Skip to content

בסך הכול רצו תמונות מיום החתונה שלהם

לרגל יום זכויות האדם כותב מבקש מקלט מאריתריאה על החיים בצל אימה ממעצר שווא מאז אושר הנוהל החדש המתיר לשלוח לכלא כל מבקש מקלט שמישהו התלונן עליו במשטרה. לחברים שלו, שהזמינו צלם חתונות, זה עלה ביוקר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נוהל חדש שאושר במשרד הפנים הישראלי מאפשר לעצור כל מבקש מקלט שנמצא בישראל באישור "הגנה קבוצתית" לשלוש שנים אם רק נחשד בעבירה כלשהי. אין צורך בהוכחת אשמתו, ולא מתנהל כל הליך משפטי. מספיק שמישהו הגיש תלונה במשטרה נגדו – והוא יישלח למעצר לזמן לא-מוגבל.

נוהל "קטן" זה שעבר כמעט בשקט, השליט אימה על חייהם של כל מבקשי המקלט, מאריתריאה ומסודן, ששוהים בישראל בזכות "הגנה קבוצתית" שהמדינה מעניקה להם. הנוהל הזה משפיע על חייהם של כל מבקשי המקלט בישראל, כי הוא הופך את כולם חשופים למעצר ללא סיבה.

כל אחד חשוף למעצר שווא. מבקשי מקלט אריתריאים בהפגנה (צילום: שרון ליבנה)

בתחילת נובמבר, חברים שלי – זוג מבקשי מקלט מאריתריאה הגרים בתל אביב – שכרו את שירותיו של צלם ישראלי לצילום יום החתונה שלהם, בחולון. הם סיכמו שישלמו לו אלף שקלים עבור צילומים של שש שעות. הצילומים התנהלו כהלכה, אך כמה דקות לפני סופם, כשהצטלמו ליד המזרקה, נפל הצלם למים והמצלמה איתו.

שלושה ימים לאחר מכן, הוא הופיע בפתח ביתם והודיע להם שהמצלמה שלו ניזוקה וכי עליהם לשלם לו 15 אלף שקל כפיצוי. הזוג אמר לו שאין זו אשמתם שהוא נפל למים, והוא התחיל לצעוק עליהם ואיים שאם לא ישלמו לו עד השעה שלוש אחר הצהריים הוא יפנה למשטרה. הזוג נבהל מאוד, כי הם שמעו על הנוהל החדש ומכירים אריתריאים רבים שנפלו לו קורבן בשל האשמות בדויות. הם מכירים שני חברים שמביתם נגנב כסף, ולאחר שפנו למשטרה להתלונן נעצרו בעצמם, וכלואים מאז במתקן הכליאה.

כעבור כמה שעות התקשר אליהם הצלם ואמר כי הוא מוכן לוותר להם ושישלמו רק מחצית מהסכום. הם סירבו כי לא היה ברשותם סכום שכזה, ופנו אלי להתייעץ. אחרי שהתייעצתי עם חברים ישראלים, דיברתי עם הצלם ואמרתי לו שהוא אינו צודק בדרישה שלו ושאסור לו לאיים עליהם, ניסיתי להראות לו שאני יודע את החוק; בתגובה הוא אמר שלא אתערב ואיים גם עלי.

הסברתי לזוג שהם אינם צריכים לשלם לו, הפצרתי בהם לא לפחד מהאיומים שלו – זה לא עזר. הם היו מפוחדים מדי להאמין שלא יאונה להם כל רע. שום סכום כסף לא שווה את הסיכון שביום אחד יופיעו בביתם שוטרים וייקחו אותם למעצר לא מוגבל. הם אספו את הכסף שהיה ברשותם, טילפנו אליו ושילמו לו 3,000 שקלים. הוא הסתלק עם הכסף בלי לספור אותו אפילו.

הממשלה, באמצעות הנוהל החדש הזה, מעודדת עבריינים לרמות אותנו ולפגוע בנו.

[related-posts title="עוד בנושא זכויות האדם"]

_____________________________________________________________________________________

  • דווייט דמוז

    הכותב הוא מבקש מקלט מאריתריאה, פעיל למען זכויות פליטים בישראל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן