ויצו זה וואו, כך זה נראה אתמול בתצוגת אופנה ישראלית של האירגון. את הוואו שלנו קיבלה המעצבת העולה תמי חומסקי שמכוונת לאשה מודרנית ונועזת, שלא חוששת מייחודיות אך עם זאת לא נראית מתאמצת
מאת גילי גולנדר
אמש, נפתחה בתל-אביב ועידת ויצו העולמית ה-25 במספר בתצוגת אופנה חגיגית שכל כולה הצדעה ופירגון לאופנה ישראלית, תחת הכותרת "יוצרים מחר חדש". את התצוגה הפיקה וביימה סמדר גנזי והנחתה שרון כידון. השתתפו בה מגוון של מעצבים, מוכרים וותיקים לצד צעירים ומבטיחים: ירון מינקובסקי, גדעון וקארן אוברזון, מאיה נגרי, רזיאלה, פראו בלאו, לי גרבנאו, תמי חומסקי, אופיר דהאן ומעצב התכשיטים יוסי הררי. כמו כן הציגו בוגרות המחלקה לעיצוב אופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה נילי בן סימון ונועה כץ.
כל המעורבים בהפקת הערב עשו זאת בהתנדבות, ולאחר התצוגה התקיימה מכירה של הפריטים שהוצגו לבאות הוועידה, 800 מנהיגות ויצו מ-40 מדינות ברחבי העולם, כאשר 10% משווי המכירה נתרם למען פעילות ויצו בקהילה למען נשים וילדים בסיכון. הלנה גלזר, יו"ר הנהלת ויצו העולמית, ציינה שתצוגות אופנה כמנוע לגיוס כספים הן מסורת ארוכת שנים בארגון ואשת ויצו לורן בייטס דיברה על הרצון לייצר לארגון תדמית מעודכנת ומסעירה יותר, שתגרום לאנשים לומר: ויצו זה וואו.
התצוגה נפתחה בקולקציית שמלות שחורה-אדומה רומנטיות של ירון מינקובסקי, עם רפרנסים ברורים לשנות ה-80. הקולקציה התאפיינה בגזרות נשיות וקרובות לגוף ברובן ובשימוש בתחרה, פאייטים, אפליקציות קרושה, שקיפויות וטקסטורות תלת-מימדיות של פרחי פליסה.
בקולקציה זו בלטה לטובה שמלה מבד שקפקף ועדין עם עיטורי פרחי קרושה בשחור ואדום, שייצגה היטב את השאיפה המודרנית לעולם יותר רומנטי ואינדיבידואליסטי בעזרת שילוב האלמנטים שנעשו בעבודת יד.
רזיאלה מעצבת כשלנגד עיניה הנוחיות של האישה הפרקטית והמודרנית, והיא מציעה לה מראה מוקפד ומסוגנן על בסיס הצבע השחור תוך שימוש בתחרות, קטיפה, שיפון, צמר ועוד. פריטי העור בקולקציה היו מוצלחים במיוחד – מכנסיים, ז'קט ללא שרוולים, מעיל ארוך וז'קטים נשיים שנרכסו בחגורות.
פראו בלאו, הלא הם הלנה בלאונשטיין ופיליפ בלאו, הציגו את קולקציית Art Deco & Co, המושפעת משנות ה-20 והשינוי שחל בהן במעמד האישה, שהפכה משוחררת וקלילה יותר. הפריטים הצבעוניים הדגימו את משחקי האשליות הויזואליות החביבים על המעצבים, שנוהגים להדפיס בהומור מראה לבוש שלם על פריט בודד. לצד ההדפסים המוכרים של ז'קטים ועניבות, ומחרוזות פנינים מרובות וגדולות, התחדשנו גם בהדפסי סריגים וצווארון פרוות שועל שהעלו חיוך על פנינו.
לי גרבנאו, מעצבת בגדי ערב צעירה,הציגה קולקציה נשית וסקסית, בעיקר של שמלות קוקטייל קצרות ושמלות מקסי נשפכות. חומרי הגלם לקולקציה היו בדי משי סאטן, רקמות פנינים, חרוזים, תחרות, פפיונים ובדים בטקסטורות תלת-מימדיות. הצבעים הבולטים היו שחור ולבן, עם הבלחות של דגמים בצבעים נועזים כגון צהוב בוהק ואדום-כתמתם.
בשלב זה, עלו לבמה שלושת חברות להקת הסיסטרס, במראה טראשי עם קריצה ונעלי עקב לבנות מגיהנום הכלות, ועשו שמח ים תיכוני עם שירן "יא חביבי".
אופיר דהאן הציג שמלות ערב מקסי ושמלות כלה לבנות מבדי שיפון מתנופפים וכתפיות מסולסלות. בקולקציה זו בלטה שמלת מקסי בצבע nude עם עיטורי בד שחורים בגזרת אמפייר מתוחכמת.
מאיה נגרי הציגה קולקציה הממשיכה את כתב ידה המזוהה: גזרות ארכיטקטוניות, אורבניות, רחוקות מהגוף, שימוש בהרבה בד, מינימליזם בצורה ובפרטים, וצבעוניות מונוכרומטית המתבססת על שחור-אפור-חום-שמנת-לבן. נצפו גזרות הרמון במכנסיים, מעילי פקעת, חגורות עור, צווארונים מודגשים, וכמובן נעליים שטוחות. יפה במיוחד היה ז'קט א-סימטרי ללא שרוולים בצבע שמנת שנרכס בחגורת עור שחורה מעל מכנסיים שחורים.
הפתעת הערב מבחינתי הייתה קולקציית "שריון רך" של המעצבת תמי חומסקי, מעצבת חדשה ופחות מוכרת יחסית, שזכתה בתחרות המעצב המבטיח לשנת 2010 מטעם המגזין כלכליסט. תמי, מעצבת גרפית בעברה, שהתחילה את דרכה המקצועית בקורס תפירה ליד הבית, לגמרי מקיימת את ההבטחה. כתב ידה האופנתי מגובש לכדי איפיון ברור של אשה מודרנית ונועזת, שלא חוששת מייחודיות אך עם זאת לא נראית מתאמצת. שימוש חכם בסריגים, כותנה, צמר, עור, ופאייטים, בצבעים מטאליים בגימור מאט, ובגזרות מתוחכמות יוצר מראה שלם והרמוני. עם קולקציה לבישה, חכמה וייחודית, תמי לגמרי עוברת את מבחן הארון שלי, שלא היה מתנגד לקבל קצת מהיפה יפה הזה.
נילי בן סימון, בוגרת המרכז האקדמי ויצו חיפה, הציגה שמלות וחליפות קונספטואליות, מבד דקיק דמוי נייר, במראה עתידני ונקי. הקולקציה התאפיינה בכתפיים מודגשות, חתכים בבד, מחוברים בסיכות או שלא, ואיבזור נקי בעגילי סהרון גדולים.
נועה כץ, גם היא המרכז האקדמי ויצו חיפה, לקחה אותנו למקום אחר לגמרי – לטיול באפריקה, עם קולקציה מקסימה ושמחה המשלבת אלמנטים וצבעוניות אתנית ואלמנטים מערביים. נועה יצקה טכניקות מגוונות ליצירת הקולקציה כמו פרנזים, קרושה, מקרמה, סריגה ורקמה, ולצידם הדפסים קלאסיים בשחור ולבן כגון פפיטה.
ולסיום הערב המושקע הזה, קארן אוברזון הציגה קולקציה קלאסית אופיינית, בשחור ולבן, עם האיכות והמינימליזם המאפיינים את בית אוברזון. בלטו לטובה: שמלת shift קלאסית עם כתפיים א-סימטריות וחתך מעניין ושמלה שחורה עם רוכסן קדמי ופסי בד בצד, המתכתבת בעדינות עם הטרנד הפטישיסטי.