Skip to content

ומי לא יבוא? וודי אלן

הבמאי "הכי יהודי", וודי אלן, לא יגיע לפסטיבל ירושלים לקולנוע יהודי, אבל הקומדיה הרומנטית "פאריז מנהטן", שנעשתה בהשראת סרטיו, תפתח את האירוע ב-9 בדצמבר בסינמטק. בפסטיבל, שיימשך שבוע, יוקרנו למעלה מ-50 סרטים, שעוסקים בתרבות היהודית על כל גווניה וגיבוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קשה להיות יהודי, אבל מצחיק. "פאריז מנהטן"

פסטיבל ירושלים לקולנוע יהודי מתקיים משנת 1999 בכל חודש דצמבר, והפך במהלך השנים האחרונות למרכיב חשוב ומרכזי במרקם התרבותי של העיר. השנה יתקיים הפסטיבל בין ה-9 ל-15 בדצמבר בסינמטק.

תוכנית הפסטיבל אוצרת בחובה הזדמנות פז לבחון נושאים רבים ומגוונים הקשורים בשאלת הזהות היהודית: אמונה ואורח החיים היהודי, היסטוריה, זיכרון, תרבות, מוזיקה, שואה, חיי יומיום בישראל ובגולה והקשר בין היהדות לדתות אחרות. בניגוד למסגרות לימודיות המוקדשות ללימוד התרבות וההיסטוריה היהודית, בהן מרבית המשתתפים רואים ביהדות חלק חשוב בחייהם, יכול הקולנוע להגיע גם לאלה שהתרחקו מעט מהשורשים.

במהלך הפסטיבל השנה יוקרנו למעלה מ-50 סרטים: ישראלים ובינלאומיים, עלילתיים ותיעודיים, סרטים קצרים, סרטי אנימציה וסרטי אוונגרד, המרתקים אליהם קהל מכל קצות הארץ. מלבד הסרטים המוקרנים מדי יום, מקיים הפסטיבל רטרוספקטיביות, תחרויות לסרטים ישראלים ויהודים, הרצאות, דיונים ואף הופעות של מוזיקה חיה. חלק מיוחד בפסטיבל מורכב מסרטים השייכים למרכז המולטימדיה לחקר השואה ע"ש ג'ואן סורסקי-קונסטנטינר, ומוקדש לנושא השואה.

סרט הפתיחה של הפסטיבל השנה הוא "פאריז מנהטן" של הבמאית סופי ללוש, קומדיה רומנטית קולחת, שפתחה את פסטיבל הסרטים היהודי בלונדון. הסרט עוסק במשפחה יהודית, שבבעלותה בית מרקחת מבוסס ברובע הרביעי, המתכנסת לארוחת שבת. בסרט דיאלוגים רבים בהשראת מיטב סרטיו של וודי אלן.

הקשר בין מוזיקת רגאיי ויהדות. "עורי ציון"

אירועי פסטיבל בולטים נוספים: מופע מוזיקה של הזוג "הטעכניקאליטיז"; מבחר סרטי אימה יהודיים – "הדיבוק" (1937), "סלח לי אתה נושך את צווארי" – רומן פולנסקי; הרצאה על מיטב המוזיקה היהודית בקולנוע וסרטים על יוצרים והוגים יהודים בני זמננו, כולל הסרט "אין זו אגדה" על בנימין זאב הרצל, ובקריינותו של השחקן בן קינגסלי.

עוד בפסטיבל:

"כדורגל הוא אלוהים" – מערכת יחסים המורכבת בין אמונה וכדורגל נבדקת באמצעות מעקב אחר שלושה אוהדים של קבוצת "בוקה" בואנוס איירס.

"לחיות או למות באנטבה", סרטו של אייל בורס. מבצע אנטבה, פעולת הקומנדו המבריקה  ביותר במאה העשרים, היא גם הטרגדיה הגדולה ביותר של משפחת מיימוני: אבי המשפחה, רוברט מיימוני, מעולם לא הצליח להבין כיצד בנו יחידו, ז‘אן־ז‘אק, נהרג כשבוי צרפתי במהלך המבצע לשחרור החטופים. שנה אחרי שסבו רוברט נפטר ו-35 שנים אחרי מבצע אנטבה, יוצא יונתן חייט למסע בניסיון לשחזר את האירוע שיסביר את מות דודו.

"להמציא את חיינו: הקיבוץ כניסוי", סרטו של טובי פרל פרייליך. על רקע היסטוריה של מאה שנים מפוארות, חושף הסרט את שיברון הלב והתקווה של התנועה הקיבוצית הישראלית המודרנית, דרך המבט של הדור הנוכחי המנסה להבטיח את הישרדותו.

הפסטיבל ינעל בסרט "עורי ציון" של הבמאי מוניקה חיים, החוקר את הקשרים והסמלים המקובלים בתרבות הראסטאפארית, במוזיקת הרגאיי וביהדות. בסרט מוצג אנסמבל מרשים של מוזיקאים יהודים: מתיסיהו ויוסי פיין, מרואיינים מג'מייקה, ניו יורק וישראל. סרט שמומלץ להגיע אליו עם סקרנות בריאה, אהבת האדם ומצב רוח טוב.

1 Comment

  1. יעקב
    28 בנובמבר 2012 @ 13:59

    הצלחה לפסטיבל,
    וודי אלן אין שום צורך שיגיע . התחתן עם הבת המאומצת של אשתו, אותי זה מרתיע ודוחה .
    יש גבול ….בגידה באשתו ( מיה פארו)…עם הבת המאומצת שלה שקטנה מימנו בעשרות שנים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן