Skip to content

איראן: המשבר הכלכלי הגדול מאז המהפכה האיסלמית

איראן מתקדמת אל נקודת האל חזור אל מה שנראה יותר ויותר כמשבר הכלכלי הגדול ביותר, מאז המהפכה האיסלמית של שנת 1979
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח מיוחד שפורסם במהלך סוף השבוע על-ידי מערכת עיתון "אל ערביה", הממוקמת בדובאי שבאיחוד האמירויות, חושף כי איראן מתקדמת אל נקודת האל חזור אל מה שנראה יותר ויותר כמשבר הכלכלי הגדול ביותר, מאז המהפכה האיסלמית של שנת 1979.

הדו"ח מדגיש, שהחששות למשבר הכלכלי נובעים בעיקר מניהול כלכלי כושל של נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, וסנקציות כבדות שהוטלו על איראן, לאחר שהמשטר האיראני לא הצליח לשכנע את העולם, כי פיתוח יכולות גרעיניות הינן למטרות שלום בלבד. הדו"ח מדגיש באופן נחרץ, כי הדבר עלול להביא לתסיסה חברתית ברחבי הרפובליקה האיסלמית.

מצבה הכלכלי של איראן יותר גרוע ממה שמתארים

הדו"ח מציין, כי המשטר האיראני מנסה בכל כוחו לייבא 10 מיליון טון חיטה לחודש, כדי להתמודד עם צרכי המזון של האוכלוסיה, למרות שאיכות החיטה המיובאת היא באיכות נמוכה. בנוסף, למשטר האיראני אין די תקציב לשלם משכורות לעובדי המגזר הציבורי. עובדה זו מהווה מקור גדול לדאגה בקרב בכירים במשטר, המדגישים כי הדבר עלול להצית פעם נוספת הפגנות וחוסר שקט מאלו שהעולם ראה במהלך האביב הערבי.

מן הדו"ח עולה, כי בכירים ברפובליקה האיסלאמית מבקשים כי בבחירות הבאות יוחלף הנשיא המכהן, מחמוד אחמדינג'אד, במטרה לשפר את המצב הכלכלי של איראן. אולם, משאלת לב זו לא תצא אל הפועל, כל עוד איראן תמשיך להעשיר אורניום לפרויקט הגרעין שלה.
.

איראן נפגעה כלכלית וחברתית

הפגיעה הקשה ביותר בכלכלת איראן הייתה כאשר האיחוד האירופי, שותף הסחר הגדול ביותר של איראן, החליט להפסיק את יבוא הנפט מאיראן, כחלק מסנקציות שהאיחוד האירופי החליט להטיל על הרפובליקה האיסלאמית בתחילת שנת 2010, סביב המחלוקת על המשך פרויקט הגרעין האיראני. סנקציות נוספות כללו גם הקפאה של נכסי הבנק המרכזי של איראן, ומניעה של כניסת סחורות, כמו מתכות יקרות ומוצרים כימיים אל תוך איראן וממנה. בסופו של דבר, איראן התקשתה להשיג חלקים נחוצים להמשך תפעול פרויקט הגרעין שלה, כך שהסנקציות עשו את שלהן, אך זוהי הדאגה האחרונה של המשטר הפרסי.

התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net, domdeen
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן