Skip to content

ברוב של 138 מדינות: פלסטין מדינה משקיפה באו"ם

תשע מדינות התנגדו ו-41 נמנעו. אבו מאזן, בנאום תוקפני ורווי סילופים, התלונן על מעשי הטבח שישראל עשתה ברצועת עזה – אך לא הזכיר במילה אחת את מטר הרקטות על האוכלוסייה האזרחית בישראל. הוא האשים את ישראל ב"טיהור אתני" ובמעשי רצח וקרא לה מדינת אפרטהייד. לשכת ראש הממשלה: מדובר בהחלטה חסרת משמעות שלא תשנה דבר בשטח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברוב מוחץ של 138 מדינות, נגד 9 ובהימנעות של 41 מדינות – התקבלה קרוב לחצות, הרשות הפלסטינית, כמדינה לא חברה במעמד משקיפה באו"ם.

ראש הממשלה הודה לשמונה המדינות – ארה״ב, קנדה, צ׳כיה, פנמה, נאורו, איי מרשל, פלאו, ומיקרונזיה – שביחד עם ישראל התנגדו לבקשת הפלסטינים. "הן התייצבו לצד האמת ולצד השלום", אמר. "ההיסטוריה תשפוט אותן לכף זכות והן ראויות לכל שבח".

לשכת ראש הממשלה הגיבה על ההחלטה באמרה: "מדובר בהחלטה חסרת משמעות שלא תשנה דבר בשטח. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר שלא תקום מדינה פלסטינית ללא הסדר שיבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל. הוא לא ייתן שביהודה ושומרון יקום בסיס טרור איראני, נוסף על אלה שהוקמו בעזה ובלבנון. הדרך לשלום בין ירושלים לרמאללה עוברת במשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים, ולא בהחלטות חד צדדיות באו״ם. בהליכתם לאו"ם הפרו הפלסטינים את ההסכמים עם ישראל, וישראל תפעל בהתאם".

(צילום: אתר האו"ם)
אבו מאזן (צילום: יו טיוב)
"העם שלנו ניסה להפגין הרמוניה וסובלנות ברוח החוק הבינלאומי". אבו מאזן (צילום: יו טיוב)

על נאומו של אבו מאזן הגיבה לשכת ראש הממשלה: "העולם צפה בנאום שטנה נוטף ארס, ומלא בתעמולה שקרית נגד צה"ל ואזרחי ישראל. כך לא מדבר אדם שרוצה שלום".

שר החוץ וסגן ראש הממשלה, אביגדור ליברמן, אמר: "נאומו של אבו מאזן הוכיח שוב למי שעוד היה צריך הוכחה כי מדובר באויב שאין לו שום רצון או כוונה לשלום. נאום השטנה שלו היה ההסבר הטוב ביותר מדוע כל עוד אבו מאזן עומד בראש העם הפלסטיני לא רק שהוא לא יביא לבני עמו שום התקדמות, אלא ימשיך להשתמש בהם לצרכיו האישיים, לגרום להם סבל וירחיק כל הסדר של שלום".

את הדיון פתח יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בנאום תוקפני וארסי שבו התלונן, למשל, על מעשי הטבח שישראל עשתה ברצועת עזה – אך לא הזכיר במילה אחת את מטר הרקטות שירו הפלסטינים על האוכלוסייה האזרחית בישראל. "פלסטין מגיעה היום לעצרת הכללית כאשר היא עדיין מלקקת את פצעיה וקוברת את אהוביה שנפלו קורבן למתקפה הישראלית האחרונה", אמר יו"ר הרשות הפלסטינית. "המתקפה הישראלית נגד עמנו ברצועת עזה אישרה פעם נוספת את הצורך הדחוף לסיים את הכיבוש הישראלי, ואת החשיבות של השגת העצמאות והחופש של עמנו".

שגריר ישראל באו"ם בנאום התגובה 0צילום: אתר האו"ם)
אבו מאזן משכתב את ההיסטוריה. שגריר ישראל באו"ם בנאום התגובה (צילום: אתר האו"ם)

הוא האשים את ישראל ב"טיהור אתני" ובמעשי רצח וקרא לה "מדינת אפרטהייד". "מאות אלפי פלסטינים סולקו מבתיהם ומאז הם חיים הרחק מהמולדת שלהם. הם נזרקו ממקום פורח למחנה פליטים באחד מהמהלכים הנוראיים ביותר של טיהור אתני בהיסטוריה המודרנית", טען אבו מאזן. "במהלך המאבק הארוך הזה", טען, "העם שלנו ניסה להפגין הרמוניה וסובלנות ברוח החוק הבינלאומי. אנו העם הפלסטיני לא איבדנו את ההומניטריות שלנו ומחזיקים באותם ערכים של יצירתיות, חופש, על אף האיומים שממשיכים להטריד ולאיים עלינו הפלסטינים, למרות הנכבה וזוועותיה".

את נאומו פתח אבו מאזן בהצהרה כי "פלסטין פונה היום לעצרת הכללית משום שהיא מאמינה בשלום ומשום שאנו זקוקים לו נואשות. פלסטין פונה היום לפורום בינלאומי מכובד זה, נציג ומגן הלגיטימיות הבינלאומית, ומאשרת בכך את אמונתנו כי הקהילה הבינלאומית ניצבת בפני ההזדמנות האחרונה לפתרון שתי המדינות".

החגיגות ברמאללה (צילום: בסוכנות מען)
חגיגות העצמאות ברמאללה (צילום: בסוכנות מען)

אחר כך פתח אבו מאזן בדברי ההתקפה על ישראל והאשים אותה ב"הגברה חסרת תקדים של המתקפות הצבאיות, המצור, ההתנחלויות והטיהור האתני, בייחוד במזרח ירושלים הכבושה, כמו גם מעצרים המוניים, התקפות מתנחלים ושאר פעולות שבגללן הפך הכיבוש הישראלי למלה נרדפת למשטר אפרטהייד של כיבוש קולוניאלי, שמקבע את מגפת הגזענות ומעודד שנאה והתלהמות".

אבו מאזן הכריז: "אנו ניצבים היום בפני ההזדמנות האחרונה להציל את פתרון שתי המדינות. פלסטין מגיעה היום לאו"ם כי היא מאמינה בשלום וכי אנשיה הוכיחו בימים האחרונים כי הם נואשים לשלום. לא נוותר, לא נתעייף, ונחישותנו לא תתערער. נמשיך לשאוף להשיג שלום צודק.  לא נקבל פחות מעצמאות לפלסטין, עם מזרח ירושלים בירתה, על כל השטחים הפלסטיניים שנכבשו ב-1967".

אבו מאזן טען עוד כי לא בא לעצרת האו"ם כדי לפגוע בלגיטימציה של מדינת ישראל. "להיפך, באנו לכאן כדי להדגיש את הלגיטימציה של מדינה שחייבת לקבל עתה את עצמאותה, והיא פלסטין. לא באנו לכאן כדי להוסיף תסבוכת לתהליך השלום, שמדיניות ישראל הכניסה לטיפול נמרץ. באנו לכאן כדי להתחיל בניסיון הרציני האחרון להשיג שלום.

"העולם מתבקש לבצע צעד משמעותי בתהליך תיקון העוול ההסטורי חסר התקדים שנגרם לעם הפלסטיני מאז הנכבה", אמר אבו מאזן. "כל קול של תמיכה במאמץ שלנו הוא קול חשוב ביותר של אומץ, וכל מדינה שתומכת בבקשה הפלסטינית מאשרת את תמיכתה העקרונית בחופש, בזכויותיהם של עמים, בחוק הבינלאומי ובשלום".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, הגיב בנאום שבו הדגיש כי ישראל מושיטה את ידה לשלום. "ישראל אינה מדינה שמהססת להגן על עצמה אבל תמיד, תמיד, תושיט את ידה לשלום", אמר. הוא ציטט את הפסוק "בקש שלום ורדפהו" מן התנ"ך ואמר: "השלום ממלא את ליבנו ואת התרבות שלנו". הוא הזהיר את נציגי המדינות החברות האו"ם: "ההחלטה המונחת בפניכם היום לא תשנה דבר בשטח. היא מהווה הפרה של הסכמים שנחתמו, והיא מרחיקה אותנו מהשלום. מדובר במתכון לעימות ולהסלמה".

ח"כ אחמד טיבי באולם עצרת האו"ם (צילום: מעמוד הפייסבוק של ח"כ טיבי)
ח"כ אחמד טיבי באולם עצרת האו"ם. "גאה ונרגש" (צילום: מעמוד הפייסבוק של ח"כ טיבי)

 "כשעמד מולנו מנהיג ערבי שרצה שלום, עשינו שלום", אמר פרושאור. "שלום ניתן להשיג רק באמצעות דיונים, ולא באמצעות הצעה חד-צדדית. אף החלטה של האו"ם לא יכולה לחתוך את הקשר בן 4,000 השנים בין העם היהודי לבין מולדתו".

בשלב מסוים פנה השגריר פרושאור ישירות לאבו מאזן ואמר: "מעולם לא שמעתי אותך אומר את הביטוי 'שתי מדינות לשני עמים', כי העם הפלסטיני אינו מוכן להכיר במה שהגוף הזה הכיר לפני 65 שנים – מדינה יהודית. אתה קורא לאו"ם להכיר במדינה פלסטינית, ומנסה לשכתב את ההיסטוריה.  במקום לשכתב את ההיסטוריה, הגיע הזמן לעשות היסטוריה".

פרושאור האשים: "הצענו הצעות מרחיקות לכת לשלום – קיבלנו טרור. פינינו שטחים – קיבלנו טרור. שמנו הצעות מוחשיות על השולחן – נענינו בטרור. בקמפ דיוויד בשנת 2000 ובאנאפוליס בשנת 2008 ישראל הייתה מוכנה לבצע מהלכים מרחיקי לכת, אך הצעותיה נענו בטרור ובשלילה מוחלטת. ב-2005 עקרה ישראל קהילות שלמות ואלפי בני אדם מבתיהם כדי לסייע לקדם מו"מ, אך כעת השטחים הללו הפכו אזורים לשיגור אלפי רקטות לעבר ערי ישראל. ההנהגה הפלסטינית מעולם לא אמרה אמת לבני עמה, ומעולם לא קיבלה הכרעות היסטוריות למען השלום. עבור העם בישראל נשאלת השאלה: מדוע עלינו לוותר ולהתפשר למען השלום – אם הצד השני מתייחס להסכמים כפיסת נייר חסרת ערך? ההצבעה היום אינה יכולה לשנות את העובדה כי הפלסטינים לא עומדים בתנאים הבסיסיים הנחוצים להקמת מדינה.

אולם עצרת האו"ם (צילום: ויקימדיה)
אולם עצרת האו"ם (צילום: ויקימדיה)

"לאבו-מאזן", הזכיר שגריר ישראל באו"ם, "יש אפס שליטה על רצועת עזה. הוא לא ביקר בה מאז 2007. רק לאחרונה קיבלנו תזכורת לטרור היוצא מרצועת עזה. ישראל לא תסכים למדינת טרור איראנית לצידה. אין דרכים עוקפות, אין קיצורי דרך ואין פתרונות מידיים. כל עוד אבו מאזן מעדיף סמליות במקום מציאותיות, כל עוד הוא מעדיף לטוס לניו יורק במקום לבוא לירושלים – השלום יישאר רחוק.

"בהגשת ההצעה הזאת הפלסטינים שוב עושים את הבחירה הלא נכונה", אמר פרושאור. "לפני 65 שנים הפלסטינים יכלו לבחור לחיות מדינה לצד מדינה עם ישראל. הם דחו את זה אז והם דוחים את זה עכשיו. האמת היא שישראל רוצה שלום והפלסטינים מתחמקים ממנו. היום הפלסטינים מפנים את גבם לשלום".

לאחר נאומו שוחח אתו ראש הממשלה: ״אני גאה בך. ייצגת את האמת של מדינת ישראל. זה היה נאום של עובדות מול נאומו נוטף הארס של אבו מאזן״.

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' אמרה בתגובה כי החלטת עצרת האו"ם להכיר ברשות הפלסטינית כמדינה משקיפה היא תוצאה רעה שלפניה שמענו נאום קשה, מקומם ורווי סילופים היסטוריים מפיו של אבו מאזן. "מדובר בהחלטה חד צדדית הפוגעת בדרך היחידה שבה יש לנהוג, והיא משא ומתן מפוכח ואחראי. ההחלטה באו"ם באה בעקבות הקיפאון המדיני המתמשך, והוכחה לכך שעל ישראל לשלוט בתהליך המדיני, ולא לספוג בלית ברירה נזקים קשים שאין לנו שליטה עליהם. ראש הממשלה נתניהו צריך לשאול היום את עצמו ואת שותפו אביגדור ליברמן איך, במשמרת שלהם, נגרמה לישראל מפלה ומבוכה, ואיך דווקא הם אלה שהעניקו לפלסטינים מתנה בסדר גודל שכזה, ועוד ביום ההיסטורי, כ"ט בנובמבר". יחימוביץ' אמרה כי כעת יש להימנע מהעלאת גובה הלהבות, כדי שלא להעצים את ההישג המזיק של הפלסטינים.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, בירכה על הקמתה של מדינה פלסטינית, ואמרה: "עתה, משהוקמה המדינה הפלסטינית, הגיע הזמן להקים את הפרטנר הישראלי. זוהי ההזדמנות שלנו לנהל את המשא ומתן עם הפלסטינים על ידי מדינאות ושגרירים שיביאו לקץ הסכסוך, ולא על ידי גנרלים ורובים, שרק מנציחים  אותו".

ציפי לבני: "ישראל איבדה היום, בעת ההכרזה באום, את כל ההשגים ששמרנו עליהם בחדר המו"מ. במקום לגייס את העולם לצד ישראל, עומד העולם לצד הפלשתינים. "זוהי תוצאה של מדיניות שגויה, ארבע שנות קיפאון מדיני, נאומים והאשמות של ממשלת נתניהו, שאולי סיפקו צורך פנימי, אבל פגעו בישראל ובאינטרסים הבטחוניים שלנו מול הפלסטינים ומול העולם".

ח"כ אחמד טיבי, ששהה באולם עצרת האו"ם כאורחו של אבו מאזן, הגיב: "זהו נצחון היסטורי בדרך לחירות של העם הפלסטיני והכרה בינלאומית בזכות ההגדרה העצמית של הפלסטינים. אני נרגש מהמעמד. ההיסטורי וגאה שהייתי חלק ממנו. כללי המשחק השתנו כעת, כעת הדרך ליישום עקרון שתי המדינות פתוחה ללא תירוצים".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן