Skip to content

לזרוק את הסופגנייה לפך, בלי שמן

כל סופגניה וכל לביבה ממוצעות מכילות כ-14 גרם שומן. לא סתם שומן, אלא מהסוגים הרעים: שומן רווי ושומן טרנס, המזיקים רבות לבריאותינו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני שמתחיל החג ונתחיל להאביס על עצמנו כמויות עצומות של סופגניות ולביבות המטוגנות בשפע של שמן, ומלאות באינספור קלוריות, בואו נעצור רגע ונחשוב: מה אנחנו באמת מאחלים לעצמנו בחנוכה הקרוב? מה יהיה נס חנוכה שלנו השנה?

קצת מספרים…

טיגון סופגניות בשמן עמוק (מקור: ויקימדיה)
טיגון סופגניות בשמן עמוק (מקור: ויקימדיה)

כל סופגניה וכל לביבה ממוצעות מכילות כ-14 גרם שומן. לא סתם שומן, אלא מהסוגים הרעים: שומן רווי ושומן טרנס, המזיקים רבות לבריאותינו. ההמלצה הבריאותית היא להמנע לחלוטין מצריכת שומן טרנס בדיאטה, ולצמצם את צריכת השומן הרווי לכ-5%-7% מהדיאטה. מה שמתרגם ל-12-14 גרם ביום. אז תבינו עד כמה נדיב פך השמן בחנוכה, ובעיקר להיקף המותניים שלנו.

הכל בידיים שלך!

באוכל כמו שבאוכל, זה לא עניין של שחור ולבן, התשובה נמצאת באמצע הדרך: לבחור בצורה מודעת כמה סופגניות או לביבות אנו מוכנים לאכול במשך החג, כאשר אנו כבר מכירים בהשלכות הבריאותיות של השמן הרווי. אז עצרו רגע והחליטו. מה יספק אתכם? כיצד תרגישו בעוד שבועיים, ששיחקתם אותה בחג?

הקדישו מספר דקות לעצמכם. כתבו על פתק את התשובות. לאחר מכן שימו את הפתק על המקרר למשך החג. זה יעזור לכם לזכור מה חשוב לכם.

עוד על שמנים בדיאטה 

לא כל השמנים והשומנים נוצרו באופן שווה. שמנים המעובדים בכבדות, מוקשים, שומני טרנס ושמנים המשמשים במזונות מוכנים וארוזים, יכולים להיות מזיקים מאוד לגוף. עם זאת, שומנים ושמנים ממזונות מלאים ומקורות אחרים, באיכות גבוהה, חשובים לקיומנו.

תפקיד השמנים הוא לייצב את חילוף החומרים שלנו, לשמור על רמות ההורמונים, להזין את העור, השיער והציפורניים שלנו ולספק שימון טוב, בכדי לשמור על תפקוד הגוף התקין. הגוף שלנו זקוק גם לשומן לבידוד, וכדי להגן ולהחזיק את האיברים הפנימיים החשובים שלנו במקומם.

כמה שמן צריכים בתפריט?

שמן זית כתית מעולה (מקור: ויקימדיה)
שמן זית כתית מעולה (מקור: ויקימדיה)

אחוז בריא של שומן איכותי בארוחה מספק, משביע ומשאיר תחושות של אנרגיה וחום. כאשר יש עודף של שומנים ושמנים בתזונה, במיוחד שמנים מעובדים בכבדות, התסמינים יכולים לכלול: עלייה במשקל, פצעונים בעור, לחץ דם גבוה, מתח כבד ותחושה כללית של כבדות במימדים: נפש, גוף ורגש. סימנים של חוסר בשומנים באיכות גבוהה, הם שיער שביר וציפורניים, עור יבש, רעב אחרי ארוחה ותחושת קור.

באיזה שמן כדאי להשתמש ולמה?

  • לטיגון ואפייה, נסו חמאה, גהי (חמאה מזוקקת הודית) או שמן קוקוס, כי הם לא מתעפשים בעת שימוש בטמפרטורות גבוהות.
  • בעת טיגון מזונות בטמפרטורות מתונות, נסו שמן זית אורגני כתית מעולה.
  • שמנים כמו פשתן, שומשום, שומשום קלוי, אגוזי מלך וזרעי דלעת, באים הכי טוב על קר. ברטבים על גבי סלטים, ירקות או דגנים.
  • שומנים בריאים נוספים נמצאים באגוזים וזרעים שלמים, ובחמאה שלהם, כמו חמאת שקדים או טחינה.
  • מזונות מלאים כמו אבוקדו, זיתים ואגוזי קוקוס הם מקורות טובים של שומן בריא, יחד עם סלמון פראי המכיל גם אומגה-3 ואומגה 6.

התנסו עם מקורות השומן הבריאים האלה ובדקו אלו עובדים הכי הטוב בשבילכם ומשאירים אתכם מרוצים.

במה מומלץ לא להשתמש?

כאשר תצאו לקניות בפעם הבאה, בבקשה השאירו את השמנים הצמחיים המזוקקים על המדף. שמנים אלו מזיקים לגוף וגורמים לעלייה ברמת הדלקתיות והרדיקלים החופשיים. בקטגוריה זו נמצאים שמני ה-קנולה, חמניות, תירס, סויה, חריע… ועוד כל מיני דגנים וקטניות שמוציאים להם את המיץ, בשביל שיצא קצת שמן.

איך קונים שמן איכותי?

בעת בחירת שמנים, נסו לקנות את המוצרים האורגניים באיכות הגבוהה ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם, בגלל  ששמני בישול הם הבסיס של מאכלים רבים כל כך. מילים טובות שכדאי לחפש על התווית הם: אורגניים, מכבישה קרה, כתית, ולא מזוקק. המילה שיש להימנע ממנה היא מזוקק או שמן זך.

חג שמח עם מינימום סופגניות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן