Skip to content

הפגנה מחר ביישובי החוף נגד עקירת אקליפטוסים

נתיב ישראל (מע"צ) מבקשת לעקור 120 עצים בני 60 שנה לצורך השלמת הוספת נתיב לקטע הכביש נתניה-חבצלת. פקיד היערות שלח את מע"צ למצוא פתרונות יצירתיים ואסר לכרות את העצים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תושבי ישובי החוף יפגינו מחר (6.12.12) באחת בצהריים נגד עקירת עצי אקליפטוס החוצצים בין היישוב גבעת שפירא לכביש החוף ומהווים גדר חיה. ההפגנה תתקיים בקטע העלייה למחלף חבצלת מדרום.

נתיב ישראל (מע"צ) מבקשת לעקור יותר ממאה עצים בני 60 שנה לצורך השלמת הוספת נתיב לקטע הכביש נתניה-חבצלת. לטענת ועד ישובי החוף, העבודות הנעשות היום בכביש בקטע בין נתניה לחבצלת נעשות ברובן ללא תב"ע, ובהסתמכות על הכרזת הכביש משנת 1955.

עצים חופשיים מסכנת כריתה (צילמה: שרית פרקול)

גבעת שפירא הוא ישוב חקלאי הממוקם בסמוך למחלף חבצלת בשרון. נתיבי ישראל מבצעת בימים אלה עבודות להוספת נתיב שלישי בקטע הכביש בין נתניה למחלף חבצלת.

פקיד היערות, ישראל גלון, ציין בהחלטתו לפני כחודש שהוא מצפה כי מע"צ תמצא פתרונות יצירתיים לבעיה במחלף חבצלת. הוא גם הביע צער על כך שלמרות שבעבר כבר עלה הנושא והבקשה הושבה בשלילה, לא פעלו במע"צ כנדרש ושוב אין הבקשה מוגשת לאחר שנערך הליך סטטוטורי לכביש. "פקיד היערות לא ינפיק רישוי לעצים הקיימים ממזרח לכביש ומתבקש רה-תכנון שישכלל את חשיבותם של העצים לאורך הקטע שבין מחלף נתניה למחלף חבצלת", כתב פקיד היערות.

נתיבי ישראל ערערה, וביום חמישי יישמע הערעור בשטח וייערך סיור בכביש עם פקיד היערות.

תושבי גבעת שפירא, יחד עם תושבים נוספים מהישובים השכנים, מתכוונים להפגין במקום ולחזק את ידיו של פקיד היערות. עוד לפני ההפגנה שלחו נציגי ישובי החוף בעמק חפר מכתב לפקיד היערות, בו כתבו בין היתר:

"הסיבה העיקרית לצורך לעקור את העצים היא 'רוחב זכות הדרך המצומצם'. מע"צ הישנה ואחריה מע"צ החדשה והיום 'נתיבי ישראל' נמנעת מזה שנים ארוכות לדאוג לתכנון סטטוטורי הולם לכביש חשוב זה. תוואי הכביש 'הראשי' אינו אלא 'מטרוקה' שהורחבה עם השנים ללא תכנון ראוי. העבודות הנעשות היום בכביש בקטע בין נתניה לחבצלת נעשות ברובן ללא תב"ע, ובהסתמכות על הכרזת הכביש משנת 1955 (!).

הגורמים ה'אחראים' על תכנון מערכת הכבישים הלאומית מסתמכים על הסעיף האחרון בחוק התכנון והבניה, סעיף 277ז שהיה ראוי להוציאו מספר החוקים לפני שנים רבות. על פי סעיף ארכאי זה: 'התווייתה, סלילתה או סגירתה של דרך שפקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה ופיתוח), 1943, הוחלה עליה לפני תחילתו של חוק זה (…), לא יהיו טעונות היתר על אף האמור בחוק זה'.

ואכן, במקום לטרוח לבקש היתר על סמך תכנית סטטוטורית, שתדאג כראוי לכל ההיבטים התחבורתיים והסביבתיים, בחרו במע"צ ובמשרד התחבורה לצאת לעבודות ה'שדרוג' של כביש חשוב זה במכרז 'תכנון בצוע' שיתבצעו כולן בתוך תחום ההכרזה, וזאת על מנת שיוכלו לבצע את העבודות ללא צורך בהיתר כלשהו. מכאן נובעת אותה מגבלה קשה של 'זכות הדרך המצומצמת' בשלה מבקשים מתכנני הכביש לעקור 120 עצים ותיקים".


[related-posts title="עוד בנושא הגנת הסביבה"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן