Skip to content

התנגשויות מחוץ לארמון הנשיאות בקהיר ושביתות

המשבר החוקתי מעמיק, אלפים מתכנסים למחות על הרודנות ועל טיוטת החוקה החדשה והמשטרה יורה גז מדמיע לפיזור המפגינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מורסי - הלאה הרודנות
מורסי - הלאה הרודנות

רשת אל-ג'זירה מדווחת כי משטרת מצרים מפעילה גז מדמיע נגד מפגיני אופוזיציה המוחים על כוונת הנשיא מורסי לערוך משאל עם, בעצם מחטף עם, על טיוטת חוקה שנויה במחלוקת.

כתבת אל-ג'זירה, ראוויה ראגה, מדווחת מקהיר כי: "ראינו אלפי אנשים מקיפים את ארמון הנשיאות מכל עבריו, יותר ממניין השוטרים, ומתקרבים אל חומות הארמון".

אלפים יצאו לרחובות מניפים דגלי מצרים, קוראים להפלת הנשיא ומגנים את האחים המוסלמים ש"מכרו את המהפכה שהפילה את חוסני מוברק בשנה שעברה". המפגינים הודיע כי הם מתכוונים לקיים שביתת שבת מחוץ לארמון: "המסר היוצא מכאן הוא שהנשיא לא הצליח להוכיח לכל המצרים שהוא נשיא כל האזרחים, אלא אחד ממנהיגי האחים המוסלמים".

משטרה מקיפה את ארמון הנשיאות (צילום: אל ג'זירה)
משטרה מקיפה את ארמון הנשיאות (צילום: אל ג'זירה)

נוסף על כך, שביתות רבות פרצו במדינה כחלק מרי אזרחי מתוכנן העלול להתרחב לענפי תעשייה נוספים. בינתיים נראה כי למרות ההתנגדות הגוברת של האופוזיציה הנשיא מורסי אינו נרתע בגין המחאה.

הלאה הרודנות

אתמול, שמונה עיתונים לפחות, שופרים של האופוזיציה ועצמאים, לא יצאו לאור כמחאה על מה שעיתונאים רבים רואים כהגבלות על חירות הביטוי בטיוטת החוקה. לדברי היומון העצמאי, אל תחריר, הצעד נועד "למחות על הרודנות". ערוצי הטלוויזיה העצמאיים במדינה מתכננים למחות היום בהחשכת המסכים.

הצו שפרסם הנשיא מורסי ב-22 בנובמבר, שהרחיב את סמכויותיו, והחלטתו לקיים משאל עם על טיוטת חוקה שנויה במחלוקת, עוררו את חמת הליברלים והחילונים במדינה וגרמו לשביתות ולהפגנות אלימות. הטיוטה הזאת הפכה למוקד מאבק פוליטי ואידיאולוגי במצרים בין האחים המוסלמים ובעלי בריתם האסלאמיים, לבין האופוזיציה שרובה חילונית.

המדינה חלוקה עמוקות על הלגיטימציה של מורסי. דוברי האופוזיציה אינם מערערים על עצם בחירתו, אך מעשיו והצווים שפרסם אינם לגיטימיים לטעמם. מורסי, לא זאת בלבד שפטר את החלטותיו מביקורת שיפוטית אלא גם מנע מהרשות השופטת לפזר את האסיפה שניסחה את החוקה החדשה ואישרה אותה בהצבעה, ובכך גרם לעימות בינו לשופטים במדינה.

בעודו מתמודד עם המשבר החריף ביותר מאז עלותו לשלטון בחודש יוני, מורסי טוען שהצעדים שנקט נועדו לסיים את תקופת המעבר הסוערת שבאה בעקבות הפלת הנשיא מוברק בראשית 2011. אולם מתנגדיו טוענים שהוא בחר באותו נתיב רודני שעלה למוברק לבסוף בנשיאותו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן