Skip to content

הערכה: גם גרמניה לא תצביע נגד היוזמה הפלסטינית באו"ם

"האירופים מתקשים להבין את עמדתה של ישראל, כאשר נתניהו חוזר וקורא לאבו מאזן לחזור למו"מ – ובה בעת אומר ליברמן כי אין לנהל שום מו"מ עם אבו מאזן המושחת", מאשימים גורמים מדיניים. ההערכה: שום מדינה אירופית, פרט אולי לצ'כיה, לא תצביע נגד הבקשה הפלסטינית לאו"ם. ישראל יכולה לצפות אולי להימנעות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורמים מדיניים בירושלים מותחים ביקורת  קשה, על התנהלותם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושל שר החוץ, אביגדור ליברמן – שתרמה לכך שאף מדינה באירופה, למעט אולי צ'כיה, לא תתנגד מחר למהלך הפלסטיני של הפנייה לאו"ם בבקשה לשדרוג מעמדה.

"מרגע שהתחיל מבצע 'עמוד ענן' – היה ברור כי מדינות אירופה יתמכו באבו מאזן ובפנייתו לאו"ם, כסוג של 'פיצוי'", אמרו אותם גורמים מדיניים. "אף אחד לא שאל את ישראל, מה עמדתה – משום שהאירופים כועסים מאוד על נתניהו. הם יודעים היטב שהמהלך של אבו מאזן שגוי – אבל הם כועסים על נתניהו, שלאורך כל תקופת כהונתו שמעו ממנו רק תשובות שליליות בנושא הפלסטיני ולא קיבלו ממנו אפילו תכנית אחת, למעט האמירה שעל הפלסטינים לחזור למו"מ".

נתניהו וליברמן עם מזכ"ל האו"ם (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
מסרים סותרים. נתניהו וליברמן עם מזכ"ל האו"ם (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

לדברי אותם גורמים מדיניים, "האירופים מתקשים להבין את עמדתה של ישראל, כאשר נתניהו חוזר וקורא לאבו מאזן לחזור למו"מ – ובאותה שעה ממש אומר שר החוץ ליברמן כי אין לנהל שום משא ומתן עם אבו מאזן המושחת".  לכן מעריכים אותם גורמים, כי עמדת מדינות האיחוד האירופי בהצבעה מחר תהיה תמיכה בבקשה הפלסטינית או לכל היותר הימנעות. "אני מתקשה לראות אפילו את גרמניה, ידידתה הקרובה של ישראל, מתייצבת בבדידות מזהרת מול חברותיה באיחוד האירופי ומצביעה נגד הבקשה הפלסטינית", אמר גורם מדיני בכיר. "רק הצ'כים, שלא דופקים חשבון לאף אחד, יצביעו כנראה נגד – ואם גם הם יימנעו, אז נדע עד להיכן הגיע הסחף בעמדות אירופה כלפינו".

בשלב זה רק ארה"ב וקנדה עומדות איתן כנגד היוזמה הפלסטינית. אוסטרליה הודיעה לאחר התלבטות, כי תימנע בהצבעה מחר. ארה"ב תנסה היום שוב לשכנע את אבו מאזן, השוהה בניו-יורק, להימנע מהעלאת הבקשה לשדרג את מעמד-הרשות. ארצות הברית שבה והבהירה כי תצביע נגד הבקשה לשדרג את מעמד הרשות הפלסטינית באו"ם.

ביקורת על העמדה הצרפתית. נולנד (צילום: ויקימדיה)
ביקורת על העמדה הצרפתית. נולנד (צילום: ויקימדיה)

דוברת משרד החוץ האמריקני, ויקטוריה נולנד, אף מתחה ביקורת על עמדתה של צרפת שהודיעה כי תתמוך בבקשה הפלסטינית. "אנחנו חלוקים בסוגיה זו עם צרפת, בעלת-בריתנו הוותיקה. ואולם מובן שזו החלטה ריבונית שלהם", אמרה נולנד לעיתונאים בוושינגטון.

בנוסף לצרפת, הודיעו היום גם ספרד, שוויץ ודנמרק כי יתמכו בבקשה הפלסטינית. על ההחלטה של מדריד הודיע לפרלמנט שר החוץ שלה, חוזה מנואל גרסיה מרגאלו. שר החוץ הדני הודיע על כך במרכז האו"ם. בברן אומרים כי הבקשה הפלסטינית ראויה ומועילה.

אוסטרליה תימנע בהצבעה. כלי תקשורת בקנברה הבירה אומרים כי חבריה של ראש הממשלה ג'וליה  עצמה גילארד למפלגה אילצו אותה לשנות את עמדתה. גילראד התכוונה להצביע נגד בקשת הפלסטינים

 ואכן, לנוכח הסחף המדיני, ישראל "יורדת מעץ האיומים" על הרשות הפלסטינית. בניגוד לאיומים שהושמעו למוטט את הרשות ולהפסיק להעביר לה את הכספים שישראל גובה עבורה כמיסים – התגובה הישראלית הנשמעת עתה היא בקול ענות חלושה. התגובה היא כי "ישראל תגיב במועד הנכון ובדרך הנכונה" על היזמה של הרשות הפלסטינית לשדרג את מעמדה באו"ם וכי המהלך הזה מרחיק את פתרון הסכסוך בין שני העמים. אך צעדי ענישה לא יהיו, לפחות לא בשלב זה. ישראל, לכל היותר, תעמוד בקפדנות רבה יותר על גביית חובותיהם של הפלסטינים ותפעל "לפי הספר". גם האיום להגביר את קצב הבנייה בהתנחלויות או להכריז ריבונות ישראלית בהתנחלויות – ירד מן הפרק.

עם זאת, טוענים גורמים מדיניים בכירים, כי בניגוד לפרשנות המקובלת, כלל לא בטוח שקבלת הרשות הפלסטינית לאו"ם, כמדינה במעמד משקיפה – יתן לה מעמד אוטומטי בבית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC). "העניין הזה נתון לפרשנות משפטית וצפוי להתנהל עליו מאבק", אומר גורם מדיני בכיר. "ישראל גם אינה חברה ב-ICC וגם מסיבה זו כלל לא ברור אם אפשר להעמידה לדין בפורום הזה".

ובינתיים מגבירים גם הימין וגם השמאל את לחציהם על הממשלה. בימין דורשים מן הממשלה לאמץ – בתגובה למהלך הפלסטיני – את דו"ח ועדת אדמונד לוי ולנקוט בצעדי ענישה נגד הפלסטינים. ארגון הימין החוץ פרלמנטרי, "מטות ערים", קרא לפעיליו לשגר מכתבים  לחברי הכנסת ולשרים ובהם דרישה להפעיל לחץ על ראש הממשלה, כדי שיאמץ את דו"ח אדמונד לוי מחר. "אם נתניהו יעדיף לא לעשות דבר, אזי, הוא יגרום לכך שהציבור הלאומי יברח מהליכוד למפלגות הקטנות – כדי להפוך אותן למפלגות גדולות שנותנות שירות טוב יותר בתחום הלאומי-מדיני", נאמר בנוסח המכתב המוצע. בנוסף לזה מתכנן ארגון "מטות ערים" מחר, הפגנה גדולה בירושלים, בדרישה לאמץ את המלצות דו"ח לוי.

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, שיגר היום מכתב אישי לראש הממשלה בו קוא לו להחליט כבר בישיבת הממשלה הקרובה על צעדי תגובה למהלך החד צדדי של הפלסטינים. במכתב כותב דיין: "אנו רואים בדאגה את חוסר התגובה הישראלית אל מול הצעד המתגרה של הרש"פ שכמוהו כהכרזת מלחמה מדינית על מדינת ישראל. טוב היה אם צעדי התגובה היו ידועים מראש ע"י הצד השני כדי להרתיעו מלנקוט בדרך זו."

דיין מציין במכתבו את צעדי התגובה שישרתו את האינטרס הציוני ישראלי עליהם צריכה הממשלה להחליט בישיבתה הקרובה: הכרזה על כך שמדינת ישראל רואה בפעולה זו הפרה של הסכמי אוסלו וביטולם; אימוץ דו"ח השופט אדמונד לוי; מניעת כל פעילות של הרשות הפלסטינית והמדינות התורמות בשטחי c; סיפוח מדורג של אזורי ההתיישבות ביהודה ושומרון ושלילת כל גינוני הכבוד ותעודות ה- VIP של ראשי הרש"פ.

 פעילי עוצמה לישראל יקיימו מחר משמרת מחאה מול מטה האו"ם בשכונת ארמון הנציב בירושלים סמוך לכפר ג'אבל מוכבר במהלכה יציתו חברי הכנסת אלדד ובן ארי את דגלי אש"ף. בין המפגינים יהיו גם מועמדי הרשימה לכנסת ביניהם ברוך מרזל, אריה קינג ואיתמר בן גביר.

 לדברי ח"כ אריה אלדד, "ניתן היה לצפות מנתניהו שאמר: 'כל האומר כן למדינה פלשתינית אומר לא למדינת ישראל' – שיגיב בעוצמה ולא בסמרטוטיות כנגד הצעד החד צדדי של אבו מאזן באו"ם. ישראל חייבת להודיע לאלתר כי משמעות הצד הערבי החד צדדי הוא ביטול הסכמי אוסלו. אין די להצביע באו"ם נגד בקשת אבו מאזן, צריך גם להכריז גם על הרשפ כבלתי חוקית, ולשרוף את דגליה מרגע שביקשו להכיר בהם כמדינה".

 ח"כ מיכאל בן ארי אמר: "שריפת דגל אש"ף היא מסר חד משמעי. מעולם לא הייתה מדינה פלשתינית וגם לא תהיה. הדגל של אש"ף הוא אמצעי לחיסולה של מדינת ישראל, ולכן יש לשרוף אותו ולחסל את מה שהוא מייצג. ללא היסוס במקום בו ממשלת ישראל מגמגמת יש לעשות מעשה שמאחוריו אמירה ברורה ונקווה שהממשלה הבאה תביא לחיסול הרשות הפלשתינית".

בשמאל מתוכננת, לעומת זאת, הפגנה מול היכל העצמאות – במקום שבו הוכרזה מדינת ישראל – בתמיכה ביוזמה הפלסטינית. קבוצת היוזמים – שבה שותף גם ד"ר אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר – מביעה תמיכה ביוזמת אבו מאזן להפיכת פלסטין למדינה לא-חברה באו"ם. מסמך ההקמה של היוזמה קובע: "אנו, אזרחי ישראל, יהודים ופלסטינים, תומכים ביוזמת אבו מאזן לשדרג את מעמדה של פלסטין באו"ם ותומכים בהקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 לאלתר. בתאריך סימבולי זה של כ"ט בנובמבר הגיע הזמן לממש את חזון שתי המדינות – זהו אינטרס מובהק של שני העמים." בין היוזמים בולטים גם בית הספר לשלום וכפר נוה שלום, פורום ארגוני השלום,  גוש שלום, פעילי מרצ וחד"ש, שלום עכשיו – ועוד.

אורי אבנרי, מראשי "גוש שלום": "ההכרה של משפחת העמים במדינת פלסטין צריכה להיות יום חג לישראלים ממשלת ישראל הייתה צריכה להיות הראשונה להצטרף למהלך הזה שחרור הפלסטינים מעול הכיבוש ישחרר את ישראל מלהיות מדינה כובשת ומדכאת ויפתח בפנינו את השער לשלום עם שכנינו והשתלבות במרחב בו אנו חיים".

לאן דוהר האוטובוס של אבו מאזן? קמפיין שגרירות ישראל בוושינגטון

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן