Skip to content

רווח שלושת הבנקים הגדולים: 1.3 מיליארד שקל

פעם נוספת, שלושת הבנקים הגדולים בישראל: הפועלים, לאומי ודיסקונט, שוקטים באי של יציבות פיננסי בים גועש וסוער של חוסר שקט כלכלי שפוקד את העולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בסוף השבוע, פרסמו במקביל שלושת הבנקים הגדולים, פועלים, לאומי דיסקונט, את דוחותיהם הכספיים לרבעון השלישי השנה. הרווח הנקי של שלושת הבנקים הגדולים, ברבעון השלישי של 2012, עמד על יותר מ-1.3 מיליארד שקל, נתון שהופך את הבנקים, פעם נוספת, לאי של יציבות פיננסי בים גועש וסוער של חוסר שקט כלכלי שפוקד את העולם.

המאבק לא פסק בחורף, המחאה נגד הבנקים (צילום: דן בן דב)
המאבק לא פסק בחורף, המחאה נגד הבנקים (צילום: דן בן דב)

בנק הפועלים (15.72 שקל, 2.61%+) תופס את עיקר הנתח מהרווח הנקי. ברבעון השלישי השנה, הסתכם הרווח הנקי ב-625 מיליון שקל, גידול של כ-33% מהתקופה המקבילה אשתקד, וגידול של כ-3% מהרבעון הקודם. סך ההכנסות של הבנק, שהם הכנסות מימון, הכנסות אחרות והכנסות בגין עמלות, עומדים על כ-3.5 מיליארד שקל, גידול של כ-17% מהתקופה המקבילה אשתקד, ועלייה של כ-4% מהרבעון הקודם. הבנק רשם קיטון של כ-43% בגין הפסדי אשראי ברבעון השלישי השנה, לרמה של 286 מיליון שקל בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לעומת זאת, ההוצאות התפעוליות עלו ב-11%, לכמעט 2.5 מיליארד שקל. הגידול המשמעותי בהוצאות התפעוליות תרמו העלייה בגידול השכר השוטף, וכן ההוצאות שנרשמו בגין תשלום מבוסס מניות, שנבע מעלייה במחירי מניות הבנק וההפרשה למענקים.

הרווח הנקי של בנק לאומי (12.88 שקל, 1.34%+), ברבעון השלישי השנה, הסתכם ב-479 מיליון שקל, גידול של 209% מהתקופה המקבילה אשתקד. העלייה ברווח, מסביר הבנק, היא תוצאה מגידול בהכנסות נטו בסך 31 מיליון שקל ומקיטון בהוצאות הפסדי אשראי, מ-378 מיליון שקל ל-292 מיליון שקל, כשחלקה הייתה כתוצאה מירידת ערך של מניות פרטנר תקשורת בבעלותה, בסך 239 מיליון שקל. לעומת זאת, ההוצאות התפעוליות עלו בכמעט 12%, לכ-2.5 מיליארד שקל, כאשר הגידול המשמעותי של כמעט 16%, רשם סעיף משכורות והוצאות נלוות עם יותר מ-1.4 מיליארד שקל.

התרומה הקטנה יותר לרווח, תרם בנק דיסקונט (5.7 שקל, 3.26%+), כאשר הרווח הנקי של הבנק הסתכם ברבעון השלישי השנה, ב-221 מיליון שקל, גידול של 86% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. שני גורמים בולטים שהשפיעו על תוצאות הבנק בתשעת החודשים האחרונים, יחסית לתקופה המקבילה אשתקד, הינם ירידה של 116 מיליון שקל (3.3%-) בהכנסות מריבית נטו ועלייה של 217 מיליון שקל (9.7%+) בסך כל ההכנסות שאינן מריבית, המורכבת מעלייה של 183 מיליון שקל (181.2%), כ-2 מיליארד שקל בתשעת החודשים של השנה שעברה, בהכנסות מימון שאינן ריבית ועלייה של 18 מיליון שקל (0.9%) מעמלות.

ההכנסות מעמלות מהוות חלק עיקרי מסך הההכנסות של שלושת הבנקים. בתשעת החודשים האחרונים של השנה הרוויח בנק הפועלים מעמלות והכנסות אחרות כ-4 מיליארד שקל, ירידה של 0.6% מהתקופה המקבילה אשתקד, וכ-40% מסך כל הכנסות. אצל בנק לאומי, מהווה ההכנסה מעמלות כ-90% מסך ההכנסות שאינן מריבית ומסתכמת ביותר ממיליארד שקל. בדומה לבנק הפועלים, הכנסות מעמלות מהוות כ-40%, מסך כל ההכנסות, שהן הכנסות מריבית נטו יחד עם הכנסות שאינן מריבית.

דירוגי הבנקים

בחלק מהדוחות, ניתן לראות כי מצויין דירוג הבנקים על ידי חברות הדירוג. לפי דוחות אחרונים שפרסמה מעלות, שני הבנקים הפועלים ולאומי זכו לדירוג +ilAA, ואילו בנק לאומי זכה לדירוג -ilAA. הדירוג ilAA מבטא על פי מעלות יכולת גבוהה של החייב לעמוד במחויבויות הפיננסיות שלו, ביחס לחייבים ישראלים אחרים. אחד השיקולים העיקרים לקביעת הדירוגים הגבוהים הללו הוא תפקידם של שלושת הבנקים וחשיבותם הרבה במערכת הפיננסית הישראלית והעובדה שבעת צרה תתמוך מדינת ישראל על פי הערכת מעלות בשלושת הבנקים הללו.

הדוחות הטובים שפורסמו, מראים כי הם עוברים את המשבר הכלכלי יחסית ללא פגיעות אנושות, כפי שסופגים חבריהם מחוץ לארץ, כמו הבנקים הספרדים לדוגמה. יחד עם זאת, האתגרים הכלכלים שמדינת ישראל תמשיך להתמודד מולם מבית ומבחוץ, צריכים לגרום לבנקים להמשיך ולשמור על "אבק השריפה" שלהם יבש, למרות הנתונים המעודדים שפורסמו, ולהילחם על מנת שיוכלו להמשיך ולשמור על מעמדם כאי של יציבות פיננסי בנוף הכלכלי הסוער שפוקד את העולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן