Skip to content

פתיחה הססנית בזירה המקומית- סוגיית הצוק הפיסקלי מעיבה

מחר פגישת ה"יורוגרופ" בין שרי האוצר של האיחוד האירופי בעניין יוון. הערכה - ביום שלישי הבנק המרכזי באוסטרליה יפחית את הריבית. הערכה - ביום חמישי שינ הבנקים המרכזים באיחוד האירופי ובבריטניה יותירו את הריבית על כנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות הנעילה ההססנית של יום שישי שחלף, השווקים הפיננסיים סגרו שבוע חיובי נוסף. הדיל שנסגר בין האיחוד האירופי לבין יוון ונתוני מקרו חיוביים שהתפרסמו במשך השבוע תמכו בעליות השערים, סוגיית הצוק הפיסקאלי, העיבה עליהם.

במסגרת הפסגה בבריסל, שנערכה בשני האחרון, הושגו מספר הסכמות בין מנהיגי האיחוד. בתום דיונים קדחתניים שנמשכו כ-12 שעות, הצליחו שרי האוצר של האיחוד האירופי, נציגי קרן המטבע הבינ"ל והבנק המרכזי של אירופה, להשיג "דיל" שימנע מיוון להגיע למצב של חדלות פירעון. משתתפי הועידה הביעו את שביעות רצונם מהרפורמות הקשות אשר מיושמות ביוון ובשל כך הם הסכימו להקל עליה בתנאי ההחזר של ההלוואות שלקחה עד כה. כמו כן, הוסכם להעביר ליוון סכום של 43.7 מיליארד אירו בשלבים: 34 מיליארד אירו יועברו ליוון במהלך חודש דצמבר והסכום הנותר יועבר בחלקים במהלך הרבעון הראשון של 2013, בהתאם להמשך ההתקדמות של יוון בנוגע לרפורמות, אשר עליה ליישם כתנאי הכרחי לקבלת הכספים הנותרים.

הפערים בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים גדולים

בארה"ב, סוגיית הצוק הפיסקאלי הכבידה מאוד על השווקים הפיננסיים. הנשיא אובמה ניסה להרגיע השבוע, כאשר הצהיר כי בכוונתו לסגור את הפרשה עד ל-25 בדצמבר (לפני חג המולד). נחישותו של אובמה דחפה את המדדים מעלה, אך עדיין כדאי לזכור, כי הפערים בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים כה גדולים שקשה לראות כיצד הנשיא יצליח לעמוד במשימה. במישור המקרו, הנתונים ממשיכים להצביע על התאוששות בסקטורים השונים. אמון הצרכנים זינק לשיא שלא נראה מאז שנת 2008. הנתון רשם קריאה של 73.7 נקודות, לעומת הצפי שעמד על 73.1 נקודות. נתון חודש קודם עודכן כלפי מעלה מ- 72.2 נקודות ל- 73.1.

הזמנות המוצרים ברי הקיימא נותרו ללא שינוי, בניגוד לצפי שעמד על ירידה של 0.6%.

מדד מחירי הבתים של קייס שילר עלה ב- 3%, לעומת העלייה של 2% שנרשמה בחודש הקודם. המדד בודק את השינויים במחירי הבתים ב- 20 הערים הגדולות בארה"ב והוא למעשה משקף את מצבו של שוק הנדל"ן האמריקני. חשוב לציין כי המחירים עולים זה החודש הרביעי ברציפות, דבר אשר מצביע על התאוששות משמעותית בסקטור, אשר עד לא מזמן היה על הקרשים.

מספר הבז', הבודק את הפעילות הכלכלית של 12 המחוזות בהם פועל הפד', עלה כי נושא הצוק הפיסקאלי התחיל לפגוע בפעילות היצרנית בחלק מהמחוזות. מהספר גם עלה כי נרשמה התאוששות בסקטור התעסוקה.

זירה מקומית – צפי לפתיחה הססנית

השבוע החדש יפתח אצלנו היום, על רקע הנעילה המעורבת בוול סטריט ועל רקע חוסר הוודאות השורר בשווקים בעניין הצוק הפיסקאלי. דובר הרפובליקנים בבית הנבחרים – ביינר – ציין בשישי האחרון, כי שני הצדדים (הרפובליקנים והדמוקרטים) הגיעו למבוי סתום ורמז כי פתרון סוגיית הצוק הפיסקאלי לא נראה באופק.

מדד ת"א 25 סגר את השבוע בעליה של 0.31% באזור 1229 הנקודות. אנו מעריכים כי המדד ינסה לבחון שוב את אזור ההתנגדות המשמעותית הניצבת ב- 1240 הנקודות, אך יתקשה לדלג מעל רמה זו בימים הראשונים של השבוע. פריצה של רמה זו תוביל לזינוק אל עבר אזור 1250-1300 נקודות. טווח המחירים שלנו לשבוע זה: 1190-1250 נקודות.

בזירת המט"ח, נראה כי צמד הדולר שקל יכול להשלים השבוע את מהלך הירידות לכיוון התחתית האחרונה אשר נקבעה ב- 3.7871. שבירה של רמה זו תוביל להמשך הירידות לכיוון 3.75. אנו ממשיכים להיות דוביים מאוד על הדולר ומעריכים כי כל התחזקות שלו תהייה לצורך ירידות נוספות. פריצה מעל ממוצע נע 200, העובר ב- 3.8650 עשויה להחזיר את הקונים אל השטר הירוק. טווח המחירים שלנו לשבוע זה: 3.75-3.865.

זירה בינלאומית – היכונו לשבוע עמוס וטעון

אחרי שבוע רגוע יחסית מבחינה פונדמנטאלית, אנו עומדים בפני שבוע סוער במיוחד. לאור העומס, החלטנו להתמקד היטב בכמה אירועים, אשר עשויים להוביל לתנודתיות רבה בשווקים.

מחר:

– פגישת ה"יורוגרופ" בין שרי האוצר של האיחוד האירופי: במהלך הפגישה ידונו הצדדים בעניין יוון, אשר אמורה לקבל את הנתח הנוסף של כספי החילוץ במהלך החודש הנוכחי. מדובר בסכום של קרוב ל- 34 מיליארד אירו, שאמורים למנוע את קריסתה של יוון. היות והכל כבר ידוע, לא צפויה התרגשות רבה לקראת האירוע.

– מדד מנהלי הרכש של סקטור הייצור (ארה"ב): המדד צפוי להצביע על המשך ההתרחבות של הסקטור. הצפי עומד על קריאה של 51.5 נקודות, לעומת 51.7 נקודות שנרשמו בחודש קודם.

יום שלישי:

– החלטת הריבית באוסטרליה: אחרי שהבנק המרכזי הותיר את שיעור הריבית על כנו ברמה של 3.25% בחודש הקודם, אנליסטים מעריכים כי הפעם הבנק לא יהסס ויפחית את שיעור הריבית בעוד 0.25% ל- 3%. הדולר האוסטרלי נסחר בשבוע החולף בכבדות על רקע הציפיות הללו ולא הצליח לפרוץ את אזור 1.05. אנו מעריכים כי לאור ההתאוששות המסתמנת בסקטור התעסוקה במדינה, צמיחה חזקה יחסית וההתאוששות שחלה בסין בחודש האחרון, יתאפשר לבנק המרכזי שלא לבצע שינויים מוניטאריים עד לתחילת השנה החדשה. הותרת הריבית על כנה עשויה להזניק את ה"אוזי".

– החלטת הריבית בקנדה: הבנק המרכזי צפוי להותיר את שיעור הריבית על כנו ברמה של 1%. חשוב לציין כי הבנק המרכזי שומר על ניטראליות למעלה משנה היות והמצב הכלכלי במדינה מאפשר זאת. מכל הבנקים המרכזיים בעולם, הבנק הקנדי צפוי להיות הראשון שיעלה את שיעור הריבית ולכן כדאי להיות במעקב לקראת פרסום הנתון.

יום רביעי:

– תמ"ג רבעון 3 (אוסטרליה): הנתון צפי להצביע על כך שהכלכלה באוסטרליה צמחה ב-0.6%. כל נתון שונה מהצפי עשוי להשפיע על הדולר האוסטרלי.

– דוח התעסוקה של ADP (ארה"ב): על פי הערכות המוקדמות, נוספו לסקטור הפרטי כ- 141 אלף משרות בחודש נובמבר, אחרי תוספת של 158 אלף משרות בחודש הקודם. נתון זה מקדים את הנתון הגדול המתפרסם ביום שישי.

– החלטת הריבית בניו זילנד: אין חדש תחת השמש. הבנק המרכזי צפוי להותיר את שיעור הריבית על כנו ברמה של 2.5%. המצב הכלכלי במדינה מצדיק הפחתה בשיעור הריבית, ביחוד מצב התעסוקה במדינה, אשר נמצא במצב הגרוע ביותר מזה יותר מעשור. התחזקותו המתמשכת והבלתי רצויה של המטבע המקומי תמנע את ההפחתה.

יום חמישי:

– נתוני התעסוקה של אוסטרליה: שיעור האבטלה צפוי לעלות ב- 0.1% ל- 5.5%. מספר המועסקים צפוי לעלות בקושי ב- 200 משרות, בניגוד ל- 10,700 משרות שנוספו למשק בחודש קודם.

– החלטות הריבית בגוש האירו ובבריטניה: שני הבנקים המרכזיים אמורים להותיר את שיעור הריבית על כנו. הבנק המרכזי של אירופה יותיר את הריבית ברמה של 0.75% והבנק המרכזי של בריטניה יותיר את שיעור הריבית ברמה של 0.5%. תוכנית הרכישות צפויה להישאר ללא שינוי, בהיקף של 375 מיליארד פאונד. נזכיר שבריטניה יצאה ברבעון השלישי מהמיתון, דבר אשר תומך בשמירה על סטטוס קוו . האירו והפאונד עשויים לזנק אם הבנקים לא יעשו שינויים מפתיעים. מעבר להחלטה עצמה כדאי לשים לב לנאומו של יו"ר הבנק המרכזי, דרגי, הצפוי לשאת דברים זמן קצר אחרי פרסום החלטת הריבית עצמה. נאום ניצי ידחוף את האירו הרבה מעבר למחסום הפסיכולוגי הניצב ב- 1.30.

יום שישי:

– נתוני התעסוקה של קנדה: שיעור האבטלה צפוי להישאר ללא שינוי ברמה של 7.4%. מספר המועסקים צפוי לעלות ב- 9,300 משרות. נתונים טובים מהצפי עשויים לדחוף את הדולר הקנדי מול הדולר האמריקני עד לאזור 0.9850, ואילו נתונים מאכזבים עשויים להוביל למהלך עליות לכיוון אזור השקילות.

– נתוני התעסוקה של ארה"ב: קשה באמת להעריך כיצד השפיע סופת סנדי על סקטור התעסוקה האמריקני. על פי הערכות המוקדמות, המשק האמריקני הצליח לייצר בחודש נובמבר פחות מ- 100,000 משרות. הנתון הרשמי עומד על תוספת של 91 אלף משרות, לעומת 171 אלף משרות שנוספו בחודש הקודם. שיעור האבטלה צפוי להישאר ללא שינוי, ברמה של 7.9%. נתונים מאכזבים ישפיעו לרעה על הדולר, בעיקר מול הין היפני.

מעבר לנתונים המקרו כלכליים, סוגיית הצוק הפיסקאלי תמשיך להשפיע על השווקים באופן חריג, עד שימצא פיתרון בעניין.

* הכותב הוא ראש מחלקת מחקר ב-A TRADE

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן