Skip to content

שפמים רבותיי, שפמים!

ארגון "מובמבר" מביא דרך הומוריסטית ויצירתית להעלאת המודעות בקרב גברים לסרטן הערמונית, בכך שהוא מעודד וקורא לגברים ברחבי העולם לגדל שפם בנובמבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארגון "מובמבר" ("Movember") שם לעצמו למטרה להעלות את המודעות לסרטן הערמונית ברחבי העולם. הארגון הוקם באוסטליה, מאז נוצרו שלוחות רבות, וביניהן "מובמבר ישראל".

תרגום בבקשה: מה זה "מובמבר"? 
פירוש המילה "מובמבר" או באנגלית "Movember" הוא שילוב המילים " "mustache ו"November", ומכאן משמעותו: "שפם בנובמבר" או "נובמבר חודש השפמים".

קבוצת גברים מציגה את שפמיה לכבוד "מובמבר" (צילום: כריס ואלטון, ויקימדיה)
קבוצת גברים מציגה את שפמיה לכבוד "מובמבר" (צילום: כריס ואלטון, ויקימדיה)

ארגון "מובמבר" מביא דרך הומוריסטית ויצירתית להעלאת המודעות בקרב גברים לסרטן הערמונית, בכך שהוא מעודד וקורא לגברים ברחבי העולם לגדל שפם בחודש נובמבר. בארגון מקווים להעלות את המודעות לסרטן הערמונית דרך הגברים המשופמים שייענו לקריאתם. אם אותם גברים משופמים יישאלו מדוע הם מגדלים שפה, אלה יוכלו לענות בכנות שהמטרה היא להעלות את המודעות לסרטן הערמונית.

אופנת השפמים – לא פסה 

השפם כבר מזמן יצא מהאופנה, אך ארגון "מובמבר" מצא בו כלי משעשע להעלאת המודעות לסרטן הערמונית. בשנים עברו השפם היה יותר נפוץ גם במדינות אירופה ובארצות הברית ורבים התקשטו בו, ביניהם סלבדור דאלי, הצייר הספרדי, שהתהדר בשפם קטן ומחודד. דמות משופמת נוספת, אף כי מאוד לא אהודה, היא היטלר הגרמני  וכן סשה ברון כהן הישראלי-אמריקני שהשתמש בשפם לא פחות עבה משל היטלר על מנת ליצור את דמותו של "בוראט".

בין האנגליים המשופמים בולטים הביטלס, להקה שלמה שהשתפמה לה, ורבים מבני דורם, וצ'ארלי צפלין, בעל שפם ייחודי ושחור, שהיווה מעין סימן מסחרי שלו. במדינות שונות, כמו הודו לדוגמה, השפם עדיין בשיא, נחשב לצו האופנה ומעטר את פניהם של הודים רבים.

מסיבת השפמים של מומבר ישראל (מתוך דף הפייסבוק של העמותה)
מסיבת השפמים של מומבר ישראל (מתוך דף הפייסבוק של השלוחה בישראל)

לא מעט מנהיגים ערבים גידלו שפם, ביניהם אחמדיניז'אד וערפאת. מנהיגים דתים ורבנים גם הם ממגדלי הזקנים בארצנו, מטבע הדברים. עוד מנציגינו בתחום השפמים הם בין היתר יצחק שמיר ז"ל ועמיר פרץ יבדל"א. אפשר לתהות האם יש בו בשפם רמיזה או רצון להפגין ידע, כוח או חוכמה.

היפסטרים, היכונו! 

שותפים נוספים, ללא ידיעתם, לקמפיין המודעות של "מובמבר" הם ההיפסטרים, שבשנים האחרונות מכתיבים את האופנה ומביאים צירופים של שלל אופנות עברו, וביניהם השפמים. אז, היפסטרים, הכינו את שפמכם לחורף! אתם מוזמנים לטפח ולהאריך את שיער הפנים שלכם, ולהיות חלק פעיל ואף מדליק בהעלאת המודעות לסרטן הערמונית.

קצת על סרטן הערמונית

לפי "האגודה למלחמה בסרטן": "סרטן הערמונית הינו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים בישראל. הוא שכיח בעיקר בקרב גברים מבוגרים, ונפוץ בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50. אבחונו בקרב צעירים יותר הינו נדיר. בניגוד לסוגי סרטן אחרים, תאי סרטן בתוך הערמונית הינם שכיחים. גידול בערמונית יכול להיוותר ללא שינוי במשך תקופה ארוכה. כך לכשליש מהגברים מעל גיל 50 ולרוב המוחלט של הגברים מעל גיל 80, ישנם תאים סרטניים בערמונית.

"סרטן הערמונית גדל מאוד לאט, ולכן פעמים רבות, בעיקר בקרב קשישים, הוא אינו גורם לתסמינים. ישנם מקרים בהם סרטן הערמונית גדל במהירות ואף יכול להתפשט לאיברים אחרים בגוף, בעיקר לעצמות".

 גילוי מוקדם

הבדיקות המומלצות על ידי "המועצה הלאומית לאונקולוגיה" הן: "לגברים מגיל 50, הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה (להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחלה בסרטן הערמונית לפני גיל 70) מומלצות בדיקות משולבות של PSA, בדיקה רקטלית ובדיקת אולטרה סאונד, אחת לשנה.

"לאוכלוסייה שאינה בסיכון גבוה, אין המלצה לבדיקות סריקה לגילוי מוקדם, שכן עדיין לא הוכח שדרך זו יעילה להפחתת תמותה מסרטן הערמונית. כל אדם יכול לשקול עם רופאו את היתרונות והחסרונות שבביצוע בדיקות האבחון לסרטן הערמונית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן