Skip to content

אושרו התקנות למתן פיצויים לעסקים שנפגעו בלחימה

מנגנון הפיצוי נחלק לשלושה מסלולים – שכר, מחזורים והוצאות. הפיצוי יחול על עסקים הנמצאים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה. ההנחיות להגשת תביעות יפורסמו החודש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת הכספים אישרה את התקנות שהגיש שר האוצר למתן פיצויים לעסקים מאזור הדרום שנפגעו בשל הלחימה באזור. מנגנון הפיצוי נחלק לשלושה מסלולים – מסלול שכר, מסלול מחזורי מסחר של בעלי עסקים שנפגעו ומסלול הוצאות בגין הנזק נתפעולי שהיה לבעלי עסקים בשל המצב הביטחוני. מטרת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (נזקי מלחמה ונזק עקיף) שאושרו, היא פיצוי עסקים מאזור הדרום שנפגעו בשל המצב הביטחוני ששרר שם החל מיום 14.11.2012 ועד ליום 23.11.2012. החודש תפרסם רשות המסים הנחיות לציבור, הנוגעות להליך הגשת תביעה וקבלת הפיצויים.

 מנגנון הפיצוי גובש עם ההסתדרות

רשות המסים ומשרד האוצר גיבשו יחד עם ההסתדרות ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים מנגנון פיצוי לתושבי הדרום בעקבות מבצע עמוד ענן וההסלמה בדרום. הסיכום הושג תוך קיום דיונים אינטנסיביים שהחלו מיד עם סיום הלחימה והבשילו בתוך 5 ימים, לתקנות שהובאו לאישור ועדת הכספים. הפיצוי יחול על עסקים הנמצאים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה, על פי המפה שפורסמה על ידי פיקוד העורף ובהתאם לקבוע בתקנות.

מנגנון הפיצוי נחלק לשלושה מסלולים חלופיים על פי בחירת העוסק:

· מסלול שכר – מעסיק יוכל להגיש בקשת תביעה לקבלת החזר בגין שכר ששולם לעובדים שלא הגיעו לעבודתם בהתאם להנחיות פיקוד העורף. כמו כן, הפיצוי יינתן עבור עובד שנעדר ממקום עבודתו מפני שהשגיח על ילדיו הקטנים, מתחת לגיל 14, עקב סגירת מוסדות חינוך בהתאם להנחיות פיקוד העורף (הפיצוי מתייחס רק לאחד מההורים). הפיצוי יהיה בגובה 132.5% משכר הבסיס של העובד.

· מסלול מחזורים – בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד חודשי או דו- חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

· מסלול הוצאות – בעל העסק יוכל להגיש בקשת תביעה לקבלת פיצוי בגין הנזק התפעולי שנגרם לעסק בתקופה הרלבנטית, בשל המצב הביטחוני בדרום.

בגלל הצורך לתת מענה מהיר לעסקים שנפגעו והמצויים באזור גיאוגרפי נרחב, נקבע במסלולים לעיל מנגנון פשוט וישים ("מסלולים ירוקים"). בנוסף, פועלת רשות המסים להקמת מוקד מיוחד שיטפל בתביעות שיוגשו. לגבי סקטורים ייחודים (מפעילי אולמות אירועים, מלונאים, חקלאים) יועמדו פתרונות ספציפיים:

פיצויים למפעילי אולמות אירועים / למלונאים – על מנת לתת מענה לביטול הזמנות ואי ביצוע הזמנות חדשות, הוחלט כי הם יהיו זכאים לתבוע פיצוי בשל נזק עקיף גם בגין התקופה שמסתיימת ביום ה- 28 בפברואר 2013, במידה ויוכיחו ביטול וצמצום הזמנות כפי שמפורט בתקנות.

פיצויים לחקלאים – בשל ייחודיות הענף, הוסכם על פיצוי המביא לידי ביטוי את המאפיינים הייחודיים של הענף כך שחישוב הפיצוי ייעשה על בסיס נוסחה שתשקף את אובדן התפוקה בניכוי הוצאה נחסכת.

שיטת המקדמות

בשל חשיבות מתן הפיצוי המהיר לעסקים שנפגעו במסגרת המבצע, הוסכם כי במידה ולא תינתן החלטה על ידי רשות המסים בדבר הפיצוי בתוך 45 יום מיום הגשת התביעה, תינתן מקדמה בשיעור של 50% ובתנאי שהומצאו כלל המסמכים וההבהרות שנדרשו. בנוסף, וככל שהחלטה בדבר הפיצוי לא תינתן תוך 180 יום מיום הגשת התביעה, תשולם מקדמה נוספת בשיעור של 40%.

מן הראוי לציין, לגבי יישובי ספר בטווח שבין 0-7 ק"מ מגדר המערכת של רצועת עזה, קיים מסלול פיצוי בגין הוצאות אותן הוכיח העסק לרשות המסים, לרבות תשלום שכר עובדים שלא הגיעו למקום עבודתם, בשל המצב הביטחוני (מסלול אדום). מסלול זה הורחב כעת בתקנות לכל הישובים בטווח כאמור, לרבות העיר שדרות.

"כפי שהתחייבתי בתחילת מבצע עמוד ענן, מסגרת הפיצויים היא הגונה ויעילה. התושבים ובעלי העסקים ייהנו משיתוף פעולה מלא ומהיר של רשות המסים, שכבר בעיצומו של המבצע פעלה ללא ליאות על מנת לסייע לתושבי הדרום. אישור התקנות יסייע לתושבי הדרום להתאושש כלכלית מהתקופה הקשה שעברה עליהם", מסביר שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן