ישראל, לזכרם של אסירי גטו טרזינשטאט בצ'כיה 

מאת צבי זינגר

הממשלה אישרה היום (א') את הצטרפותה של ישראל ל-ESLI – המכון האירופי למורשת השואה.

המכון הוקם על ידי ממשלת צ'כיה במטרה לסייע להשבת רכוש יהודי ועל מנת לקדם את המחקר והחינוך בנושא השואה. על פי ההחלטה, המשרד לאזרחים ותיקים, בראשות סגנית השר לאה נס, ייצג את פעילות ישראל במכון.

הכניסה ל"מבצר הקטן" בטרזיינשטט. תצלום: Creative Commons

בנוסף החליטה הממשלה לקיים קונצרט משותף, "רקוויאם של ורדי", לאמנים צ'כים וישראלים, אשר יתקיים במסגרת פסטיבל ישראל.

הקונצרט יתקיים לזכרם של אסירי גטו טרזינשטאט בצ'כיה, אשר נודע בחיי התרבות העשירים שהתקיימו בו, ככל שאפשרו התנאים, שעה שהנאצים הוליכו ממנו משלוחים אל מחנה ההשמדה באושוויץ. בגטו טרזין בצ'כיה ריכזו הנאצים יהודים משכילים רבים מגרמניה, מאוסטריה ומצ'כוסלובקיה. אמנים, סופרים, מוזיקאים ומדענים רבים, ניהלו בגטו חיי תרבות עשירים, ככל שאפשרו התנאים. מאחר שרבים מיושבי הגטו היו אנשי תרבות, התפתחה בגטו תרבות עניפה. הצגות תיאטרון רבות עלו בגטו, והייתה בו ספרייה ובה יותר מ-60 אלף ספרים. למשך זמן מה אף הועלו קונצרטים במחנה, כאשר במקביל לביצוע הקונצרטים – הוליכו הנאצים משלוחים מקרב אוכלוסיית הגטו אל מותם באושוויץ. במסגרת זו, תזמורת ומקהלה ביצעו בגטו את הרקוויאם של ורדי.

צ'כיה הקימה את המכון האירופאי למורשת השואה (European Shoa Legacy Institute) בשנת 2009. מטרת המכון היא לסייע לקידום סוגיית השבת הרכוש היהודי ברחבי אירופה, באיחוד האירופי,  אותו מקדם המשרד לאזרחים ותיקים, מטעם מדינת ישראל. הייצוג של ישראל ייעשה על ידי המשרד לאזרחים ותיקים, אשר ייפקח על פעילות המכון וייקח חלק פעיל בעבודתו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לממשלת צ'כיה על המאמצים שהיא עושה לקידום נושא השואה, וציין את חשיבות מעורבותה של ישראל בהנצחת מורשת השואה ובהשבת רכוש יהודי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן