Skip to content

חודש נובמבר היה תנודתי והסתיים בעליות

התוצר המקומי הגולמי ברבעון השלישי צמח ב-2.9% והתוצר העסקי צמח ב-2.7% במונחים שנתיים. את העליות בחודש נובמבר הובילו זה החודש השני ברציפות, מניות הביטוח שזינקו בשיעור ממוצע של 8.2%. הנתונים נמסרו על ידי מחלקת המחקר של בית ההשקעות אינפיניטי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חודש נובמבר נפתח במגמה שלילית על רקע הירידות שנרשמו בשווקים המפותחים, אולם באמצע החודש התהפכה המגמה על רקע לחימת צה"ל בעזה בתגובה לירי הטילים של החמאס על העורף הישראלי. יש לציין ששוק ההון הישראלי התנהל בניתוק מוחלט מהנעשה בזירה הגיאו-פוליטית כשבחר להגיב באדישות למתרחש. במישור הכלכלי נציין, כי הנתונים שפורסמו במהלך חודש נובמבר בנוגע לפעילות המשק הישראלי, הצביעו על שיפור קל והמשיכו לתמוך בהערכה כי הצמיחה המתונה בפעילות תמשך גם בחודשים הקרובים.

מדד המחירים הפתיע וירד

שיפור נרשם בפעילות סחר החוץ ובפעילות התעשייתית, והתוצר צמח ב-2.9%. מנגד נציין, כי שיעור האבטלה עלה במעט ל-7% מרמה של 6.9%. כמו כן, מדד המחירים לחודש אוקטובר הפתיע כשירד ב-0.2% בעוד שהחזאים צפו עלייה של 0.2% במדד. בנוסף, עונת הדוחות המוצלחת של החברות הציבוריות לרבעון השלישי של השנה, סיפקה גם היא רוח גבית לעליות שנרשמו בבורסה.

מניות הביטוח זינקו בממוצע של 8.2%

את העליות בחודש נובמבר הובילו זה החודש השני ברציפות, מניות הביטוח שזינקו בשיעור ממוצע של 8.2%. מניות הבנקים המשיכו לשעוט מעלה זה החודש הרביעי ברציפות, אותו סיימו בעלייה של 2.2% . נציין כי מאז השפל במחירן בחודש אוגוסט השנה זינקו מניות הבנקים ב-41.2%.

מניית ריטלקיס עלתה ב-44%

מקרב רשימת מדד ת"א 100 בלטו החודש לחיוב מניית ריטלקיס עם עלייה של 44% בעקבות מכירתה לחברה האמריקאית NCR ומניית אפריקה נכסים שזינקה ב-30.16%. מנגד, ירידות בולטות נרשמו בשותפות חיפושי הנפט והגז מודיעין יהש שקרסה ב-31.3% בעקבות כישלון נוסף בקידוח ימי. מניית חברת התרופות פריגו הפחיתה מערכה כ-12.7%, ודיסקונט השקעות רשמה תשואה שלילית של 10.6%.

נתונים שפורסמו במשך חודש נובמבר בישראל

התוצר המקומי הגולמי ברבעון השלישי צמח ב-2.9% והתוצר העסקי צמח ב-2.7% במונחים שנתיים. לגידול תרמו בעיקר השיפור בצריכה ובפעילות הייצוא. מנגד, נרשמה ירידה בביקושים למוצרים בני קיימא, בהשקעות במכונות וציוד וביבוא הסחורות והשירותים.

הוועדה המוניטרית, בראשות נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, הותירה את הריבית לחודש דצמבר על כנה ברמה של 2%, זאת לאחר שבצעד מפתיע הוריד בנק ישראל חודש קודם לכן את הריבית ברבע אחוז.

אבטלה עלתה מעט

האבטלה עלתה בחודש אוקטובר במעט: מ-6.9% ל-7.0%. העלייה בשיעור האבטלה התרחשה במקביל לירידה בשיעור התעסוקה מרמה של 59.6% לרמה של 59.4%. מספר המשתתפים בכוח העבודה עומד על 3.637 מיליון נפש, מתוכם 3.384 מיליון מועסקים וכ-253 אלף בלתי מועסקים.

ברבעון השלישי של 2012, הוחל בבנייתן של כ-7,790 דירות בלבד- 37% פחות מאשר ברבעון המקביל אשתקד, בו נרשם מספר גבוה במיוחד של דירות שהוחל בבנייתן. המדד המשולב למצב המשק בחודש אוקטובר עלה ב-0.12%. נתוני המדד מצביעים החודש על המשך התרחבות מתונה יחסית בקצב הפעילות במשק. מבין רכיבי המדד שירדו, בולטת הירידה החדה במדד יצוא השירותים ובמדד הפדיון בענף המסחר והשירותים.

ארה"ב

חודש נובמבר נפתח בדריכות רבה על רקע סופת ההוריקן "סנדי" בסמוך למועד הבחירות לנשיאות ארה"ב, כאשר לשני אירועים אלו הייתה השפעה שלילית ניכרת על הלך הרוח של המשקיעים. כמו כן, הדאגה העיקרית של המשקיעים האמריקנים מהתקרבותו של ה"צוק הפיסקאלי" (העלאה אוטומטית של מיסים וקיצוצים פדראליים) הולכת וגוברת. להערכתנו, כל עוד עננת חוסר הוודאות סביב סוגיה זו לא תפוזר ע"י הממשל האמריקני, ימשיכו המשקיעים בבורסות וול סטריט להגיב בטווח הקצר בעצבנות, מה שעלול להערכתנו להגביר את רמת התנודתיות בשווקים.

גם עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי שהגיעה לסיומה איכזבה בהשוואה לתחזיות וביחס לביצועים של הרבעון המקביל אשתקד. נתונים משוק העבודה הצביעו החודש על שיפור קל בשיעור האבטלה, שבא לידי ביטוי בירידה מתונה בדרישות הראשוניות השבועיות לדמי אבטלה. על סמך נתונים שפורסמו במהלך החודש החולף, עולה כי שוק הנדל"ן האמריקני נהנה מהתאוששות בחודשים האחרונים.

מהסתכלות רוחבית על הנתונים, ניתן לומר, כי השיפור בא לידי ביטוי בעליית מחירי הבתים בארה"ב, לצד התעוררות במספר העסקאות. מבין הסקטורים המובילים בוול סטריט, בלט החודש סקטור מוצרי הצריכה המחזוריים, זאת על רקע "קדחת הקניות" שתקפה את אזרחי ארה"ב ב"יום שישי השחור" (המועד בו מציינים האמריקנים את יום פתיחת הקניות לקראת חג המולד). נציין, כי מצב הרוח לבזבוזים של האמריקנים השנה היה מן הטובים אי פעם, מה שבא לידי ביטוי בפדיונות העתק של הרשתות הקמעונאיות הגדולות.

כמדי שנה, מפרסמים גופים פיננסים בינלאומיים במהלך חודש נובמבר את תחזיותיהם לגבי השנה שבפתח, כשהשנה התמונה הכללית שעלתה מן התחזיות הייתה לרוב אופטימית, בעיקר בנוגע לשווקי המניות בעולם. הערכה אופטימית זו לוקחת בחשבון את קצב הצמיחה העולמי הנמוך יחסית.

אירופה

בגוש האירו המצב המשיך להיות קשה גם החודש, ורמת הסיכונים שקשורים למשבר החובות עומדת על תילה. על רקע מדיניות הצנע והאבטלה הגואה, יצאו מיליוני אזרחים ב-23 מדינות באיחוד האירופי, למחאה המונית ומתוזמנת במטרה להביע את זעקתם על נטל המיסים ההולך וגובר במדינות השונות. מפגן עוצמתי זה כלל השבתה של תעשיות רבות באירופה, דבר שעשוי להשפיע במידת מה על מדדי הפעילות התעשייתית הקרובים.

החודש התחזיות הפכו לעובדות, ואכן גוש האירו נכנס רשמית למיתון. על פי נתונים שפרסמה הלשכה האירופית לסטטיסטיקה, עולה כי ברבעון השלישי התכווץ התוצר המצרפי של 17 מדינות הגוש ב-0.1%. עוד עולה מהנתונים, כי השלכות ההאטה בגוש האירו הגיעו לפתחה של גרמניה, הכלכלה הגדולה והחזקה ביותר באירופה.

החששות לגבי כלכלת צרפת המשיכו להתגבר גם החודש, והפעם היה זה בדמות הורדת דירוג החוב של המדינה בדרגה אחת, מרמת AAA ל- AA1עם אופק שלילי, על ידי סוכנות דירוג האשראי מודיס. גם סוכנות הדירוג S&P הודיעה כי היא בוחנת אפשרות להפחית את דירוגה של צרפת כבר ב-2013.

בתום חודש מורט עצבים ורווי דיונים, החליטו מנהיגי אירופה לספק ליוון את חבילת הסיוע לה שיוועה כמו אוויר לנשימה. סיוע זה עשוי להפחית בטווח הקרוב את רמת הסיכון הרובצת מעל כלכלת יוון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן