Skip to content

מרחיבים את איתור היורשים לנכסי הנספים בשואה

לאחר קמפיין מוצלח בנושא בצפון אמריקה לאיתור יורשים של נספים בשואה, מרחיבה החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה את החיפושים לזכאים גם למדינות דרום אמריקה, אוסטרליה ודרום אפריקה. מדובר בנכסים בישראל שרכשו יהודי אירופה בישראל לפני מלחמת העולם השניה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה מרחיבה את פעילותה בעולם וממשיכה בניסיונות לאתר יורשים פוטנציאלים ל-60 אלף הנכסים שכבר אותרו ונמצאים כיום בידי החברה.

לאחר קמפיין מוצלח בצפון אמריקה מרחיבה עתה החברה את פעילותה לקהילות היהודיות במדינות ברזיל, מקסיקו, ארגנטינה, אוסטרליה ודרום אפריקה. במסגרת זו תפרסם החברה במשך החודש במדינות אלה, מודעות בכלי תקשורת המיועדים ליהודים ובהם קריאה לבדוק את זכאותם לנכסי הנספים.

לנסות לאתר קשר משפחתי

(מקור צילום: אתר החברה לאיתור נכסי נספים)
סגירת מעגל לאלפי משפחות בארץ ובחו"ל (מקור צילום: אתר החברה לאיתור נכסי נספים)

רובם של היהודים במדינות אלו הם יוצאי אירופה ולכן משקיעה החברה מאמצים רבים על מנת להגיע אל כל ריכוזי היהודים באשר הם ולקרוא להם להיכנס למאגרי המידע שבאתר החברה, לנסות לאתר קשר משפחתי לנכסים ולהגיש בקשה להשבת הרכוש. בכך מקווה החברה לגרום לפניות חדשות ולבקשות השבה, שיובילו לסגירת מעגל עבור אלפי משפחות בארץ ובחו"ל, שבמשך עשרות שנים כלל לא היו מודעות לקיומם של הנכסים של יקיריהם שנספו בשואה.

מודעות החברה בקמפיין החדש יפורסמו בשפות: אנגלית, ספרדית ופורטוגזית ובאותו קו עיצוב שהצליח בקמפיין שבוצע בצפון ארה"ב.

צדק היסטורי

החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה הוקמה בשנת 2006 מתוקף החוק, במטרה לעשות צדק היסטורי עם נספי השואה ולהשיב ליורשיהם החוקיים נכסים בישראל שהיו בבעלותם, במטרה לעשות צדק היסטורי עם הנספים ולהשיב את נכסיהם המצויים בישראל ליורשיהם החוקיים.

האידיאולוגיה הציונית שרווחה בקהילות היהודיות באירופה בתקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה הניעה יהודים לרכוש נכסים ולהשקיע בישראל כדי להטביע את חותמם בארץ. חלקם אף ראו בכך דרך להכשרת עלייה עתידית. לימים, רבים מהם נספו תחת השלטון הנאצי ולא זכו לממש את זכויותיהם בנכסים שרכשו. בעקבות הטרגדיה, כספים רבים, קרקעות ונכסי נדל"ן שנותרו מיותמים מבעליהם הוחזקו על ידי גופים שונים ולא הגיעו ליורשיהם החוקיים.

חוק הנכסים של נספי השואה, שנחקק בשנת 2006, הביא להקמתה של החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה ובכך העלה לסדר היום הציבורי את חשיבות הטיפול בנושא ודחיפותו. מהות הפעילות של החברה מושתתת על עשיית צדק עם בעלי הנכסים שנספו בשואה באמצעות איתור הנכסים והשבתם ליורשים החוקיים. נכסים שלא נמצא להם יורש מועברים למטרות סיוע לניצולי שואה נזקקים, למוסדות חינוך ולמטרות הנצחת זכר השואה תוך מתן עדיפות ברורה לסיוע לניצולים.

מחוייבות החברה

במסגרת תפקידה הוסמכה החברה לאתר את כל הנכסים המצויים בישראל בלבד שיש יסוד מוצק להניח, כי בעליהם נספו בשואה. החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה מחויבת למשימות הבאות:

♦ איתור נכסים של נספי השואה בתחומי ישראל והעברתם לחברה לשם ניהולם בהתאם לחוק, תוך שימוש בכלל סמכויות החקירה והבדיקה שניתנו לה.

♦ פעילות יזומה ועצמאית להשגת מידע על נכסים שהיו שייכים לנספי השואה ועל בעלי הזכויות האחרונים בהם ואיתור היורשים ובעלי הזכויות האחרים בנכסים אלה.

♦ השבת נכסי הנספים בשואה או שוויים ההוגן למי שזכאי להם, בהתאם להוראות החוק.

♦ סיוע לניצולי שואה בתחומי הרפואה, הסיעוד והרווחה, תמיכה נפשית וכלכלית בהם ותמיכה במוסדות ובגופים שמטרתם סיוע לניצולי שואה.

החברה נרשמה כחברה פרטית בתאריך 31.08.2006. כל מניותיה מוחזקות בידי המדינה והיא מחויבת לפעול לתועלת הציבור ללא מטרות רווח (מלכ"ר).

הופכים כל אבן

"אנו הופכים כל אבן ומחפשים בכל פינה בעולם את יורשי הנספים בשואה על מנת להשיב להם את רכוש יקיריהם שנספו בשואה. מדובר בנכסים המצויים בישראל, אך ישנה סבירות גבוהה שיורשי הנכסים הללו נמצאים בקרב יהודי התפוצות, כי אלו נכסים שנרכשו לפני מלחמת העולם השנייה קודם השואה. החברה פועלת לאתר את יורשי הנכסים במרץ ובנחישות. זוהי חובתנו המוסרית לעשות את כל הניתן על מנת לאתר בקרב יהודי התפוצות את בעלי הנכסים ולהשיב להם את ששלהם, ובכך לסגור מעגל ולהביא לצדק היסטורי", מציין מיכה חריש, יו"ר החברה לאיתור ולהשבת נכסי נספי השואה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן